Duitse spoor 1 draaischijf op maat...

Gestart door Dirky, 19 februari 2020, 19:23:40 PM

Dirky

Ik lijk hier het record te breken van "aan begonnen en nog niet afgewerkt-projecten". (Overmorgen spring ik weer op de reeks 59...)

Hier nog eentje:

Bouwpakketje gemaakt voor de put van een grote draaischijf

IMG_20200217_145719_resized_20200217_025742615 by Dirky dyniMo, on Flickr

Na assemblage een laag grondverf er op gespoten:

IMG_20200219_164452_resized_20200219_044812008 (2) by Dirky dyniMo, on Flickr

En dan ook een stukje gereedschap gemaakt op de spoor-profielen te "rollen" in de juiste vorm:

IMG_20200219_164515_resized_20200219_044655242 by Dirky dyniMo, on Flickr

Het is niet de bedoeling om draaischijven als standaardproduct toe te voegen aan mijn artikelenlijst. Deze is ietsjes kleiner dan een standaard 23m schijf die men bij een paar fabrikanten kan kopen. Tja kopen? bestellen en vaak jaren op wachten...

Ronald



loco

Interessant thema. Ik ga dit verder opvolgen, want ik ben benieuwd hoe je de aandrijving gaat realiseren.

Dirky

Aandrijving? Dat ging ik nu net verborgen houden Peter  ;D

Alle gekheid... Ik ga proberen met een stappenmotor met worm en wormwiel. Het tandwiel zal waarschijnlijk een spelingsvrij exemplaar moeten zijn om schokken te voorkomen.

Voor de sturing kan ik rekenen op de hulp van Dani. Toch wel een expert in die materie!

Dirky

rond spoor in caliber...

dwarsliggertjes zijn recup van oude Marklin sporen

IMG_20200221_134553_resized_20200221_014658012 by Dirky dyniMo, on Flickr

mahtoska1

CiteerEn dan ook een stukje gereedschap gemaakt op de spoor-profielen te "rollen" in de juiste vorm:

Simpel en goed! Dat moet ik onthouden als ik ooit aan een tuinbaan begin.

Koen

Dit volg ik met argusogen. Ik heb een project op stapel liggen waarin een draaischijf in zit en niet standaard is. Ik moet alleen nog verder documenteren en een aantal bezoeken brengen aan de site in Frankrijk.

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

Dirky

Citaat van: mahtoska1 op 21 februari 2020, 16:27:12 PM
CiteerEn dan ook een stukje gereedschap gemaakt op de spoor-profielen te "rollen" in de juiste vorm:

Simpel en goed! Dat moet ik onthouden als ik ooit aan een tuinbaan begin.

als 't zover is mag je dat van mij wel eens gebruiken hoor!  :)

Dirky

Citaat van: Koen op 21 februari 2020, 21:16:33 PM
Dit volg ik met argusogen. Ik heb een project op stapel liggen waarin een draaischijf in zit en niet standaard is. Ik moet alleen nog verder documenteren en een aantal bezoeken brengen aan de site in Frankrijk.

Groetjes,
Koen

zorgen dat je op elke foto een referentiemaat hebt Koen. Een vouwmeter die bijvoorbeeld "wit" is en waarvan je om de 20cm een strook van 10cm rood kleurt... Met zoiets in beeld lukt het best...

Dirky

IMG_20200222_103240_resized_20200222_103311153 by Dirky dyniMo, on Flickr

al een beetje "pre-shading" aangebracht op de betonnaden...

Ik denk dat het beton er hoe dan ook beter zal uitzien als er wat stukken "gebroken" zijn. Nu is het te maagdelijk effen... later meer...

traxx2837


Zeer knap en doordacht ontwerp, dat zien we hier graag!

En "stukken" heb je al gemaakt zag ik op een Duits forum: de beheerder heeft je foto's verwijderd omdat er een Duitse fabrikant met zijn advocaat heeft gedreigd (naar hun forum, weliswaar) . Bewijs dat je constructie op het goede spoor (1) zit zeker !
Neem alleszins maar naar Sinsheim een body-gard mee.
Maar een uitnodiging voor Maarn 2021 heb je reeds op zak zag ik.

Plezant om volgen alleszins...........

Dirky

tja, lokführer-Lukas voelt zich bedreigd...

Naar aanleiding van dit gebeuren heb ik een email gestuurd naar de admin om te zien hoe het verder kan. We zien wel...

evan

Citaat van: traxx2837 op 22 februari 2020, 23:41:33 PM


een Duitse fabrikant met zijn advocaat heeft gedreigd (naar hun forum, weliswaar) . B

Ik heb die fabrikant alleen nog maar zien ruziemaken overal waar je hem tegenkomt  ;D
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Dirky

Hij beseft echter niet dat hij mij door dit voorval ideale reclame schenkt. Ik heb deze namiddag 3 emails gekregen i.v.m. bouw van draaischijven!  :)