Lampen op een TRAXX

Gestart door eve, 06 maart 2020, 16:27:11 PM

eve

Enkele weken geleden bracht men mij een ACME Traxx met de vraag of ik de rode lampen schakelbaar kon maken. Geen groot werk, dus snel gedaan en terug bezorgd.

De reactie kwam prompt : VERKEERD !!! De witte lampen moesten aan de buitenkant zitten, de rode aan de binnenzijde. Ten bewijze deze foto :


by Erwin Janssens on Flickr

Goed, mijn schuld : ik heb het niet gecontroleerd. Verwisseld en terug naar eigenaar : iedereen tevreden.

Korte tijd nadien krijg ik weer een Traxx binnen met dezelfde vraag. Om zeker te zijn schrijf ik de eigenaar aan : wit buiten en rood binnen ? Neen, was het antwoord : binnen zijn de witte verstralers. Wit (kruislichten) en rood zitten allebei aan de buitenzijde. Je moet het maar weten ! De Traxx-en kunnen zelfs kun neuslicht rood maken.


by Eric Van Hauwe on Flickr.

Op dat op te lossen moeten we gebruik maken van duo-LED's wit/rood en een aparte schakeling voor de verstralers. Het neuslicht blijft steeds branden, zowel bij kruislichten als bij verstralers. Het rode neuslicht wordt in Nederland gebruikt als een normale rode lamp defect is.

Hieronder beelden van een prototype. Niet perfect wegens teveel doorstraling. Maar we zijn op de goede weg.

Kruislichten :

by Erik Verleysen on Flickr

Rood :

by Erik Verleysen on Flickr

Verstralers :

by Erik Verleysen on Flickr

Mvg, Erik

C.B.

Het enigste verschil tussen de Traxxen met gewone - en LED verlichting:
met lampen;
de buitenste lichten wisselen rood/wit waarvan wit de kleine en standaard lichten zijn.
Zet je de grootlichten aan , gaan de buitenste uit , en branden de binnenste 3 witte lampen.


Bij LED verlichting:
de buitenste lichten wisselen rood/wit waarvan wit de kleine en standaard lichten zijn.
Zet je de grootlichten aan , branden alle witte LED"s.
Zie hieronder:

Groetjes.
Claudio.

eve

Hoe kunnen we weten of een Traxx gewone dan wel LED-verlichting heeft ?

Mvg, Erik

eve

Aan de hand van foto's op het internet heb ik al kunnen uitvissen dat de E 186 238 (voorbeeld van de ACME-lok) uitgerust is met gewone lampen.

Mvg, Erik.