start Amerikaanse baan in kelder

Gestart door marctje, 10 februari 2020, 22:49:35 PM

efl045

Citaat van: Michiel op 11 februari 2020, 09:59:20 AM
ik wil enkel aantonen dat er geen "problemen" zijn, maar uitdagingen en opportuniteiten. Door de beperking vindt men makkelijker originele ideƫen. Concentreer je niet op het probleem, maar op de oplossingen.
Dan vind ik het kiezen van de kleinste boogstraal allesbehalve een origineel idee ;)
Ik heb al talloze baanontwerpen gemaakt in kleine ruimtes waarbij gebruik gemaakt wordt van hele ruime bogen en slanke wissels, daarom kies je toch juist voor een rond om rond baan?
Dat vind ik juist een uitdaging, op kleine banen ruimer denken dan de meesten halen op hele grote banen  ;) 

Michiel

#16
Franky, je haalt weer een aantal willekeurige bijdrages van mij door elkaar om een soort verwijt te formuleren. Het is hier geen wedstrijd om de grootste te zijn, en het beste gelijk te krijgen, hoor. Rustig-aan. ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

evan

#17
Ik zie er helemaal geen graten in.  Met een beetje goede planning kunnen er bochten met boogstraal van 1,2m gebruikt worden met nog Scenery erachter.  Enkel zouden de binnenhoeken qua landschap wat ruimer mogen zoals de rechter bovenhoek om de scenery mooi te kunnen maken.
Het wordt natuurlijk geen baan voor een trein van +3 meter, maar er zijn in de USA en Canada, meer dan 300 verschillende kleine maatschappijen die lokale bedrijven bedienen.  Dit zijn treinen van 10 wagens met 50ft boxcars en dat is meer dan aanvaardbaar naar geloofwaardigheid voor dit concept. 

Moest ik deze ruimte thuis ter beschikking hebben, wist ik er zeker iets moois van te maken.

Marc,  succes en veel plezier. 
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

evan

Citaat van: efl045 op 11 februari 2020, 07:13:16 AM
Heb ik het goed voor dat de baan maar iets meer dan 3m lang is (afgaande op de getekende segmenten)?


3m?  Ik tel er meer  :o  Bijna het dubbele...
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

marctje

Bedankt al voor de reacties.
Even iets verduidelijken: de baan heeft een lengte van ongeveer 15 meter rondom.
Er gaat misschien scenery over gebouwd worden van URHA (hangt van de belangstelling af op 10 en 11 oktober tijdens de American Convention in Nederland).
Tevens komt er zeker een containerterminal en misschien een gas electriciteits centrale of een ethanol plant, zeker ook een UP station.
marc
Union Pacific and Amtrak models
a world on the other side of the ocean
Lid van de Westmalse Treinclub

Alberke

Citaat van: marctje op 11 februari 2020, 13:28:44 PM
Bedankt al voor de reacties.
Even iets verduidelijken: de baan heeft een lengte van ongeveer 15 meter rondom.

Ik ben hier serieus terechtgewezen ;D
Dat is inderdaad veel ruimte waar je flink je gang kan mee gaan.
Mijn opmerking over de grote bochten blijft wel.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Klaas Zondervan

De modules zijn 70 cm diep. Daarop zijn boogstralen van bijna 1,50 meter mogelijk.

Rangeerduivel

Citaat van: marctje op 11 februari 2020, 13:28:44 PM
de baan heeft een lengte van ongeveer 15 meter rondom.
Citaat van: Alberke op 11 februari 2020, 13:46:23 PM
Ik ben hier serieus terechtgewezen ;D

Marc, zonder een steen te willen werpen;
Ware de afmetingen van de kelderruimte van in den beginne vermeld geweest, had er veel onnodige discussie vermeden geweest... ::)

;)

evan

Dat heeft marc gedaan, maar begrijpend lezen is een gave tegenwoordig  ;D

Modules van 1m bij 0,7m en het aantal modules is op de tekening te zien.

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

svvander

Citaat van: Alberke op 11 februari 2020, 13:46:23 PM
Mijn opmerking over de grote bochten blijft wel.

Hoe, ik dacht dat ze juist te klein waren?  ;D :-X
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

efl045

#25
Evan, dan zie jij meer modules dan ik... of we bedoelen elk iets anders.
En ter verduidelijking, ik bedoelde de kamerlengte, ik sprak van baanlengte maar omdat ik een rechthoekige baan zie spreek ik van baanlengte en baanbreedte, ik had misschien duidelijker moeten zijn.

Michiel

Naar wat ik zie zijn er 14 modules rondom de kelder langs de muur geplaatst. Elke module is 1m x 0.7m. De kamer wordt dan ongeveer 6m lang en 3 meter breed. De rijlengte met afsnijden van hoeken pakweg tussen de 12m en 15m voor een volledig  rondje.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Alberke

Citaat van: svvander op 11 februari 2020, 16:28:47 PM
Citaat van: Alberke op 11 februari 2020, 13:46:23 PM
Mijn opmerking over de grote bochten blijft wel.

Hoe, ik dacht dat ze juist te klein waren?  ;D :-X
De grote bochten zijn te klein; gelukkig zijn de kleine bochten groot genoeg.
En ik zou de sporen niet te recht leggen ook niet. Ginder liggen ze in werkelijkheid ook nogal kramikkig; er zijn dan ook zowat alle dagen ontsporingen.  ;D.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

evan

Citaat van: efl045 op 11 februari 2020, 16:31:51 PM
Evan, dan zie jij meer modules dan ik... of we bedoelen elk iets anders.


Met de uitneembare module aan de deur tel ik ook 14 modules...
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

efl045

Ik nu op een beter scherm ook en had ik inderdaad wat beter naar de lengte/breedte verhouding gekeken van de modules had ik het ook op een kleiner scherm kunnen zien.
't Ziet er nu ineens wat Amerikaanser uit  ;)