Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

wissels

Gestart door amest, 08 oktober 2006, 20:16:01 PM

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Peco electrofrog wissels zijn ook gepolariseerd zonder dat er een aandrijving aan hoeft te zitten.



klaas
Hoe zet je die wissel dan om,en wat drijft die schakelaar dan aan ?

info
waar zitten die schakelaars dan.

wim ysbeer

ysbeer

Nu zit ik wat op glad ijs,maar goed.
Ik kan geen trix/fleischmann wissels vinden met omschakeling.
uit gezonderd de hand bediende,met de omschakeling in dat zelfde kastje als bij de electrisch om.
Bij peco dienen de wissel tongen als schakelaars volgens mij,maar fluit me maar terug als ik het fout heb.
ik bedoelde dus echte wissel zonder enige aandrijving(tillig,roco,piko,sinohara,enz)hand aandrijving is natuurlijk ook aandrijving.
maar goed ik geef mijn mening voor een betere.

wim ysbeer

INFO

Ysbeer (Wim)

Neem dan maar van mij aan dat die schakelaar onder de bedding zit.
Op de minitrix wissel met hardstuk polarisatie komt dezelfde wissel aandrijving als op de wissel zonder. Misschien dat dit een belletje laat rinkelen? Ook bij Fleischmann is dat het geval.

Peco wissels dat is een andere story, maar daar hebben we het nu niet over.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Peter

Volgens mij hadden de wissels van Arnold ook een gepolariseerd hartstuk. Mijn vader zaliger had spoor N  (heb nog twee loks van toen) en ik heb nooit geweten dat hij problemen had op de hartstukken.
Met vriendelijke groeten
Peter

ysbeer

citaat:
Geplaatst door INFO

Ysbeer (Wim)

Neem dan maar van mij aan dat die schakelaar onder de bedding zit.
Op de minitrix wissel met hardstuk polarisatie komt dezelfde wissel aandrijving als op de wissel zonder. Misschien dat dit een belletje laat rinkelen? Ook bij Fleischmann is dat het geval.

Peco wissels dat is een andere story, maar daar hebben we het nu niet over.




Hebben we toch nog al twee gelijk meen ik,want wissel met bedding e.d heb ik niet meegerekend.
Dat zijn ,alweer volgens mij,eigenlijk gewone electrische wisels waar men de spoelen niet in gemonteerd heeft maar de contacten wel,plus dan de bediening door een ,ook altijd al aanwezig hefboompje,gebeurt.

wat ik bedoelde zijn zuiver absoluut aandrijf loze wissels,zoals al gezegd van o.a roco,tillig,e.d
Mee eens [?][?]

wim ysbeer

amest

citaat:
Geplaatst door ysbeer

citaat:
Geplaatst door INFO

Ysbeer (Wim)

Neem dan maar van mij aan dat die schakelaar onder de bedding zit.
Op de minitrix wissel met hardstuk polarisatie komt dezelfde wissel aandrijving als op de wissel zonder. Misschien dat dit een belletje laat rinkelen? Ook bij Fleischmann is dat het geval.

Peco wissels dat is een andere story, maar daar hebben we het nu niet over.




Hebben we toch nog al twee gelijk meen ik,want wissel met bedding e.d heb ik niet meegerekend.
Dat zijn ,alweer volgens mij,eigenlijk gewone electrische wisels waar men de spoelen niet in gemonteerd heeft maar de contacten wel,plus dan de bediening door een ,ook altijd al aanwezig hefboompje,gebeurt.

wat ik bedoelde zijn zuiver absoluut aandrijf loze wissels,zoals al gezegd van o.a roco,tillig,e.d
Mee eens [?][?]

wim ysbeer



ze zullen dus werken met de hand[:D][:D][:D]
groeten,

Arvid

INFO

Amest,

Ja,de hardstuk polarisatie zal ook werken zonder elektrische aandrijving.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Bij peco dienen de wissel tongen als schakelaars volgens mij,maar fluit me maar terug als ik het fout heb.

