Station van Canfranc (Pyreneeën, Spaans-Franse grens)

Gestart door Herwig, 16 februari 2020, 14:19:41 PM

Herwig

Station van Canfranc  (Pyreneeën, Spaans-Franse grens)

Uitgesteld kijken ?     Gisterenavond op   National Geographic .... ( per ongeluk een flard van gezien, elders )
Wàt een stationsgebouw ...'

https://nl.wikipedia.org/wiki/Canfranc

Koen

@Herwig,

Blijkbaar is het niet mogelijk om dit programma te herbekijken. Het is volgens mij het programma "Europe from above" - Spanje.
Het is een prachtig station dat men nu aan het restaureren is.
Wij hebben het drie jaar geleden bezocht. Echt impressionant! Er bestaat ook een Frans boek over met de hele historie.
Er zijn plannen om dit station terug te openen, weliswaar met een kleinere bundel. De rest (zoals de draaischijf) zou gerestaureerd worden en als museum dienen (volgens het boek). Het is de bedoeling dat de verbinding tussen Frankrijk en Spanje terug open zou gaan (welke gesloten werd in de jaren '70).

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

Jef

Tuut zei de trein en de statie vertok.

Koen

Citaat van: Jef op 16 februari 2020, 16:22:54 PM
Ging men daar geen hotel van maken...?

Wel, er zou inderdaad gedeeltelijk een hotel komen maar het station zou ook nog blijven bestaan. Ik ben echt benieuwd naar de vorderingen. Mogelijk ga ik er deze zomer opnieuw langs om de evolutie te gaan bekijken.

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

Jef

Tuut zei de trein en de statie vertok.

rgp

Hallo,

Ik ben erin de zomer 2019 geweest.  Het dak is volledig vernieuwd en voor de rest zijn alle niet dragende elementen van het gebouw verwijderd.

Men zou idd de spoorlijn opnieuw willen openen tussen Bedous en canfranc. De volledige lijn is ontdaan van onkruid, takken en bomen. De kunstwerken, tunnels en bruggen zijn nog in goede staat na bijna 50 jaar.

Grote struikelblokken: twee bruggen die moeten herbouwd worden waaronder die van l estanguet die ingestort is door het treinongeval die de sluiting van de lijn teweegbracht; en de spoortunnel van de col DU dompertje die nu als nooduitgang dient voor de wegtunnel en waarin zich ook een 'labo' in bevindt.

Om toch wat rendement te hebben zou de RENFE haar spoorlijn van een derde rail voorzien.

Economisch is de lijn niet nodig, en ze openen enkel voor toerisme is een financiële aderlating

Het boek: de Titanic van de pyreneeen is een mooi naslagwerk

Roland

Koen

@ Roland,

Dat boek is inderdaad een prachtig naslagwerk.
Als we terug gaan, zou ik graag een bezoek van het gebouw inplannen. Nu zijn we door de omheining gegaan om de rest van het terrein te bekijken (wat eigenlijk niet mocht) maar helaas konden we niet binnen in het gebouw. We hebben niet het risico genomen om via de perrontunnel binnen te gaan omdat deze er nogal bouwvallig leek uit te zien.

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

Rangeerduivel

Citaat van: Herwig op 16 februari 2020, 14:19:41 PM
Station van Canfranc  (Pyreneeën, Spaans-Franse grens)

Uitgesteld kijken ?     Gisterenavond op   National Geografic .... ( per ongeluk een flard van gezien, elders )
Wàt een stationsgebouw ...'

https://nl.wikipedia.org/wiki/Canfranc

Heb het ook gezien, en het is ook al een hele tijd geleden(1jaar???) eens uitgezonden.
Diegenen die regelmatig naar NG kijken weten dat ze daar niet vies zijn van heruitzendingen, dus de kans is groot dat het één dezer dagen weer uitgezonden wordt... :-\ :-\

