"Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0

Gestart door Ronald, 15 februari 2020, 18:47:33 PM

Ronald

Nee hoor, ik zou de bak alleen kunnen dragen. Alleen lukt mij dat niet door de onhandige lengte, diepte en hoogte (1,6 x 0,6 x 0,6) van de bak. Dus zeker geen probleem en in mijn ogen nog steeds een lichtgewicht module :)

Herwig

Citaat van: Ronald op 26 maart 2020, 14:18:23 PM
  en nog steeds een lichtgewicht module :)

En hoeveel mag dit dan ongeveer zijn in kilogram ?

Ronald

Ik durf het niet te zeggen... dan zou ik het eens moeten wegen. Nu niet, dat zal ik doen als ze weer van de poten gaat en geschilderd gaat worden ;)

Ronald

Zo, weer een update! Veel zin om weer een dag buiten rond te hangen had ik niet. Vanmiddag eerst de schoren erin gemaakt, ook die komen van het voormalige Indo-project. Deze vastgeklemd en geboord, later worden de overtollige eindjes eraf gezaagd:

20200326_173956 by Ronald Halma, on Flickr

Daarna wilde ik even de schijf erin leggen en..... dat ging niet?:

20200326_111305 by Ronald Halma, on Flickr

Wat? Ah, ik zie het al; de poot zit in de weg:

20200326_111246 by Ronald Halma, on Flickr

Voor mijn gevoel zat die gisteren verder naar de hoek toe, maar niet dus. Dat moet even bijgewerkt worden dus snel afgetekend, poot weggehaald (en module tijdelijk voor nood ondersteund) en weggezaagd. En zie, dat is beter (van boven gefotografeerd):

20200326_135540 by Ronald Halma, on Flickr

En de schijf? Die kan weer netjes vlak op de bak:

20200326_135527 by Ronald Halma, on Flickr

20200326_173938 by Ronald Halma, on Flickr

Eind van de middag nog even de kolenbunker gespoten in de bruine basiskleur, dit met een spuitbus van Tamiya. Gaat heel goed en dekt uitstekend. Wat foto's; eerst de beide bunkers:

20200326_155636 by Ronald Halma, on Flickr

Toen de basis:

20200326_162744 by Ronald Halma, on Flickr

20200326_163008 by Ronald Halma, on Flickr

En natuurlijk het dak en de trappen:

20200326_173804 by Ronald Halma, on Flickr

Daarna nog de body van een Big Boy en Hudson gespoten:

20200326_180312 by Ronald Halma, on Flickr

Nog nat, net na het spuiten:

20200326_180308 by Ronald Halma, on Flickr

Morgen en het weekeinde weer verder ;)

evan

Aan het soort hout te zien, zal dat zeker niet te zwaar wegen  ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Ronald

Nee, doet het ook niet. Het spul is sterk genoeg en weegt weinig. Enig nadeel is dat het oppervlak wat kwetsbaarder is maar daar moet je gewoon rekening mee houden met vervoer en opslag. Het verwerkt prima en blijft voor mij favoriet voor de bouw van modelspoor modules :) ;)

Ronald

Zo, niet heel veel kunnen doen vanwege vroege diensten maar wel wat. Gisteren 4 plaatjes gefabriceerd uit styreen, ongeveen 2 bij 1 cm. Ze zijn dubbel uitgevoerd dus op elkaar gelijmd:

20200327_161909 by Ronald Halma, on Flickr

Toen die droog waren heb ik er in elk een gaatje geboord van ongeveer de dikte van de Walthers schroefjes. Rechts liggen de schroefjes en de originele drukplaatjes:

20200328_175814 by Ronald Halma, on Flickr

En deze 4 onder de schijf gezet:

20200328_181224 by Ronald Halma, on Flickr

Die zit lekker vast nu. De kabel ligt ook al op zijn plek:

20200328_181649 by Ronald Halma, on Flickr

En in de goot:

20200328_181639 by Ronald Halma, on Flickr

De foto's zijn met de frontcamera gemaakt dus niet al te scherp.
Tevreden:

20200328_181714 by Ronald Halma, on Flickr

Wat heb ik verder gedaan? Stond al tijden een leuke kist in de garage die mijn zoon wat jaren geleden gemaakt had als toebehoren voor zijn Golf MK2. Nadat hij op zichzelf ging heeft hij deze nooit meer opgehaald en tja, dan is ie gewoon voor mij :) De kist had nog geen draaghandvat en ik heb er een 3-tal binnenschotjes in gemaakt. Zo heb ik de noodzakelijke dingetjes altijd bij de hand:

20200328_172501 by Ronald Halma, on Flickr

20200328_172439 by Ronald Halma, on Flickr

Volgende week meer! :D

Ronald

Nog even voor het werk de schuur ingedoken en de draaischijf getest. En die doet het prima. De brug ligt er netjes in:

20200329_112822 by Ronald Halma, on Flickr

Testje; klik op het plaatje voor het filmpje:

20200329_111032 by Ronald Halma, on Flickr

Het paneelplankje moet nog wel even aangepast worden omdat de netwerkstekker vanuit de draaischijf er niet in past, heeft te maken met de dikte van het plankje. Moet er even een uitsparing in maken aan de bovenkant waar de stekker komt:

20200329_113024 by Ronald Halma, on Flickr

Nu is het wat beter te zien wat de bedoeling gaat worden!:

20200329_113214 by Ronald Halma, on Flickr

Later meer ;)

Ronald

Hallo allemaal,

Gisteren en vandaag wat kunnen doen aan dit baantje. Gistermorgen de bunker matzwart gespoten, had niet helemaal genoeg verf:

20200330_122030 by Ronald Halma, on Flickr

20200330_123306 by Ronald Halma, on Flickr

En na droging:

20200330_131131 by Ronald Halma, on Flickr

Vandaag de rest nog gedaan en wat bijgewerkt wat niet helemaal goed was. Zwaar dekkend hoeft niet maar globaal zwart is wel een must. Had nog 2 aangebroken busjes staan :) :

20200331_125904 by Ronald Halma, on Flickr

Even globaal een overzicht, de binnenbak er nog niet in. Die laat zich slecht verwijderen en dus gaat die er pas in nadat het vervuild is etc:

20200331_135618 by Ronald Halma, on Flickr

20200331_135723 by Ronald Halma, on Flickr

Het geheel even in de module gezet en dan lijkt dat toch ineens heel anders.... mooi!:

20200331_140215 by Ronald Halma, on Flickr

20200331_140230 by Ronald Halma, on Flickr

Voorzichtig een start gemaakt met rails leggen. Het voorste spoor is code 70, bevestigen doe ik ze bij de schijf met 2 messing schroefjes. De vorige eigenaar van de schijf heeft ze blijkbaar op de rand vastgelijmd maar dat wil ik niet. De boel wordt straks gesoldeerd en dan zit het prima vast:

20200331_155449 by Ronald Halma, on Flickr

Zoiets dus:

20200331_160021 by Ronald Halma, on Flickr

20200331_160031 by Ronald Halma, on Flickr

Vanavond de nachtdiensten in dus dan wordt het bouwen niet veel. Donderdag weer vrij en dan eens zien dat we er wat meer spoor in krijgen.

Later!

Ronald

Zo, zijn we weer. Om rails te leggen moeten de beide wissels natuurlijk wel helemaal klaar zijn. De 1e wel maar de 2e was nog niets aan gebeurd. En vandaag was daar een mooie dag voor, tenslotte mogen we niet weg en is dit toch een lekker relaxte tijdsbesteding.

