Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

start Amerikaanse baan in kelder

Gestart door marctje, 10 februari 2020, 22:49:35 PM

marctje

Beste vrienden
Hieronder is mijn grondplan voor mijn nieuwe baan die in de kelder gebouwd gaat worden. Elke module is 1 meter op 70 cm en zal op schap dragers tegen de muur komen rondom rond. Het lichte gedeelte is een uitneembaar stuk.
De bedoeling is om een Amerikaanse baan te maken met vooral UP treinen en af en toe een Amtrak passagierstrein.
Als jullie ideeën of suggesties hebben hoor ik het graag.

grondplan nieuwe baan kelder met duckunder voor forum by Marc De Groulard, on Flickr
marc
Union Pacific and Amtrak models
a world on the other side of the ocean
Lid van de Westmalse Treinclub

Michiel

In welke schaal zal de baan gebouwd worden? Doel je een bepaalde regio in de US?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

marctje

De baan is HO. De regio,is nog een vraagteken.
marc
Union Pacific and Amtrak models
a world on the other side of the ocean
Lid van de Westmalse Treinclub

Klaas Zondervan

Ik vind 1 meter voor een module nogal kort. Kun je ze niet langer kiezen?

marctje

De baan moet modulair blijven en deze afmetingen geven geen probleem om de modules via de trap eventueel naar boven te brengen.
marc
Union Pacific and Amtrak models
a world on the other side of the ocean
Lid van de Westmalse Treinclub

Ronald


efl045

Heb ik het goed voor dat de baan maar iets meer dan 3m lang is (afgaande op de getekende segmenten)?
Is dat niet wat te kort en zijn de bochten die je zult moeten leggen binnen de getekende modules niet veel te klein om Amerikaans te rijden?
In h0 lijken mij dat eerder de maten van een klein lokaal baantje, ik zie daar niet direct de uitgestrektheid van Amerika in.

Michiel

Die straat-treinen die traag-toeterend zich een weg banen door het verkeer in Amerika zijn toch wel boeiend, en kunnen zonder meer op een kleiner oppervlakte. Met wat fantasie voor het thema zijn er overtuigende taferelen te bedenken. Zie wat Evan al heeft gecreeerd van baantjes van over de plas: Columbria, Highline,... Er zijn hele mooie dingen te maken op deze 14 segmenten.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

svvander

Kan je in 2 (of meerder verdiepingen werken? (Een deel zichtbaar en een ander deel niet) Hiermee kan je dan de "impressie" wekken dat de trein langer onderweg is.
Als je leuke voorbeelden wenst, zoek naar (oudere) Walthers catalogen. En Pinterest uiteraard.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

efl045

Michiel, ik heb het vooral op de veel te korte bochten die zullen nodig zijn in h0 om rond te rijden, want rond rijden lijkt mij hier toch de bedoeling. Op deze beperkte oppervlakte moet je dan toch eerder naar een cirkel gaan dan naar een rechthoek zoals getoond.
Even je N pet verwisselen voor een h0 pet en je zult mij beter begrijpen   :)

Michiel

#10
Franky, ik snap je opmerking, maar ik wil enkel aantonen dat er geen "problemen" zijn, maar uitdagingen en opportuniteiten. Door de beperking vindt men makkelijker originele ideëen. Concentreer je niet op het probleem, maar op de oplossingen. Het lijkt evident dat je hier geen uitgestrekt desolate woestijnlandschappen met wijdse bogen moet gaan uitbeelden. Maar als Marc toch een baan met desolate woestijn wilt bouwen, dan doet hij dat. Geen probleem, toch? ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

efl045

Michiel, je zou mij al een beetje moeten kennen, ben ik iemand die uitdagingen uit de weg gaat? Mijn stokpaardje is juist een leuk baanplan bedenken op een (heel) beperkte oppervlakte.
En er worden toch suggesties gevraagd? Wel de mijne is meer naar een cirkelvormige baan gaan dan naar een rechthoekige. Geen probleem, toch?  :)

Michiel

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Alberke

Neem het aan van mij dat die wagons niet door die bochten gaan kunnen, zelfs de grote "box cars" niet.
Eén van de redenen zijn de nogal rigide koppelingen; de "kortkoppeling" moet daar nog uitgevonden worden.
Zelf heb ik een voorlopige ovaal in de eetkamer gelegd, met de grootst mogelijke boogstraal, om toch eens met dat materiaal te kunnen rijden.
Bedenk ook dat een samenstelling van vracht daar een paar kilometer lang kan zijn. Een passagierstrein, zelfs iets lokaal met drie wagons is al behoorlijk lang.
Misschien is een industrieel baantje, een typische "loggers' omgeving een idee?
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Michiel

Wanneer ik zo snel even rondzoek en lees, dan blijkt 28" (710mm) ongeveer de kleinste straal te zijn waardoor de grootste Amerikaanse locs en langste wagons zonder probleem door komen. Met Marc's modules van 700x1000mm is een dergelijke straal toch heel haalbaar. Maar ik geef toe dat deze minimale straal een stuk hoger ligt dan wat we in Europa als minimale straal aanhouden (420mm?).
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)