Proficiat voor die burgemeester, maar zijn grootste tegenwerking zal zijn dat het station te veel herrinnert aan een droevig tijdperk, nl WOII

;)

steamdriven

Komt ook voor in een uitzending van Abandoned Engineering op Discovery. Wordt ook regelmatig herhaald.
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

SuSke

Inderdaad een prachtig en immens station.
Een collega op het werk heeft daar een stuk van nagebouwd in Lego. Zal bij gelegenheid eens vragen of hij er nog foto's van heeft.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Koen

Citaat van: SuSke op 16 februari 2020, 20:32:43 PM
Inderdaad een prachtig en immens station.
Een collega op het werk heeft daar een stuk van nagebouwd in Lego. Zal bij gelegenheid eens vragen of hij er nog foto's van heeft.

Een Franse club heeft dit station in schaal N nagebouwd.

https://youtu.be/RaojmJ5hqAM

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

Herwig

#11
Bedankt iedereen voor jullie info over dit indrukwekkend Pyrenees station.       (National Geographic)
Werd er daar dan ook gewisseld van breed- naar normaalspoor en vice versa,
zoals in het oostelijke grensstation Portbou in de Mediterrane Pyreneeën in Catalonië ?     
( In deze grensstreek hebben we ooit rondgetoerd .  Met nog te digitaliseren dia's )

Koen

Citaat van: Herwig op 16 februari 2020, 23:00:04 PM
Bedankt iedereen voor jullie info over dit indrukwekkend Pyrenees station.       (National Geographic)
Werd er daar dan ook gewisseld van breed- naar normaalspoor en vice versa,
zoals in het oostelijke grensstation Portbou in de Mediterrane Pyreneeën in Catalonië ?     
( In deze grensstreek hebben we ooit rondgetoerd .  Met nog te digitaliseren dia's )

Voor zover ik mij nog kan herinneren waren er twee spoorbreedtes aanwezig nl. De Franse standaard en een smalspoor van Spanje (ik zou mijn boek nog eens moeten boven halen).
Bepaalde perrons waren voor de Franse treinstellen, bepaalde voor de Spaanse treinstellen.


Groetjes,

Koen
Nooit te oud om te leren

rgp

@ Koen,

Idd twee spoorbreedtes, zoals in Port Bou maar ook zoals in La Tour de Carol-Entveig (daar zelfs drie spoorbreedtes > Normaalspoor, meterspoor (Le Canari Jaune en Spaans breedspoor)

In Canfranc had je twee spoorbreedtes (normaalspoor en Spaans breedspoor, geen smalspoor !!)

Van de straatkant gezien, heb je drie sporen in Spaans breedspoor, dan het stationsgebouw en daarna een aantal sporen normaalspoor waarvan sommige drierail waren.

Er was meer één normaalspoor-perronspoor en één breedspoor-perronspoor.

Het gebouw was volledig symmetrisch.  Alle lokalen bestonden in spiegelbeeld !

Spaans breedspoor is 6 Catlaanse voet of ongeveer 1.666mm dacht ik.

Roland

Herwig

In Portbou aan de Middellandse Zee was er vanaf de jaren zeventig een installatie om daadwerkelijk om te sporen, het verschuiven van de wielen op de assen.
Maar dit was alleen voor een bepaald bijzonder type grensoverschrijdend reizigersmaterieel, dacht 'k.   
Wij waren daar met vakantie tweede helft van de jaren tachtig.  Vandaar m'n herinnering.

Voorheen moest men dan zowel in Portbou als Canfranc (tot sluiting)  van trein verwisselen van Iberisch breedspoor naar normaalspoor en omgekeerd.   (en er waren nog meerdere grensstations in de Pyreneeën)
En moest men dan alle goederenwagens omstandig overladen ?   
En ketelwagens overpompen ?  Of was dit niet van toepassing ?
Reizigers konden  'te voet'  de overstap maken ....