Dia's scannen

Gestart door efl045, 05 februari 2020, 15:04:02 PM

Klaas Zondervan

De dia tegen het licht houden kan wel, maar dan moet je ze met de hand stuk voor stuk voor de camera plaatsen. De kracht van Franky's oplossing zit in de interactie tussen de projector en de camera waardoor hij zelf in de tussentijd iets anders kan doen.
Ik vind het wel een mooie oplossing.
Heb zelf ook nog dia's, geen tienduizend maar wel ongeveer duizend. Heb er al jaren niet meer naar gekeken, dus voorlopig ook geen nood om ze te gaan scannen.

Herwig

#16
En dan moet het mechanisch nog vlot gaan:     het transport van de dia's in de projector.
De laatste keer dat ik dia's wou bekijken blokkeerde de lader(s) in de projector, geen doorkomen aan ....
Er is vermoedelijk een verschil tussen de (toenmalig) duurdere Leitz-laders en 'promo' lager geprijsde andere ...
Plus de mengeling van 'diapositieven' met glaasjes,  dunnere of dikkere in plastiek kadertje zonder glas, kartonnen dia's  ...
Die dunne dia's waren de laatste Spector-versie, dacht 'k ...
'k Heb ook nog enkele rustieke dia's, volledig in glas omwikkeld met zwarte plakband .......

En hoe zat dat ook alweer met die twee verschillende lader-'systemen' (niet compatibel) 
Leitz   en/of  ....?    Met open of gesloten laders ...

Trouwens:  wat doen jullie met  View-Master-stereobeeldjes ?   Heb recent een stel leuke treinfoto's ontdekt ....



efl045

Herwig, als je iets automatiseert moet je ook standaardiseren, ik heb gelukkig en ook vele anderen waarvoor ik al gescand heb, altijd het zelde type raampjes gebruikt. Dik zonder glas.
Met wat jij beschrijft zul je ook problemen gehad hebben bij het 'normale' projecteren... en dat is bij digitaliseren niet anders.
Al wat niet door de molen geraakt kun je nog altijd stuk voor stuk in de projector plaatsen en 1 per 1 fotograferen in dezelfde opstelling. Gaat nog altijd stukken sneller dan met een echte diascanner.

Alberke, als je een goede reflex camera met een vaste macrolens gebruikt zie je echt geen verschil met een echte diascanner. In beide gevallen is de kwaliteit beter dan wat je op een beeldscherm kunt zien (en daar scan je ze toch voor).
En wat de kleurzweem betreft waar je over spreekt, die haalt de scanner er echt niet uit, dat is de software die je er voor gebruikt en dat kan net zo goed met wat er uit je foto toestel komt.

Koen

Zeer knap gevonden, Franky. Dit boeit mij heel sterk daar wij zeer veel dia's hebben. Ik denk maar aan de dia's vanuit de jaren '70 maar ook zeer veel dia's van teksten uit archieven. Vader is een verwoed genealoog. Een verzameling van dia's uit archiefboeken om U tegen te zeggen (een verzameling van 50 jaar).
We spreken al jaren om deze eens te laten digitaliseren daar de stamboom ook volledig gedigitaliseerd werd. Alleen was dit bijzonder duur door de grote hoeveelheid. Momenteel heeft elke dia een volgnummer en worden ze zo gecatalogeerd. Als we op deze wijze de dia's kunnen digitaliseren, kunnen we deze rechtstreeks in de software van de stamboom koppelen.
Prachtig idee en bedankt om te delen.

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

Koen

@Franky,

Ik heb nog een paar vragen betreffende je opstelling.

* Op welke manier koppel je je fototoestel op de projector? Maak je gebruik van speciale ringen?
* Wat voor type fototoestel gebruik je? Is dit een klassiek digitaal toestel of een full-frame toestel?
* Zijn er nog een speciale dingen waar ik moet op letten?

Alvast bedankt voor de info.

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

efl045

#20
Dag Koen,

Neen, ik koppel het fototoestel niet vast aan de projector.
Ik gebruik een Braun Paximat Multimag projector (kan ook ronde laders van 100 dia's aan) waarvan ik de lens verwijder en die ik opstel op een legplankje.
Op dat zelfde legplankje bevestig ik het fototoestel door middel van een Manfrotto statief snelkoppeling: https://tinyurl.com/ukj4g2j
Zo staan de 2 toestellen stabiel genoeg tov elkaar.
Het fototoestel dat ik gebruik is een oldtimer, geen full frame, een Canon 30D crop camera, wel voorzien van een full frame macrolens, een EF100mm 2.8, met daarop een zonnekap ET-67.
En dan moet je een beetje geluk hebben ook natuurlijk, met de zonnekap tegen de voorkant van de projector kan ik een volledige dia net frame vullend fotograferen.
Hoe zeggen ze ook weer, het geluk is met de hoeren en de boeren ;-)
Ik gebruik de volledige sensor, dus de maximum resolutie van het fototoestel, met andere woorden de dia wordt net zo goed gefotografeerd als om het even welk object dat ik met de reflex fotografeer.
Ik denk dat de meeste projectoren op dezelfde manier aangestuurd worden voor het dia transport, 1 pin van de DIN stekker wordt tegen massa kortgesloten om een stuurpuls te geven. Die kortsluiting maak je met het flitssynchronisatie contact van de reflex, het zogenoemde X-contact. Dit contact kun je ook aftakken van het flitsschoentje als je reflex geen X-contact aansluiting heeft.
Voor de reflex heb je een stuursoftware nodig, DSLR Pro Remote van Breeze Systems ondersteunt alle Canon EOS reflex camera's en ook een paar oude PowerShots.
Morgen plaats ik nog wat detail foto's van de opstelling.
En vraag ook eens Alberke hoe hij het doet want hij gebruikt dezelfde methode ook al jaren maar waarschijnlijk met ander materiaal.

