Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Lijm

Gestart door argilla, 28 februari 2020, 17:56:08 PM

efl045

Klopt, je sprak van inbedden waardoor er niks overblijft van de geleiding, dat heet ik dan inkapselen...

Enfin, ik ga er maar over ophouden, ik en iedereen die het wil weten, weet dat wat ik voorstel kan en er iemand zou kunnen mee geholpen zijn.
Wat de zin is van vol te houden dat het niet kan is mij niet zo duidelijk...

Klaas Zondervan

De zin van volhouden dat het niet kan is dat de geleiding van grafiet zo veel slechter is dan van zilver dat ik gewoon niet geloof dat het tot iets bruikbaars leidt.
Ik ga er ook over ophouden, maar dat is dan vooral omdat de starter van dit onderwerp niks meer laat horen.

Michiel

Ik denk vooral dat het niet gaat om "gelijk te hebben", maar om een antwoord te bieden op Argilla's vraag, en die gaat niet over grafietpartikels in een of ander oplossing.  ;)

Argilla heeft Vollmer werkende bovenleiding. De bovenleidingsdraad glijdt regelmatig van de draagstangen van de bovenleidingspalen. Hij vroeg met welk geleidende lijm dit gelijmd kan worden (secondelijm heeft hij geprobeerd, maar isoleert). Klaas vroeg of dit niet gesoldeerd kon worden, waar nog geen antwoord op kwam. (Kan men Vollmer bovenleiding aan elkaar solderen?)

Blijft de initiële vraag, met welke geleidende lijm de bovenleidingsdraad (met de oogjes) op z'n plaats gehouden kan worden.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Rangeerduivel

Citaat van: Michiel op 02 maart 2020, 15:33:36 PM
Ik denk vooral dat het niet gaat om "gelijk te hebben", maar om een antwoord te bieden op Argilla's vraag, en die gaat niet over grafietpartikels in een of ander oplossing.  ;)

Michiel,
Het beroep van vrederechter is jou als het ware op het lijf geschreven ... ;D ;D

;)

efl045

#34
Ik zie totaal niet in waarom mijn bijdrage niet zou beantwoorden aan wat de topic starter gevraagd heeft en nodig heeft. Wat hij wil doen kan perfect met een mengeling van lijm en grafiet, goedkope middelen die iedere knutselaar in huis heeft.
Ik zie hier heel veel bijdragen (?) staan die niks met de vraagstelling te maken hebben... maar geroepen worden door iemand van een hogere pikorde... Niet wat er gezegd wordt telt hier maar wie er wat zegt.
Een goede vrederechter leest en luistert beter  ;)
Het lijkt hier wel een sport te zijn, van zodra je een idee lanceert dat hier nog geen 1000 keer behandeld is wordt je direct neergesabeld of weggejaagd, en dan maar klagen dat het hier maar een dooie boel is.
Mijn goesting om eens iets nieuws aan te brengen is hiermee compleet op. En ik zal niet de enige zijn denk ik.

Michiel

#35
Ik noemde geen namen, maar wou de rode draad weer in dit draadje breien. Daar kon je weer op inpikken, in plaats van de geslagen hond te spelen. Ik sla niet, ik oordeel nog minder. Blijven dus nog over deze twee vragen:

- kan men Vollmer bovenleidingsdraad aan de draagarm solderen?
- zo niet, welke geleidende lijm kan  men gebruiken?

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

svvander

#36
Bon, kan hier nu niemand de brokken lijmen?  ;D

Soms eens piepen op ander fora helpt ook (en het moeten niet altijd treinen zijn):
https://www.circuitsonline.net/forum/view/26246

Bison Silverglue is ne goeie... maar ik vind hem zelf nergens meer. Met een beetje geluk in de plaatselijke Gamma of Brico misschien nog wel.
Of deze: https://www.alleslijm.nl/zilverlijm-2-gram-02-ml-een-stroomgeleidende-lijm-met-een-zilvergehalte-van-minimaal-85-voor-oa-sporen-op-printplaten-van-de-pc-of-mobile-telefoon-waar-solderen-niet-mogelijk-is.html

Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Havoc

#37
Geen idee of je dat kan solderen, ik ken de gebruikte materialen en constructie niet. Inox is niet simpel te solderen bvb en als er veel plastic in de buurt is, dan is het misschien wel mogelijk maar moeilijk. Langs de andere kant zou ik eerder opteren voor solderen, mijn ervaring met elektrisch geleidende lijm is niet echt goed. Wordt wel eens gebruikt om draden aan zonnecellen te lijmen (in goedkope consumer toepassingen) en na verloop van tijd loopt de weerstand terug op. Er zijn wel goede lijmen, maar de prijs is hoog en de houdbaarheid beperkt. Bijna altijd epoxy gevuld met zilver. Die met koolstof is vooral voor EMC toepassingen waar grote oppervlakken gelijmd moeten/kunnen worden.

