"Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0

Gestart door Ronald, 15 februari 2020, 18:47:33 PM

Ronald


Luc

Oufti!

Ronald

Zo, daar was ik weer. Werk slokt de tijd op, prive ook. Wanda en ik waren op Hemelvaartsdag voor de 2e keer in ons leven opa en oma geworden en dat kindje moest natuurlijk bezocht worden ;) 2e Pinksterdag was dus daaraan gewijdt. Gisteren had onze eigen kleine meid vrij van school en moest er even een bezoekje aan opi en omi (mijn pa en ma) gebracht worden. En zo bleef er wat minder tijd over om te bouwen :)

Vandaag weer zo'n dag dat er eerst andere zaken gedaan moesten worden (ik heb vrij) en net dan toch even kunnen klooien met de Tichy kranen. Ze zover gemaakt dat ik even kan passen op de baan, zo ongeveer moet het worden:

20200603_161228 by Ronald Halma, on Flickr

20200603_161235 by Ronald Halma, on Flickr

De plaats van de losse waterkraan moet ik nog bepalen en is niet zeker. Nog even over de sporen heen:

20200603_161244 by Ronald Halma, on Flickr

En met de werksteunen, misschien is dat een idee. Of in de hal of draaischijfloods, moet ik ook nog even over denken:

20200603_161344 by Ronald Halma, on Flickr

Straks meer :)

Ronald

Gisteravond begonnen met het kitje met de tanks e.d. Het is precies dezelfde als die van Kibri... vermoed dat Heljan ze produceert en dat ook Kibri ze daar liet (laat?) maken.:

20200603_183643 by Ronald Halma, on Flickr

Staande tanks gemaakt:

20200603_185426 by Ronald Halma, on Flickr

Er zit een lange tank bij die je zelf op verschillende lengtes kunt maken, dus even passen:

20200604_102522 by Ronald Halma, on Flickr

Het andere spul komt iig hier te staan:

20200604_102614 by Ronald Halma, on Flickr

Vanmorgen het spul zover af gemaakt en dat komt dan zo te hangen en te staan:

20200604_133716 by Ronald Halma, on Flickr

20200604_133722 by Ronald Halma, on Flickr

En een overzicht met al het gemaakte spul:

20200604_134012 by Ronald Halma, on Flickr

Wat er nog bij moet is een bezanding, daar ben ik nog mee aan het uitvogelen. Stilaan komen we in de goede richting van de sfeer die ik wil hebben :)

Ronald

Vandaag nog wat kunnen doen voordat ik vanavond de nachtdiensten in duik. Op een gegeven moment bedacht ik mij dat ik nog een aantal Rix Products kitjes had liggen van een werkende wisselsteller. De zolder op en jawel, netjes gelabeld in een doosje op de plank:

20200609_143148 by Ronald Halma, on Flickr

Het zijn qua bouw vrij simpele dingen met weinig onderdelen. De tekening:

20200609_155901 by Ronald Halma, on Flickr

Het rekje:

20200609_143139 by Ronald Halma, on Flickr

De basis bestaat uit een set wisselbalken (ties) die daartussen de stelbalk (throwbar) krijgt. Op die stelbalk scharniert een onderdeel (linkage):

20200609_144111 by Ronald Halma, on Flickr

Daarop komt het onderdeel dat zorgt dat de target 90 graden draait (target tower):

20200609_144132 by Ronald Halma, on Flickr

De kunst is nu om het huis (housing) er netjes op te krijgen zodat de tower netjes beweegt:

20200609_144310 by Ronald Halma, on Flickr

En dat doet hij. Op deze manier komen ze bij mij aan beide linkse wissels. Hier op rechtdoor:

20200609_145409 by Ronald Halma, on Flickr

En hier op afbuigend:

20200609_145423 by Ronald Halma, on Flickr

Het geheel wordt straks aan de wissel gekoppeld. Daarvoor zit er onder de stelbalk nog een pinnetje waarmee het eenvoudig aan de bestaande stelbalk kan worden gekoppeld.

Dan rest nog 1 deel, de zogenaamde throw arm op zijn plek lijmen:

20200609_150513 by Ronald Halma, on Flickr

Ter vergelijking met de foto:

20200609_150533 by Ronald Halma, on Flickr

Klaar:

20200609_150551 by Ronald Halma, on Flickr

Als laatste volgt nog een pasproef op de baan om te kijken of het allemaal kan, maar dat komt nog.

