Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Marktplaats NL

Gestart door svvander, 19 februari 2020, 19:54:48 PM

svvander

Vandaag kreeg ik allerlei vreemde mails binnen via Marktplaats. Over zaken die een zeker Anton via mijn account zou verkopen. Toen ik wou inloggen, werd mijn account geweigerd. Op zich geen ramp, want ik verkocht er niets.

Nu probeer ik contact op te nemen met die mannen, om dit te melden... blijkt dit een bot te zijn. Leuk;
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Metpetergaathetbeter


svvander

Neenee een "bot" (van robot), een computer. Iemand fysiek krijg je niet vast.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Rangeerduivel

#3
Tegenwoordig mag je van niks meer verschieten,
Ik kreeg ook op 1 dag al twee fraudeurs aan de lijn via tweedehands.
Ik heb dat gemeld en nadien twee mails gekregen van tweedehands dat hun account was verwijderd. Een voorbeeld hoe ze te werk gaan (kopie van chat)...


Beste Rudy,

Ik heb een vraag over 'Marklin HO 5907 AC'

Nog beschikbaar?



Met vriendelijke groet,

colaben
17:42
Ja beste man, nog beschikbaar
17:58
Dat is top!
18:01
Ik zou hem wel voor de vraagprijs willen hoor.
18:01
Voor 150€ wil ik hem naar je toe sturen, laat maar weten als wij een deal hebben
18:06
Ja top!
18:08
Alleen Ik ben in het verleden helaas al een paar keer opgelicht. Zou ik u daarom wel eerst een betaalverzoek van 1 of paar cent kunnen sturen zodat ik zelf weet dat mijn geld naar de juiste rekening gaat. als dat goed zit maak ik het direct over.
18:08
Ik zit al zoveel jaar op tweedehands.be en andere verkoopsites en laat mij dus niet meer vangen aan jullie truc's, Jullie (slachtoffers) staan bijna elke dag in de krant tegenwoordig!
18:18
De enige mogelijkheid is, ofwel hier bij mij thuiskomen ophalen, ofwel overschrijven op mijn rekening waar ik trouwens nooit problemen mee gehad heb.
18:19
Welke verkoopsites?
18:21
Ik kan wel eventueel langskomen
18:21
Dat is een goed idee, maar er kan enkel en alleen betaald worden met cash geld... geen "vertoon" van een gedane storting op gsm oid.
18:23
Indien U oprechte bedoelingen hebt neem mij mijn achterdocht niet kwalijk aub
18:23
Ok top
18:27
welke verkoopsites zijn er nog meer?
18:27
Ik verkocht ook al eens een item via Ebay.
18:27
Oh yes

En daarna niks meer, behalve 's anderendaags de mail van tweedehands.be.
BTW, tweedehands.be is nu een onderdeel van marktplaats.NL

Het gedeelte dat ik rood gemaakt heb deed bij mij het alarm afgaan...!
Het gedeelte dat ik groen maakte heeft hem doen beseffen dat hij aan het verkeerde adres was!

En wat raar is, niettegenstaande het "rare" Email-adres stond de man (uit Antwerpen) bekend bij tweedehands.be als reeds méér dan 5 jaar actief!!!

Dit alles maar om jullie te verwittigen...


;)

svvander

Het vreemde is dat ik in mijn mailbox, mails kreeg gericht aan Anton:

" Hoi Anton,

Paar vraagjes over de tomtom,
hoe oud is de tomtom ongeveer?
zit er nog een aankoop bon bij?
werkt hij verder goed?
is hij compleet met lader en motorsteun? "

Ik heet niet Anton en ik verkoop geen TomTom..; dus ja? En zo waren er meerder mails. Heel vreemd. Allemaal op 1 dag. En dan opeens een melding voor een betaling die ik zou ontvangen hebben via Online betaalplatform. Dit heb ik zowieso al niet. En als ik dan wou aanloggen, was mijn account geblokkeerd. Nu veel schade kan er niet zijn: ze hebben enkel maar mijn logingegevens en die geven geen enkele toegang tot rekeningen.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Houdini

Citaat van: Rangeerduivel op 19 februari 2020, 20:52:08 PM

En wat raar is, niettegenstaande het "rare" Email-adres stond de man (uit Antwerpen) bekend bij tweedehands.be als reeds méér dan 5 jaar actief!!!

