Station van Canfranc (Pyreneeën, Spaans-Franse grens)

Gestart door Herwig, 16 februari 2020, 14:19:41 PM

Koen

@Roland,

Bedankt voor de rechtzetting. Ik dacht dat het over smalspoor ging  :P.
Ik moet dringend mijn boek eens uit de kast halen en nog eens lezen  ::).

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

Herwig

le Petit Train Jaune is inderdaad meterspoor met derde rail, elektrische motorwagens met  'frotteur' , geen bovenleiding
Villefranche, Pont Gisclard en Séjourné,  Vallée du Tête of was het Têche ?
Dit ongelooflijk Pyreneeën-treintje is dan weer een ander verhaal ...

rgp

@ Herwig

Die omsporingsinstallatie in Port Bou ken ik niet, maar wel die aan de Atlantische oceaan, in Biarritz.  Je had er twee.
De ene werd gebruikt door Talgo's die op Parijs-Madrid en Parijs-Barcelona reden.  In 2003 heb ik met een Talgo Note? (Slaaptrein) van Parijs naar Madrid gereden.  In Biarritz werden de assen "ontgrendeld en de wielen aan de nieuwe spoorbreedte aangepast.
De andere: daar werden de rijtuigen gelicht, de normaaldraaistellen  weggenomen en er werden breedspoordraaistellen onder geplaatst.

Wat spoorovergangen betreft: ik ken er vier
- Narbonne-Port Bou- Barcelona
- La Tour de Carol-Entveig
- Canfranc Estacion
- Biarritz-Irun.

Goederen in Canfranc: alles werd overgeladen; er waren wel sporen met drie spoorstaven, zodat op het spoor zowel normaal als breedspoorwagons konden ontvangen worden, maar geen hersporingsinstallatie.

Nog een weetje:
Aan Franse zijde heeft men altijd elektrisch gereden
Aan Spaanse zijde, eerste met stoom, later met diesel.

En als uitsmijter: voor de bouw van het station heeft men de rivier verlegd en het emplacement is groter als Brussel Zuid !

Roland


SirGresley

Als je op YouTube meer filmpjes zoekt dan vertellen ze dat ze het verkeer op de wegen in de buurt willen minderen en daardoor vooral de vrachtwagens op het spoor te vervoeren.
Dat is een reden om de lijn opnieuw te openen. De SNCF is het volledige traject aan testen en onderzoeken voor de haalbaarheid van het project.
Leef niet te materialistisch, want alle bezit is ballast. Dalai Lama

rgp

Bert,

Dat onderzoek loopt al jaaaaaaaren !
Alleen de wetten van de fysica blijven onveranderd.
De laatste volledige studie sprak van goederentreinen van maximaal 800 ton getrokken door twee bb 26000 en geduwd door twee bb26000, dit om genoeg pak te hebben en de koppelingen te vrijwaren
Een alternatief bestond in het monteren van automatische koppelingen, en daar kennen we het getouwtrek al van .
Studie dateert van midden jaren 90 van vorige eeuw
De lijn is prachtig maar het langsprofiel is de dooddoener.
Een toeristische lijn heeft men ook geopperd, maar daar wegen de mogelijke inkomsten niet op tegen de zekere nodige uitgaven.

Roland

Koen

Nooit te oud om te leren

Gert1


Koen

Ik heb dit boek in mijn bezit. Het is zeker zijn geld waard!

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

PaulC

#23
Nieuw topic gestart

janieburton

Ik vraag me af of dat de bouw van zo'n groot station wel nodig was in zo'n uithoek.
 

SuSke

Het is gewoon een groot grensstation uit vervlogen jaren dat gerenoveerd werd en omgevorms tot hotel.

En dat het een groot station is, is het gevolg van de vroegere douanefaciliteiten die afgehandeld moesten worden tussen Spanje en Frankrijk.
En doorgaand transport werd nog een beetje moeilijker gemaakt door het verschil in spoorwijdte tussen Frankrijk en Spanje waardoor alles moest overgeladen worden.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Herwig

   chique zwart/wit-kunstfoto's  ( + history, project en nog meer )     >
   fotograaf  Matthias Maas                 
   https://canfranc.eu/en/gallery-2/

Cozzy

Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

erik de noorman

Ik ben gewoon in het verkeerde tijdperk geboren  :(

Heb je de keuken gezien. Staat nog een met hout of kolen gestookt fornuis. In die tijd hoorde bij de keukenbrigade nog een stoker om het vuur dag en nacht brandend te houden.  8)

Erik.