Fleischmann V160 BR210 BR218 klokankermotor ombouw

Gestart door Ed ten Dam, 02 maart 2020, 16:09:01 PM

Michiel

Indien je het type hebt met tandwielen die door de bodemplaat steken, dan is het in elkaar steken vrij snel gedaan, en het locje rijdt vrij prettig. Heb je het model met gesloten bodemplaat, dan is het in elkaar steken een miserie, en rijdt het ding problematisch.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

Ik ga het bekijken. Ik had de loc uit elkaar gegooid omdat hij heel bokkig reed.

Michiel

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Ed ten Dam

Citaat van: Michiel op 04 maart 2020, 09:52:40 AM
Waarschijnlijk lees ik de specs van die motortjes verkeerd, maar minimum 400 toeren per minuut? Een loc laten kruipen zal dan toch niet kunnen met de bestaande worm/wormwielenset. En maximuum toeren 12500? Deze motortjes zullen kwa spanning (of duty-cycle PWM) stevig dichtgeknepen moeten worden om geen racemachientjes op de baan te hebben. En bij dergelijk dichtgeknepen spanning, wat is het koppel dat er nog overblijft om een trein van pakweg 8 rijtuigen de helling op te trekken?

Of lees ik het verkeerd?... Ik zal een setje moeten kopen om het te proberen, zeker?  ::)

Even voor de duidelijkheid: met een PWM regelaar (lage frequenties) doen dit soort motoren het een paar seconden en dan is hij overleden! Je mag geen Pulsbreedte regelaar gebruiken maar een normale analoge regelaar. Indien je een digitaal rijdt moet de decoder in de faulhaberstand worden geplaatst.

De snelheid (RPM) van een standaard modelspoormotor liggen over het algemeen hoger dan van de klokankermotoren waardoor hij automatisch langzamer gaat rijden. Een 816D motor trekt met gemak een tiental wagonnen. een 1020 motor trekt zonder problemen een 50 tal wagens.

Nieuwe Arnold, Hobbytrain, Bachmann, Kato en diverse andere merken zijn al aan het omschakelen om standaard deze motoren in de locs te bouwen. Zelfs in H0 de nieuwe Tenshodo spuds komen nu met deze motoren. Traditionele Japanse motorleveranciers stoppen met het bedrijf (zoals mashima) wegens gebrek aan opvolging (en financiers wil geen geld meer steken in traditionele motoren) maar alleen in bedrijven die motoren kunnen maken die zeer efficiënt zijn. Vandaar dat sommige leveranciers inmiddels geen motoren meer kunnen leveren indien je een defecte hebt.
Financiers zijn vooral geïnteresseerd om geld te steken in milieu vriendelijke producten en deze motoren hebben een hoog rendement. vandaar de problemen nu met de verkrijgbaarheid van sommige oude motoren.

Ed

Michiel

Bedankt voorde uitleg. Maar ik blijf vrij huiverachtig met het Faulhaberverhaal. Ik heb al wel Faulhabermotoren gehad, en die deden het slecht met decoders. Analoog prima, goed zelfs. Maar digitaal? Bijvoorbeeld Maxxon met ESU stottert ergerlijk en kregen ze bij ESU Duitsland ook niet in orde. Ik heb niet veel decoders gezien met een Faulhaberstand die dan ook beter reden op die stand. Misschien heb ik toevallig slechte ervaringen verzameld met Faulhabermotoren, maar ik moet persoonlijk nog de eerste goede ervaring tegenkomen. Ik zal toch eens zo'n setje moeten aanschaffen om te zien wat het doet.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

#20
Citaat van: Ed ten Dam op 05 maart 2020, 13:02:34 PM
Even voor de duidelijkheid: met een PWM regelaar (lage frequenties) doen dit soort motoren het een paar seconden en dan is hij overleden! Je mag geen Pulsbreedte regelaar gebruiken maar een normale analoge regelaar.
Heb je dat uit eigen ervaring of van horen zeggen? Mijn ervaring is heel anders. Ik heb een loc ooit omgebouwd met een Faulhabermotor en die heeft al uren gereden op een pulsregelaar met een frequentie die varieert tussen 30 en 100 Hz.

Het bovengenoemde N-locje heb ik aan het rijden gekregen en een poosje rondjes laten rijden.
Rondje bestaat uit 12 stuks Minitrix rails nummer 4912, omtrek 1,22 m.
De loc rijdt 17 rondjes in 1 minuut, dat is 20,74 m/min, dus 1244 meter per uur, omgerekend naar schaal 199 km/uur.
Dat komt dichtbij de eerder berekende waarde van 197 km/uur. Het originele motortje draait dus ook ongeveer 12500 toeren per minuut.

De voeding is een gestabiliseerde gelijkspanning van 12V

Peter

Heb verschillende modellen met Faulhaber zoals bv. Bemo RegioLine,  Brekina Klv12 alsook de Lenz modelletjes (in H0) en die rijden allen perfekt
In de Bemo modellen zit een Uhlenbrock decoder en dat gaat uitstekend (allen bestuurd via een IB box)
Met vriendelijke groeten
Peter

Klaas Zondervan

Het verschil is wel dat een decoder met een hogere pulsfrequentie werkt (vele kiloherzen) en Ed heeft het over lage frequenties.
Ik ben wel benieuwd waar hij zijn waarschuwing op baseert want ik heb nog nooit meegemaakt dat een Faulhaber binnen  minuten overleed op een lage frequentie. Ik zou ook niet weten wat er dan in de motor gebeurt.

