Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Rail 2020 in de Expo Houten

Gestart door anne w, 13 februari 2020, 13:27:38 PM

anne w

RAIL 2020 wordt weer gehouden in de Expo van Houten van vrijdag 21 t/m zondag 23 februari 2020, zie https://www.rail.nl/

De RAIL tentoonstelling is in 1985 opgericht door de ModelSpoorGroep 's-Hertogenbosch ter gelegenheid van het 800 jarig bestaan van de stad 's-Hertogenbosch, reden waarom de MSG/Den Bosch elk lustrumjaar met een grote afvaardiging op de huidige RAIL tentoonstellingen te vinden is.

Dit lustrumjaar is dat niet anders ondanks het gegeven dat de Oeteldonkers het minder leuk vinden dat de tentoonstelling in hetzelfde weekend plaats vindt als carnaval.

Onderstaand de opstellingstekening, we staan op stand 2.6 en 2.12  in hal 2 (op de tekening staat 2.16, dit is fout).



De baan "Maaspoort" is een 2-rail H0 Baan, digitaal met een Tams Mastercontrol centrale en geautomatiseerd met het programma iTrain waarbij ook de Raspberry computertjes gebruikt worden.

De baan "Verbrückt" is een N-Baan, digitaal met een Roco Z21 centrale en geautomatiseerd met het programma Koploper.

De baan "Van Niks tot Nul" is een 0-Baan, digitaal met een Roco Z21 centrale en geautomatiseerd met het programma iTrain.

De antieke Märklin baan is een 0-Baan in de originele uitvoering en dus analoog.

Verder zijn er bomenbouw activiteiten in allerlei vormen en zijn er veel leden van de MSG/Den Bosch aanwezig om op alles wat jullie willen vragen antwoord te geven.

Groet, Anne W

Zaterdag gewijzigd in zondag, dank je wel voor de opmerking, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, waarvan 4 ESU,  (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28/27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.

Herwig

#1
   

   vrijdag 21     t/m    zondag   23 februari 2020,  vertelt de affiche ...

   (  aanvang Krokus/Carnavalvakantie )

OlivierV

Wij zijn er ook op standje 1.74 met Lemur (Tilff).

Dit keer gaan we tijdperk 3 rijden, de baan kreeg ook een mooie opknapbeurt zodat ze er zoveel mogelijk spik en span uitziet.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

loco

Ik herinner mij nog goed de eerste keer in en Bosch. Ik was toen betrokken bij Railhobby als medewerker. Railhobby was toen nog prominent aanwezig in Den Bosch met een mooie stand. Ze waren niet betrokken bij de organisatie, maar steunden het evenement vanuit hun tijdschrift. Er was toen nog geen ander mediakanaal tenzij affiches, flyers en het toen enige Nederlandstalige tijdschrift. Nu kan je Railhobby terugvinden met een standje net zoals ook Modelspoormagazine en andere tijdschriften aanwezig zullen zijn.
Ik ga dit jaar niet naar Rail. Ik zal er wel zijn op OnTrax!.

Klaas Zondervan

Citaat van: loco op 14 februari 2020, 10:47:02 AM
Er was toen nog geen ander mediakanaal tenzij affiches, flyers en het toen enige Nederlandstalige tijdschrift.
Enige Nederlandstalige tijdschrift? Dan vergeet je de Modelbouwer van de NVM.

loco

Inderdaad. Was ik vergeten. Hoe is het mogelijk.

Michiel

Ik heb geen idee wanneer dat was, maar was dat misschien ook de tijd van Rail Revue, een beetje de voorloper van MSM?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Herwig

#7
Wanneer Rail in 's Hertogenbosch en wanneer Rail Revue ?

