"Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0

Gestart door Ronald, 15 februari 2020, 18:47:33 PM

Ronald

Dank mannen! Ik ga er mee aan de slag en hou jullie op de hoogte! Toppie! :) ;)

Ronald

Op onze US Conventie (www.dutchusconv.nl) natuurlijk wel wat dingetjes gekocht. Bij onze Italiaanse vriend Bkit kocht ik afgelopen zondag 2 kartonnen kitjes van California Model Co. Dat zijn kitjes van een enginehouse zoals gebruikt in de jaren 60 - 70 vorige eeuw. Deze kitjes zijn afwijkend van wat we gewend zijn namelijk karton en hout:

20220525_094308 by Ronald Halma, on Flickr

Het merk bestaat inmiddels niet meer en is opgegaan in  Alpine Division Scale Models en ook daar is de kit inmiddels verdwenen. Oldskool dus! :)
Deze 2 kitjes gaan gebruikt worden voor het rechtse nieuwe deel. Hoe precies moet ik nog uit gaan zoeken, voralsnog gaan we ze beide gewoon bouwen :)
De inhoud van een kit is dan als volgt:

20220525_143421 by Ronald Halma, on Flickr

Daar 2 grondplaatjes van 4 mm dik voor gemaakt. Dat wordt in de handleiding voorgesteld om het geheel daar op te bouwen. Dat vraagt om wat passen en meten dus eerst eens lengte bepalen:

20220525_140013 by Ronald Halma, on Flickr

En hoe de halve loods gaat worden:

20220525_135957 by Ronald Halma, on Flickr

Op het grondplaatje de handel even uitgelegd op de buitenlijnen die de beschrijving aangeeft om er op te zetten. Dat klopt:

20220525_141837 by Ronald Halma, on Flickr

Aan de hand van die maten en de kopwandjes zijn de hartlijnen van de sporen vrij eeenvoudig uit te zetten op de grondplaat:

20220525_142553 by Ronald Halma, on Flickr

Dan moeten de inspectieputten uitgetekend worden:

20220525_143334 by Ronald Halma, on Flickr

Later bleek ik die een inch teveel naar rechts te hebben gezet, dat gecorrigeerd. Alles wordt tenslotte vermeld in inches die teruggerekend moeten worden naar metrisch (en ik heb zelfs een inch lineaal maar de 2 even voor een 3 aangezien  ;D )
Even een los samengestelde inspectieput op de inmiddels naar links verplaatste plek gelegd:

20220525_184114 by Ronald Halma, on Flickr

Beide putten samengesteld en gelijmd, elk bestaat uit 3 plankjes en 2 trapjes:

20220525_200000 by Ronald Halma, on Flickr

De trapjes erin gelijmd (bestaan uit een blokje hout met ingefreesde traptredes:

20220525_204921 by Ronald Halma, on Flickr

Tot zover maar weer :)

DFS


Ronald

Dank je, Sven! Maar weer eens rustig aan wat bouwen na al die drukte rond onze US Convention. Dat vreet echt tijd ;) Heb er ook wel weer zin in.

Ronald

#154
Even door vandaag. Onder de plaatjes latjes gezet om de boel wat vlak te houden. Die eerst even gezaagd:

20220530_131554 by Ronald Halma, on Flickr

En onder de plaatjes gelijmd en gespijkerd:

20220530_132150 by Ronald Halma, on Flickr

Even de putten passen en e.e.a. wat weggeschuurd:

20220530_132817 by Ronald Halma, on Flickr

Beide plaatjes:

20220530_135812 by Ronald Halma, on Flickr

Ik heb de optie om de putten zo vlak te leggen en dan het spoor erover te leggen en de bielzen weg te snijden:

20220530_140419 by Ronald Halma, on Flickr

Of ze wat hoger te zetten en de bielzen weg te snijden en de rail te spijkeren. Ofschoon mooier doe ik toch het eerste.
Dan wordt dat straks zo:

20220530_140419 by Ronald Halma, on Flickr

Denk de bielzen weg:

20220530_140441 by Ronald Halma, on Flickr

Wordt vervolgd!

EDIT bericht gemodificeerd! ;)

RUNE

Ronald, zou gaan voor het deels wegsnijden van de bielzen en van elke derde biels een stukje laten staan.  Zo heb ik het gedaan bij mijn baantje "Terminus" (neem maar eens een kijkje in mijn topic Terminus pagina 1) Misschien heb je er wat aan.  :)
En dan de vloer ophogen gelijk met bovenzijde van de biels.

