"Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0

Gestart door Ronald, 15 februari 2020, 18:47:33 PM

sdz1976

www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Ronald

Dank mannen!

Testje met de schijf en een Big Boy met een nieuwe Loksound V5:  https://www.youtube.com/watch?v=Z83E_3WPFA0

Moet nog wel e.e.a. tunen aan de schijf, loopt nog niet helemaal vlekkeloos. Schijf wordt door een keerlusmodule LK200 van Lenz gevoed en lijkt goed te werken.

Peter

Zeer indrukwekkend, zo'n grote stoomlok in beweging te zien en zien draaien op die enorme draaischijf.
Proficiat
Heb hier trouwens nog steeds de video staan "The last of de giants" wel geen DVD helaas maar een jaren geleden van de TV opgenomen video (spijtig)
Met vriendelijke groeten
Peter

Ronald

Ja, die schijnt wel mooi te zijn. Als je nog een videorecorder hebt; draaien maar (ik heb er nog wel een maar gebruik 'm..... nooit meer :) )

DFS

Knappe mijlpaal die eerste test,

Mijn draaischijf is na al die jaren nog steeds manueel...

Ronald

Dank je, Sven. Ja, deze kwam zo uit de doos inclusief aandrijving :) Da's natuurlijk dan wel een stuk makkelijker.

Zo, het gaat weer door. Het "geknok" van de schijf stond mij helemaal niet aan temeer omdat hij dat voor inbouw niet deed. Althans, mij niet opgevallen, heel erg lang heb ik hem niet getest. Ik had vooraf wel de motortandwielen gesmeerd maar niet het setje dat aan het einde van de brug zit en de schijf laat draaien in de vertanding van de pit. Dat vanmiddag eerst eens geopend en schoongemaakt, het was flink vuil:

20200522_145239 by Ronald Halma, on Flickr

Met een tandenstoker de boel schoongemaakt en daar kwam nog meer stof en rotzooi uit als op deze foto:

20200522_151958 by Ronald Halma, on Flickr

Zie, toch weer heel wat schoner:

20200522_150147 by Ronald Halma, on Flickr

Nog niet gesmeerd, dat doe ik pas als ik de baan zover klaar heb. Nu komt er nog teveel stof vrij bij alle werkzaamheden.

En zo ziet het binnenwerk eruit van de brug:

20200522_150341 by Ronald Halma, on Flickr

En zie, de schijf draait netjes (klik op het plaatje voor het filmpje):

20200522_151525 by Ronald Halma, on Flickr

Maar.... wat al eerder opviel was dat de brug in beide richtingen even de spanning kwijt is, klik op het plaatje voor het filmpje:

20200522_155505 by Ronald Halma, on Flickr

Naar de inbouwtekening gekeken en de beschrijving nog eens doorgelezen en daar viel het kwartje.... dat is de dode zone van de schijf, de "no track area":

20200522_172647 by Ronald Halma, on Flickr"

Dat wordt veroorzaakt door de bouw van het geheel. De buitenste ring die je hier ziet regelt de polariteit van de brug. Links en rechts draaien op die banen de polariteit om en daarom is er even geen spanning:

20200522_182521 by Ronald Halma, on Flickr

In de pit zit dat zo, de buitenste opnemers zijn de + en - naar de brug:

20200522_182542 by Ronald Halma, on Flickr

Constructie-technisch kan daar ook niets aan veranderd worden, dusch.... heb ik de schijf een kwartslag moeten draaien, immers zat de dode zone nu precies voor de loods en dat kan dus niet. Het geheel losgeschroefd en een kwartslag naar links gedraaid:

20200522_205727 by Ronald Halma, on Flickr

Beter nu als later, als  de sporen er op liggen wordt het slopen en dat wil je niet.
Voor de beeldvorming even deze foto; de rode lijn was de dode zone, de groene is het nu:

20200522_211218 by Ronald Halma, on Flickr

Het zal zo zijn dat bij 180 graden draaien van een loc er altijd even geen spanning zal zijn, dat is iets waar ik met deze schijf in deze vorm en met deze aandriving mee moet leren leven. En dat zal wel lukken :)
Nog een foto van de stukken waar dan geen spanning is, tussen de L'en linksom en de R'en rechtsom:

