Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Boosters aansluiten

Gestart door n/a, 09 oktober 2006, 12:13:43 PM

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door hans

De Half bridge booster zoals ik doe ook gemaakt heb, heeft als voordeel dat je een gemeenschappelijke massa hebt voor alles op jou baan. Als het digitaal signaal niet in fase is zal bij booster naar booster overgang, de booster in kortsluiting gaan maar je zal hem niet opblazen.

Hans,

het al of niet gepolariseerd zijn van de trafo's heeft toch niks te maken met de fase van het digitaal signaal? Kortom, ik begrijp nog steeds niet waarom de trafo's gepolariseerd moeten zijn, en ik begrijp zeker niet waarom er kortsluiting zou ontstaan op de boosteruitgang.
Ik wacht op een betere uitleg, want ik geloof er nog steeds niks van.

ysbeer

Ja ik ben ook zeer benieuwd wat nu uiteindelijk de oorzaak is.

En mijn slechte geest zegt mij dat in de voorgaande berichten een flinke portie onzin staat.
Maar dat is dan ook mijn slechte geest.

ik blijf het volgen

wim ysbeer
 

Brunel

Wat is dan het verschil tussen 'in fase staan' en polariseren?

ysbeer

Polariseren doe je bij gelijkspanning.(nl. plus/min)
In fase zetten doe je bij wisselspanning,of aanverwante spanningvormen.(blok,zaag,e.d)

wim ysbeer

erik de noorman

Argilla schreef :


omdat Erik bv: een rangeer-sektie heb in de baan. En dus onafhankelijk van bv het rijden , kan rangeren. Je kan dus en rijden en rangeren. De baan kan ook bestaan uit bv verschillende lussen. Dan heeft iedere lus zijn booster.Uiteraard heb je dan ook bij iedere booster een handregelaar ( Roco). Dit omdat bij Roco de handregelaar het laatste adres nooit "bijhoud". Bij bv: het Prodigi-systeem = Amerikaans heb je dat wel en kan je met ??n regelaar kan inpluggen op gelijk welke lus op de baan ( als je cab bussen hebt). Het klinkt misschien ingewikkeld , maar het is veel eenvoudiger dan het lijkt.Roco is echter wel op het Xpress-Net aangesloten dwz dat je mits de nodige adaptor( Lenz XPA phone adaptor) je een gewone draadloze huistelefoon je baan kan besturen.Echter een telefoon heeft geen snelheidsregel knop ( das een nadeel), maar wel functieknoppen te over.

Argilla, Ik heb zelf een vrij grote baan en stuur het hele gegeven aan enkel met de IB. Deze levert meer dan voldoende vermogen voor heel de baan te besturen. Rangeren, rijden gebeurt allemaal door elkaar zonder de baan te moeten opdelen in verschillende lussen.
Mijn conclusie als je zoveel boosters nodig hebt om met een handregelaar van roco (te weinig vermogen)een baan te besturen het een duur geval word en nog met beperkingen bovendien.[;)]

tonycabus

In het geval van Mark (Argilla) zou ik het zo doen: ??n Master(MultiMaus) aan de Roco-versterker (10761 of 10764 aansluiten) en dan aan de Slave-ingang een verlengsnoer met 'domino' van Roco (10758) en zo verder, dan kan je met een 'slave'-lokmaus rondlopen en die op willekeurige plekken bij de baan aansluiten.
Sumpel? En nog goedkoop ook!
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

INFO

Alleen de waarheid ligt in het midden.

INFO

Hans, ik heb geen zin om in deze discussie, je leest niet goed en je bent niet bereid te luisteren. Verwacht van mij geen reacties meer in deze.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

ERVIN

Heu mannen, geen ruzie maken h?, ik wil maar gewoon even zeggen dat ik ook 4 boosters heb,waarom??
Wel toen ik die nog niet had,werd mijn TC soms heel erg warm en schakelde dan uit,ik kocht ??n booster en toen reden mijn treinen op de booster-sectie sneller dan op het TC-sectie,nu ik 4 boosters heb rijden ze overal even snel.
Dit wou ik maar even zeggen.[:I]

Arnold-Layne

@ Ervin: Heb je dan ook per booster een trafo? Of is dat niet nodig?

erik de noorman

Bij mijn weten heeft elke booster zijn eigen trafo. En elke booster stuur een stuk van de baan aan. Deze stukken zijn volledig van elkaar electrisch gescheiden. Verbeter me als ik fout ben.

Erik

ERVIN

citaat:
Geplaatst door erik de noorman

Bij mijn weten heeft elke booster zijn eigen trafo. En elke booster stuur een stuk van de baan aan. Deze stukken zijn volledig van elkaar electrisch gescheiden. Verbeter me als ik fout ben.

Erik



Volledig juist.[;)]
@Arnold-Layne, als je hier meer over wil weten stuur mij dan maar even een PM,of vraag het hier.

eric

Ik kom gewoonlijk ogen te kort aan mijn baan inplaats van boosters.

Arnold-Layne

Ok...dus als je boosters wil gebruiken, moet je je baan opdelen in verschillende stroomkringen. Heb je hier eigenlijk last van tijdens het rijden?
En voor mij is ook nog steeds een vraag: Hoe bepaal je hoeveel boosters je nodig hebt? Ik vroeg laatst in een winkel wanneer ik een booster nodig zou hebben. Hij zei dat ik met de standaard Twin Center trafo zo'n vijf treinen kon aansturen, maar dan wel op de wissels moest letten. Klopt dit[?]
Ik wil denk ik zowieso een apparte trafo voor de wissels neerzetten...lijkt me wel handig[:D]

tonycabus

Hans, Wim,
Graag geen geruzie asjeblief.
Spijtig genoeg ken ik (nog) geen van jullie beiden persoonlijk, maar ik wil toch wel even onder de aandacht brengen dat in deze hoek wel flink wat know how bij mekaar zit, al zal niet iedereen ooit alles kunnen kennen. Ik begin, dankzij jullie (allemaal) me flink wat meer op mijn gemak te voelen in digitale technieken, en menigeen zal dit kunnen beamen. Jullie kennis en bereidheid tot helpen maakt de ge?nteresseerde forumdeelnemer telkens een stuk wijzer.
Waarvoor onze dank! (laten we dat ook maar eens zeggen).
Probeer de onenigheid eens op een gentlemen's manier via PM op te lossen... We worden daar uiteindelijk allemaal beter van.
En, Hans, ik ben het niet eens met je opmerking over Wim.
citaat:
Geplaatst door hans

Wie dat het zegt, iemand die op iedereen kritiek heeft.


Maar goed, iedereen kan al eens uit z'n vel springen[;)] en kritiek kan uiteindelijk zeer positieve effecten hebben[^]
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)