Ronald

#156
Ik ga even kijken, dank je! En ja, een deel van de vloer zal opgehoogd worden.

Ronald

Verder met het gebouw zelf. Gisteravond de eerste wanden in elkaar gezet. De zijwanden bestaan uit 2 delen die tegen elkaar liggen en verbonden worden door latjes aan boven- en onderzijde. Boven komt het dak erop te liggen, de onderste zijn voor de werkplatformen.

Langs een lange stalen lineaal lijn ik ze op:

20220602_201256 by Ronald Halma, on Flickr

Waar de latjes komen zet ik streepjes (wat ook geinstrueerd wordt in de handleiding  :) ):

20220602_201710 by Ronald Halma, on Flickr

En de latjes op hun plek gelijmd:

20220602_203347 by Ronald Halma, on Flickr

Ze bestaan uit 2 delen, een lange en korte. Die gaan om en om zodat het geheel steviger wordt.
De kopwandjes idemdito, die krijgen ook een lat voor het dragen van het dak:

20220602_211743 by Ronald Halma, on Flickr

De zijwanden krijgen elk alvast de kopwand:

20220602_212412 by Ronald Halma, on Flickr

En zo staan er dan na de koffie 2 delen:

20220602_212705 by Ronald Halma, on Flickr

De zijwanden krijgen tussen de ramen en aan het eind stroken:

20220602_215540 by Ronald Halma, on Flickr

En beide wandjes klaar:

20220602_223104 by Ronald Halma, on Flickr

Even passen op de grondplaat:

20220602_224005 by Ronald Halma, on Flickr

En even met de dakplaatjes er op:

20220602_224106 by Ronald Halma, on Flickr

Vanmorgen nog even bij daglicht:

20220603_090103 by Ronald Halma, on Flickr

20220603_090114 by Ronald Halma, on Flickr

Nu moeten ze eerst een kleurtje krijgen en dan ga ik verder met de grondplaat. Later!

Ronald

Ik zie dat ik hier de updates niet gedaan heb... schande! :) Bij deze:

Ok, nog een lijstje to-do voor zaterdag. Vanmiddag het andere wissel nog even voorzien van een aantal voedingsdraden:

20220929_155604 by Ronald Halma, on Flickr

En de modulebaan eindbielzen geplaatst. 4 bielzen:

20220929_201802 by Ronald Halma, on Flickr

Weggesneden:

20220929_202039 by Ronald Halma, on Flickr

Ingestreken met Bisontix:

20220929_205659 by Ronald Halma, on Flickr

En leggen:

20220929_210133 by Ronald Halma, on Flickr

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Eergisteren flink doorgewerkt om het geheel er wat netter uit te laten zien. Eerder deze week 2 4000K ledbattens besteld van 150cm. Moet zeggen dat ik wel gecharmeerd ben van die dingen. Superlicht en een een stoot licht. Ze zouden op beeld trillingsvrij zijn maar dat zijn ze dus niet, ga ik nog even achteraan.

Vrijdag was dus baustelle:

20220930_155225 by Ronald Halma, on Flickr

En er was licht, scheelt een beetje :) :

20220930_163152 by Ronald Halma, on Flickr

De modulebaan.nl eindstukjes zijn erg mooi, alles laat zich goed vastsolderen. Erg blij mee! (bedankt Paul!):

20220930_140849 by Ronald Halma, on Flickr

Ik had in de loods een stuk flex gelegd met buiten de loods wat bielzen maar in de loods niks zodat ze los in de groeven lagen. Aan het eind een tape'je en wonderwel kon ik er de hele dag een Big Boy op parkeren zonder ontsporing  ;D Normaal ontspoort zo'n ding op niks en nu op 2 zwabberende spoortjes ging het goed. Wonderbaarlijk ;) :

20220930_183035 by Ronald Halma, on Flickr

Vrijdagavond nog even getest en alles liep naar behoren. Het trafo'tje onder de baan echter vertoonde wat kuren en voor de zekerheid een ander exemplaar meegenomen die ik per 2 een tijdje terug op MP had gekocht. Wijs besluit want na inbouw zaterdagmorgen deed die het vele malen beter :) :

20220930_203252 by Ronald Halma, on Flickr

Zaterdagmorgen op tijd naar Ermelo gereden en het baantje opgesteld. Zonder onderstel want dat zint me nog niet hoe dat nu is. Dus op een tafel, en Martin Domburg had een mooi kleedje geritselt  ;D :

20221001_125939 by Ronald Halma, on Flickr

Wel laag maar dat bleek hier niet echt problematisch, gesprekken gingen daardoor best lekker gemakkelijk en informeel. Maar goed, uiteindelijk gaan we toch weer voor een hoge opstelling.