20200522_211238 by Ronald Halma, on Flickr

Tot zover deze update. Morgen soldeer ik de eerste 4 staven bij de schijf vast zodat die al zover klaar zijn. Later!

evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Ronald

Haha! Ja, dat dus. RTFM he? Read the Fu... eh Fine Manual  8) ;D

Ronald

Nog even de 2 sporen vast gesoldeerd net voor het slapen gaan, en uiteraard even getest. Zeer tevreden :) :

20200522_233939 by Ronald Halma, on Flickr

mahtoska1

Citaat van: Ronald op 22 mei 2020, 22:55:13 PM
Haha! Ja, dat dus. RTFM he? Read the Fu... eh Fine Manual  8) ;D

Ja, inderdaad. Het kan veel zoekwerk voorkomen.

Je maakt een mooi bouwverslag met veel foto's. Je laat ook de problemen zien en hoe je ze oplost. Daar kunnen we van leren.

Ronald

Dank je, Pieter. Ja, ik vind dat je ook je fouten moet laten zien en niet alleen je triompfen  ;D

Ronald

Zo, een grote update vandaag. Eerst even nog een testpose met een Tichy waterkraan:

20200523_115747 by Ronald Halma, on Flickr

Ik moet wat spul bestellen waaronder de kranen en oliekranen, vandaar deze test.

Wat ga ik doen vanmiddag? Dat wist ik zelf ook nog niet totdat ik eigenlijk tot de conclusie kwam dat de loods eerst aangepast moet worden voordat ik echt verder kan. Als de loods staat kan ik de resterende sporen ook aansluiten dus het is zaak om met dat ding verder te gaan. Dus eerst passen:

20200523_130634 by Ronald Halma, on Flickr

20200523_130638 by Ronald Halma, on Flickr

Op deze plek en afstand kwam ik achter toch niet zo mooi uit en bleef er wat ruimte:

20200523_130647 by Ronald Halma, on Flickr

En dus zo gemeten en geplaatst dat het grote deel netjes aansluit aan de achterwand:

20200523_131251 by Ronald Halma, on Flickr

Dat betekende dat het kleine deel ook minder diep moest worden:

20200523_131354 by Ronald Halma, on Flickr

Aan de buitenmuur 1 cm en aan de aansluiting met het grote deel niets. Dat gedeelte afgeplakt:

20200523_132057 by Ronald Halma, on Flickr

En eerst de kopmuur ingekort, dat doe ik met de Proxxon en een schijf:

20200523_131518 by Ronald Halma, on Flickr

Er af:

20200523_131637 by Ronald Halma, on Flickr

Zie, dat gaat snel:

20200523_132312 by Ronald Halma, on Flickr

En de grondplaat is zover klaar:

20200523_132710 by Ronald Halma, on Flickr

Dat gaat zo niet passen, he?:

20200523_132754 by Ronald Halma, on Flickr

Dus met een winkelhaak:

20200523_132955 by Ronald Halma, on Flickr

En wat tape de staanders afgetaped waar ze ingekort moeten worden:

20200523_133231 by Ronald Halma, on Flickr

Heel kritisch is dat niet daar je het meeste straks niet meer kunt zien. Dit is tot zover:

20200523_133503 by Ronald Halma, on Flickr

Even proefpassen met beide stukken en ik ben tevreden. Het grote deel even vastgezet met een schroefje en de putten alvast afgetekend:

20200523_133549 by Ronald Halma, on Flickr

Even passen op de werktafel:

20200523_134726 by Ronald Halma, on Flickr

En vastlijmen die hap:

20200523_135441 by Ronald Halma, on Flickr

De loods even afgetekend met een zwarte Edding stift en de putten even opnieuw met een pen:

20200523_135558 by Ronald Halma, on Flickr

De voorste 2 of 3 moeten open:

20200523_135605 by Ronald Halma, on Flickr

Wat ruimte maken voor de putten die nog onder de vloer gelijmd moeten worden:

20200523_135816 by Ronald Halma, on Flickr

En zagen... wat een stof. Nu weet ik waarom ik dat altijd buiten doe :) De pit van de schijf maar even afgeplak en de putten zijn er uit:

20200523_142750 by Ronald Halma, on Flickr

Er hing nog een en ander los, dat direct vastgelijmd. Staat nu te drogen:

