Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Dia's scannen

Gestart door efl045, 05 februari 2020, 15:04:02 PM

efl045

Niet direct (model)trein gerelateerd, maar 't zou kunnen dienen voor al wie een hele grote collectie dia's heeft, al dan niet van treinen.
'k Heb mij nog maar eens een opstelling gemaakt om een paar 1000 dia's te scannen in hoge kwaliteit op heel weinig tijd.
Waar ik vroeger met een Epson dia scanner werkte en er per dia ongeveer 1 minuut over deed, fotografeer ik de dia's nu rechtstreeks in de diaprojector (zonder lens) met een digitale reflex met macro lens.
Met een beetje software er bij die de reflex aan stuurt en door het flitscontact te gebruiken om de dia wisseling te doen zelfs volautomatisch in een kadans van 1 dia per 3 seconden.
Leuk, ladertje van 50 dia's gedaan in 150 seconden, zo doe je er snel een paar duizend ;-) 
Voor wie het interesseert een filmpje: https://youtu.be/ty-4FSL2LMs
En meer uitleg kan natuurlijk ook ;-)

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Alberke

Niet direct een eigen vondst, zo die ik het al jaren  :D, maar toch proficiat.
Heb je de lichtbron vervangen en het optisch gedeelte verwijderd?
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Frank_N

"Niet direct (model)trein gerelateerd,"
Maar wel als je veel dia's hebt geschoten onder andere in het Pendon museum ;)

Afgelopen zondag kwamen we dit filmpje tegen:

https://www.youtube.com/watch?v=M3H7Qgp8SRg&list=PLpRvixhQtPbdKmtakDr7pEO3A0lQ6T4hy

Dus: wij zijn hier ook zo'n constructie aan het uittesten.
Een eerder aangeschaft "usb-dia-digitaliseerapparaat" bleek zonde van het geld :o
Het plaatje teflon is vandaag geariveerd, dus we kunnen ermee aan de slag 8)
Groet van Frank

Alberke

een stukje melkglas is beter, als je dat kan vinden.
En die 150w lamp is veel te sterk, om maar te zwijgen van de hitte. Ik heb die vervangen door een LED lamp.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

PeterVG

Zelf ben ik geen techneut. Maar recent kocht ik de Canoscan 9000F markII. Zeer goede prijs kwaliteit verhouding. Natuurlijk trager dan jullie scanwerk maar best snel.

efl045

Citaat van: Alberke op 05 februari 2020, 18:45:09 PM
Niet direct een eigen vondst, zo die ik het al jaren
Ook volautomatisch? Om de 3 seconden een gescande dia op de PC zonder enige ingreep?
Ik doe het zo al jaren en had nog nooit een gelijkaardige opstelling gezien, wel al vele shot per shot oplossigen, nog nooit volautomatisch zoals ik het doe.
Voor mij is het alleszins een eigen vondst ;-)

efl045

Citaat van: Alberke op 05 februari 2020, 19:44:20 PM
een stukje melkglas is beter, als je dat kan vinden.
En die 150w lamp is veel te sterk, om maar te zwijgen van de hitte. Ik heb die vervangen door een LED lamp.
Ik gebruik zonder problemen de 150W lamp, hoe zo te warm? Die is bij het normaal vertonen van dia's toch even warm?
Ik steek net voor de laatste lens 2 stukjes fotopapier op elkaar tegen de lens en krijg zo een  perfect egaal en mooi wit verlichte achtergrond.

Alberke

Citaat van: efl045 op 05 februari 2020, 20:20:31 PM
Citaat van: Alberke op 05 februari 2020, 19:44:20 PM
een stukje melkglas is beter, als je dat kan vinden.
En die 150w lamp is veel te sterk, om maar te zwijgen van de hitte. Ik heb die vervangen door een LED lamp.
Ik gebruik zonder problemen de 150W lamp, hoe zo te warm? Die is bij het normaal vertonen van dia's toch even warm?
Ik steek net voor de laatste lens 2 stukjes fotopapier op elkaar tegen de lens en krijg zo een  perfect egaal en mooi wit verlichte achtergrond.
Voor uw eigen comfort  :D
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Klaas Zondervan

