Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Boosters aansluiten

Gestart door n/a, 09 oktober 2006, 12:13:43 PM

argilla

ik weet ...dit mag niet heu hmmm...maar boosters zijn duur. Zou der nu echt geen print layout te vinden zijn van een rocobooster. Je kan de booster niet openmaken. Maar op het internet staat veel, dus zou het magelijk zijn dat "iemand" dit al gedaan heeft ( bedoel openmaken en namaken) weet het mag niet maar toch [;)][;)][}:)]

ik bedoel maar alles wordt gecopieerd waarom dan geen booster
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

ysbeer

citaat:
Geplaatst door argilla

ik weet ...dit mag niet heu hmmm...maar boosters zijn duur. Zou der nu echt geen print layout te vinden zijn van een rocobooster. Je kan de booster niet openmaken. Maar op het internet staat veel, dus zou het magelijk zijn dat "iemand" dit al gedaan heeft ( bedoel openmaken en namaken) weet het mag niet maar toch [;)][;)][}:)]

ik bedoel maar alles wordt gecopieerd waarom dan geen booster


Wees gerust,het is absoluut niet verboden om wat dan ook voor eigen gebruik na te maken.
Er in gaan handelen mag natuurlijk niet.
Schemas op internet mag ook niet.
Maar via PM wie weet er van niet waar

wim ysbeer

Koen

@Argilla,

Elektuur heeft een tiental jaren geleden een booster ontworpen voor hun eigen systeem. Ik weet dat deze bruikbaar is in combinatie met de intellibox maar ik kan U helaas niet zeggen of dit ook geldt voor systeem van Roco.
Misschien kan iemand anders dit bevestigen.
Mocht dit zo zijn, kan ik U het schema PM bezorgen.

mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

TrainTechnology

citaat:
Geplaatst door Koen

@Argilla,

Elektuur heeft een tiental jaren geleden een booster ontworpen voor hun eigen systeem. Ik weet dat deze bruikbaar is in combinatie met de intellibox maar ik kan U helaas niet zeggen of dit ook geldt voor systeem van Roco.
Misschien kan iemand anders dit bevestigen.
Mocht dit zo zijn, kan ik U het schema PM bezorgen.

mvg
Koen



Koen,

Je hebt het ongetwijfeld over het EDiTS systeem, dat oorspronkelijk ontwikkeld was voor M?rklin Motorola I, dus het allereerste digitale protocol. Dat beestje was/is behoorlijk traag, en daardoor niet DCC-compatibel. Aansluiten op een Roco-centrale mag je dus vergeten. Ik weet van enkele gebruikers die het met hun Intellibox ook knap lastig hadden om deze boosters te gebruiken, het werkt enkel goed met het Motorola protocol (ook Motorola II).

Als ik een persoonlijke aanbeveling mag doen: bij LDT vind je de boosters DB-2 voor Motorola/DCC ook in bouwpakket, wat uiteraard altijd een stuk voordeliger uitkomt dan wanneer je ze volledig opgebouwd koopt. Bestel er nog een los kastje bij, en een namiddagje knutselen later heb je een booster met een weliswaar bescheiden vermogen van 2,5 A maar voor een heel aanvaardbare prijs.

En wat het aantal boosters in een baan betreft: als je aanneemt dat een rijdende trein gemiddeld 500 mA verbruikt, dan kun je op een centrale van 3 of 4 A meteen 6 tot 8 treinen gelijktijdig laten rijden. E?n booster erbij (ik neem even LDT als voorbeeld) levert 2,5 A extra op en is dus goed voor 5 extra treinen. Er zijn niet veel mensen die meer dan een tiental treinen tegelijk op hun baan rijden hebben, dus dat lijkt mij voor de doorsnee "huis-tuin-en-keuken-baan" voldoende.

Als er veel digitaal gestuurde wissels op je baan liggen, dan kan het handig zijn om het vermogen hiervoor uit een aparte booster te halen, of omgekeerd de wissels rechtstreeks op de centrale en de sporen via ??n of meerdere boosters.