Ook een begin gemaakt om diverse delen van de water- en oliekranen op te boren. Officieel moet dat met een 0,4 mm maar ik doe dat met een 0,5:

20200609_153655 by Ronald Halma, on Flickr

Ik gebruik deze vanwege het gemak. Ze hebben weinig body maar net genoeg om met de hand te draaien. Ik heb ook wel de boortjeshouders maar die zijn zwaarder en hebben het nadeel dat als ze in je vingers kantelen je het boortje makkelijk breekt. Met deze dingen is die kans veel minder.

Boortje er op (met dank aan mijn lieve echtgenote, ik ben immers geen octopus) ;D:

20200609_153500 by Ronald Halma, on Flickr

En zie, 2 gaatjes:

20200609_153537 by Ronald Halma, on Flickr

We gaan rustig door!

Ronald

Heeeeeel weinig gebeurd aan deze baan in de Covid pandemie. Sinds vandaag wel weer een nieuwe loc erbij, een Trix Mikado met sound, Die vanmiddag even getest en gelijk mijn 0-6-0 waar een Esu 4 inzat even getuned. Hij vertoonde harkerig rijgedrag en er bleek een decoderdraadje op springen te staan aan de 8-ploige stekker. Dat in orde gemaakt en hij was weer in orde.

Ze staan samen in de vitrine:

20210714_164958 by Ronald Halma, on Flickr

De Mikado moet nog wel even ge-UP't worden ;D ;) De bedoeling is wel om de lopende projecten waaronder deze binnenkort in de verf te zetten. Wordt dus vervolgd!

Ronald

Dat was weer een tijdje geleden... spoortechnisch niet veel gedaan helaas, wel bezig met wat andere modelbouw waaronder het schilderen van een 1:10 buste. Goed voor de fijne motoriek te trainen en leuk ook  ;) Dat en wat plastic modelbouw geeft momenteel de broodnodige rust en ontspanning en is gewoon lekker om te doen.

Afgelopen week een Lionel Turbine op de kop weten te tikken en die is nu onderweg uit Duitsland. Dat wordt de 4e gasturbine (de 2e Lionel en 3e Veranda). en ik kon het niet weerstaan die te kopen. Het plan was om nog een Big Blow van Scaletrains aan te schaffen maar die zou mij minimaal 1000 euro kosten en dat gaat toch wat te ver voor mij.... kun je veel leuke andere dingetjes mee doen toch? Met de komst van deze 4e Turbine wordt het toch weer tijd de bouw van deze nieuwe Shop op te gaan pakken :)

Verder natuurlijk best druk met de organisatie van mijn US conventie wat veel tijd kost. We zijn bijna zover, de datum nadert met rasse schreden. Er moet nog heel veel geregeld worden maar dat gaat goed komen. Voor wie nog niet op de hoogte is: www.dutchusconv.nl

Baantje staat trouwens netjes opgesteld in de garage sinds een tijd en heb wel gezien dat de voorste frieslijst wat opgebladerd is door het onbehandeld lange staan...... wordt nog een uitdaging dat netjes te krijgen.

Wordt vervolgd!  :)

DFS

Ha eindelijk nog eens een update. Die gas turbines zijn wel tof, heb zelf onlangs een messing model op de kop getikt. Die big blows zijn idd ook nice maar wat te jong voor het tijdperk dat ik voor ogen heb

Ronald

Ja, ze zijn vreselijk mooi maar gewoon net te prijzig ;) Het baantje zelf verdient het ook om verder afgebouwd te worden dus heel rustig maar weer eens aan de slag  :)

Ronald

Inmiddels lijkt het erop dat de achterste aandrijving niet jofel is... heb NWSL geschreven en weet nu de vervangingstandwielen. Komende weken maar eens losschroeven :) Verder doet hij alles prima en met zijn tweeen zijn het gewoon beesten :) :

- https://youtu.be/htGusycRFyw

De baan; die staat een beetje te verstoffen.... en dat is jammer. Na de conventie eind mei ga ik een en ander even anders opstellen en start de bouw weer. Inmiddels begint het toch wel weer te jeuken en wil ik volgend jaar ook weer wat (kleinere) shows gaan doen. En deze moet dan gewoon klaar zijn.
Het baantje nu; u ziet wat er mis is:

20220422_134507 by Ronald Halma, on Flickr

De fries is wat gaan bollen... de toplaag laat daar los. Idee is om er lijm onder te injecteren maar ik weet niet of dat lukt. Ideeen zijn welkom! Een lijst ervoor plakken kan maar dan wordt het geheel als frieslijst te dik, end eze eraf slopen gaat geen succes worden vrees ik:

20220422_134303 by Ronald Halma, on Flickr

Is toch de vochtige omgeving van de garage die dit (onbehandelde) hout heeft laten bollen. Van onderaf gezien:

20220422_134310 by Ronald Halma, on Flickr

Staub und durcheinander :) :

20220422_134551 by Ronald Halma, on Flickr

Hier moet schoongemaakt worden. Gelukkig losse rommel.
Mijn idee is om de binnenwand te openenen een soort geforceerde doorkijk te maken:

20220422_135306 by Ronald Halma, on Flickr

De coaltower camoufleert da dan een beetje:

20220422_135332 by Ronald Halma, on Flickr

Het gedeelte staging dat ernaast komt (dat wat nog gebouwd moet worden) is dan compleet ontrokken aan het zicht van voren. Zo "dwing" je de kijker in je bak.
Wat ik bedoel, getekent op een flutje maar zo worden mijn ideen nou eenmaal geboren :) :

20220501_163641 by Ronald Halma, on Flickr

Wordt rustig vervolgd! (y)

Klaas Zondervan

Citaat van: Ronald op 01 mei 2022, 16:56:07 PM
De fries is wat gaan bollen... de toplaag laat daar los. Idee is om er lijm onder te injecteren maar ik weet niet of dat lukt. Ideeen zijn welkom! Een lijst ervoor plakken kan maar dan wordt het geheel als frieslijst te dik, end eze eraf slopen gaat geen succes worden vrees ik:
Je zou kunnen proberen om die bobbels op hun plaats te dwingen. Stuk multiplex er voor en een stuk multiplex er achter en dan een paar lijmtangen er op. Paar dagen wachten en kijken of ze braaf zijn geworden.

Rangeerduivel

Citaat van: Klaas Zondervan op 01 mei 2022, 17:09:16 PM
Citaat van: Ronald op 01 mei 2022, 16:56:07 PM
De fries is wat gaan bollen... de toplaag laat daar los. Idee is om er lijm onder te injecteren maar ik weet niet of dat lukt. Ideeen zijn welkom! Een lijst ervoor plakken kan maar dan wordt het geheel als frieslijst te dik, end eze eraf slopen gaat geen succes worden vrees ik:
Je zou kunnen proberen om die bobbels op hun plaats te dwingen. Stuk multiplex er voor en een stuk multiplex er achter en dan een paar lijmtangen er op. Paar dagen wachten en kijken of ze braaf zijn geworden.

Of ze er toch afhalen en een nieuw stuk fineer er op... :-\


Ronald

Citaat van: Klaas Zondervan op 01 mei 2022, 17:09:16 PM
Je zou kunnen proberen om die bobbels op hun plaats te dwingen. Stuk multiplex er voor en een stuk multiplex er achter en dan een paar lijmtangen er op. Paar dagen wachten en kijken of ze braaf zijn geworden.

Da's een idee.... ga ik doen :)

Citaat van: Rangeerduivel op 01 mei 2022, 17:17:35 PM
Of ze er toch afhalen en een nieuw stuk fineer er op... :-\

Dat is de snelste oplossing... maar het eraf halen zal niet zonder schade zijn, en dat vind ik heel jammer. Dus een andere oplossing zal altijd beter zijn ;)

Stedahult

Gewoon met een injectiespuit en naald lijm
erin spuiten, niet te veel en zorg voor twee
extra gaatjes voor de rest lijm. En dan de
methode die Klaas aangeeft. Komp ut goed.
Mvh. Steef

Klaas Zondervan

Als je lijm injecteert zal dat er uitpuilen als je er druk op zet. Dan lijmt je stuk multiplex ook vast. Om dat te voorkomen een stukje plasticfolie er tussen leggen.