Citaat van: Frank_N op 05 februari 2020, 19:09:43 PM
Maar wel als je veel dia's hebt geschoten onder andere in het Pendon museum ;)
In het Pendon museum? Ik was daar 20 jaar geleden en toen mocht je daar niet fotograferen.

efl045

Citaat van: Alberke op 05 februari 2020, 20:40:01 PM
Citaat van: efl045 op 05 februari 2020, 20:20:31 PM
Citaat van: Alberke op 05 februari 2020, 19:44:20 PM
een stukje melkglas is beter, als je dat kan vinden.
En die 150w lamp is veel te sterk, om maar te zwijgen van de hitte. Ik heb die vervangen door een LED lamp.
Ik gebruik zonder problemen de 150W lamp, hoe zo te warm? Die is bij het normaal vertonen van dia's toch even warm?
Ik steek net voor de laatste lens 2 stukjes fotopapier op elkaar tegen de lens en krijg zo een  perfect egaal en mooi wit verlichte achtergrond.
Voor uw eigen comfort  :D
Mijn comfort bestaat er in dat ik niet constant aan de diaprojector moet zitten, enkel om de 3 minuten een lader wisselen en dat mijn projector gewoon bruikbaar blijft, waarom zou ik een ombouw doen als ik al zeker 10.000 dia's gescand heb zonder enig probleem?

Alberke

Citaat van: efl045 op 05 februari 2020, 21:43:38 PM
Citaat van: Alberke op 05 februari 2020, 20:40:01 PM
Citaat van: efl045 op 05 februari 2020, 20:20:31 PM
Citaat van: Alberke op 05 februari 2020, 19:44:20 PM
een stukje melkglas is beter, als je dat kan vinden.
En die 150w lamp is veel te sterk, om maar te zwijgen van de hitte. Ik heb die vervangen door een LED lamp.
Ik gebruik zonder problemen de 150W lamp, hoe zo te warm? Die is bij het normaal vertonen van dia's toch even warm?
Ik steek net voor de laatste lens 2 stukjes fotopapier op elkaar tegen de lens en krijg zo een  perfect egaal en mooi wit verlichte achtergrond.
Voor uw eigen comfort  :D
Mijn comfort bestaat er in dat ik niet constant aan de diaprojector moet zitten, enkel om de 3 minuten een lader wisselen en dat mijn projector gewoon bruikbaar blijft, waarom zou ik een ombouw doen als ik al zeker 10.000 dia's gescand heb zonder enig probleem?
Ge moet daar niet kwaad voor worden  ;D.
En zijn die papierkes nog nooit in brand gevlogen? ;D
Mijn punt is dat ge dat licht niet nodig hebt, desnoods volstaat een brandend kaarsje  ;D
En hopelijk blijven ze die halogeenlampen nog een tijdje maken.
Maar soit, als gij content bent, en ik ook, dan zijn we allebei content hé.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

efl045

Oei, ik wordt weer verkeerd begrepen, ik ben helemaal niet kwaad :-)
Misschien reageer ik voor sommigen wat te heftig, maar de enige bedoeling is correcte informatie te geven en geen cowboy verhalen te laten bestaan ;-)

Ik ga je een wedervraag stellen, hoeveel dia's vliegen er in brand bij normaal gebruik van de projector? Ik ga voor jou antwoorden, geen een :-)

Waarom zou een stukje fotopapier dat een paar milimeter voor de dia zit dan in brand vliegen?

Het enige waar je moet mee afrekenen als je de standaard lamp gebruikt is dat het licht veel te fel is en dat bij dimmen het licht veel te geel wordt. En dat los je simpel en perfect op met 2 velletjes foto papier net voor de dia. Poepsimpel, maar je moet er aan denken;-)

Net zoals het laten voortbewegen van de dialader, dat doe ik ook poepsimpel door het flits synchronisatie contact van de digitale reflex te gebruiken, je kunt daar meer mee doen dan een externe flits laten af gaan, je kunt dat gebruiken als momentschakelaar voor  de dia wisseling.

Mijn oplossingen zijn dikwijls het gevolg van out of the box thinking maar altijd poepsimpel, KISS staat bij mij hoog in het vaandel :-)

efl045

Omdat er anno 2020 toch nog altijd enige interesse is in scannen van dia's zal in mijn methode nog een beetje toe lichten.