Daar is niets raar aan, de fraudeurs zijn ondertussen zo goed dat ze accounts hacken. Zelf meegemaakt, afgelopen kerst. Plots kon ik niet meer inloggen, kreeg ik tientallen meldingen van berichten, ... Snel wachtwoord veranderd, want mijn emailadres is nog van mij natuurlijk, en toen zag ik alle berichten die in mijn naam waren gestuurd. Zelfde werkwijze als bij jou Rudy.

Heb 2dehands gecontacteerd en mijn account is toen geblokkeerd.

Tip:
Gebruik niet overal hetzelfde wachtwoord. Kan je ze niet onthouden? Neem een paswoordmanager.
Je kan kijken of er gegevens (wachtwoorden, ...) online te vinden zijn op  https://haveibeenpwned.com .

mardig23

Hier hetzelfde verhaal op tweedehands, man uit antwerpen, 5 jaar actief:

Beste Mardig23,
Ik heb een vraag over 'Marklin 2216 NMBS/SNCB, Blauw met gele streep ombouw. AC/DEL'
Is deze nog beschikbaar?
Met vriendelijke groet,
colaben
17:45
Goede avond Colaben, Deze loc is zeker nog beschikbaar. Mvg Karl
17:58
Dat is top!
18:01
Ik zou hem wel willen overnemen voor 135 euro.
18:01
Dat is ook Top;)
Hoe wil je het verder afhandelen?
Ik kan hem opsturen met Bpost, of je kan hem afhalen op een nader af te spreken punt.
Aangezien ik zie dat jij in Antwerpen woont, lijkt dat wel een optie.
Mvg Karl
18:05
Ja ben nu zelf in Brussel alleen als verzenden mogelijk is zou dat fijner zijn mijn kinderen kunnen het wel aanemen.
18:10
Dat kan, dat is zeker geen probleem. Ik kan hem eventueel ook zelf even afgeven moest het in Antwerpen-centrum zijn. Dat bespaart je alweer 5.7€. Zegt u het maar, het kan voor mij allemaal. Mvg Karl
18:12
Ben je nog op zoek naar andere 122/22/23/25 locs? Ik heb er nog wel enkele te koop...
18:13
Verzenden is wat fijner want ben er zelf namelijk niet bij vandaar ook als u mij begrijpt.
18:16
Tuurlijk geen probleem. Stuur me anders gewoon het adres maar door en dan stuur ik straks als ik thuis ben mijn gegevens voor de betaling. Goed voor u?
18:20
Top! Ik ben in het verleden helaas al een paar keer opgelicht. Zou ik u daarom wel eerst een betaalverzoek van 1 of paar cent kunnen sturen zodat ik zelf weet dat mijn geld naar de juiste rekening gaat. als dat goed zit maak ik het direct over.
18:21
Dat gaat niet gebeuren...
18:54

Daarna direct blokkeren, mail naar tweedehands en ze hebben deze verwijderd. Ze zetten nu ook al zoekertjes online, en bieden dan met andere accounts op hun eigen zoekertjes om zo goede feedback te geven, enz.

Dat heb ik ELKE keer ik wat online zet, gewoon belachelijk eigenlijk :'(

En tweedehands stond erbij en keek ernaar...
Mvg Karl

Paulogic

Oh maar die mannen kennen nog vele andere trucjes hoor :

Zelf meegemaakt :

1. iPhone 6 te koop aangeboden voor een gebruikelijke som
2. Op nog geen uur vele gegadigden en dus verkocht
3. Komen ze die zelf ophalen en betalen zelfs Cash
4. Sturen nog geen uur nadien een mail om te zeggen dat die
   defect is en ze hun geld terugwillen.
5. Komen snel langs en geven toestel terug en inderdaad het werkt niet.
6. Even snel serienr checken van het toestel. Was gewoon een andere iPhone
    in even goede uiterlijke conditie maar binnenin defect.
7. Direct hen wandelen gestuurd en niets meer gehoord.
    (Ik heb camera's hangen en gezegd dat hun foto dezelfde dag nog naar politie ging
     wegens poging tot oplichting).

ps : En op het eerste gezicht geen louche type hoor, een gewone student met een klein
autoken.

mvg,
Paul(ogic)

bollen neus

En dan de namen die ze gebruiken;
Djodjo Blek
Paule Mesnard
Elis9998
Marguerite Dion
Nextstop
Marie Cloe
Charlène
7braja33
Meurant
Monica
Abraham
Dat zijn zowat de laatste die iets probeerde aan te kopen alhier.
Den Eric.