Een dag als deze is erg goed om je baantje te testen en de kinderziektes eruit te vissen. Bij deze is duidelijk dat de schijf zorgenkind nr 1 is, de contactveertjes onder de brug zijn wel de archilleshiel. Na een uurtje wilde de schijf niet meer voor- of achteruit en na inspectie bleek niet de druk van de contactveertjes het probleem maar lichte vervuiling die in eerste instantie niet goed zichtbaar was. Mooi leerpunt dus en na schoonmaken deed de schijf het prima. 2e puntje is de uitlijning, die laat wel eens iets na zodat je onverwacht toch een ontsporing krijgt. Ik denk dat het veroorzaakt wordt door vuil wat in de aandrijftandwielen gaat  zitten onder de brug (de schijf wordt namelijk niet centraal gedraaid maar met een motor onder de brug via de tandring in de schijf) waardoor de schijf net niet lekker op lijn staat bij de stoppunten. Na elke beurs even reinigen is dus een must.
Ander punt is de ligging van het wissel dat naast de loods ligt. Die kwam daar het beste uit maar daardoor heb ik te weing recht spoor naar de schijf toe en dat moet ik nog even kritisch bekijken. Denk dat ik het een stukje verplaats naar rechts en dan een ingekort modulebaan stukje leg zodat ik daar de railstaven goed vast kan zetten. Zoals ik het nu gedaan heb is het te fragiel en vragen om problemen, ontsporingen zijn daar op deze manier ingeprogrammeerd.

Als dit baantje straks klaar is denk ik dat het best wel aardig gaat lijken :) :

20221001_141308 by Ronald Halma, on Flickr

Helicopterview:

20221001_151340 by Ronald Halma, on Flickr

De turbines staan bij de olie punten dus ook bij de bunker. Was in werkelijkheid ook zo:

20221001_151355 by Ronald Halma, on Flickr

Denk dat ik op de andere stagingmodule toch nog 2 inspectie putten maak zoals dat ook was. Denk dat dat wel een mooie aanvulling is.

Als dank kreeg ik (en de andere deelnemers natuurlijk) nog een leuk aandenken; mixje van drop:

20221001_180933 by Ronald Halma, on Flickr

Bedankt Ellen en Martin, leuke dag, goed verzorgd en ik heb het met plezier gedaan! Komende weken gaan we even meters maken met dit banatje, nu eerst even uitzieken want ik ben vanaf OntraXS continu aan het hoesten, proesten, niezen enz. Geen Covid, gewoon snipverkouden ;)

Inderdaad, ze zijn best zwaar met zijn allen. De helft is van metaal dus die zijn aardig aan hun gewicht. Wel kostbaar ook, lopende met die dingen realiseerde ik mij dat er snel voor een mille of 2,5 in ligt.... daar wil je zeker niet mee vallen! ;)

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

En de laatste van vandaag, zijn we weer bij ;)

Zo, we zijn weer boven jan! En de bouw weer gestart, met enkele deadlines die in mijn nek hijgen moet ik wel  ;D

Wat is het idee? Dat de 2e module niet van voren open en zichtbaar is maar alleen gezien kan worden vanaf het gat bij de bunker. Hoe ik op dat idee kom? Dat is al behoorlijk oud en komt van de Amerikaan Robert (Bob) Smaus. Hij had een modelbaan met als voorbeeld de Southern Pacific en ook daar had hij een stuk wel afgewerkt maar alleen zichtbaar vanaf onder een brug door. De foto is niet best en komt van een andere site (http://www.hdsrr.ch/html/pics/bobsmaus/bob1.html):



Het is slecht te zien maar achter de brug loopt de scenery gewoon door maar kun je verder niet het hele plaatje zien. Dat idee heeft mij altijd gefascineerd en aangezien ik er niet vies van ben nieuwe dingen te proberen ga ik dat hier dus wel doen.