Ik maak een vaste opstelling (projector en fototoestel vast op 1 chassis, bv een legplank uit een kast) waarbij het fototoestel voor een scan sessie eenmalig goed uitgelijnd wordt zodat de dia zo volledig mogelijk gefotografeerd wordt.
Dat doe ik met een calibratie dia waarop in het midden een rode stip staat om op te centreren. En een groene omtreklijn van 1 mm breed, waarbij ik er voor zorg dat langs de 4 kanten net een stukje groen zichtbaar is.
Er is dan genoeg speling voorzien om van geen enkele dia het kadertje mee te fotograferen (dia's worden niet op een 10de milimeter correct gepositioneerd in een projector). Dat scheelt heel wat in (crop)werk achteraf.
Dit is eenmalig werk, is het nu voor 1 dia of voor 1000 dia's.

Alle dia's worden in hun normale positie in een lader gemarkeerd door er bovenop over de ganse lader een diagonale streep te trekken, dat legt hun positie eenduidig vast, zelfs als alles moest uit de lader vallen ;-)
Dan worden alle dia's horizontaal geplaatst om alles sensor vullend te fotograferen.
Dat doe ik terwijl een vorige lader gescand wordt, ik heb daar ongeveer 3 minuten voor, tijd zat dus.
De dia's in de lader die gescand is worden weer in hun originele positie gezet, met de gemarkeerd lijn gaat dat supersnel. Ook nog binnen de 3 minuten die ik heb per lader.
Er blijft zelfs tijd om af en toe van een frisse Duvel te drinken, die ik dan ver genoeg van de 150W lamp zet :-)

Enfin, elke 3 minuten zijn er 50 dia's gescand, ik doe er zo dus 1000 per uur, niet mis hé.

De kwaliteit van de scans zijn zo goed als de kwaliteit van de reflex, om zelfs op een groot scherm te bekijken perfect dus.

Omdat een fototoestel instellen niet handig is in een vaste opstelling gebruik ik USB aansturing (en uitlezing). Daarvoor gebruik ik DSLR Remote Pro van Breeze Systems.
Daarmee bedien je je fototoestel op het PC scherm net zoals op het toestel zelf, zelfs veel overzichtelijker.
Ik gebruik de soft in time lapse mode en laat het fototoestel om de 3 seconden fotograferen, 50x na elkaar, net genoeg voor 1 lader.

Als het foto toestel door de PC getriggerd wordt wordt er eerst automatisch scherpgesteld en dan met flits gefotografeerd.
Die flits is er natuurlijk niet, maar het flits synchronisatie contact wordt wel kort kortgesloten.
Die kortsluiting gebruik ik als stuurpuls voor het vooruitgaan van de dialader.
Terwijl de dia wisselt wordt het opgenomen beeld via USB van het fototoestel naar de PC (of Cloud) gestuurd.
De scans zijn soms al thuis voor de vrienden waarvoor ik scan zelf al thuis zijn :-)

Na de scan sessie rest nog enkel het recht zetten van de verkeerd gepositioneerd dia's op de PC, maar dat kan in batch en gaat ook supersnel.

Verdere nabewerking is niet nodig, toch niet als je tevreden bent met wat op de dia stond.

En nu ga ik een beetje scannen want er staan er hier al weer 2 aan te schuiven met hun dia collectie, een reeks voor het 75 jarig bestaan van een scoutsbeweging en een voledig collectie (paar 1000) familie dia's die een kennis geërfd heeft 20 jaar geleden bij het overlijden van zijn ouders.

Op een paar uur kan ik die mensen weer gelukkig maken, daar doen we het voor ;-)   



Alberke

...en dan heb ik toch de beste dia's in mijn Epson scanner ingescand. Gewoon omdat het soms om kwaliteit en niet om kwantiteit gaat. Sommige dia's zijn zo oud dat ze een kleurzweem hebben die een camera er niet uit kan filteren.
En voor degenen die geen projector meer hebben: ge kunt w dia ook gewoon naar het licht houden en er dan een foto van nemen. Primitief maar een noodoplossing  ;D
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D