Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

(Buitenlandse/private operatoren) op het Belgische spoornet

Gestart door svvander, 07 februari 2020, 16:18:08 PM

svvander

Naar aanleiding van een heel pak leuke, nieuwe locomotieven in model, stel ik mij de vraag: welke operatoren zijn momenteel allemaal actief op het Belgische spoornet?

- Railtraxx (sinds 2019, voordien Captrain), materieel: Class 66, MaK DE6400 (mogen deze op het Belgische net opereren?), G2000 BB en BR185.
- Lineas (sinds 2017, voordien B-Cargo en B-Logistics): HLE13, HLE28, HLR77/78, MaK G1206 en BR186.
- Crossrail (sinds 2008, voordien DLC): Class 66 en BR185.
- THI Factory (nog nooit van gehoord, maar ze kregen wel een veiligheidscertificaat A... blijkbaar bedrijfsnaam van Thalys?).
- DB Cargo Belgium BV (Sinds 2016, voordien o.a. Railion): BR186 en...?

Wie kent er nog andere operatoren? Bovenstaande zouden sinds 01/01/2020 allen een A-veiligheidscertificaat verkregen hebben voor België.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Houdini

#1
Die vraag is hier de laatste paar weken/maanden enkele keren voorbij gekomen :)

Zie hieronder ;)

svvander

Da is al ne fameuze lijst. Ik had de B-certificaten nog niet allemaal vermeld.

Dan is deze dus, denk ik toch, zo goed als helemaal volledig. Bedankt!

Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Houdini

#3
Aanvulling met links naar foto's, met dank aan de betrokken fotografen.


GOEDEREN

1/ LINEAS
Voorheen B-Logistics, B-Cargo
Rijdt met:
- HLE 13
- HLE 28
- Traxx 186
- HLD 77/78
- Class 66


2/ Crossrail
Heeft DLC (eerste privé operator in België) overgenomen
Rijdt met:
- Traxx 186
- Class 66
- Class 77


3/ Railtraxx
Heeft Captrain (België) overgenomen
Rijdt met:
- Traxx 186
- Class 66
- G2000
- HLD 6400


4/ SNCF
Rijdt met:
- Traxx 186


5/ DB Cargo
Ik dacht voorlopig nog DB Cargo NL
Rijdt met:
- Traxx 186
- HLD 6400


6/ RTB Cargo
Rijdt met:
- Traxx 186
- Class 66


7/ Europorte
Rijdt -voor zover ik weet- enkel een trein op Tessenderlo Chemie vanuit Frankrijk
Rijdt met:
- Euro 4000


8/ Rotterdam Rail Feeding (RRF)
Komt -denk ik- niet meer in België
Reed met:
- Class 66


9/ Euro Cargo Rail (ECR)
Rijdt met:
- Traxx 186
- Class 77

Al komt de Class 77 niet meer in België dacht ik?


10/ CFL
Rijdt -samen met Lineas- in een poule waarin de CFL 3000 en de LINEAS 13xx zit
Rijdt met:
- HLE 3000


11/ HSL Polska
Reden vooral de suikertreinen in het bietenseizoen. Hebben een mooi kleurenpalet aan livreien.
Rijdt met:
- Traxx 186
- Class 66


12/ TUC-rail
Rijdt vooral in onderaanneming voor Infrabel voor spoorwerken
Rijdt met:
- HLD 55
- HLD 62
- HLD 77


13/ Infrabel
Onderhoud en aanleg van sporen
Rijdt met:
- HLD 55
- HLD 62
- ES 508
- ECTS Meetmotorwagen
- EM 130
- en nog vele andere werktreinen



REIZIGERS

1/ NMBS
Algemeen (binnenlands) reizigersvervoer
Rijdt met:
- Klassiekjes (AM73, AM78, ...)
- Varkensneuzen (AM75)
- Break (AM80)
- Duikbrillen (AM86)
- Deense neuzen (AM96)
- Desiro (AM08)
- AR41
- HLE 18/19
- HLE 21
- HLE 27
- M4
- M5
- M6
- I6
- I10
- I11


2/ Eurostar
Voorziet de verbinding van Brussel via Frankrijk naar Londen
Rijdt met
- TMST-stel
- E320 (?)