Eerst bij beide wissels het veertje verwijderd, dit is nodig omdat ik met een motorosche aandrijving ga werken. Het veertje zit onder het kapje tussen de beide tongen en is hier goed te zien:

20200405_124434 by Ronald Halma, on Flickr

De beide lipjes naar buiten buigen en de wissel omdraaien om het kapje eruit te halen. Dan zie je direct het veertje wat er simpel uit te wippen is:

20200405_124506 by Ronald Halma, on Flickr

De boel weer dichtgemaakt en de 4 braces verwijderd die het verst van de tongen zitten:

20200405_125318 by Ronald Halma, on Flickr

De voorbeeldfoto's laten toch zien dat ze bij elkaar zitten en daarvoor moeten de aangegoten balkjes op de wissel weg:

20200405_125750 by Ronald Halma, on Flickr

Daar komen dan de braces:

20200405_130213 by Ronald Halma, on Flickr

Klaar:

20200405_130829 by Ronald Halma, on Flickr

Daarna aan wissel 2 begonnen en puntstuk en guardrails verwijderd, dit gedaan met een roterend cirkelzaagje. Dat geeft mooie dunne snedes:

20200405_134916 by Ronald Halma, on Flickr

En zover het nieuwe puntstuk weer passend gemaakt:

20200405_134935 by Ronald Halma, on Flickr

De guardrails inmiddels op de plek als ook een draad aan het puntstuk gesoldeerd:

20200405_145454 by Ronald Halma, on Flickr

Het wissel verder ook DCC friendly gemaakt volgens Allan Gartner (http://www.wiringfordcc.com/switches_peco.htm#a2) :

20200405_155345 by Ronald Halma, on Flickr

De beide frograils met elkaar verbonden zodat die straks gelijkgepoold worden met het puntstuk:

20200405_155349 by Ronald Halma, on Flickr

Op de baan e.e.a. gemarkeerd voor de nodige gaten:

20200405_160124 by Ronald Halma, on Flickr

20200405_160842 by Ronald Halma, on Flickr

Als laatste aan de tongen van beide wissels voedingsdraden gesoldeerd, hiervoor het nieuwe soldeerapparaat gebruikt. En die bevalt prima!:

20200405_163802 by Ronald Halma, on Flickr

Tongen met voedingsdraden:

20200405_163809 by Ronald Halma, on Flickr

En technisch zijn beide wissels nu klaar:

20200405_164403 by Ronald Halma, on Flickr

Optisch moet de 2e nog afgewerkt worden met de braces en tieplates. Morgen hopelijk zover klaar en dan kunnen ze op de module.

Later! :)



Ronald

Update 10 april:

Afgelopen dagen gewerkt en niet veel gedaan. Vanmiddag een start gemaakt met het verven van de railstaven van de wissels. Dat doe ik maar even aan een werkblad met extra licht, de kleur die ik gebruik is Vallejo saddle brown:

20200410_152910 by Ronald Halma, on Flickr

20200410_154422 by Ronald Halma, on Flickr

Verder afgelopen week de draaischijf getest met de voeding die ik al in mijn besturingskoffer heb en dat werkt prima. Die zorg is ook geregeld nu.

Nog 2 nachtjes en dan vrij, iig ga ik de wissels zover klaarmaken dat ze op de baan kunnen.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Update vandaag:

Zo luitjes, ik ben er nog :) De afgelopen weken waren wel heel apart. Corona is het nieuwe woord en veranderde wel even een en ander. Zo hadden we ineens onze kleindochter thuis vanwege een school die dicht ging en moest ook ons bedrijf noodgedwongen 1,5 week plat vanwege dat ze geen orders genoeg hadden. Ik ben even 2 weken thuis geweest en Wanda en ik hebben van die gelegenheid gebruik gemaakt de achterkamer deels te schilderen. En ja, dat heeft totaal niets met modeltreintjes te maken maar het moest wel even na de zomer-opknapbeurt van de voorkamer. Als je zo'n support van je vrouwtje krijgt wat betreft je hobby moet je daar echte wel eens iets tegenover zetten in de vorm van huiselijke werkzaamheden 8)

Het was best wel een gezellige periode die wij als fijn hebben ervaren ondanks de wat nare omstandigheden wat betreft de Corona crisis. Maar inmiddels gaan we weer rustig in de wat meer normale modus. School is weer begonnen, het bedrijf draait weer en dus hopelijk voorzichtig naar weer een wat normalere situatie.

