Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Boosters aansluiten

Gestart door n/a, 09 oktober 2006, 12:13:43 PM

INFO

Brunel,

Er kunnen zich omstandigheden voordoen waarbij de booster beveiliging niet meer werkt, bij voorbeeld als hij door wat voor reden dan ook de geest heeft gegeven. En dan kan er weleens hele hoge stroom gaan lopen. Ik ben het met Klaas eens, hij was me trouwens net voor, had een zelfde bericht in de pen, gebruik per booster een eigen trafo met een juist aantal amp?re. En een eigen kortsluitbeveiliging.
In theorie is het dus mogelijk alleen in de praktijk is het sterk af te raden.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Brunel

Het lijkt me vooral onverstandig om de boosters zonder meer direct op de trafo aan te sluiten. In iedere aansluiting een eenvoudige beveiliging en het geheel is niet gevaarlijker dan om het even welke toepassing van een 150VA trafo.
Huib Maaskant heeft een mooi voorbeeld. Is zelfs ??n voeding voor 6 aansluitingen.
http://www.floodland.nl/trein/info/elektro_0.htm

Gerolf

Dacht ik ook al, ja: Plaats een (glas-)zekering voor elke booster.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Klaas Zondervan

Een glaszekering of iets dergelijks tussen trafo en booster is een zinloze beveiliging.
Uitleg:
Stel, je hebt een booster die 3A kan leveren. Dan moet er ook minstens 3A in. Dan zou je er dus een zekering van 3,15A voor moeten zetten om de booster volledig uit te nutten. Maar als er kortsluiting op de spoorbaan ontstaat zal de booster begrenzen op 3A. Er zal niet genoeg stroom gaan lopen om de zekering te laten ploffen, dus kun je hem net zo goed weglaten.

Gerolf

citaat:
Geplaatst door INFO

Er kunnen zich omstandigheden voordoen waarbij de booster beveiliging niet meer werkt, bij voorbeeld als hij door wat voor reden dan ook de geest heeft gegeven. En dan kan er weleens hele hoge stroom gaan lopen... gebruik per booster een eigen trafo met een juist aantal amp?re. En een eigen kortsluitbeveiliging.
Vandaar de glaszekering.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Klaas Zondervan

Okee, ingeval van een intern defect in de booster kan die smeltzekering zinvol zijn.
Toch ben ik niet zo enthousiast over deze oplossing. Het nadeel van glaszekeringen is dat je ze altijd op voorraad moet houden.
De veiligste oplossing vind ik nog steeds om per booster een trafo te nemen die niet teveel overbemeten is. Als je dan een offici?le trafo neemt zit daar vanzelf een overstroombeveiliging in. Bovendien heeft een krap bemeten trafo het voordeel dat de spanning al duidelijk in elkaar begint te zakken als hij aan het eind van zijn kunnen komt. En dat vermindert weer de warmteontwikkeling in de booster ingeval van een kortsluiting op de baan.

Brunel

Bij kortsluting moet een booster snel genoeg afslaan om de warmteontwikkeling bij sluiting tot een marginaal probleem te maken. Doet de booster dat niet, dan is er iets mis met het apparaat of de bedrading op de baan.
Eigenlijk lees ik nergens een zwaar argument tegen het gebruik van ??n trafo.
Voor is er trouwens ook maar ??n goed argument: de prijs. Zo'n 150VA trafo van Conrad is niet heel veel duurder dan ??n 50VA trafo en dan heb ik het nog niet over een 'offici?le trafo'. Of dat een overtuigend argument is, is voor iedereen verschillend.

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Brunel

Bij kortsluting moet een booster snel genoeg afslaan om de warmteontwikkeling bij sluiting tot een marginaal probleem te maken.

De grap is nou juist dat de warmteontwikkeling geen marginaal probleem is.
Als je een kortsluiting hebt op de baan, dan begrenst de booster op b.v. 3A. Aan de uitgang van de booster is de spanning ongeveer nul volt ten gevolge van de kortsluiting, maar aan de ingang staat de trafo nog steeds te duwen met zo'n 16 volt. Dus in de booster wordt 16V x 3A = 48 watt aan warmte ontwikkeld, en dat gebeurt voornamelijk in de eindtransistors.


Brunel

Die transistors moeten zijn berekend op dat maximum, dus al helemaal als het een fractie van een seconde duurt.
Ik snap het allemaal wel, maar heel zware argumenten zijn het allemaal niet.

argilla

Maar je kan ook tussen transfo en booster een "elektronische zekering " steken.  Laat deze een relais aansturen . En hop bij korstsluiting slaat de relais af en zet de booster zonder stroom.In mmsec gebeurt.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Klaas Zondervan

Een "elektronische zekering" voor wisselstroom, bestaan die?
En heb je daar een schema van?

Brunel

Iedere booster heeft al precies zo'n 'electronische zekering' Argilla. [;)]
Het gaat alleen maar om wat extra beveiliging bij gebruik van ??n grote voeding voor meerdere boosters. Voor het onwaarschijnlijke geval dat de boosterbeveiliging niet functioneert zijn glaszekeringen tussen voeding en boosters mooi genoeg. Hoogstwaarschijnlijk zul je ze nooit hoeven te vervangen. En als het dan zo'n probleem is om een doosje glaszekeringen in huis te hebben, dan kun je ook van die herstelbare zekeringen kopen.
Maar als het op deze manier mis gaat, dan werkt de boosterbeveiliging niet goed en dat is een veel groter probleem. Dan kun je niet verder voordat dat probleem is opgelost of je nou ??n of meerdere trafo's hebt.

argilla

Was maar om te zeggen Brunel je kan blijven en blijven zekeringen in bouwen en tussen bouwen terwijl, zoals je aanhaalde,  er al een snelle elekt.zekering  inzit uiteraard.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15