Dia's scannen

Gestart door efl045, 05 februari 2020, 15:04:02 PM

efl045

Toeval, of misschien juist niet als je op kwaliteit mikt, maar ik ben ook begonnen met een Nikon Coolscan en omdat het mij toch te traag ging dan overgestapt op een Epson Photo Perfection flatbed scanner waar ik meer dia's tegelijk kon mee scannen. Maar ook dat ging mij op den duur te traag en wegens het bezit van een Canon 30D en een 100 mm macro lens ben ik daar een jaar of 12 geleden beginnen mee experimenteren. Het kunnen aansturen van het diatransport met het flitscontact was voor mij de laatst genomen drempel om al mijn kleinbeeld dias op die manier te scannen.
De Coolscan met SCSI kaart die nog aan een Windows 7 PC hangt wordt nog af en toe gebruikt om een zo goed mogelijke scan te maken van een geselecteerde dia, nooit meer voor batch scannen.
Voor strookjes zw negatieven is hij ook al heel veel gebruikt geweest, hij slikt die motorgedreven zelf in en uit; al bij al een veel te goed ding om van de hand te doen.
De Epson is dan weer veel gebruikt geweest om midden formaat dias te scannen, de hele 6x6 collectie van mijn vader en heel wat dias gemaakt met een technische camera (mijn dochter is beroeps fotograaf). Zeg maar al waar ik geen projector (meer) voor heb.


Herwig

  Projectors ?   Hier op zolder, niet voor dia's maar :    2 identieke gietijzeren groene Eumig smalfilm-projectors .......Liefhebber(s) ?



Alberke

Citaat van: Herwig op 10 februari 2020, 18:50:00 PM
  Projectors ?   Hier op zolder, niet voor dia's maar :    2 identieke gietijzeren groene Eumig smalfilm-projectors .......Liefhebber(s) ?
Eumig P8 ?
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

efl045

Citaat van: Herwig op 10 februari 2020, 18:50:00 PM
  Projectors ?   Hier op zolder, niet voor dia's maar :    2 identieke gietijzeren groene Eumig smalfilm-projectors .......Liefhebber(s) ?
Meer iets voor het verkoophoekje?
't Gietijzer vandaag gaat 20 cent de kilo  :)

Alberke

Citaat van: efl045 op 11 februari 2020, 07:14:27 AM
Citaat van: Herwig op 10 februari 2020, 18:50:00 PM
  Projectors ?   Hier op zolder, niet voor dia's maar :    2 identieke gietijzeren groene Eumig smalfilm-projectors .......Liefhebber(s) ?
Meer iets voor het verkoophoekje?
't Gietijzer vandaag gaat 20 cent de kilo  :)
Die "gaan" al eens voor tussen de 50 en 100 euro, 'tis maar dat ge het weet hé. De ene zijn oud ijzer is de andere...
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Herwig

aan Alberke, ook Hugo,
een   e-mail   aan u over deze P8, geen stoomloc maar een Eumig.

dani

Ik denk dat ik ooit eens een printje met een ATMel microcontrollertje heb gemaakt voor iemand om dit soort ding te automatiseren...
Met een paar timertjes, bediening voor de kno pvan de diaprojector en de knop van de "fotokodak".

Maar ik kan niet meteen op zijn naam komen, 't was iemand  "uit t stad"  geloof ik, nen Hugo of zo iets :) :) :) :) :)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Alberke

Citaat van: dani op 12 februari 2020, 10:31:49 AM
Ik denk dat ik ooit eens een printje met een ATMel microcontrollertje heb gemaakt voor iemand om dit soort ding te automatiseren...
Met een paar timertjes, bediening voor de kno pvan de diaprojector en de knop van de "fotokodak".

Maar ik kan niet meteen op zijn naam komen, 't was iemand  "uit t stad"  geloof ik, nen Hugo of zo iets :) :) :) :) :)
Dat lijkt me zeer interessant!  ;)
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

efl045

Citaat van: Alberke op 05 februari 2020, 18:45:09 PM
Niet direct een eigen vondst, zo die ik het al jaren  :D, maar toch proficiat.
Heb je de lichtbron vervangen en het optisch gedeelte verwijderd?
En ons eerst maar wijs maken dat je het net zo doet als ik... ;-)

Alberke

Citaat van: efl045 op 13 februari 2020, 14:07:12 PM
Citaat van: Alberke op 05 februari 2020, 18:45:09 PM
Niet direct een eigen vondst, zo die ik het al jaren  :D, maar toch proficiat.
Heb je de lichtbron vervangen en het optisch gedeelte verwijderd?
En ons eerst maar wijs maken dat je het net zo doet als ik... ;-)
Ik zou niet weten waar je het over hebt
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D