Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

"Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0

Gestart door Ronald, 15 februari 2020, 18:47:33 PM

Ronald


SuSke

Mooie verfraaiing van die wissels, en knoeien met verfjes ...  8) 8) 8)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

DFS

Ik ben wel benieuwd naar die mysterieuze aankoop nu...

Ronald

Haha! Een Trix PA is het:

20200515_153313 by Ronald Halma, on Flickr

Zwaar model. Jammer dat Trix destijds maar 1 draaistel aandrijving heeft gekozen maar het is wel een zwaar en degelijk model :) Decoder is mij niet helemaal duidelijk, ik dacht een Loksound 2 maar ik krijg hem niet uitgelezen. Werkt overigens prima:

20200515_160411 by Ronald Halma, on Flickr

20200515_160429 by Ronald Halma, on Flickr

De speaker die er aan vast zit:

20200515_160440 by Ronald Halma, on Flickr

Wie het weet mag het zeggen... heb ook via de oude lokprogrammer software geprobeerd maar ook hier de melding niet ondersteund.

Het wissel even schoongepoetst:

20200516_165952 by Ronald Halma, on Flickr

En nog 4 draden toegevoegd aan beide zijden, zo krijgt het wissel van alle kanten zijn voeding:

20200516_165823 by Ronald Halma, on Flickr

Vanavond na het eten even proefgepast en nog 4 extra gaten geboord. Ook het gat uitgeboord en gevijld voor de steldraad van de wisselmotor. Daarna de plek ingesmeerd met dotjes polymeerlijm:

20200516_183456 by Ronald Halma, on Flickr

En die met een oud broodmes uitgesmeerd. De wissel in stelling gebracht:

20200516_183722 by Ronald Halma, on Flickr

Wat gewicht er op en de boel vooraf netjes aangedrukt zodat het wissel vlak ligt:

20200516_184122 by Ronald Halma, on Flickr

Dit is de lijm, Pattex Polymeer. Bij de plaatselijk Action euro of 4 dacht ik:

20200516_184130 by Ronald Halma, on Flickr

En overzicht van de bouwplaats:

20200516_184156 by Ronald Halma, on Flickr

Komende dagen maak ik tussen de bedrijven door het 2e wissel zover klaar dat deze er ook op kan. Laters!

Luc

Oufti!

Ronald

Jawel hoor, had m nog niet los gefotografeerd ;) Speeciaal voor jou dan ;D :

20200516_200203 by Ronald Halma, on Flickr

20200516_200222 by Ronald Halma, on Flickr

Paar dingetjes moet ik er wel aan doen, ze is niet helemaal perfect. Handgrepen bijbuigen en even een kleurtje geven. Verder zijn de wielen vrij smerig en moet ik even zien hoe dat het beste gedaan kan worden. Motortje klinkt wat droog dus daar kijk ik ook nog even na.

Verder een imposante machine :)

evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.


Ronald

Dank mannen! @Evan, dank voor je polymeer-lijm tip. Dat gaat eigenlijk hartstikke mooi :)

evan

Citaat van: Ronald op 16 mei 2020, 20:49:28 PM
Dank mannen! @Evan, dank voor je polymeer-lijm tip. Dat gaat eigenlijk hartstikke mooi :)

Leuk, als mensen met succes aan de slag gaan met m'n tips :) 
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Ronald

Ja natuurlijk. Een mens blijft zijn hele leven nieuwe dingen leren toch? En dat blijft de meerwaarde van de moderne nieuwe tijd met forums en dergelijke.

Dus ja, dank u  ;D ;)

Ronald

Dit weekeinde weer begonnen aan de werkcyclus dus vanavond alleen de gewichten weggehaald. Het ligt er netjes bij:

20200517_201736 by Ronald Halma, on Flickr

20200517_201742 by Ronald Halma, on Flickr

Het begin is er. 2e wissel maak ik deze week zover klaar dat die er ook op kan. Heb inmiddels wel gezien dat de plek waar de aandrijving moet komen van de 2e wissel precies op een draagrib zit.... maar eens kijken hoe we dat gaan doen.

Later!

Ronald

Zo, weer even een wat grotere update. Voordeel van 5-ploegendienst en de daarbij behorende late diensten is dat je s'morgens wat kunt doen, dan ben je nog fris en fruitig  ;D Ik wilde nu toch wat spoor leggen en dat is wat ik gedaan heb. Eerst even uit leggen over de belijning hoe het zal worden:

20200518_093443 by Ronald Halma, on Flickr

Nog even als herhaling, dit is code 83 Peco US.
Het eerste stuk op globale lengte gebracht, aan de modulerand werk ik dat later bij en steken ze nu minimaal over:

20200518_095117 by Ronald Halma, on Flickr

Ik doe dat op de voor mij bevredigende manier met messing schroefjes die onder de railstaaf zitten:

20200518_095126 by Ronald Halma, on Flickr

Omdat ik straks met een vaste afstand moet werken zal dit zorgvuldig afgesteld moeten worden. Nu komen ze hier allemaal op 6cm hartafstand te liggen
De eerste lengte voorzien van voedingsdraden:

20200518_100733 by Ronald Halma, on Flickr

Dan voorzie ik het stuk met polymeer lijm (zie iets verder terug in het verslag):

20200518_101130 by Ronald Halma, on Flickr

Ik smeer het met een oud broodmes uit:

20200518_104429 by Ronald Halma, on Flickr

Nog even iets er onder om het goed uit te lijnen, ik werk niet met raillasjes hier:

20200518_101236 by Ronald Halma, on Flickr

Dan druk ik het spoor in de lijm, leg het zo netjes mogelijk en druk het rollend aan met een zwaar gewicht dat ik heb (wordt hier als deur-openhouder gebruikt):

20200518_101931 by Ronald Halma, on Flickr

Ik zet tevens het spoor vast met een aantal schroefjes met een plaatje er onder. Afstellen doe ik dan met een kleine schroevendraaier nadat ik het tegen een rechte lat heb gedrukt:

20200518_101941 by Ronald Halma, on Flickr

Kijk, zit netjes bij elkaar toch?:

20200518_102100 by Ronald Halma, on Flickr

Het 2e spoor vanuit de wissel uiteraard dezelfde procedure:

20200518_105439 by Ronald Halma, on Flickr

En het voorste spoor idem dito met de uitzondering dat dit code 70 is. Ook hier probeer ik zorgvuldig te werken zodat een en ander netjes uitlijnd met de draaischijf:

20200518_112210 by Ronald Halma, on Flickr

En zie, zo liggen er maar zo 3 sporen naast elkaar:

20200518_112241 by Ronald Halma, on Flickr

En de flow is netjes vind ik:

20200518_112250 by Ronald Halma, on Flickr

20200518_112346 by Ronald Halma, on Flickr

Tot zover weer. laters! ;)

Ronald

Goeiemorgen mensen, we gaan weer verder. Tijdens de werkzaamheden vanmorgen kreeg ik weer dat lekkere bouwgevoel wat ik allang niet meer gevoeld had. Dit blijft voor mij een heerlijke uitlaatklep en geeft mij veel voldoening. Je ziet toch voor je ogen iets ontstaan dat ergens in je hoofd begonnen is.

Ondanks dat het 2e wissel nog niet geverfd is deze tijdelijk vastgeschroefd op de baan zodat ik verder kan met de rest:

20200519_090525 by Ronald Halma, on Flickr

Wel zag ik hier dat ik met de plek van de loods nog iets moet doen wat feitelijk betekent dat ik er aan de achterkant nog iets moet afhalen. Dat deel zal de grootste klus worden van deze bouw:

20200519_091011 by Ronald Halma, on Flickr

Maar goed, dat is toch de uitdaging, nietwaar? ;)
Een ander dingetje is de onderlinge hartafstand onder de bunker en de manier waar ik de bak straks af ga. In het uitzetten van de hartlijnen had ik het laatste spoor onder de bunker iets verder liggen dan de rest (hart 7 tov hart 6). Daar ga ik mee in de problemen komen, immers wil ik de sporen onder de bunker als set op een draaiplateau uit laten komen. Dus heb ik een compromis gekozen door ze alle 5 op hart 6 te zetten waardoor de laatste 2 sporen op de foto links iets uit hun midden liggen (op de foto met 2 teststukjes rail):

20200519_091732 by Ronald Halma, on Flickr

Dat zal straks niet heel hard meer opvallen maar is wel noodzakelijk voor later. Dus van deze beide sporen de hartlijnen opnieuw afgetekend:

20200519_092234 by Ronald Halma, on Flickr

Vanaf daar de resterende sporen gelegd en dus een herhaling van zetten. Zo ziet een bouwplaats van een modelbaan er dan uit:

20200519_105319 by Ronald Halma, on Flickr

De aansluiting vanaf het wissel op de schijf gemaakt:

20200519_110644 by Ronald Halma, on Flickr

En een uurtje of 2 klooien op de dinsdagmorgen levert toch weer een mooi resultaat op:

20200519_110650 by Ronald Halma, on Flickr

20200519_110701 by Ronald Halma, on Flickr

20200519_110722 by Ronald Halma, on Flickr

En de einden van de 5 sporen. Links zal er wss iets van de rand af gezaagd moeten vanwege profiel van vrije ruimte:

20200519_110730 by Ronald Halma, on Flickr

Zover voorbereid voor wat komen gaat. De einden zitten nog niet vast dus ik kan ze straks netjes afstellen. Komt goed.

Ik ga even eten en zo weer werken, laters!