Correct, de hele combinatie van tongen plus puntstuk wordt omgeschakeld doordat de tong tegen ??n van de doorgaande rails ligt. Dat contact is op den duur niet erg betrouwbaar, dus als je een elektrische bediening aanbouwt is het aan te raden om daarvan een contact te gebruiken voor de omschakeling.
En een Peco wissel zonder elektrische aandrijving verzet je met de hand door de schuifbiels heen en weer te schuiven.

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Bij peco dienen de wissel tongen als schakelaars volgens mij,maar fluit me maar terug als ik het fout heb.

Correct, de hele combinatie van tongen plus puntstuk wordt omgeschakeld doordat de tong tegen ??n van de doorgaande rails ligt. Dat contact is op den duur niet erg betrouwbaar, dus als je een elektrische bediening aanbouwt is het aan te raden om daarvan een contact te gebruiken voor de omschakeling.
En een Peco wissel zonder elektrische aandrijving verzet je met de hand door de schuifbiels heen en weer te schuiven.




Dus we zijn het eens.[;)]

wim ysbeer

n/a

Ik ben momenteel bezig met de voorbereiding van mijn eerste modelspoorbaan in gelijkstroom en moet kiezen welk merk van sporen ik ga gebruiken. Kan iemand mij een lijstje geven van de merken die wissels uitbrengen met gepolariseerd hartstuk? [?]

ysbeer

Twee tips

Lees eerst alles wat hiervoor geschreven staat,dat beantwoord al heel veel

2de
alle goed merken polariseren hun hartstuk.
Maar dat geld alleen bij electrisch bediende wissels,of bij met de hand bediende wissels waar men de omschakelaar heeft laten zitten.
Meestal geeft dat dan een nogal opvallende kast naast de wissel,die nu niet direct mooi is,en zeker niet natuur getrouw.
De meeste modelbouwers geven daarom de voorkeur aan wissel aandrijving onder de tafel.
wat dat inhoud voor polarisatie van het hartstuk zie eerder verhaal.

Enkele merken voor goede modelwissels.Peco/roco/piko/tillig/shinohara
Maar let niet alleen op de wissels polarisatie(dat is eigenlijk bijzaak)maar ook op rail type/wisselhoek/wat voor type heeft dit merk/wat kost het/is het te koop in mijn buurt/wil ik met bedding of zonder(zonder vind ik,ik dus, mooier)
Wim ysbeer

n/a

Bedankt voor de verduidelijking, Wim! Als ik het goed heb, vormen de nieuwe geoLINE wissels van ROCO dus geen probleem op dit vlak?

INFO

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Twee tips

Lees eerst alles wat hiervoor geschreven staat,dat beantwoord al heel veel

2de
alle goed merken polariseren hun hartstuk.
Maar dat geld alleen bij electrisch bediende wissels,of bij met de hand bediende wissels waar men de omschakelaar heeft laten zitten.
Meestal geeft dat dan een nogal opvallende kast naast de wissel,die nu niet direct mooi is,en zeker niet natuur getrouw.
Wim ysbeer




He Ysbeer, ik geloof dat je het nog niet helemaal begrepen hebt.


Want dit is een wissel met polarisatie, en waat is dan die grote kast? Zoals de wissel afgebeeld staat is alles functioneel.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

ysbeer

Info
Ja overtuigd.
Maar een echte modelwissel is het niet.
En wat ik telkens probeer te vertellen is,en ik hoop dat je dat met mij eens kan zijn.
Zodra je echte modelwissels gaat toepassen dan is polarisatie je eigen werk.
UItgezonder, daar heb je gelijk in, enkele naar mijn smaak middeleeuwse wissels.

yes2nsmb

geoline zou ik nooit toepassen duur en niet natuurgetrouw,neem rocoline zonder bedding(met is er niet meer)maak je bedding en aancrijving zelf en zie een echte modelbaan.

wim ysbeer