20200523_142638 by Ronald Halma, on Flickr

Oke, later weer meer nieuws, tot zover gaat het best lekker 8)

Ronald

Laatste update van vandaag, de loods weer even op de plek gezet:

20200523_150445 by Ronald Halma, on Flickr

De gaten:

20200523_142750 by Ronald Halma, on Flickr

Zie je dus nu zo:

20200523_150505 by Ronald Halma, on Flickr

In de kit van de loods ziten de putten die eronder gelijmd kunnen worden wat we op een later tijdstip ook gaan doen.
Vooraanzicht:

20200523_150520 by Ronald Halma, on Flickr

Er hingen nog lampen in, maar eens getest of dat nog deed. Ja dus:

20200523_151300 by Ronald Halma, on Flickr

20200523_151311 by Ronald Halma, on Flickr

Eens kijken wat ik doe, verlicting moet er iig wel in.

Overzicht van de bouw:

20200523_151615 by Ronald Halma, on Flickr

Dan moet alles onder de baan gevoed worden. Voor de railspanning doe ik dat met een stuk 2,5 mm2 koperdraad. Die is af rol natuurlijk hartstikke krom:

20200523_162524 by Ronald Halma, on Flickr

En in de boormachine ingespannen en vastgehouden door een schroef in mijn werkplank trek je daar 2 prachtige rechte strakke koperdraden uit:

20200523_162714 by Ronald Halma, on Flickr

Die komen straks onder de baan om als verzamelpunt te dienen voor alle rail voedingsdraden.

De bekabeling vanaf de keerlusmodule en de wisseldecoder moet een beetje netjes weggewerkt worden en dat doe ik met de beruchte witte kabelgootjes uit de bouwmarkt. In stukjes van 10cm gezaagd en voorzien van een schroefje:

20200523_164212 by Ronald Halma, on Flickr

Komen die netjes onder de bak:

20200523_164734 by Ronald Halma, on Flickr

En zie, met een bredere variant erbij is het al een stuk netter:

20200523_171753 by Ronald Halma, on Flickr

Zo ziet m'n werktafeltje er uit.... :) :

20200523_171841 by Ronald Halma, on Flickr

Ik had eens 3 MTB wisselmotoren 2e hands gekocht, eens kijken of dat wat is:

20200523_183439 by Ronald Halma, on Flickr

Je kunt ze op 4 stelstanden zetten; 3, 6, 9 en 12mm. Deze stonden op 6 en ik moet naar 3. Daarvoor kun je het stelpinnetje verzetten op het steltandwiel..... Maar... mijn voorganger had dat pinnetje vastgelijmd bij alle 3 motoren. Ik heb er maar een stukje koperen pin ingezet en later de plastic pin weggesneden:

20200523_191928 by Ronald Halma, on Flickr

Eerste test na montage is hoopvol, even gedaan met een trafo en gelijkspanning. Klik op het plaatje voor het filmpje:

20200523_195247 by Ronald Halma, on Flickr

Echter naar 1 kant lagen de tongen niet naar mijn zin en maar net aan. Dat iets bijgesteld en zie, het werkt beter. Klik op het plaatje voor het filmpje:

20200523_200038 by Ronald Halma, on Flickr

Tevens de pin die de tongen bediend laten zakken, ook een fluitje van een cent met deze aandrijvingen:

20200523_200059 by Ronald Halma, on Flickr

De zijdelingse slag kan afgesteld en getuned worden, echter kon ik niet goed bij de schroeven. Daarvoor 2 gaten geboord zodat ik er met een lange schroevendraaier goed bij kan:

20200523_200127 by Ronald Halma, on Flickr

En zo zit het onder de bak inclusief de koperen draden. Die hangen strak in 2 kroonstenen:

20200523_200424 by Ronald Halma, on Flickr

Tot zover weer!

DFS

Mooie update,
De bouw van de loods doet me terugdenken aan de bouw van mijn baan

groeten

Sven

Ronald

Haha! Ja, het lijkt er wel op. Beetje afgekeken van jou en een beetje van de Engelse 0 variant :) Och, beter goed gejat dan slecht verzonnen zeg ik altijd maar 8)

Dank voor je input, ik kijk regelmatig even naar jou foto's :)