3/ Thalys
Voorziet HST tussen Parijs-Brussel-Keulen-Amsterdam
Rijdt met:
- PBA (Parijs-Brussel-Amsterdam)
- PBKA (Parijs-Brussel-Keulen-Amsterdam)


4/ SNCF TGV
Rijdt met:
- TGV Réseau


5/ DB
Voorziet verbinding vanuit Brussel/Luik naar Duitsland
Rijdt met:
- ICE




Voor de verschillende locs van hetzelfde type zijn er uiteraard nog verschillende livreien. Locs worden soms ook gehuurd
van een andere maatschappij, waardoor het niet altijd even duidelijk is tot welke maatschappij de loc (of trein) behoort.

Ik hoop dat dit al redelijk volledig is. Aanvullingen zijn welkom. En hopelijk kunnen jullie deze lijst goed gebruiken :).


modelbaanHO

Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

svvander

Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

svvander

Top! Houdini... dat is wat ik zocht en heel duidelijk opgelijst.

Dank u.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

modelbaanHO

Zonder een discussie op gang te willen trekken
"klassiekjes" zijn 2 delige stellen waarbij reizigers via en overgang van het ene stel naar het andere kunnen gaan.
"Breaks" zijn 3-delige stellen. Reizigers kunnen niet van het ene stel naar het andere.
Van mij mag je die onder dezelfde noemer zetten, maar er zijn wel heel duidelijke verschillen.

Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Houdini

Citaat van: modelbaanHO op 10 februari 2020, 16:56:47 PM
Bij de NMBS rijden er ook nog Breaks (AM80-83)

Terecht opgemerkt, hoe kon ik die nu vergeten ;)
Ik heb ze toegevoegd.

Citaat van: svvander op 10 februari 2020, 16:58:21 PM
Die horen onder de noemer "klassiekjes".

Een break is nog een ander type, zoals Luc terecht opmerkt. Maar ook hier kan er nogal eens verwarring zijn, aangezien de break initieel ook een 2-ledig stel was. Sinds de memling-livrei is er echter een tussenrijtuig toegevoegd, waardoor deze dus 3-ledig zijn.  Ze hebben ook een beduidend andere vormgeving. De klassiekjes zijn nog steeds 2-ledig.

Michiel

#9
Naar wat ik heb begrepen zijn "klassiekskes" alle treinstellen die kwa concept zijn voortgekomen uit MS39: het oer-tweetje dat na de eerste 4-delige elektrische stellen van 1935 werden geproduceerd. Deze tweetjes werden oorspronkelijk "groentjes" genoemd, naar wat ik vermoed dat ze nooit een twee-kleuren livrei hebben gehad. Ze werden steeds in het Braunschwig-groen geleverd.  Gezien het succes bleef men deze tweetjes produceren: zelfde concept maar steeds met gemoderniseerde techniek. In totaal ongeveer 500 eenheden.

Maar dan, in de jaren '80 werden ze in bordeau livrei gestoken. Ondertussen al bijna 50 jaar oud, en niet meer in het groen, kregen ze de nieuwe bijnaam "klassiekskes". De "grijze muizen", later de "varkensneuzen" behoren in feite tot de klassiekskes, want het zijn in feite 2 paar stellen gekoppeld, maar met een ander koetswerk. Ze gingen dus een eigen identiteit tegemoed. Ook de speciaal gebouwde Sabena stellen zijn klassiekskes.

Maar het concept van de klassiekskes werd na 50 jaar een beetje achterhaald, en de NMBS zocht naar een moderner concept en dus volgende nieuwe reeksen van stellen met wisseld succes: "Breaks", "Duikbrillen", "Deense neuzen" tot "Misero's". Allemaal geen klassiekskes.

