Boosters aansluiten

Gestart door n/a, 09 oktober 2006, 12:13:43 PM

n/a

Overgeplaatst naar hier

Ik had 6 Littfinski DB-2 boosters aangeschaft en ze per 3 aangesloten op een 150 VA Transformator (Conrad). Behalve eentje gingen ze stuk voor stuk defect na een korte tijd werken. Niet tengevolge van kortsluitingen op de baan, maar tengevolge van een fenomeen welke zich in de stuurtrap van de booster bevind (niet de eindtrap met de zware transistoren). Als ze sneuvelden was de koelvin zeker niet heet - eerder koud, want veel treinen reden er niet.
Heeft het iets te maken met de aansluiting aan de transformatoren? Ik volgde nochtans nauwgezet de instrukties. Het lijkt alsof er een kortsluiting ontstond in het gedeelde van de booster langs de transformator kant. De transformator is uitgerust met een overstroom beveiliging en telkens het gebeurde schakelde de schakelaar op de transformator uit. De booster zijn met mijn Intellibox verbonden via de meegeleverde 5 draderige kabels en aangesloten de een na de andere en de eerste aan de Intellibox.
ik heb nadien iets gelezen over de polariteit van de transformator, kan het daarmee te maken hebben? (Er wordt nochtans in de bijgeleverde handleiding van de LDT boosters niets over gemeld.)
Kent iemand hiervan de oorzaak?

Bedankt
Walter




tonycabus

Walter,
overal staat dat elke booster een eigen transformator moet hebben. Zou Littfinsky daarop een uitzondering zijn?
M.i. geven de voedingslijnen aanleiding tot ongewenste koppelingen via de verbindingskabels vanaf de IB, aardlussen zijn dan niet uitgesloten.
Synchronisatie van de signalen kan niet het probleem zijn. Zijn de sporen die aan de uitgangen verbonden zijn ook aan beide zijden ge?soleerd, zodat de boosters alleen maar even door de wielen met elkaar worden verbonden?
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

INFO

citaat:
Kent iemand hiervan de oorzaak?

Bedankt
Walter



Walter, zoals Tony al correct opmerkte, iedere booster moet gevoed worden via zijn EIGEN trafo.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

argilla

Tiens, dat probleem kende ik nog niet. Nochthans heb ik 3 boosters van Roco ( heb nog een 4 nodig) aangesloten op een zware voeding ( gemaakt door een bevriend electronicus van 10 Amp) Ondervind echt geen problemen.  Deze zijn met een ringleiding verbonden van 4mm2 vanuit de voedingtransfo.
Zalhet wel niet aan de voeding zelf liggen van wLarno ???
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

erik de noorman

Ik vraag me steeds af waarom sommige zoveel bootsers nodig hebben op hun baan. Proberen die een echte eloc aan te sturen.[:D]

Erik

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door hans

En iedere tranformator ten opzichte van elkaar polariseren.
Voor uitleg met tekening zie in de LocoBooster handleiding voor laatste pagina op mijn website.

Hans, je uitleg is niet compleet. Je vertelt dat de trafo's gepolariseerd moeten worden, je vertelt hoe je dat kunt doen, maar je vertelt niet waarom het moet. En dat zou ik wel eens uitgelegd willen zien, want ik geloof er niks van dat het noodzakelijk is.

tonycabus

Ik eigenlijk ook niet, want eens de spanning gelijkgericht is heeft de faze van de (wissel)voedingsspanning toch geen belang meer?
Dit is althans waar wanneer een bruggelijkrichter wordt gebruikt, want dan 'zweeft' de trafo t.o.v. massa.
Bij de booster(s) van Hans wordt echter een enkelfazige spanningsverdubbelaar gebruikt, en daardoor ligt een kant van de sekundaires aan de massa. Zo aan de bouwtekening van de Littfinski-booster te zien is dat daar ook zo gedaan. Waarschijnlijk om redenen van compatibiliteit met M?rklintoestellen en de Intellibox.
In dit geval is het inderdaad onontbeerlijk dat alle trafo's 'in faze lopen'.
Wat nu het gebruik van boosters betreft: ik heb 3 ruime banen gedigitaliseerd en daar zit geen enkele booster in. Het aantal treinen dat tegelijk rijdt is beperkt, en wissels worden analoog gestuurd.
Rijden er meer treinen gelijk, en wil je dan ook nog je wisseldecoders aan de railspanning aansluiten, dan heb je idd. een probleem. Maar dan zou je de booster kunnen gebruiken om all??n je wissels te voeden. Maar er zijn ook wissel- en seindecoders die een aansluiting hebben voor externe voeding. Ook daarmee spaar je eventueel een booster uit!
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Klaas Zondervan