Even als voorbeeld mijn eigen baan: 12 meter lang met een totale spoorlengte van ongeveer 100 meter. Hieronder zitten 4 LDT-boosters voor de rijspanning, en dit is vooral gedaan omdat ik van plan ben om veel met LokSound en binnenverlichting te gaan rijden wat extra stroom vraagt. Zonder deze extra eis waren 2 boosters voldoende geweest. De 12 wisseldecoders worden rechtstreeks door de centrale aangestuurd, maar hebben wel elk hun eigen voeding.

Groetjes,
Mattias

INFO

citaat:
Geplaatst door TrainTechnology


Koen,

Je hebt het ongetwijfeld over het EDiTS systeem, dat oorspronkelijk ontwikkeld was voor M?rklin Motorola I, dus het allereerste digitale protocol. Dat beestje was/is behoorlijk traag, en daardoor niet DCC-compatibel. Aansluiten op een Roco-centrale mag je dus vergeten. Ik weet van enkele gebruikers die het met hun Intellibox ook knap lastig hadden om deze boosters te gebruiken, het werkt enkel goed met het Motorola protocol (ook Motorola II).

Groetjes,
Mattias




1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 Geloof dat het nog niet geholpen heeft. Grotere onzin heb ik al tijden niet gelezen. Een BOOSTER verstrekt alleen maar het aangeboden signaal. Dit heeft absoluut niets met wat voor protocol dan ook maar te maken. En voor de niet insiders, het DCC protocol is net zo snel als het Motorola protocol.
Motorola 13 ms en 91 ms
DCC 100 ms.

De EDiTS-Booster is dan ook een prima booster en zal perfect werken in een multi-protocol omgeving. Sorry maar deze firma moet de digital rijders van advies voorzien???

Het gebruik bij DCC en dus ook bij Roco zal geen enkel probleem opleveren. Werkt perfect.

Mvg
een specialist.



Alleen de waarheid ligt in het midden.

argilla

citaat:
Geplaatst door ysbeer

citaat:
Geplaatst door argilla

ik weet ...dit mag niet heu hmmm...maar boosters zijn duur. Zou der nu echt geen print layout te vinden zijn van een rocobooster. Je kan de booster niet openmaken. Maar op het internet staat veel, dus zou het magelijk zijn dat "iemand" dit al gedaan heeft ( bedoel openmaken en namaken) weet het mag niet maar toch [;)][;)][}:)]

ik bedoel maar alles wordt gecopieerd waarom dan geen booster


Wees gerust,het is absoluut niet verboden om wat dan ook voor eigen gebruik na te maken.
Er in gaan handelen mag natuurlijk niet.
Schemas op internet mag ook niet.
Maar via PM wie weet er van niet waar

wim ysbeer



ken niet veel van maar who the f.....k is PM ( iets met internet te maken??)[xx(]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door TrainTechnology

Dat beestje was/is behoorlijk traag, en daardoor niet DCC-compatibel.

Hier moet ik Wim Info even bijvallen.
Dit is de grootste lariekoek die ik in dit draadje heb gelezen.


INFO

citaat:
ken niet veel van maar who the f.....k is PM ( iets met internet te maken??)

--------------------------------------------------------------------------------
argilla




PM staat voor Persoonlijke Mail.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

tonycabus

Die EDITS-booster is inderdaad een klassieker en die doet het nog steeds overal goed. Zo goed zelfs dat iedere fabrikant van dat soort spullen hem 'gekopieerd' heeft.[;)]
Ne, geen lolletje: een versterker is een versterker, en daarvoor komt maar ??n configuratie in aanmerking: de goeie[:D]
Het schema is een standaardschakeling (indertijd door Elektuur ook als HiFi-versterker gepromoot) en verschilt dus in niks van de symmetrische versterker. Alleen werkt hij in pure klasse B omdat het signaal digitaal is, en niet analoog.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

INFO

citaat:
Geplaatst door hans
[br
Hier moet ik INFO en KLaas grondig gelijk geven, dit is helemaal niet juist.

En dan nog, Digitrax Loconet Railsync is oorspronkelijk uit een DCC omgeving ontworpen. De Intellibox zend er ook Motorola en Selectrix formaat over, zelfs door elkaar.