Er is ook zoiets tussen geleidende verf en lijm. Dat is eerder een soort stevige verf. Niet heel hoog mechanisch belastbaar. Maar nooit gebruikt.

Solderen moet lukken denk ik. Er is lage temperatuur soldeer dat relatief simpel te gebruiken is met flux voor elektronica. Ik heb er zo ooit gekocht met 145 °C smeltpunt. Eerst de 2 stukken apart vertinnen, dan ineenzetten en even aantikken met een goed hete bout. Beter heel kort en heel warm, dan net genoeg om te smelten en 10 minuten moeten stoken.

EDIT: allerlei typfauten, duidelijk met iets anders in mijn hoofd bezig toen ik dat schreef...
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

Citaat van: Havoc op 02 maart 2020, 20:56:36 PMSolderen moet lukken denk ik. Er is lage temperatuur soldeer dat relatief simpel te gebruiken is met flux voor elektronica. Ik heb er zo ooit gekocht met 145 °C smeltpunt. Eerst de 2 stukken apart vertinnen, dan ineenzetten en even aantikken met een goed hete bout. Beter heel kort en heel warm, dan net genoeg om te smelten en 10 minuten moeten stoken.

Dat denk ik ook. En nu maar hopen dat Argilla dit na al het eerdere gedoe nog leest  ::)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Thommy

Ik begon net te denken. Er bestaat een 2 componentenlijm van bison en ook van pattex dacht ik met iets waarmee je metaal kunt herstellen, ge kunt er zelfs draad in tappen (kneedbaar metaal bestaat ook). Heb er al middencarters mee hersteld. Ik gok iets te grof voor modelbouw maar tipjes zouden wel kunnen werken
Greetz

Thommy

gardevil

FF anders denken, kan je de bovenleiding niet vastzetten met een soort van klemmetje, blokje, ...... dat je over het pinnetje schuift waarover het oogje valt?

Heb geen idee hoe de bevestiging er uit ziet dus het is maar een gedacht hé.
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

Stieven76

Ik zeg maar iets maar eventueel vastlijmen met secondelijm zoals hij al gedaan had en dan een draadbrug solderen?

erik de noorman

Kunnen de stukken niet aan elkaar geknoopt worden met fijne koperdraad.

Erik

Brunel

Citaat van: Klaas Zondervan op 28 februari 2020, 22:44:40 PM
Ik ken alleen maar Bison Electro. Maar ik vrees dat ze dat niet meer maken. Op de site van bison.nl is het niet meer te vinden en op verkoopsites staat het als niet meer leverbaar.

Waar heb je het precies voor nodig? Misschien kun je het vervangen door een andere techniek.

Busch verkoopt onder 5900 geleidende verf/lijm. Net als bij Bison Electro is de kleefkracht niet heel erg groot. Het gaat er vooral om geleidende sporen te kunnen trekken.
Bovenleiding lijmen lijkt me sowieso niet de voor de hand liggende aanpak,

Bjor

Goedenavond allen,

Dit soort lijmen vind je ook niet in de bouwmarkt e.d.. Hier moet je industrielijm voor hebben; deze:
https://www.industrielijm.nl/zilverlijm-stroom-geleidende-lijm-om-elektrische-verbindingen-in-printplaten-computer-ondedelen-en-bijv-achterruitverwarmingen-te-repareren/
Ik gebruik het zelf tot volle tevredenheid. Er moet ook geen grote trekkracht op worden uitgeoefende, maar dat is bij TS ook niet nodig, denk ik.
Ik weet niet of het in België verkrijgbaar is, maar anders hier in Nederland wel. Dit is niet dezelfde lijm die Bison een tijdje heeft gevoerd. Daar zaten stoffen in die inmiddels zijn verboden.

Ben
N-spoor; het fijne van het kleine.
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in periode II en verder van alles wat met model- en grootspoor te maken heeft.