Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Baureihe 80 en stortwagens opnieuw beschriften

Gestart door Peter, 11 februari 2020, 12:34:31 PM

Peter

Een goedkoop modelletje uit de analoge begindoos van Roco, namelijk de baureihe 80 aanpassen
naar een Deutsche Reichsbahn Geselschaft versie. De drie stortwagens uit diezelfde doos
komen later aan de beurt.

Het begin

DSCN4594[1] by Peter Verlooy, on Flickr

met het benodigde beschriftingssetje van Gassner

Untitled by Peter Verlooy, on Flickr

De oude beschrifting voorzichtig verwijdert met produkt eveneens van Gassner

DSCN4600[-2 by Peter Verlooy, on Flickr
Met vriendelijke groeten
Peter

Stieven76

Peter,

Ik zie dat dit locje gedigitaliseerd is, klopt dat? Is dat goed te doen en rijd hij goed? Ik heb nog zo'n locje vanuit mijn allereerste Roco startset en had er nooit aangedacht om dit te digitaliseren. Het rijd wel ok.

Het locje en de bijhorende wagons heb ik een 2 tal jaar geleden toevallig op de kop kunnen tikken want mijn originele waren letterlijk kapot gespeeld. Zou wel leuk zijn om dit toch te digitaliseren en er zo van te kunnen genieten.

nostalgie (5) by Stieven Hultermans, on Flickr

Peter

Hoi Stieven,
Op het eerste zicht lijkt de lok op mijn baureihe 80,maar heeft blijkbaar wel een ander, vereenvoudigt chassis. Ik weet dus niet of er in uw model ook een digitale stekker zit. In mijn modelletje zit een NEM 652 stekker. Als je de kap even afneemt kan je dat direkt zien.
Met vriendelijke groeten
Peter

Rangeerduivel

Stieven,
Zowat elke oude Fleischmann loc die geen decoderstekker heeft is te digitaliseren, en meestal rijden ze wel goed.
Het enige wat je nodig hebt is het correcte motorschild met geisoleerde koolborstels, éénvoudig te bestellen in naverkoop
Voorbeelden;
https://www.google.com/search?sxsrf=ACYBGNS-Zhs2agw9JEZ05lVCByitrMfQgg:1581425297798&q=fleischmann+isolierte+motorschild+ebay&tbm=isch&source=univ&client=firefox-b-d&sa=X&ved=2ahUKEwiIgO2oxMnnAhURuaQKHdoXCvQQsAR6BAgKEAE
Je moet wel de buitenste vorm goed bestuderen voor het gepaste model...
Sommige (niet alle) oude motorschilden kan je zelf isoleren middels doorslijpen van de 'eilanden' rond die koolborstels.
Ooit is een artikel verschenen in MSM om de koolborstels te isoleren door er 1 om te draaien, maar deze methode zou ik je niet aanraden wegens te ingewikkeld en kans op kortsluiting met een hemelvarende decoder tot gevolg... :o ::)

;)

Stieven76

Tis ne Roco Rudy  ;D Maar al een vrij oude, ik denk van de jaren 80. Ik was 6 jaar toen ik deze kreeg, vandaar dat de mijne ook kapot gespeeld was en degene die ik nu heb heb ik een tijd geleden op de kop getikt en gekocht voor nostalgische redenen.

@Peter, sinds het locje van de jaren 80 is zit er geen NEM stekker in. Als ik het me nog herinner ook een vrij simpele aandrijving met wormwiel. Misschien moet ik toch maar eens proberen om hem te digitaliseren. Lijkt me leuk om me er op een avond eens mee bezig te houden.
Zal hem deze avond eens openen en een foto van nemen.

Sorry voor het kapen van je topic.  ;)



Rangeerduivel

Citaat van: Stieven76 op 11 februari 2020, 14:29:54 PM
Tis ne Roco Rudy  ;D Maar al een vrij oude, ik denk van de jaren 80. gezien het locje van de jaren 80 is zit er geen NEM stekker in. Als ik het me nog herinner ook een vrij simpele aandrijving met wormwiel.

Des te gemakkelijker, je hoeft enkel te kijken of de motor/koolborstels electrisch gescheiden zijn van het chassis...

;)

Herwig

#6
aan Peter,

Terugzetten van DB naar DR :   de beschrifting op de waterkasten zou dan bij voorkeur samen met het locnummer ook door u weggeveegd worden, denk 'k.   Het opgedrukte   "17 oktober 1960"   was ongeveer 11 jaar na oprichting van de DB ....

( kan in één moeite door met uw Gassner-toverflesje )