Tony,

de boosters van Hans zijn van het push-pull type, net als de Intellibox en de M?rklin centrales. Maar ook daar werk je vanuit de gelijkgerichte en afgevlakte spanning. Dat ??n van de poten van de trafo direct aan de massa ligt is verder van geen belang, want dat is de enige directe verbinding van de trafo met het systeem.
Ik ben dus niet overtuigd, en wacht op een betere verklaring.

argilla

citaat:
Geplaatst door erik de noorman

Ik vraag me steeds af waarom sommige zoveel bootsers nodig hebben op hun baan. Proberen die een echte eloc aan te sturen.[:D]

Erik



omdat Erik bv: een rangeer-sektie heb in de baan. En dus onafhankelijk van bv het rijden , kan rangeren. Je kan dus en rijden en rangeren. De baan kan ook bestaan uit bv verschillende lussen. Dan heeft iedere lus zijn booster.Uiteraard heb je dan ook bij iedere booster een handregelaar ( Roco). Dit omdat bij Roco de handregelaar het laatste adres nooit "bijhoud". Bij bv: het Prodigi-systeem = Amerikaans heb je dat wel en kan je met ??n regelaar kan inpluggen op gelijk welke lus op de baan ( als je cab bussen hebt). Het klinkt misschien ingewikkeld , maar het is veel eenvoudiger dan het lijkt.Roco is echter wel op het Xpress-Net aangesloten dwz dat je mits de nodige adaptor( Lenz XPA phone adaptor) je een gewone draadloze huistelefoon je baan kan besturen.Echter een telefoon heeft geen snelheidsregel knop ( das een nadeel), maar wel functieknoppen te over.
CVP products: www.cvpusa.com
digitrax:        .digitrax.com
Lenz:            .lenz.com
NCE:             .ncedcc.com
Zimo:            .zimo.at
zimo:            .mrsonline.net

[;)]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

INFO

Walter,

Kun jij eens in een schematische tekening aangegeven hoe je het angesloten hebt, inclusief de aansluiting naar de rails.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

argilla

citaat:
Geplaatst door INFO

Walter,

Kun jij eens in een schematische tekening aangegeven hoe je het angesloten hebt, inclusief de aansluiting naar de rails.




Op zijn webstek klikken op booster. Het is een PDF file helemaal vanonder een weerstand 1.8kohm en een ledje. Let wel dit is een test opstelling voor te zien of ze gepolariseerd zijn . De rest van de aansluiting is zoals gewoonlijk. ( zo heb ik het ook en het werkt prima met Roco)
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

INFO

Het spijt mij maar wLarno (Walter) heeft geen website opgegeven.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

argilla

citaat:
Geplaatst door INFO

Het spijt mij maar wLarno (Walter) heeft geen website opgegeven.



Het staat op Hans zijn webstek [8D] trouwens er staat heel goede info op !
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

argilla

kijk misschien zou het nuttig zijn om al deze probleempjes eens klaar en met duidelijke tekst en tekening te laten verschijnen in een soort digitale bijdrage van Msm een soort digitaal naslagwerk. Veel van deze probs zijn ( zoals de hierboven aangehaalde draad, zijn eenvoudig op te lossen).

Nu is het zo dat men telkens moet gaan grasduinen in het forum digitaal, en het kan nog op een andere blz staan ( vroeger besproken)
Terwijl het op papier staat het eenvoudig nagekeken kan worden.Een clich? zegt dat een tekening duidelijker is dan duizend woorden.

Is er een prob zeg je ..effe kijken in het naslagwerk pompompom....ha ja hier zie en met oplossing. Het verhoogd ook de info-waarde van ons magazine.
tis een voorstel [8D]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

INFO

Argilla,

Daar gaat het draadje niet over de website van Hans ken ik inmiddels, en daar staan ook een aantal onwaarheden op.

Mijn vraag was gericht aan Walter en niet aan Hans, probeer aub. beter te lezen, en houd U bij het onderwerp van dit draadje, want anders blijven we langs elkaar heen lullen.
Alleen de waarheid ligt in het midden.