Beide grosso modo tweede helft jaren tachtig van de vorige eeuw, reeds :

>   'Antwerps'  tijdschrift  "Rail Revue"  van/door G. Cuyt , met als één der redacteurs een zekere Guy van Meroye

>   Iets later naar  "Rail"  in de Brabanthallen van den Bosch:  latjes en/of bierkaartjes mee te nemen om de modulebaan min-of-meer
     horizontaal te krijgen in de vloergoten van dit slachthuis   deze overdekte veemarkt van den Bosch
     [ correctie:  zie bijdrage hieronder ]
     Op m'n 'Rail'-foto's veel Liliput-Dackertjes Glms & Colli te zien, nostalgie ...

anne w

De eerste Rail tentoonstelling was in 1985, het was geen slachthuis maar een veemarkt (mijn schoonvader kwam er nogal eens), tegenwoordig is het geen veemarkt meer, maar een gewoon tentoonstellingsbedrijf, alhoewel, de MSG/Den Bosch staat in maart op een 3-daagse postzegel tentoonstelling, Hertogpost 2020, in het weekend na Indoor Brabant, inderdaad deze keer niet na de koeien, maar na de paarden.....

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, waarvan 4 ESU,  (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28/27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.

dani

Eerlijk gezegd geen interesse meer in Houten...

Schuld daaraan :   de veel te hoge prijzen die mensen daar vragen voor tweeehands materiaal, de overbevolking en  de woekerprijzen van eten en drinken...
Ik koop gewoon op lokale beurzen en bij de tweedehands winkel "in de buurt".

Clubbanen ga ik dan wel bij een club opendeurdag bekijken

En voor technische nieuwtjes :  mijn vriend het internet
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

OlivierV

Citaat van: dani op 17 februari 2020, 15:21:02 PM
Eerlijk gezegd geen interesse meer in Houten...

Schuld daaraan :   de veel te hoge prijzen die mensen daar vragen voor tweeehands materiaal, de overbevolking en  de woekerprijzen van eten en drinken...
Ik koop gewoon op lokale beurzen en bij de tweedehands winkel "in de buurt".

Clubbanen ga ik dan wel bij een club opendeurdag bekijken

En voor technische nieuwtjes :  mijn vriend het internet
Dani, ik denk dat er wel meer dan gewoon clubbanen staan.
Of je iets van treinen koopt op een beurs blijft een eigen keuze, ik zeg ook al dikwijls eens neen :)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Klaas Zondervan

Citaat van: dani op 17 februari 2020, 15:21:02 PM
Eerlijk gezegd geen interesse meer in Houten...
Schuld daaraan :   de veel te hoge prijzen die mensen daar vragen voor tweeehands materiaal, de overbevolking en  de woekerprijzen van eten en drinken...
Om te beginnen is dit niet alleen een beurs om te kopen, het is in de eerste plaats een tentoonstelling van spoorbanen. Wat de prijzen van tweedehands materieel betreft, kijk je hier op de site wel eens naar prijzen die forumgenoten vragen voor hun tweedehands spullen? Het is voor mij de belangrijkste reden om nooit op zo'n aanbieding in te gaan.
En de woekerprijzen voor eten en drinken, je hebt helemaal gelijk. Is in NL eigenlijk op elke beurs. Voor een flesje fris vragen ze rustig het 10-voudige van wat ik in een supermarkt betaal. Reden waarom ik altijd zelf genoeg proviand meeneem om de dag door te komen.

Ik ga ook niet naar Rail in Houten, maar dat heeft een andere reden.

dani

inderdaad Klaas,  de prijzen zijn tegenwoordig te gek om los te lopen, overal .   Iedereen denkt dat hij goud in handen heeft, tot ze aan de "kopers-kanté" komen te staan, dan mag het niets kosten.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

doomslu

Ik weet niet welke prijzen er gehanteerd worden daar in Houten. Nederland durft al eens wat duurder te zijn dan bij ons wat consumpties betreft en vaak ook de parking.
Soms is de catering in handen van de zaaluitbater en dan kan de organisator daar niets aan doen.
Anderzijds beseffen heel wat bezoekers niet wat het afhuren van zo'n zaal kost, en reken ook maar een flink budget om al die modelspoorwegen naar daar te krijgen...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Klaas Zondervan

Citaat van: doomslu op 17 februari 2020, 20:34:01 PM
Anderzijds beseffen heel wat bezoekers niet wat het afhuren van zo'n zaal kost, en reken ook maar een flink budget om al die modelspoorwegen naar daar te krijgen...
Ik heb daar wel een idee van, maar vind dat dat bedrag uit de inkomprijs moet komen, en uit de vergoeding die verkopers betalen. Niet uit de consumpties.