Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Wat is dit tussen de sporen?

Gestart door Peter, 07 maart 2020, 15:04:42 PM

Peter

Een vraagje aan de specialisten van het grote voorbeeld;
Wat betekenen die witte driehoeken op de biels (een 20 tel meter er voor en voorbij dit) en ook de elektrische aansluiting aan de rails?

DSCN4624[1] by Peter Verlooy, auf Flickr
Met vriendelijke groeten
Peter

Paulogic

Aansluiting voor de ECOS.... haha, Grapje.

Ik vermoed een aarding of zo? alhoewel en net achter een Bakje hangt/staat. Maar sensor lijkt mij zo bizar.

Ik ben dus ook benieuwd want heb dit nog ook nergens gezien. Is dit in België Peter?
mvg,
Paul(ogic)

steamdriven

Dat witte bakje achteraan en de aansluiting aan het spoor wijst volgens mij op een assenteller. Waarschijnlijk is het spoor tussen in- en uitritsein in het midden nog eens opgedeeld. Daarmee kunnen ze op de blok een bezetmelding krijgen voor of het linkse, of het rechtse  of beide secties. De witte markeringen zijn dan een aanduiding voor de treinbestuurder om duidelijker aan te duiden waar de sectiescheiding ligt.

De opstelsporen in de HST-atelier zijn op de meeste plekken in 2 delen opgedeeld op een vrij gelijkwaardige manier. Eén sectie is net lang genoeg voor een TGV/Thalys. Twee secties voor een Eurostar TMST of Velaro of een TGV/Thalys in dubbel. Tot vorig jaar hadden wij enkel dat witte bakje om ons op te positioneren. Sindsdien staan er ook hulpborden. Veel makkelijker zichtbaar!
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

evan

#3
Die Alu-Rail is een kabel bescherming voor bijvoorbeeld de aansluitkabel te beschermen tegen ondertopwerkzaamheden van het ballastbed.
De aansluitkabel in dit geval zelf loopt inderdaad naar dat witte doosje dat op zich deel uitmaakt van een SK (spoorstroomkring) dat bij ons als modelspoorders te vergelijken is met een detectiezone.  Als er een wiel-as verbinding maakt tussen de twee rails vanaf dat punt tot aan een volgend punt wordt deze gedetecteerd.

Dt hier is een hoogfrequent SK en het recentere model.  Vroeger bij de 50hz SK had je echt een isolatie in het spoor zoals bij ons ;)

Peter, ik gok zelfs dat deze ongeveer 40m voor de overweg ligt ;)  Dat is dan een korte SK van de overweg die bij vrijgave van de SK pas de overweg zal openen als een trein voorbij de overweg is.  Een lange SK dient dan weer om hem te sluiten...
Bij Seinen en wisselstraten zijn deze dus ook zeker terug te vinden.
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Paulogic

Dus toch een aansluiting voor de terugmelding naar de ECOS.  LOL.

Ik dacht dat detectie nog met van die crocodilekes of zo gebeurde en of andere maar nooit echt geweten hoe.
Kan men dan op een "schakelbord" of computer perfect een trein volgen ?
Soms zie je zo iets in films bij spoor of metro in de US.
mvg,
Paul(ogic)

Peter

Hallo Evan
Schat dat dit inderdaad een veertigtal meter van de overweg verwijdert is met telkens voor en achter deze kabel staan er op een goede 10 meter afstand op een biels 1 witte driehoek geschildert.
Het door mij opgemerkte ligt op lijn 52 bijna vlak voor het oude stationsgebouw van Hoboken Polder

Bedankt alvast voor de goede uitleg.
Met vriendelijke groeten
Peter

evan

Graag gedaan!

Die markeringen duiden vooral de kwetsbare materialen aan voor bij onderstopwerkzaamheden. 

Paul,

Het hele net is bijna een hele aanéénschakeling van die SK's en ook assentellers.  Hierdoor kunnen ze op de blokpost of seinhuis perfect een trein volgen.  Met de huidige systemen wordt daar dan ook een treinnummer aan toegewezen en dan is het net zoals in de film zoals je aangaf ;)

Die krokodillen dragen hier niet toe bij.  Ze geven enkel de stand van een sein aan zoadat deze wordt opgenomen in de trein door de installatie van de locomotief en dus ook de bestuurder.

Groetjes
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

steamdriven

#7
Vanmorgen in atelier HST...

Assenteller-08:03:2020 by Bart Aertgeerts, on Flickr
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

evan

Dit is ook zo een beschermingslat, maar geen SK.  in dit geval een assentellers of modern "pedaal" van Tiefenbach.  Je ziet hem net hangen aan de binnenkant van de onderste rail op je foto. 

Ter illustratie ;)

https://www.google.com/search?q=tiefenbach+wheel+detector&client=safari&rls=en&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwjqjZLixovoAhVH2aQKHVZ7AbcQ_AUoAXoECAsQAw&biw=1296&bih=729
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

steamdriven

Citaat van: evan op 08 maart 2020, 19:56:31 PM
Dit is ook zo een beschermingslat, maar geen SK.  in dit geval een assentellers of modern "pedaal" van Tiefenbach.  Je ziet hem net hangen aan de binnenkant van de onderste rail op je foto. 

Ter illustratie ;)

https://www.google.com/search?q=tiefenbach+wheel+detector&client=safari&rls=en&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwjqjZLixovoAhVH2aQKHVZ7AbcQ_AUoAXoECAsQAw&biw=1296&bih=729

Zo'n bakje hangt inderdaad aan de andere kant van de rail, Evan. Ik was met dat stel toegekomen maar het regende fors en ik moest dringend aan de klaarmaking van mijn volgende Thalys beginnen dus geen foto genomen van de andere kant. Wist niet dat dat Tiefenbach noemde. Weeral wat geleerd.
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

Waterman

Er is mij verteld dat dit een pedaal of assenteller is:

20200310_145418 by Patrick VdBossche, on Flickr

Misschien een ander type?


Paulogic

Oei dat is wel heel dicht bij de rail en precies ook hoog... wipt de trein daar dan niet over of drukt hij die dan gewoon naar beneden?
Ik zou toch denken dat alles 'geteld' wordt door verandering in magnetisch/electrisch veld te registreren ipv door fysieke schakeling?
mvg,
Paul(ogic)

Klaas Zondervan

Op de foto lijkt het hoog te zitten, maar de flenzen gaan daar net overheen. Het werkt inderdaad op elektromagnetische beïnvloeding.

Peter

Bedankt voor de uitleg allemaal.
Weeral wat bijgeleerd over het grote voorbeeld.  ;) ;) ;)
Met vriendelijke groeten
Peter

evan

Citaat van: Waterman op 11 maart 2020, 15:59:30 PM
Er is mij verteld dat dit een pedaal of assenteller is:

20200310_145418 by Patrick VdBossche, on Flickr

Misschien een ander type?

Ander type ;)

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.