Verkoop materieel Belgische spoorwegen

Gestart door Jurgen, 01 maart 2020, 15:10:53 PM

Jurgen

Ik weet niet of er al een apart draadje bestaat en of er interesse voor is, maar het leek me wel interessant om hier ook te vermelden wanneer een bepaald rijtuig of een bepaalde loc of goederenwagen verkocht worden.

Op die manier kan je ook een klein beetje de inzetbaarheid van je model inschatten. Of in ieder geval tot wanneer het ten laatste kan ingezet worden.

Zo lees ik nu dat de kast van het hersporingsrijtuig van Hasselt verkocht wordt!

http://www.nmbs-technics-sales.eu/sites/default/files/verkoop_2020.001mr.pdf

Het gaat hier om de omgebouwde DMS van enkele jaren geleden. Is er in Hasselt dan weer een nieuw hersporingsrijtuig of verdwijnt de hersporingstrein daar gewoon volledig?


Naast deze kast worden ook volgende zaken verkocht:
Treinstel 4117 waarvan een deel is uitgebrand
Reeks 7404 (die nog volledig rijvaardig is blijkbaar)
Reeks 6324 (met de motoren maar verder leeg)
Reeks 9153 (die rijp is voor de schroot)

http://www.nmbs-technics-sales.eu/sites/default/files/verkoop_2019.212.pdf


En momenteel worden er 13 M4-rijtuigen verkocht en is er een oproep om de meer dan 500 resterende rijtuigen aan te kopen.
Tot slot wordt ook de reeks 11 verkocht.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

svvander

Ik wil diene 91 voor in mijnen hof... (H0f  ;D )
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Metpetergaathetbeter

Citaat van: svvander op 01 maart 2020, 18:58:42 PM
Ik wil diene 91 voor in mijnen hof... (H0f  ;D )
het vervoer zal geen probleem zijn, je kunt hem in stukken meenemen !  ;D ;)

PietB

Wel een beetje doorzichtig van NMBS/SNCB om zo van de door EU wetgeving verplichte asbest sanering en kosten af te komen, toch?
Ik ben vrijwilliger geweest bij een stichting in Haarlem die zich inzette tot het behoud van historisch treinmaterieel.
Er werden 3 DE3 van NS overgenomen via Syntus.
Het asbest saneren kwam in 2002 voor rekening van Syntus.

B_Modelbouw

Pieter, meer dan gelijk... vaak is de kost voor verwerking en verwijdering van de asbest voor de verkoper,
echter in België kom je er eenvoudig vanaf met een inventarislijst van mogelijke asbesthoudende producten.
NMBS is hierin niet de enige, je ziet dit vaak bij bedrijven gelinkt aan de overheid.

Je moet maar eens een woning kopen die vroeger van de overheid was...
Asbest ? Er zit geen asbest in de woning want die is al een eeuw oud en toen was er nog geen asbest.
Oh nee, en de brandwerendheid van de metalen bijbouw die in de jaren 70 werd gebouwd, of de isolatie
rond de cv buizen... achteraf zat de koper met de miserie en de dure verwerkingskosten
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


B_Modelbouw

Jammer dat ze de verkoopbedragen niet vrijgeven, 'k wil wel eens weten voor werk bedrag deze verkocht worden.
(Oud ijzer prijs ?). 

Tevens jammer dat je geen motivatie kan opgeven waarom je de koop doet...
Verschroten vs. Opmaken en bewaren

Dit te weten dat je voor 1,5 € een Tjalk kunt kopen
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


Jurgen

Citaat van: B_Modelbouw op 02 maart 2020, 09:19:43 AM
Jammer dat ze de verkoopbedragen niet vrijgeven, 'k wil wel eens weten voor werk bedrag deze verkocht worden.
(Oud ijzer prijs ?). 

Die kan je nadien ook bekijken hoor, bij de verkoopsresultaten. Dan zie je meteen ook wie welk bod en het hoogste bod gedaan heeft.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.