Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Lijm

Gestart door argilla, 28 februari 2020, 17:56:08 PM

argilla

Citaat van: Rangeerduivel op 28 februari 2020, 21:40:48 PM
Citaat van: Dirky op 28 februari 2020, 21:29:14 PM
En wat wordt er dan verwacht? Dat er iemand een hele encyclopedie gaat neerschrijven voor elk type elektrisch geleidende lijm?

Dirk,
Voor alle duidelijkheid, wij wensen hier niemand te viseren voor een ietwat slecht geformuleerd antwoord, maar wanneer men een bepaald product Googlt, is het bijna enige wat je te zien krijgt een hoop merknamen en verkoopsites, en ieder verklaart voor zich dat zijn produkt wat hij verkoopt het beste is.
Ik durf te veronderstellen dat Argilla de vraag stelde met als doel het relaas van een ervaringsdeskundige te krijgen.

Tot daar mijn welgemeende betoog...

;)


klopt , hoe meer men van andere ervaringen kan leren hoe beter....
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

argilla

en al die zure reacties en dat enkel voor één vraag......ergerlijk. Ik hou het hier voor bekeken ...Veel succes verder . :-\
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Klaas Zondervan

Citaat van: argilla op 29 februari 2020, 09:48:28 AM
.....Vandaar dat ik bv eerst dacht van een druppel superlijm . Echter dan isoleer je de boel  ( hebben het uit geprobeerd)  Vandaar dus  .....dank u
Kun je het dan niet solderen?

Alberke

Citaat van: argilla op 29 februari 2020, 09:58:41 AM
en al die zure reacties en dat enkel voor één vraag......ergerlijk. Ik hou het hier voor bekeken ...Veel succes verder . :-\
Zure lijm zou ik zeker niet gebruiken!  ;D
Ach ja, Google, ik denk er ook soms te laat aan.
Wat me onlangs opviel: als je dezelfde vraag stelt op een andere computer krijg je soms een totaal ander antwoord.
Ik heb in mijn zotte jeugd ook al eens geprobeerd om geleidende lijm te maken, vooral om kapotte printen te herstellen.
Kopervijlsel mengen met lijm... weinig succes. 
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Thommy

Citaat van: Alberke op 29 februari 2020, 11:57:29 AM
Citaat van: argilla op 29 februari 2020, 09:58:41 AM
en al die zure reacties en dat enkel voor één vraag......ergerlijk. Ik hou het hier voor bekeken ...Veel succes verder . :-\
Zure lijm zou ik zeker niet gebruiken!  ;D
Ach ja, Google, ik denk er ook soms te laat aan.
Wat me onlangs opviel: als je dezelfde vraag stelt op een andere computer krijg je soms een totaal ander antwoord.
Ik heb in mijn zotte jeugd ook al eens geprobeerd om geleidende lijm te maken, vooral om kapotte printen te herstellen.
Kopervijlsel mengen met lijm... weinig succes.

Zou grafiet niet beter werken? Ik herinner me van in school dat die dingen vlotjes stroom door lieten.
Greetz

Thommy

Klaas Zondervan

Grafiet is op zich wel geleidend maar als je het inbed in lijm blijft er van die geleiding niets over.
Ik denk dat solderen een beter alternatief is, tenzij de omstandigheden dat onmogelijk maken.

Rangeerduivel

Citaat van: efl045 op 28 februari 2020, 23:09:48 PM
Alles hangt natuurlijk af wat er moet gelijmd worden en hoe goed de geleiding moet zijn, maar ik zou dat zelf mengen, bijvoorbeeld een verpulverde koolborstel mengen in 'gewone' lijm.
Citaat van: Klaas Zondervan op 29 februari 2020, 14:16:03 PM
Grafiet is op zich wel geleidend maar als je het inbed in lijm blijft er van die geleiding niets over.
Ik denk dat solderen een beter alternatief is, tenzij de omstandigheden dat onmogelijk maken.

Op zich geen slecht idee, maar dan zal de concentratie "koolborstel" zeer hoog moeten zijn zodanig dat de deeltjes elkaar (blijven) raken, zoniet wordt de geleiding dan weer teniet gedaan door de niet geleidende lijm...
Ik denk dat solderen ook het beste alternatief is, maar dan met zeeeeeer weinig (vloeibaar) soldeerpoeder.
Maar dat is dan weer niet spotgoedkoop, ik heb voor een potteke Carr's 188 solder paint 16,30 betaald.
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjA987D_fbnAhUB-aQKHckrArkQFjABegQIBRAB&url=https%3A%2F%2Fwww.phoenix-paints.co.uk%2Fproducts%2Fcarrs%2Fsoldering%2Fsoldercreams&usg=AOvVaw20IPsN7iQtSmE3mwA6-Taa

je kan er in feite mee lijmen, alleen moet je het effekens warm maken met een soldeerbout...

;)

Klaas Zondervan

Het is jammer dat argilla een beetje gefrustreerd is weggelopen. Maar ik zou wel eens willen zien wat hij precies aan elkaar wil lijmen en waarom dat per se geleidend moet zijn.

Thommy

Je hebt van die 'lijm' die ze gebruiken op printplaten om micro dinges te 'solderen'. Zoiets mss?
Greetz

Thommy

efl045

Citaat van: Klaas Zondervan op 29 februari 2020, 14:16:03 PM
Grafiet is op zich wel geleidend maar als je het inbed in lijm blijft er van die geleiding niets over.
Al geprobeerd? Of een veronderstelling?
En waarom werkt het dan wel met zilver partikels (waardoor geleidende lijm zoveel kost)?
Ik heb zelfs al 'metallic' verf gebruikt als 'geleider'.
Allemaal kwestie van proberen.
Wie niet waagt blijft maagd  ;)

Klaas Zondervan

Niet geprobeerd, maar de geleiding van grafiet is al een miljard keer slechter dan van zilver. Lijkt me dus kansloos.

efl045

Zoals je het voorstelt zouden we bijna moeten geloven dat een koolborstel een goede isolator is  ;)
Nochtans kun je er meerdere ampères stroom door sturen zonder noemenswaardige opwarming, dus zal de geleiding al bij al nog wel meevallen zeker?
En zoals ik zei, ik heb ooit al 'metalic' autolak gebruikt als geleider, hoeveel keer slechter zou dat niet geleiden ten opzichte van zilver...
Dat zilver best is lijkt mij duidelijk, maar al het andere afdoen als kansloos en dat zonder testen zit niet in mijn aard, ik probeer het liever eerst.

Klaas Zondervan

Ik zou zeggen, probeer het. Ik heb geen aandrang.

efl045

Gelukkig zijn er nog mensen die proeondervindelijk hun mening vormen: https://www.instructables.com/id/Make-Conductive-Glue-and-Glue-a-Circuit/

En moest het niet kunnen geleiden van lijm met carbon te wijten zijn aan het inkapselen van de carbonpartikels (zoals jij eerder schreef) kan ik mij niet vorstellen dat zilverpartikels niet evengoed zouden inkapselen. En wat maakt de zoveel betere geleiding van zilver als het ingekapseld zit nog uit? Niks hé... dus dat verhaal van inkapselen lijkt mij uit de lucht gegrepen.

Klaas Zondervan

Ik heb het helemaal niet over inkapselen gehad, dat verzin je er nu bij.