O ja, er is nog iets waar je moet op letten: als je vrienden weten dat je zo een opstelling hebt, heb je altijd wat te doen ;-)

efl045

Let er ook op dat je een projector hebt met een volwaardige condensor als je met foto papier werkt als achtergrondverlichting.
Er zijn dia projectors waar een paar essentiële onderdelen in ontbreken, zoals het warmtewerend filter; als je er zo een hebt zou ik er geen foto papier in steken... en ook geen dias :-)
Daar moet je dan eerst LED verlichting in steken, bijvoorbeeld een backlight van een (klein) LCD display. Maar dan is je dia projector niet meer bruikbaar om mee te projecteren.
Als je een projector hebt met een complete condensor, dus lens/warmtewerend filer/lens dan laat je de 150W lamp gewoon zitten en plaats je het inktjet fotopier aan de vlakke kant van de 2de lens, op een paar milimeter van de dia die dan mooi egaal wit wordt verlicht.
Ik gebruik 2 velletjes papier van 270g/m2 voor een standaard lamp van 150W. Dat dempt het licht afdoende.

Herwig

Ben niets gaan opzoeken,  maar veronderstel dat de hier gebruikte diaprojector van die categorie/kwaliteit is die toentertijd werd gebruikt bij (semi) professionele diavoorstellingen met overvloeiïng en eventueel geluid via bandopnemer en later cassette,  ...

Met een gewone standaard diaprojector met kabeltje en drukknoppen vooruit/achteruit gaat de aansturing vermoedelijk niet lukken   (?) ...

Alberke

Citaat van: Herwig op 08 februari 2020, 10:43:38 AM
Ben niets gaan opzoeken,  maar veronderstel dat de hier gebruikte diaprojector van die categorie/kwaliteit is die toentertijd werd gebruikt bij (semi) professionele diavoorstellingen met overvloeiïng en eventueel geluid via bandopnemer en later cassette,  ...

Met een gewone standaard diaprojector met kabeltje en drukknoppen vooruit/achteruit gaat de aansturing vermoedelijk niet lukken   (?) ...
Jawel hoor, meer moet dat niet zijn. Eigenlijk gebruik je alleen het licht en het transportmechanisme.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

efl045

Citaat van: Herwig op 08 februari 2020, 10:43:38 AM
Met een gewone standaard diaprojector met kabeltje en drukknoppen vooruit/achteruit gaat de aansturing vermoedelijk niet lukken   (?) ...
Van zodra je een knopje hebt om de dia's vooruit te transporteren kun je de contacten er van overbruggen met het X-contact van de foto camera, dat X-contact doet niet meer of minder dan de boel kortsluiten, net alsof je op het knopje drukt.
Makkelijker is het als de dia projector een DIN aansluiting heeft, daar zit dan ook wel een contact op dat geschakeld naar massa de dias doet wisselen.

Klaas Zondervan

Franky, kun je iets meer vertellen over de samenwerking tussen camera en projector?
Het x-contact sluit gelijktijdig met het maken van de foto. Dus direct na de foto wordt de volgende dia voorgebracht. Dat stuk snap ik. Maar hoe zorg je dat de camera de volgende foto maakt?

efl045

Klaas, de camera wordt via USB aangestuurd met het PC programma DSLR Remote Pro van Breeze Systems: https://www.breezesys.com/solutions/breeze-booth-tethered-for-windows/
Met DSLR Remote Pro kun je alle Canon EOS digitale reflexcamera's op afstand bedienen en de opgenomen beelden inlezen van de camera naar de PC (of Cloud).
Je kunt single shot werken maar er is ook een Time Lapse mode voor repetitieve opnames.
Dit is instelbaar, ik kies voor 3 seconden en 50 opnames voor een gewone lader en 100 opnames voor een ronde lader.



Klaas Zondervan

Duidelijk. Maar voor mij gaat dat niet werken want mijn camera heeft geen voorziening om extern aan te sturen. En ik ga ook geen Canon reflex aanschaffen alleen om mijn dia's te fotograferen. Ik zal dus per dia een keer op de knop moeten drukken. Geen groot probleem want ik heb er niet zo veel.

efl045

Of je gebruikt een servootje om de ontspanknop in te drukken ;-)

Alberke

Citaat van: Klaas Zondervan op 08 februari 2020, 23:12:47 PM
Duidelijk. Maar voor mij gaat dat niet werken want mijn camera heeft geen voorziening om extern aan te sturen. En ik ga ook geen Canon reflex aanschaffen alleen om mijn dia's te fotograferen. Ik zal dus per dia een keer op de knop moeten drukken. Geen groot probleem want ik heb er niet zo veel.
Zeker van? Ook geen draadloze?
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D