Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

"Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0

Gestart door Ronald, 15 februari 2020, 18:47:33 PM

evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Ronald

Dank je, vriend :)

Zo, update van vanavond. De verbinders/platen van kunststof gemonteerd bij het hartstuk. Die zijn vrij dun en daarmee makkelijk te verbuigen. De eerste exemplaren op de plek:

20200226_191818 by Ronald Halma, on Flickr

En alle 4 setjes:

20200226_192152 by Ronald Halma, on Flickr

Aan de onderkant zit nog een electrische doorverbinding, die heb ik weggehaald. Had echter niet gehoeven:

20200226_192203 by Ronald Halma, on Flickr

20200226_192236 by Ronald Halma, on Flickr

Komt later goed met de voedingsdraden. Aan de bovenkant verbind ik het wel met de gegoten plaatjes:

20200226_192459 by Ronald Halma, on Flickr

20200226_192858 by Ronald Halma, on Flickr

En beide setjes:

20200226_194651 by Ronald Halma, on Flickr

Daarna is het de beurt aan de zogenaamde railbraces die het wissel sterk en in de vorm houden bij de tongen. Daarvoor moet wat vlees weggehaald worden:

20200226_203255 by Ronald Halma, on Flickr

En dat ziet er zo uit:

20200226_203704 by Ronald Halma, on Flickr

Zie, 1 kant klaar:

20200226_204934 by Ronald Halma, on Flickr

Zo zitten die dingen aan het rekje, 2 stuks per verpakking voor 1 wissel:

20200226_211141 by Ronald Halma, on Flickr

Zover aan beide kanten klaar:

20200226_212050 by Ronald Halma, on Flickr

Alleen de stelinrichting ontbreekt, komt nog. Later!


evan

Citaat van: Ronald op 26 februari 2020, 21:49:52 PM



20200226_192236 by Ronald Halma, on Flickr



Ronald,

Niet vergeten nog een verbinding te plaatsen tussen de twee bovenste rails en dat ook voor de twee onderste.  Peco heeft met opzet de plastic weggelaten tussen de dwarsliggers.  Anders ga je problemen krijgen eens je sporen geschilderd zijn ;)

Of zijn die imitatie raillasplaatjes geleidend? Dan mag je die verbinding waar ik over spreek niet plaatsen.   Beetje tricky situatie zo om later problemen te hebben...  ;)

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Ronald

Dank je, Evan. Ik ga er naar kijken. Volgens de site van Allan Gartner (wiringfordcc.com) kan ik deze rails (closure en point rails) gewoon met elkaar verbinden:

pecoelec_C75-2002_r90 by Ronald Halma, on Flickr

Bron:  www.wiringfordcc.com

Klein updeetje ;) Wat kunnen doen aan de werkplaats die acjter tegen de achtergrond komt. Wat kleine delen geplaatst en een wandcombi op de grondplaat gelijmd.

Effe klooien na de koffie, wanddelen al op de plek:

20200228_104436 by Ronald Halma, on Flickr

De ontluchters:

20200228_111543 by Ronald Halma, on Flickr

Eentje op het hogere gedeelte:

20200228_112035 by Ronald Halma, on Flickr

En 3 op het grote werkplaatsdak:

20200228_112818 by Ronald Halma, on Flickr

Het gebouw krijgt een grove inrichting + verlichting om de illusie te wekken dat er gewerkt wordt daar. Ook het kleinere gebouw krijgt een inrichting als buroruimte. Daarvoor heb ik het nog niet vastgezet en maak ik eerst een voorziening voor een vloer in het bovenste deel. Daar kan dan wat burospul in gezet worden + de verlichting in het dak.

Later!

evan

#34
Hey Ronald ik bedoelde de verbinding tussen Stock Rails en Closure Rails.  Peco is daarop voorzien.  Dan moeten de jumper inderdaad weg zoals je gedaan hebt.

