Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

TGV

Gestart door mardig23, 05 maart 2020, 13:07:35 PM

mardig23

Toch we straf dit:

https://www.hln.be/nieuws/buitenland/tgv-locomotief-ontspoord-bij-straatsburg-machinist-kritiek-20-lichtgewonden~a3739708/

Op het eerste zicht zie ik niet hoe die treinbestuurder zo zwaar gewond is geraakt. Er is bijna geen schade aan de cabine.
Mvg Karl

B_Modelbouw

Straf... helemaal niet, kom maar eens onverwacht tot stilstand.

Mogelijk is die tegen zijn bedieningspaneel geslagen
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


mardig23

Dat begrijp ik Bert, maar als de trein onverwacht en zo hevig tot stilstand komt, zouden er achteraan toch meer dan 20 lichtgewonden zijn, en zou vermoedelijk deze hele trein naast de rails gelegen hebben.

Waarschijnlijk heb je wel gelijk, maar dan heeft hij toch heel erg veel pech gehad.

Hopelijk komt het alweer goed met de man.
Mvg Karl

Floris

op deze foto zie je wel dat de voorkant stevig beschadigd is:
https://nos.nl/artikel/2325884-21-gewonden-door-ontspoorde-hogesnelheidstrein-bij-straatsburg.html
de bestuurderscabine zal dus stevig door elkaar geschud zijn, de rijtuigen erachter staan nog min of meer in t spoor, dus daar was t waarschijnlijk minder heftig.

Tothebeach

#4
Naar wat ik lees op Treinreiziger.nl, ontspoorde de trein met 270km/h. Ik ben onder de indruk van de relatieve weinige schade aan mens en materieel.



Al heeft deze website het over 300 km/h..

Groet,
Michel

rgp

Karl,

Een van de grote voordelen van een tgv tov een ice is dat de rijtuigen op 'jacobs'draaistellen staan; dit geeft aan de rijtuigenstam een grotere stijfheid dan een traditionele schroefkoppeling ( denk aan ongeval in eschede)
Het nadeel is dat je geen rijtuig uit de stam kan nemen bij een eventueel defect

Roland

Metpetergaathetbeter

ik denk vooral dat ze daar gewoon heel.........heel veel geluk gehad hebben.Stel je voor een andere trein in de buurt was geweest en dat waren de gevolgen heel wat erger geweest !

Olivier77

Een goede avond,
Blijkbaar rijden de treinen daar links op het spoor.
De trein is tegen een grondverzakking aangereden.
Door de hevige schok naar rechts is de treinbestuurder waarschijnlijk hevig met zijn lichaam
naar links tegen de cabine geslagen en daarbij zwaar gewond geraakt (hoofd?).
Inderdaad veel geluk dat er geen trein vrij snel uit de andere richting kwam anders was de
schade niet te overzien geweest.
Mvg
Olivier 77

3rail, Krails, Ecos2, Koploper

Klaas Zondervan

Links rijden is de normale gang van zaken in Frankrijk, net als in België.
Het was mij nog niet opgevallen, maar de kopwagen is door de ontsporing naar het andere spoor geslagen. Dat is dan ook de reden dat de bestuurder het zwaarst gewond is.

Koen

Er is een filmpje van het terug op de sporen zetten van de loc op YT opgedoken:

https://www.youtube.com/watch?v=4DiMLDOaWB0&feature=push-fr&attr_tag=XJZNt32USh-th6hT%3A6

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

Herwig

#10
Vraag:    indien zo'n echte sneltrein ( + alle ander spoormaterieel ) geen  'proto-'  maar bij-wijze-van-spreken  'Märklin'-wielflensen  zou hebben, zouden dan sommige ontsporingen niet of minder makkelijk gebeuren ?   
Maw, wat als men eind negentiende eeuw gekozen had voor hogere flensen.  Er zal wel een technische reden zijn.

Havoc

Citaat van: Klaas Zondervan op 05 maart 2020, 22:00:42 PM
Links rijden is de normale gang van zaken in Frankrijk, net als in België.

In "Frankrijk" rijden ze links, maar in de Elzas rijden ze normaliter rechts zoals in Duitsland. Waarschijnlijk is dat dus bij TGV lijnen anders dan het gewone treinverkeer.

Citaat van: Herwig op 13 maart 2020, 10:38:20 AM
Vraag:    indien zo'n echte sneltrein ( + alle ander spoormaterieel ) geen  'proto-'  maar bij-wijze-van-spreken  'Märklin'-wielflensen  zou hebben, zouden dan sommige ontsporingen niet of minder makkelijk gebeuren ?   
Maw, wat als men eind negentiende eeuw gekozen had voor hogere flensen.  Er zal wel een technische reden zijn.

Waarschijnlijk had het veel slechter geweest. Die flenzen dienen vooral bij wissels en in scherpe bochten. Maar in te scherpe bochten (of te hoge flenzen) dan is het de flens die ervoor zorgt dat het wiel omhoog uit de rails klimt. Op de rechte baan komen die flenzen niet eens aan de zijkant van de rail.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

SuSke

Waarom zijn de wielen van een trein taps en waarom liggen de rails ook lichtjes naar binnen gekanteld?

Een interessant artikel met video geeft alle uitleg hierover: https://www.deingenieur.nl/artikel/waarom-u-nog-niet-ontspoord-bent
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Havoc

Citaat van: SuSke op 23 april 2020, 22:28:28 PM
Waarom zijn de wielen van een trein taps en waarom liggen de rails ook lichtjes naar binnen gekanteld?

Een interessant artikel met video geeft alle uitleg hierover: https://www.deingenieur.nl/artikel/waarom-u-nog-niet-ontspoord-bent

Crazy hé? Toen ik dit voor de eerste keer live zag (KMYCA spoorbaan) was dat echt een magisch moment. Die flenzen komen echt niet aan de rail!
Met vakantie voor onbepaalde duur.

steamdriven

In de atelier TGV/HST van Vorst wordt dan ook continue willen geherprofileerd. Of assen vervangen wanneer de sleepgrens bereikt is natuurlijk.  Een geherprofileerde as, dat merk je direct. Enkele weken geleden nog een proefrangering van een Eurostar Velaro waarvan de 2 kopassen waren geprofileerd op het profiel van een Thalys en dat rijdt echt voor geen meter. Zelfs voor een V<40 km/u.  ;)
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html