Hans,

Door elkaar zal het zeker niet verzonden worden, wel NA elkaar.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

tonycabus

Vergat ik even, die simpele van Hans daarin wordt een doodgewone chip gebruikt die bekend staat als 'power-opamp'. Een meid voor alle werk. Andere dan weer gebruiken 'ordinaire' servoversterkers (allemaal van de LM-familie van NatSem). Die doen het prima. Soms zijn ze zelfs t? goed en moet je maatregelen nemen tegen 'ringing' en een 'terminator' (n??, niet Schwarzenegger!) aansluiten aan het eind van de leiding.
O ja, Wim, wij Vlamingen bedoelen met 'door elkaar' natuurlijk ook 'naast elkaar'[:D]
DCC- bytes en andere worden uiteraard sekwentieel verstuurd, pakketje per pakketje (voor de minder ingewijden, maar lezen die dit nog?[:o)])
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

ysbeer

citaat:
Geplaatst door INFO

citaat:
Geplaatst door TrainTechnology


Koen,

Je hebt het ongetwijfeld over het EDiTS systeem, dat oorspronkelijk ontwikkeld was voor M?rklin Motorola I, dus het allereerste digitale protocol. Dat beestje was/is behoorlijk traag, en daardoor niet DCC-compatibel. Aansluiten op een Roco-centrale mag je dus vergeten. Ik weet van enkele gebruikers die het met hun Intellibox ook knap lastig hadden om deze boosters te gebruiken, het werkt enkel goed met het Motorola protocol (ook Motorola II).

Groetjes,
Mattias




1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 Geloof dat het nog niet geholpen heeft. Grotere onzin heb ik al tijden niet gelezen. Een BOOSTER verstrekt alleen maar het aangeboden signaal. Dit heeft absoluut niets met wat voor protocol dan ook maar te maken. En voor de niet insiders, het DCC protocol is net zo snel als het Motorola protocol.
Motorola 13 ms en 91 ms
DCC 100 ms.

De EDiTS-Booster is dan ook een prima booster en zal perfect werken in een multi-protocol omgeving. Sorry maar deze firma moet de digital rijders van advies voorzien???

Het gebruik bij DCC en dus ook bij Roco zal geen enkel probleem opleveren. Werkt perfect.

Mvg
een specialist.







nee na de blunder van enkele maanden terug,met decoder advies,nu weer dit.
Ik wil echt niet rot doen maar veel vertrouwen in deskundigheid wekt dit niet op.
Wie wat verkopen wil moet als eerste regel weten.
Absolute kennis en eerlijkheid ook likt dat soms in het nadeel van de geldbuidel.

wim ysbeer

Brunel

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Polariseren doe je bij gelijkspanning.(nl. plus/min)
In fase zetten doe je bij wisselspanning,of aanverwante spanningvormen.(blok,zaag,e.d)

wim ysbeer



Hoe polariseer je dan een trafo? Want daar ging het steeds over.
Daar gaat bij mijn weten wisselstroom in en er komt wisselstroom uit.

Als het om de voeding na de trafo gaat, dan snap ik het beter. Volgens mij kun je ??n zware trafo met ??n zware voeding gebruiken en daar verschillende boosterschakelingen op aansluiten.

Klaas Zondervan

Polariseren of in fase zetten van trafo's zijn in mijn beleving twee termen die hetzelfde bedoelen. Het gaat erom dat je trafo's zodanig aansluit dat de uitgangsspanningen gelijkop gaan, dus gelijktijdig positief en gelijktijdig negatief zijn.
Maar waarom dat nodig is, die vraag is nog steeds niet beantwoord.

Overigens lijkt het me geen goed idee om meerdere boosters achter 1 dikke trafo te hangen. Het kan wel, maar voor het in de hand houden van de kortsluitstromen is het beter om elke booster zijn eigen trafo te geven, die dan niet zwaarder moet zijn dan nodig is.

Brunel

Iedere booster houdt dan zelfstandig de kortsluitstromen op de baan op maximaal bijvoorbeeld 2,5A en be?nvloedt ook zelfstandig de afschakeling bij kortsluiting, bij voorkeur zo dat alle boosters afschakelen.