Hoe zie ik dat voor mij? Eerst wilde ik de rechterkant van de grote bak tot frieshoogte openmaken. Maar gaandeweg dat idee realiseerde ik mij ook dat transport van die module plus alles erbij (ook al was het los te monteren) een lastige zaak zou worden, zeker gezien het feit dat ik alles in 1 auto wilde hebben. Afgelopen week viel na enig denk- en teken(kladder)werk het kwartje; ik ga een bak maken die als een soort doos achter deze module komt. Omdat je maar een klein deel gaat zien (de rails en wat bebouwing) hoeft die niet zo hoog te worden als de grote bak (die 61 cm is). De wordt totaal 39 cm hoog incl zijn eigen verlichting. Lengte wordt 100 cm, dit is een beetje het idee:

20221010_205339 by Ronald Halma, on Flickr

Een box van 39cm hoog, daar op komt aan de voorkant een extra (vals?) front zodat het lijkt dat het geheel net zo hoog is als de grote bak.
Als plan even ruw dit getekent:

20221010_205504 by Ronald Halma, on Flickr

Let wel, ruwe schets en zeker geen defintief plan  :) De grote bak gaat dan in de auto en deze kleinere kan op zijn kant er naast. Blijft nog ruimte over voor 2 tassen/koffertjes en wat toebehoren voor een show en verblijf op een andere locatie met 2 personen (wat voor deze baan voldoende is). Ook blijft een en ander dan kostentechnisch gunstig voor een organisatie om deze modelbaan in te huren.

En zo geschiedde het dat ik vandaag naar de bouwmarkt ging met een inmiddels gemaakt zaagplan voor het hout. Nadat ik binnen bij de houtstelling bijgebracht was met vlugzout vanwege de schrikbarende prijzen (72 euro voor een grote 9 mm populierenplaat!!) en ik weer rechtop stond de plaat volgens specificatie laten zagen. Met die spullen huiswaarts getogen en begonnen met de basisbak te gaan bouwen. Aan die bak komen de zij- en achterkanten en de bovenkant. Moet nog wel een voorziening bedenken om snel in de bak te kunnen bij calamiteiten.

Gisteravond al wel even een mockupje gemaakt van de bak. Wat A4'tjes aan elkaar geplakt en daar wat gerommeld met gebouwen (restanten en nieuw) om een beeld te krijgen van wat zou kunnen en hoe het spoorverloop zou gaan worden:

20221009_200815 by Ronald Halma, on Flickr

20221009_200820 by Ronald Halma, on Flickr

20221009_201031 by Ronald Halma, on Flickr

Let wel, dat achtergrondgebouw zit even zo aan elkaar getaped en moet op meedere punten iets ingekort worden. Dit was puur even voor de beeldvorming.

En zo vandaag de basisbak in elkaar gezet. Straightforward met 2 zijkantjes, 2 kopschotjes en een plaat aan elkaar gelijmd en gespijkerd. Het pakketje hout:

20221010_162005 by Ronald Halma, on Flickr

En de verse bak:

20221010_171058 by Ronald Halma, on Flickr

Even tegen de andere bak aan om te checken, en zie het past:

20221010_172140 by Ronald Halma, on Flickr

Even de sporen gemerkt en daarna netjes nagemeten en afgetekend met het papieren plan ernaast:

20221010_172947 by Ronald Halma, on Flickr

En dat moet het gaan worden:

20221010_173314 by Ronald Halma, on Flickr

1 wissel, meer niet. De rest doorlopende sporen. Wilde nog iets van een schuifplaat rechts maar dat voegt niet werkelijk iets toe, alles zal via de schijf gaan. Voor de hal of erin wat stoomlocs van plastic (Revell) om wat vulling te geven. Voor de rest wordt het gewoon een soort van fiddleyard waar het spul even uit het grote beeld is.

Tot zover dan maar weer, later!

Ronald

Mogge! Net even de 7 Modulebaan connectors op de bak gelijmd. De plek waar ze komen is netjes uitgetekend:

20221011_085852 by Ronald Halma, on Flickr

De materialen:

20221011_085856 by Ronald Halma, on Flickr

Bisontix aan 1 kant:

20221011_090752 by Ronald Halma, on Flickr

Aan de andere:

20221011_090757 by Ronald Halma, on Flickr

Even aan laten drogen en:

20221011_091716 by Ronald Halma, on Flickr

Ze zitten! Goed aangedrukt kunnen ze nu drogen, daarna even de andere kant waar verder geen spoor door gaat lopen. Zet ze er wel op omdat ik ze heb en omdat ik voorlopig nog even met de kale bak werk en daarmee voorkom dat de rails eraf kunnen knappen.