Peter

Klaas, jij hebt op dit punt meer ervaring dan ikzelf.
In de Klv12 zit een Faulhaber van  6 mm doormeter. Wat de eigenschappen zijn weet ik helaas niet
Met vriendelijke groeten
Peter

Ed ten Dam

Citaat van: Klaas Zondervan op 05 maart 2020, 13:30:40 PM
Citaat van: Ed ten Dam op 05 maart 2020, 13:02:34 PM
Even voor de duidelijkheid: met een PWM regelaar (lage frequenties) doen dit soort motoren het een paar seconden en dan is hij overleden! Je mag geen Pulsbreedte regelaar gebruiken maar een normale analoge regelaar.
Heb je dat uit eigen ervaring of van horen zeggen? Mijn ervaring is heel anders. Ik heb een loc ooit omgebouwd met een Faulhabermotor en die heeft al uren gereden op een pulsregelaar met een frequentie die varieert tussen 30 en 100 Hz.


Lees maar even de ervaringen op de Engelse forums (oa RMweb) over de Bachmann J72. Bachmann heeft er een klokankermotor in geplaatst en de engelse rijders rijden met de PWM regelaars MET back EMF (Oa de Gaugemasters zijn ERG populair in Engeland). Lokje op de baan en einde motor!

Diverse kopers zijn niet blij dat Bachmann dit even niet gemeld heeft omdat in de vooraankondiging een 5 polige motor gemeld stond en bij het productie inmiddels de 5 polige motor niet meer gemaakt werd. Bachmann geeft geen garantie omdat hij gemaakt is voor DC en Bachmann vind een PWM regelaar met Back EMF geen standaard DC.


Als de gelijkspanning niet voldoende is afgevlakt krijgt hij ook op lage frequenties pulsen - dat geeft GEEN problemen vandaar dat je motor het normaal blijft doen. Het betreft de regelaars met een frequentie van 500 - 2 Khz die het probleem geven. Daar zijn nu discussies welke controllers wel geschikt zijn en de leveranciers van sommige regelaars zijn niet geheel blij dat hun "best verkopende" regelaars niet meer nodig zijn en de uitverkoop in kunnen.
Als reactie hierop heeft Hornby aangegeven dat hun motoren 5 polig blijven (omdat ze zelf ook een PWM regelaar verkopen!) en binnen een maand moesten ze aangeven dat diverse 5 polige motoren niet meer te krijgen zijn. Ze hadden beter even kunnen kijken wat er in de markt in Japan en China gebeurt en dan pas wat roepen.

Bijna alle HUIDIGE decoders hebben een omschakelstand  oa
- Esu Lokpilot 4 CV   2 = 3 CV 51 = 0 CV 52 = 0 CV 53 = 140 CV 54 = 30 CV 55 = 100 CV 56 = 255 of via de ESU programmer kun je hem direct op Faulhaber stand plaatsen. Alle settings staan dan in 1 keer goed.

- Kuhn CV 9 op 0 of 2 plaatsen CV 56 (EMK regeling) mag niet ingeschakeld zijn!

- Lenz coreless motor settings: CV 50 (motor configuration): 4 en CV 113 (Minimum PWM value): 5

- Uhlenbrock - Hebben geen stand omdat hun decoder reeds standaard met een freq. werkt van 18,75 kHz

Oudere decoders hebben niet altijd dit soort standen maar de frequenties zitten op ruim 16 kHz of mee en hebben geen speciale feedback waardoor ze geen problemen geven. Je zult per decoder moeten nagaan wat de optimale settings zijn.

Ed

Ed ten Dam

Citaat van: Klaas Zondervan op 05 maart 2020, 14:35:06 PM
Het verschil is wel dat een decoder met een hogere pulsfrequentie werkt (vele kiloherzen) en Ed heeft het over lage frequenties.
Ik ben wel benieuwd waar hij zijn waarschuwing op baseert want ik heb nog nooit meegemaakt dat een Faulhaber binnen  minuten overleed op een lage frequentie. Ik zou ook niet weten wat er dan in de motor gebeurt.

Sorry Klaas te snel gelezen.... dat bedoel ik! Het gaat om de 500 Hz - 1 kHz frequenties die de problemen geven
Ed

Klaas Zondervan

Ed, heb je een link naar een topic op een Engels forum? Ik heb wat zitten zoeken op RMweb maar daar geeft de zoekterm J72: 0 results.


Ed ten Dam

En dat er veel over te doen is op de Engelse forums is ook op de volgende topics te lezen:

https://www.rmweb.co.uk/community/index.php?/topic/148099-old-controller-with-coreless-motors/&tab=comments#comment-3691713

https://www.rmweb.co.uk/community/index.php?/topic/129125-oo-gauge-gwr-mogul-and-prairie/page/38/&tab=comments#comment-3849391

https://www.rmweb.co.uk/community/index.php?/topic/144762-replacement-for-mashima/page/8/&tab=comments#comment-3858745

https://www.newrailwaymodellers.co.uk/Forums/viewtopic.php?f=10&t=53053&p=670099&hilit=coreless+motor#p670099

Eén van de pioniers die de motoren standaard in al zijn modellen toepaste was de Engelse firma DJ Models. Helaas heeft deze firma via crowdfunding veel geld naar binnen geharkt en daarna failliet gegaan...Natuurlijk hebben ook Fleischmann, trix Märklin en diverse anderen reeds modellen met een Faulhaber of Maxon gemaakt.

Ed

Klaas Zondervan

Interessant leesvoer Ed. Maar wat ik mis zijn de berichten dat die motortjes bij bosjes de geest geven. Of lees ik niet goed?