Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

"Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0

Gestart door Ronald, 15 februari 2020, 18:47:33 PM

evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

DFS

Ik volg. (Heb namelijk in hetzelfde thema een baan gebouwd). Omdat ik de kolenbunker niet meer vond heb ik deze indertijd zelf gebouwd...


Ronald

Dank mannen. Ja, die van jou Sven had ik nog eens doorgespit :) Net als bij ieder ander helaas geen foto's meer door de heerlijk actie van Photobucket. Maar die dient ook zeker als een stukje inspiratie voor mij ;) Mijn drive is dan toch meestal om zoiets op een kleine ruimte te realiseren, en ik denk dat dat wel zal lukken.

Ronald

Zo, we gaan weer verder. De morgen is niet zo lang dus even doorwerken. Eerst de draaischijf er in, daarvoor op de plek het hart afgetekend:

20200219_102650 by Ronald Halma, on Flickr

Met een latje en een schroef een cirkel getrokken op de maat die op de mal stond:

20200219_102938 by Ronald Halma, on Flickr

20200219_103041 by Ronald Halma, on Flickr

Een gaatje om te starten met zagen:

20200219_103254 by Ronald Halma, on Flickr

En uitgezaagd, laatste stukje met de hand schrobzaag vanwege de zijkant en de decoupeerzaag die daar net niet kan komen:

20200219_104127 by Ronald Halma, on Flickr

Ik had dus feitelijk eerst de mal erop moeten leggen..... en de 8 bevestigingsgaatjes af moeten tekenen.. ..Geen nood, uitknippen dan maar, en dat kan Wanda veel beter dan dat ik dat kan:

20200219_105023 by Ronald Halma, on Flickr

En met wat passen en meten, gaten boren en groter maken kan de schijf er uiteindelijk in:

20200219_111110 by Ronald Halma, on Flickr

Daarna de opening achter de kolenbunker bepaald en afgetekend. Al eerder deze week had ik de maten gezet hoe ik het wilde hebben. In eerste instantie wilde ik alleen achter de bunker door de wand maar heb besloten dat toch op bijna over de volle breedte te doen:

20200219_102347 by Ronald Halma, on Flickr

Achter blijft 5,5 cm, voor 3 cm. De opening zal gecamoufleerd worden met wat pijpen en leidingen, er liep wel het een en ander over de sporen daar.
Een 4-tal 10mm gaatjes geboord:

20200219_111315 by Ronald Halma, on Flickr

En uitgezaagd:

20200219_111900 by Ronald Halma, on Flickr

Even met het schuurblok snel de randen wat strakker gemaakt, het blijft een uitdaging met een decoupeerzaag:

20200219_112310 by Ronald Halma, on Flickr

Kijk, zo wordt dat :) :

20200219_112713 by Ronald Halma, on Flickr

Het werk van deze morgen:

20200219_113111 by Ronald Halma, on Flickr

Schiet mooi op zo dacht ik ;) Zo even lunchen en dan werken, morgen meer!

Fretbol


steamdriven

Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

Ronald


Ronald

Vanmorgen nog even wat kunnen doen. Het idee is toch om de linkerkant open te hebben omdat ik vind dat je er dan veel mooier inkijkt en het niet echt de spreekwoordelijke kijkdoos wordt. Dus; eerst eens afgetekend waar die opening moet komen:

20200220_111746 by Ronald Halma, on Flickr

Gaatjes boren:

20200220_111928 by Ronald Halma, on Flickr

En zie, dat lijkt toch aardig:

20200220_113025 by Ronald Halma, on Flickr

Even met het schuurblok erover en dit is dan het idee:

20200220_113224 by Ronald Halma, on Flickr

Ik ben er tot zover tevreden mee :) De hoek wordt zeker versterkt, er komt een strook naast zodat het een U-vorm krijgt. Tevens worden de binnenhoeken afgerond met deze profiellijst:

20200220_111800 by Ronald Halma, on Flickr

Voor het totaalbeeld; ik ga met brede frieslijsten werken van 17 cm breed. Dat dwingt je om in de bak te kijken en verbergt ook de lichtbron erboven voor een deel. Toen ik dit schreef dacht ik; dit vraagt om een test mock-up ;D ;)
Dus, de 2 frieslijsten die ik al eens had laten zagen omdat ik plaat over had op de plek geklemd en de gebouwen erin gezet. Jullie mogen mij zeggen wat jullie er van vinden maar ik ben heel tevreden met hoe het gaat worden. Denk er nog een flink aantal sporen bij om de draaischijf heen:

20200220_143532 by Ronald Halma, on Flickr

En met alles er zover in (Tichy Train watertoren krig ik dit weekeinde). Voor de gelegenheid even de brug op de schijf gezet:

20200220_144518 by Ronald Halma, on Flickr

20200220_144528 by Ronald Halma, on Flickr

20200220_144539 by Ronald Halma, on Flickr

Draaischijf:

20200220_144638 by Ronald Halma, on Flickr

En ongeveer mijn kijkhoogte als ik er poten onder zet van 150 cm hoog. Van links naar rechts:

20200220_144909 by Ronald Halma, on Flickr

20200220_144904 by Ronald Halma, on Flickr

20200220_144906 by Ronald Halma, on Flickr

En hij zag dat het goed was :) Tot zover mijn middag. Nog een nachtje werken en dan naar Junglinster Luxemburg om 2 daagjes te gaan spelen met de modelbaan "Western Rhapsody" van Gerrit Schoenmaker op de show van de modellbahnfreunde LU. Zin in! :)

Laters!

Dirky

Dit zal echt wel een voorbeeld zijn van hoe je een klein vlak  vol sporen kan leggen zonder een overladen gevoel te creëren. .. t gaat in alle geval  goed vooruit!

DFS

Sterk bezig Ronald!

ps: Moest je intresse hebben kan ik mijn oude foto's via "wetransfer" wel eens doorsturen. (Alle foto's in mijn draadje terug zetten is mij helaas te veel werk...)

Luc

Ik heb al eens gezien, op een "logging"-baantje, dat er een boomstam in de plaats van zulk een "balk" op de hoek stond.

Natuurlijk is dat in een industriele omgeving zinloos! Maar een mast, een hoge schoorsteen, een pyloon?

Oufti!

doomslu

Citaat van: Dirky op 20 februari 2020, 15:50:57 PM
Dit zal echt wel een voorbeeld zijn van hoe je een klein vlak  vol sporen kan leggen zonder een overladen gevoel te creëren. .. t gaat in alle geval  goed vooruit!
Het is inderdaad verbazingwekkend hoe hij op zo'n klein oppervlak zo iets 'groots' weet weer te geven.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Ronald

@Dirk: dank je!

@Sven; als je wilt mag je dat doen ;) Als het niet teveel werk is voor je.

@Luc; ik zal eens nadenken of er iets is om het mee te camoufleren, dank voor je tip! 8)

@Luc; dank U  :D ;)

Ronald

Snelle update; mijn wisselkitjes zijn binnen gekomen vandaag:

20200225_130805 by Ronald Halma, on Flickr

Ziet er prima uit! Totale tijd 7 dagen vanaf Los Angeles via langzame verzending die normaal een maand kan duren. Niks van te zeggen dus! Verder afgelopen weekeinde voor dit baantje een Tichy train watertoren gescoord en een setje bokken van Faller. Of ze helemaal tijdscorrect zijn en US prototype denk ik niet maar het gaat een beetje om wat detail in de te korte secties van de loods:

20200224_150630 by Ronald Halma, on Flickr

De toren; ben ik gisteravond mee begonnen. De kwaliteit van TT is heel goed te noemen dus daar verwacht ik geen narigheid. De toren kan gebouwd worden met 2 verschillende boven- en onderkanten. Verder kan de hoogte bepaald worden d.m.v 3 tank-segmenten en naar prototype. Die van mij wordt maximaal hoog, tenslotte stond 't ding in een depot.:

20200224_150004 by Ronald Halma, on Flickr

Verder een aantal rekjes met de "girders" voor de poten, alles is dubbel uitgevoerd voor 2 lengtes van de toren:

20200224_150034 by Ronald Halma, on Flickr

Dan nog een rekje met een waterkraan naar US voorbeeld en wat kleine delen. De beschrijving:

20200224_150359 by Ronald Halma, on Flickr

Ik ben begonnen met de 3-delige pijp onder de tank en de 3 delen van de tank zelf. Deze eerst netjes gezuiverd van overtollige delen:

20200224_201806 by Ronald Halma, on Flickr

Gelijmde tank:

20200224_205729 by Ronald Halma, on Flickr

En met de gekozen lange onderkant en platte bovenkant:

20200224_214258 by Ronald Halma, on Flickr

Dat terzijde gelegd en verder met de waterkraan:

20200224_215646 by Ronald Halma, on Flickr

Het spuitgietwerk van deze gasten is superieur en heel fijn. De kraanvoet deels geassembleerd:

20200224_221644 by Ronald Halma, on Flickr

Even proefpassen, dit moet het worden:

20200224_221847 by Ronald Halma, on Flickr

Tot zover weer. later!

Ronald

Toch nog een bouw-update. Vanmiddag wat andere zaken te doen, vanavond toch maar eens begonnen met het 1e wissel om te bouwen. Eerst maar eens wat slkoopwerk en begonnen de strijkrails te verwijderen:

20200225_185119 by Ronald Halma, on Flickr

En met passen, meten, bijbuigen en vijlen de nieuwe op de plek om te passen:

20200225_191423 by Ronald Halma, on Flickr

Beide op hun nieuwe plek gelijmd:

20200225_192108 by Ronald Halma, on Flickr

Onder een stukje biels weggesneden om de C-clamp op de plek te zetten:

20200225_194652 by Ronald Halma, on Flickr

Aan beide kanten vastgelijmd, zij houden het wissel in vorm:

20200225_200551 by Ronald Halma, on Flickr

Daarna is het puntstuk aan de beurt om eruit gehaald te worden. Dat bestaat bij Peco uit 4 stukken railstaaf en een gegoten deel op de bielsmat. Eerst de 4 staven doorgeslepen, let nog niet op de niet-gelijkheid. Dat komt later goed:

20200225_201150 by Ronald Halma, on Flickr

Met een smalle schroevendraaier laten zich de staven er relatief makkelijk uit wippen:

20200225_201848 by Ronald Halma, on Flickr

Alles er uit, nu moet die klomp plastic weg. Dat heb ik rustig en voorzichtig met een schijf in de Proxxon gedaan. Mits heel voorzichtig gaat dat prima:

20200225_202018 by Ronald Halma, on Flickr

Even droogpassen:

20200225_204926 by Ronald Halma, on Flickr

Zie, het is glad en ook een gat gemaakt voor de nieuwe draad voor de voeding van het puntstuk:

20200225_205118 by Ronald Halma, on Flickr

Die draad laat zich er gemakkelijk op solderen:

20200225_212551 by Ronald Halma, on Flickr

Daarna nog een keer testen en het past mooi. Puntstuk vastgelijmd en de uiteinden (de staven) niet voorzien van lijm. Zo kan ik er nog iets aan uitlijnen ten opzichte van de staven van het wissel zelf. Na enkele minuten wat lijm onder de staven laten lopen met de punt van een cocktailprikker en de boel definitief vastgezet:

20200225_213031 by Ronald Halma, on Flickr

En samen met nog een origineel wissel code 83 van Peco. Wat jullie vinden weet ik (nog) niet maar ik ben er dik tevreden mee. Het wissel ziet er zo een stuk mooier uit! De rest van de detaildelen komen natuurlijk nog maar dit wil ik jullie niet onthouden:

20200225_213256 by Ronald Halma, on Flickr

Later meer, zo slapen. De wekker gaat weer heel vroeg ;)