Later!

Ronald

Vanmiddag de eerste spoortjes gelegd en zoals al aangegeven is de voorste een code 75 geworden van Peco. Die lag er nog en toch zonde om dan niet te gebruiken toch? De rest gaat Peco code 100 worden, zie je straks niet veel meer van terug en kan prima. Ligt 1 wisseltje in en het US spul kan goed over dat spul heen.

Het canvas :) en de code 75 ligt al klaar:

20221011_135539 by Ronald Halma, on Flickr

Paar draadjes er aan, gaatjes boren, lijm onder de rails en:

20221011_140800 by Ronald Halma, on Flickr

Liggen! Even met een rol er overheen, heb daarvoor een mooi stuk rond ijzer en dat rolt prima. Tegelijkertijd uitlijnen met een lange lineaal en enkele schroefjes met plaatje erin om alles netjes op de plek te houden:

20221011_141341 by Ronald Halma, on Flickr

Die ligt:

20221011_142031 by Ronald Halma, on Flickr

Aan het eind soldeer ik ze direct vast, aan deze kant waar ze naar de grote bak gaan nog niet. Dat doe ik pas als ze gekoppeld zijn.

Bij het 2e en 3e spoor komt een wissel, daarvoor eerst het veertje verwijderd voor later de motoraandrijving:

20221011_142519 by Ronald Halma, on Flickr

Tussendoor de grondplaat alvast afgetekend van de loods alhoewel ik nog niet 100% zeker ben of ik die ga gebruiken. Wss wel:

20221011_144009 by Ronald Halma, on Flickr

Afgetekend. Dat gaat er na het eten uit en komen er alvast wat strookjes onder die straks het geheel ondersteunen:

20221011_144026 by Ronald Halma, on Flickr

Gesoldeerd en op lengte gebracht:

20221011_160734 by Ronald Halma, on Flickr

En zo ligt het er bij na een goeie 2,5 uur klooien:

20221011_162643 by Ronald Halma, on Flickr

Deze kant nog even op lengte brengen en dan is dit eerste stuk zover klaar. Later weer meer!

Michael

Dag Ronald, het was een aardig kluifje om de laatste pagina te lezen, je beschrijft het toch maar mooi alles waar je tegenaan loopt. Mooi verhaal, de jaren 70 tig bouwpakketjes lijken me erg aangenaam om mee te knutselen, hout en karton, dat geeft toch een ander gevoel als je daar mee werkt dan plastic.
Die bielzen die je gebruikt bij de module overgangen, dat zijn super dingen, heb ik zelf ook besteld via Edsko, voor mijn module baan, jou manier van aanbrengen op de module overgangen is ook wel handig, ik heb ze nog niet allemaal liggen, maar deze die ik gelegd heb, daar heb ik eerst de rails op gesoldeerd en daarna pas doorgelsepen, met de volgende ga ik jou manier gebruiken, lijkt me toch handiger. Bedankt voor alle info die je hier neer pent.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

DFS

Hi Ronald,

Strakke updates, geeft goesting om terug in gang te schieten, maar eerst een lading parket leggen boven zodat ik weer aan mijn gerief kan...

Ronald

Dank mannen :) @Michael; voor mij ook de eerste keer dat ik die dingen gebruik maar vraag mij nu al af waarom ik die niet eerder tegen gekomen ben. Ze zijn echt superhandig, snel vast te leggen en doordat ze al voorvertind zijn soldeert het erg makkelijk en snel. Ik wilde ze trouwens eerst met een schroefje vastzetten maar dacht dat dit ook wel zou gaan. En dat was zo, lijmen gaat prima :) NAtuurlijk hoop ik dat het duurzaam zal zijn maar dat gaat de toekomst uitwijzen.

Luc

Citaat van: Ronald op 10 oktober 2022, 21:38:14 PMEerder deze week 2 4000K ledbattens besteld van 150cm.

Hallo, Ron!

Een linkje, aub?  :)
Oufti!