Groetjes en tot snel ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Ronald


Ronald

Zo, klein beetje kunnen klooien de afgelopen dagen. De Faller bokken gemaakt in de electrische uitvoering, hier staan ze beide op. De doos biedt echter de optie om beide uitvoeringen te maken:

20200228_122442 by Ronald Halma, on Flickr

De inhoud bestaat uit 2 identieke rekjes:

20200228_122435 by Ronald Halma, on Flickr

De basis:

20200228_124023 by Ronald Halma, on Flickr

Zondagmiddag-geklooi aan de huiskamer tafel :) :

20200301_134743 by Ronald Halma, on Flickr

De setjes klaar:

20200301_144310 by Ronald Halma, on Flickr

Deze zullen op een later tijdstip in de ronde loods komen. Spuiten doe ik ze komende week.
Verder gegaan met de Tichy watertoren. De poten zijn zgn girders die je moet maken uit 2 delen. Het eerste deel waar de kruizen in zitten is onderin wat overdadig voorzien van flash van het spuitgieten. Dit is met een scherp mes voorzichtig te verwijderen:

20200301_150336 by Ronald Halma, on Flickr

Mijn wijsvinger zag er overigens na de eerst iets anders uit als op deze foto  ;D De eerste klaar, de 2e voor de samenbouw:

20200301_153443 by Ronald Halma, on Flickr

En even los op de grondplaat, straks als alles klaar is moet je de boel even goed uitlijnen. Lijkt een makkelijke iets, komt dan later als alles zover in elkaar zit:

20200301_154418 by Ronald Halma, on Flickr

Later meer!

sdz1976

www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Ronald

Dat moet ook, heer de Zutter :) Het moet half November klaar zijn voor zijn eerste presentatie. En ervaringen uit het verleden leren dat je beter op tijd klaar kunt zijn dan dat er een laatste eindsprint ingezet moet worden  ;D

Het komt goed ;)

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Ronald

#40
Dank u :)

Zo, zijn we weer op een uiterst koude vrijdag. Ik wilde eigenlijk poten maken voor de bak deze dagen maar in de schuur is het mij net even te koud. Ook nog redelijk verkouden (nee, geen Corona ;D) dus lekker een beetje binnen blijven.

Op de bouwfoto's is de kolenbunker regelmatig te zien. Wat jullie niet gezien hebben is het begin van de bouw en dat ga ik nu doen. Dat was toch al weer een tijdje geleden namelijk 20 mei 2019..... :)
Begonnen met een doosje met inhoud:

20190520_194534 by Ronald Halma, on Flickr

Voor de leeftijd toch een mooie kit met spuitgiet werk dat behoorlijk goed is. Begonnen met de grote framedelen die de bunker dragen. Ik doe dat altijd in 2'en, zo ook hier. Ook te zien is de bodem die er direct in gaat:

20190520_201311 by Ronald Halma, on Flickr

Zo dus, alles aan elkaar:

20190520_210608 by Ronald Halma, on Flickr

De bunker staat op 6 poten en daar komen de beton voetjes onder:

20190520_212707 by Ronald Halma, on Flickr

20190520_213202 by Ronald Halma, on Flickr

De grote bunker bestaat uit 4 delen, die gezuiverd:

20190520_215501 by Ronald Halma, on Flickr

En in elkaar gelijmd. In de lengte niet helemaal vastgelijmd omdat die niet mooi tegen elkaar ligt:

20190520_231351 by Ronald Halma, on Flickr

Maar geen nood, met lijm en cellotape kom ik een heel eind:

20190520_232539 by Ronald Halma, on Flickr

De stortbunkers die aan de zijkant komen in elkaar gezet:

20190520_225523 by Ronald Halma, on Flickr

De kleine bunker in elkaar gelijmd:

20190521_084829 by Ronald Halma, on Flickr

De delen voor het dak:

20190521_092612 by Ronald Halma, on Flickr

Het echte dak bestaat uit 2 delen, die netjes vlak gemaakt en tegen elkaar gelijmd:

20190521_091411 by Ronald Halma, on Flickr

Na droging van binnen nog even na-gelijmd, intussen is dat een stevig geheel geworden.
Het geheel bestaat uit 2 delen die eerst in een hoek moeten worden gezet. Dit voorzichtig gedaan:

20190521_093152 by Ronald Halma, on Flickr

Die worden tegen elkaar gezet met 2 inzet stukken waarvan er hier al 1 ingelijmd is:

20190521_093946 by Ronald Halma, on Flickr

Alvast een mal gemaakt om wat extra steunen te fabriceren (maar nu na 9 maanden natuurlijk kwijt geraakt ;) ):

20190521_094559 by Ronald Halma, on Flickr

Zo gaat dat worden:

20190521_095300 by Ronald Halma, on Flickr

En zo op de bunker:

20190521_095402 by Ronald Halma, on Flickr

De stortbunkers inmiddels op hun plek gelijmd en een extra werkplatform:

20190521_102709 by Ronald Halma, on Flickr

Daarna zijn de vulkokers aan de beurt, die zitten netjes geordend in 1 rek:

20190521_111202 by Ronald Halma, on Flickr

En samengebouwd incl 2 stuks die aan de zijkant komen aan de kleine bunker. Die kunnen pas aan het eind vastgelijmd worden omdat anders de bunker er niet meer in gaat:

20190521_134422 by Ronald Halma, on Flickr

20190521_134431 by Ronald Halma, on Flickr

Eergisteren even wat inkopen gedaan nl een Big Boy en wat spuitbusjes verf:

20200304_162241 by Ronald Halma, on Flickr

Die laatste 2 inmiddels gisteren omgeruild tegen de Tamiya variant en daarbij nog een spuitbus bruine grondverf gekocht. De bunker krijgt daarmee straks de grondlaag in zijn geheel.
De Big Boy is een consessie, zou er graag een rijdende Trix bij hebben maar dat is met € 970,- niet echt bespreekbaar met de directie (hoe meegaand normaal die ook is  ;D :) ). Deze variant van € 25,- was echter zonder overleg vooraf direct goedgekeurd! ;) (y) Samen met de 2 tenders en loc die ik nog heb vormen zijn de broodnodige vulling van het geheel.

Er is met deze ook al een begin gemaakt, hier wat sub-assemblies zover klaar voor de spuit:

20200306_141338 by Ronald Halma, on Flickr

En een foto van een eerder gebouwde BB die ik heb, voorzien van verlichting:

20200306_145625 by Ronald Halma, on Flickr

Deze is wat rauw geverfd en behoeft enig opknapwerk. Er zwerft ook nog ergens een 2e tender rond, die komt wel weer boven water.

Ook gisteren de eigen Trix Big Boy even los gehad. Hier zit een oudere Loksound 2.0 of 3.0 in en die wil ik graag vervangen door een V4 of 5. Er blijkt een decoder in de loc zelf te zitten middels de 8-polige NEM 652 stekker dus dat is vrij gemakkelijk. De luidspreker zit in de tender, daarvoor zijn de draden al eens verlengd. Al kijkend naar het gebruikte tape lijkt het dat ik of een vriend van mij dit blijkbaar al eens gedaan heeft.... maar dat ben ik inmiddels vergeten ;). Mijn idee is om er een wat grotere speaker in te zetten of anders middels een luidsprekerbehuizing kit er op de huidige plek 2 te zetten (de zgn sugarcube speakers, de suikerklontjes). Er is evt nog extra ruimte ter hoogte van de schoorsteen dus maar eens kijken wat er in past.
De tender waar nu bovenop de "koker" de speaker zit:

20200304_170124 by Ronald Halma, on Flickr

De decoder:

20200304_165010 by Ronald Halma, on Flickr

De stekker:

20200304_165014 by Ronald Halma, on Flickr

Aan de voorkant is nog wel wat ruimte:

20200304_165017 by Ronald Halma, on Flickr

Maar eens kijken, heeft nog geen haast :) Tot zover, straks weer meer!

DFS

Dag Ronald, geen BLI big boy overwogen? Dan kunt ge tegen uw vrouwke zeggen 'het is geen Trix'  :P

Trouwens die in die "stort" kokers aan de zijkanten zat een emmer lift systeem om de slakken uit de asputten of de kolen uit de lostput naar boven te hijsen. Bovenaan zat dan een transport systeem om de kolen naar de juisten bunker te brengen of de slakken naar de slakkenbunker te brengen.

ik probeer nog wat foto's van mijn versie te vinden. (Ik post ze dan ffe hier als dit niet stoort)

DFS

Bij deze de foto van de slakken dump.

IMG_3300 by Sven De Fruyt, on Flickr

Indien het stoort moet je deze post maar verwijderen

gegroet

Rangeerduivel

Citaat van: Ronald op 06 maart 2020, 15:08:17 PM
De Big Boy is een consessie, zou er graag een rijdende Trix bij hebben maar dat is met € 970,- niet echt bespreekbaar met de directie (hoe meegaand normaal die ook is  ;D :) ).

Hoeft dat zo duur?
Op Rail 2020 in Houten een BB van Rivarossi gezien in nieuwstaat; vraagprijs 250€ (*)
(Dat is ook de nieuwprijs die ik zag bij Jocadis begin jaren 2000).
En die mogen best gezien zijn hoor... :P

;)
(*) Ik durf wedden dat daar over te onderhandelen viel... :-\

DFS

Inderdaad de Rivarossi's zijn prijs kwatliteit zeker ok.

Zeker nadat je ze wat superd, ik heb de mijne voorzien van extra stroom afnemers, "number boards", cabine wat ingericht, echte kolen op tender,...