TYPE 10 (terug rijvaardig maken)

Gestart door Rangeerduivel, 27 februari 2020, 13:24:18 PM

vyncky

Citaat van: Rangeerduivel op 29 februari 2020, 21:35:38 PM
Citaat van: vyncky op 29 februari 2020, 21:28:45 PM
dat de tandwielen van de tenderaandrijving het begeven hebben...
Ha; ik heb mogelijk een overnemer voor mijn niet gebruikt Roco-tender.... ;D ;D ;D
Citaat van: vyncky op 29 februari 2020, 21:28:45 PM
waar heb je gevonden dat dit een Marklin onderstel is? 
Omdat het er onderaan opstaat, tiens... ::)

;)

Serieus?
Was me (nog) niet opgevallen. morgen is kijken!

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

vyncky

Citaat van: vyncky op 29 februari 2020, 21:59:43 PM
Serieus?
Was me (nog) niet opgevallen. morgen is kijken!

Yannick

Daarnet gekeken, op mijn model staat geen aanduiding naar enige leverancier op !

Vandaar dat ik zo uit de lucht viel ;D

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

OlivierV

Nog een detail Rudy waar ik nu pas op let. Bij de cilinders kan dat bovenste tutje er ook af, bij het type 10 zitten de zuigerstangen aan de onderkant, volgens mij staat de kap van Jocadis zo goed als ze ooit zal kunnen staan op dit chassis.

Groetjes,
Olivier
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Rangeerduivel

Citaat van: vyncky op 01 maart 2020, 10:15:52 AM
Daarnet gekeken, op mijn model staat geen aanduiding naar enige leverancier op !
Vandaar dat ik zo uit de lucht viel ;D

Ge gaat U nog eens zeer doen met U zo uit de lucht te laten vallen!  ;D ;D ;D
Daar het in het chassis ingegoten is kon ik het wat afschuren; Ziet en overtuig U... ;D



;)

Johnnytrein

Dat krijg je dan door dat vele uit de lucht vallen. :)
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

Metpetergaathetbeter

#20
't is meer van dat botsen dan van het vallen, waarschijnlijk hebben alle loc's niet (van) hetzelfde model of hofleverancier gehad. werden veelal op bestelling(en niet allemaal op hetzelfde moment) gemaakt en werd dan het voor handen zijnde onderstel gekozen/gebruikt

vyncky

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 01 maart 2020, 14:03:57 PM
waarschijnlijk hebben alle loc's niet (van) hetzelfde model of hofleverancier gehad. werden veelal op bestelling(en niet allemaal op hetzelfde moment) gemaakt en werd dan het voor handen zijnde onderstel gekozen/gebruikt

Dat moet zoiets zijn.  Dit is de onderkant van mijn type 10, en deze is inderdaad anders dan jouw model.




Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Peter

Yannick
Die lijkt heel sterk op de type 10 model van Hünerbein die ik ooit heb gehad
Met vriendelijke groeten
Peter

Rangeerduivel

Citaat van: vyncky op 01 maart 2020, 18:14:22 PM


Ziet er idd helemaal anders uit,
Het lijkt op deze foto dat dit onderstel uit plaatijzer is waar dat van mij uit gietijzer gemaakt is.
Mogelijk werden wel dezelfde wielen en drijfwerk gebruikt, en laat daar bij mij (en waarschijnlijk ook bij die van U) de oorzaak zitten van het niet goed rijden.
Het lijkt er op dat het Marklin onderstel een pak ouder is.
Het feit dat bij mij antislipbanden op de achterste as zitten mocht zelfs niet baten, het maakte zelfs dat de tender de boel niet vooruit kreeg.

Ondertussen heeft mijn project vertraging opgelopen, de decoder liet het afweten tijdens het testrijden, hij geeft geen stroom meer door naar de motor.
Het feit dat de decoder ingesoldeerd is en dus over geen 8pin of MTC stekker beschikt, zal het zoeken naar dit euvel er niet gemakkelijkker op maken...
Het inpluggen in een decodertester zit er al niet in.... >:(

;)

rgp

Hallo,

Die van hunerbein op een onderstel van een S3/6 ?

