Kolen vervoer jaren 60 en 70

Gestart door mahtoska1, 21 februari 2020, 16:24:49 PM

mahtoska1

Een vraagje over de bevoorrading van de kolenboer in de jaren 60 en 70.
Werd dit toen nog gedaan per spoor?
Indien ja, welke goederen wagens werden hier voor gebruikt?


svvander

Ik heb familie die vroeger kolenboeren waren... zij hadden een vrachtwagen (Ford F500 V8 van 1954, ferm spel) en als ik het goed begreep, gingen ze vroeger zelf naar Vilvoorde aan de vaart om hun voorraad in te slaan (kwamen dan met lichters via het kanaal, vermoed ik aangeleverd) en later kwamen ze de kolen bij hen leveren (vrachtwagens waren toen al aan hun opmars bezig). Ik denk dat de bevoorrading sinds eind jaren 60 steeds minder en minder via spoor verliep. Als ik nonkel Johan nog is tegenkom op café, zal ik het hem eens vragen  :D
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

rixke rail

Dag Pieter,
bedieningstreinen kwamen kolenwagens afzetten op de goederenkoeren van de stations, alwaar de lokale kolenboeren zich konden komen bevoorraden.
U vindt documentatie over de gebruikten wagons HIER, DAAR en vooral GINDER.
Modelspoorse groeten,
Eric
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

guy holbrecht

Als zoon van een kolenboer 'mocht' ik in de jaren 70 helpen bij het lossen van kolenwagens. Deze kwamen op de goederenkoer van Baasrode toe met tremelwagens (ik veronderstel Tds-wagens). Meestal echter werden de kolen in vrachtwagens van 10 ton laadvermogen thuis in Lebbeke geleverd. Er was immers een roulatiesysteem; vrachtwagens werden in Antwerpen geladen met ijzererts, losten in Luik en werden ginder vervolgens in één of ander steenkoolmijn geladen met steenkool voor de terugrit naar Vlaanderen.
Een aangetrouwde nonkel(+) was eveneens kolenhandelaar. Die hoorde ik nog vaak vertellen van de jaren veertig/vijftig toen de bakwagens in het station van Zele toekwamen en de kolen nog met een mokerhamer moesten 'verkleind' worden tot min of meer het juiste formaat.

gr.
Guy

mahtoska1

Bedankt voor het snelle antwoord. Hier kan ik mee verder.

jodo

eerst waren dat nog bakwagens met deurtjes type E en later zelflossers type Eds