Niet veel kunnen doen aan de baan. Deze week maak ik de wissels af zodat die er op kunnen. Verder is er nog wat rollend materieel onderweg en ben ik bezig mijn materieellijsten die ik ooit begonnen was te optimaliseren en bij te werken. Enerzijds voor de verzekering, anderzijds toch ook voor mijzelf en Wanda. Ik wil dat duidelijk is wat er is en wat het waard is mocht er iets met mij gebeuren. Ik hoop uiteraard vreselijk oud te worden maar die garantie krijg ik helaas niet ;)

Nou vooruit, 1 foto van wat ik o.a. gemaakt heb in die vrije dagen; een wandbord van 2 bij 1 meter met daarop een kaart van de USA die gemaakt is uit nummerplaten die de verschillende staten weergeven (en ook uit die staten komen). Dit is gedaan dooe iemand die daar gespecialiseerd in is en die heeft dat gedaan door een folieopdruk op een alu plaat te maken. Dit hing bij ons los aan de muur maar hing er wat verloren bij. Door het op een bord te maken van steigerplanken konden er een 12-tal fotolijstjes omheen met daarin hoogtepunten van onze USA trips uit 2011, 2014 en 2016. En dit is het op een fris geverfde muur:

20200504_163441 by Ronald Halma, on Flickr

Het hangt aan een steigerpijp + bijbehorend ophangspul. Van voren is het dan zo:

20200504_163539 by Ronald Halma, on Flickr

Zien jullie dat ik niet alleen baantjes kan bouwen  ;) Later meer!

evan

Knap en gezellig gedaan :)

Ronald,

Tip en vraagje bij je Update van 10 April die me ontgaan is.

De details zijn leuk.  Van welke Fabrikant en welke referentie aub?

Door al het detail zou ik ook nog aan je lange dwarsliggers voor je stalmechanisme nog wat wegsnijden.  Het betreft het uitstekende stukje stelstang aan de tegenovergestelde kant waar je wisselmotor or wisselsteller komt.  Bovendien gaat dit bij het ballasten mooier uitkomen.  En aan dezelfde kant de twee stukjes dwarsligger gelijk afsnijden met de andere dwarsliggers.  Zo zijn die 2 rechthoekige gaatjes ook weg van de originele peco aandrijving. 

Aan de kant van je wisselmotor of wisselsteller op de lange balken zou ik die 2  rechthoekige gaat jet nog opvullen.

Groetjes en tot laters ;)

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Ronald

Dank je, Evan :) Wisselkitjes zijn van Details West en de resterende details zoals de braces ook. Die lange stukken gaan er inderdaad nog af want dat lijkt nergens op, heb je helemaal gelijk in. Ik ga een en ander aanpassen, dank voor de input!

Ronald

Vananvond nog even wat kunnen doen. Het eerste wissel nog voorzien van wat onderdelen begonnen met de 4 bouten die de strijkregels vasthouden:

20200514_162635 by Ronald Halma, on Flickr

Dit aan beide kanten gedaan. Daarna nog wat platen:

20200514_164333 by Ronald Halma, on Flickr

Bielzen ingekort:

20200514_182826 by Ronald Halma, on Flickr

Stelstang ingekort:

20200514_183903 by Ronald Halma, on Flickr

En gaten dichtgemaakt:

20200514_183857 by Ronald Halma, on Flickr

En de rest van het wissel in de roestkleur:

20200514_190848 by Ronald Halma, on Flickr

Nu moet het eerst drogen en natuurlijk moet het 2e wissel ook nog. Morgen komt er een nieuwe loc binnen en ik laat het nog even als verrassing welke dat is... maar hij past goed bij het tijdsbeeld van de baan :)

Later!

evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.