Roland

Rangeerduivel

#25
De laatste dagen nog wat geprutst/geknoeid aan de Roco tender in de vorm van een grondige revisie.
Omwille van het concept met het vroegere Marklin chassis was de linker kant van de loc verbonden met de massa en de rechter kant geisoleerd en 'vrij'.
Dat was ook het geval met de tender maar dan net omgekeerd; Rechts massa en links geisoleerd.
Zo kwam het (vroegere analoge) model aan zijn stroom.
De 4 antislip-bandjes zaten dan ook allemaal op de rechterkant van de tender, wat niet bevorderlijk was voor de trekkracht.
Door gebruik te maken van verschillende onderdelen uit de Roco BR03 tender, heb ik de Type 10 tender terug in zijn originele staat kunnen herstellen.
dwz; vooraan geisoleerd draaistel met langs beide zijden stroomafnemers, en het achterste draaistel zonder stroomafnemers met 4 (nieuwe) anti slipbanden.
Dit vertaalt zich in een uitstekende stroomafname van de tender op zich, bijgestaan door een uitmuntende stroomafname van het locchassis.
Bij dedefinitieve montage van de loc zullen de stroomafnemers van de loc dmv fijne draadjes rechtstreeks verbonden worden met de stroomafnemers van de tender, wat een 200% storingsvrij rijden moet garanderen.
Het geheel is eens goed doorgesmeerd met zuurvrij (wit) vet maar toch blijft het een lawaaierige bedoening wat bleek uit een (analoge) test op de rollenbank...maar dat zal wel aan het (verouderde) concept liggen zeker... :-\


Rest mij nu nog het vervelende werkje om het volledige loc-onderstel zwart te schilderen, maar dat zal in de volgende dagen/weken best lukken nu ik er alle tijd voor heb, zelfs het club-gebeuren is afgelast... :( :(

;)

Michiel

Die tender heb je mooi hersteld. Is er nu nog het probleem met de tegengestelde polariteit van de chassis tussen tender en loc? Of is dat ook meteen opgelost? Ik herinner me niet dat de tender lawaaierig was, maar het is ook weer 40 jaar geleden dat ik deze Jocadis 10 met Roco-tender heb gehad (en weggedaan).
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Rangeerduivel

#27
Citaat van: Michiel op 13 maart 2020, 14:44:35 PM
Die tender heb je mooi hersteld. Is er nu nog het probleem met de tegengestelde polariteit van de chassis tussen tender en loc? Of is dat ook meteen opgelost? Ik herinner me niet dat de tender lawaaierig was, maar het is ook weer 40 jaar geleden dat ik deze Jocadis 10 met Roco-tender heb gehad (en weggedaan).

Nee Michiel,
Ik weet dat het wat verwarrend lijkt, maar die tegengestelde polariteit was er enkel met het vroegere systeem, dat met het (verbouwde) Marklin chassis.
De vroegere Loc had geen slepers die stroom afnamen op de wielen, de stroom van de linker rail liep door de hele loc, inclusief kast en ketel...de enige isoleer-actie zat hem in de wielen langs 1 zijde, maar die hadden dus geen sleepkontakten voor de andere stroomfase.
De reden daarvoor was waarschijnlijk het vermijden van belasting daar de wielen enkel draaiden(of zouden moeten draaien) door adhesie, wat bij de tender niet het geval was omdat zij aangedreven werden door de motor.
De tender had net het tegenovergestelde en beide waren electrisch gescheiden.
De motorvoeding (zwart -) was verbonden/afgenomen aan de massa van de locverlichting, terwijl in de tender (die wel sleepkontakten had) de motorvoeding (rood +) afgenomen werd op de sleper van de geisoleerde assen....waarom gemakkelijk als het moeilijk ook ging, niet? ;D
Nu is de stroomafname net op dezelfde manier als bij een nieuwe loc, recht uit de fabriek...
Ik hoop dat het zo net iets duidelijker wordt.
De vroegere Roco tenders zijn nu allemaal wel bekend om hun luidruchtigheid mijgedacht...

;)

Rangeerduivel

#28
Op enkele "retouchekes na af, hier een foto en een filmpje;


Trapje aan het drijfwerk nog zwart maken, witte streep daarboven (moet ook nog zwart) is de dubbelzijdige tape waarmee de bovenbouw op het chassis is bevestigd, het was volgens mij de enige mogelijkheid om dat te doen.
Ik ga nog bekijken om de bovenbouw langs de achterzijde (cabine) nog wat te laten zakken, de loopplaat van loc en tender moeten op dezelfde hoogte komen en dat zal wel lukken mijgedacht.

Klik op de foto en bekijk het filmpje
MVI_0564 by rudy van wayenberge, on Flickr

De cameraman staat wat te wiebelen maar dat komt omdat hij de Ecos wil bedienen om de trein te laten versnellen terwijl hij filmt... ::)
En daarmee moet het volstaan volgens mij...op naar de volgende!

;)

Klaas Zondervan

Citaat van: Rangeerduivel op 15 maart 2020, 14:04:19 PM
De cameraman staat wat te wiebelen maar dat komt omdat hij de Ecos wil bedienen om de trein te laten versnellen terwijl hij filmt... ::)
Daar bestaat een oplossing voor, een ijzeren cameraman, ook wel statief geheten. :)