Maar de klassiekskes, kwa concept, rijden na 80 jaar dienst nog steeds rond, in de vorm van CityRail stellen. En ik blijf het nog steeds heel aangename stellen vinden om mee te reizen, stukken aangenamer dan de vermomde trams die Desiro's eigenlijk zijn.

Maar dat is mijn gekleurde kijk op de "groentjes".  Of dit het ware verhaal is, dat laat ik in het midden.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

B_Modelbouw

En onze noorderburen ?

NS hiSpeed (Traxx) als vervanger voor de BeNeLux, deze laatste waren enkel de rijtuigen Nederlands.

Eurostar is trouwens niet beperkt tot Brussel, maar rijdt ook richting Nederland...

En dan denk ik ook aan de NS ICE... of rijdt deze enkel tussen NL en D


In ieder geval een overzichtelijke lijst met interessante informatie
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


Sicco

De 'Break' heet juist de 'Break' omdat het een breuk met de traditie van de doorloopstellen (de Klassieke motorstellen) was.

Elgar

Citeer
4/ SNCF
Rijdt met:
- Traxx 186
SNCF-FRET rijdt af en toe met hun diesel BB 67400 naar en van Quenast via Quévy.

Citeer
7/ Europorte
Rijdt -voor zover ik weet- enkel een trein op Tessenderlo Chemie vanuit Frankrijk
Rijdt met:
- Euro 4000
Europorte rijdt één maal per week ook nog een trein naar Prayon Rupel in Ruisbroek bij Puurs. Deze komt België binnen langs Moeskroen en vanaf Sint-Niklaas rijdt deze via L54 en L52.

stoomlokje

#13
Citaat van: Michiel op 10 februari 2020, 18:19:18 PM
Naar wat ik heb begrepen zijn "klassiekskes" alle treinstellen die kwa concept zijn voortgekomen uit MS39: het oer-tweetje dat na de eerste 4-delige elektrische stellen van 1935 werden geproduceerd. Deze tweetjes werden oorspronkelijk "groentjes" genoemd, naar wat ik vermoed dat ze nooit een twee-kleuren livrei hebben gehad. Ze werden steeds in het Braunschwig-groen geleverd.  Gezien het succes bleef men deze tweetjes produceren: zelfde concept maar steeds met gemoderniseerde techniek. In totaal ongeveer 500 eenheden.

Maar dan, in de jaren '80 werden ze in bordeau livrei gestoken. Ondertussen al bijna 50 jaar oud, en niet meer in het groen, kregen ze de nieuwe bijnaam "klassiekskes". De "grijze muizen", later de "varkensneuzen" behoren in feite tot de klassiekskes, want het zijn in feite 2 paar stellen gekoppeld, maar met een ander koetswerk. Ze gingen dus een eigen identiteit tegemoed. Ook de speciaal gebouwde Sabena stellen zijn klassiekskes.

Maar de klassiekskes, kwa concept, rijden na 80 jaar dienst nog steeds rond, in de vorm van CityRail stellen. En ik blijf het nog steeds heel aangename stellen vinden om mee te reizen, stukken aangenamer dan de vermomde trams die Desiro's eigenlijk zijn.

Maar dat is mijn gekleurde kijk op de "groentjes".  Of dit het ware verhaal is, dat laat ik in het midden.  ;)

Die klassiekers (tweetjes) rijden hier nog altijd in't grijs de gewone P dienst ( lijn 15 ) samen met de varkensneuzen , bijna altijd  in één combinatie

brfire

voor wie van die klassieks houden geniet er nog maar van maar gaan dit of ten laatste volgend jaar uit dienst.
ze mogen ook niet meer gekoppeld worden aan de vernieuwde 800 (varkensneuzen) gezien ze dan problemen krijgen.