Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Kleine locomotieven na 1945.

Gestart door steamdriven, 04 februari 2020, 19:54:09 PM

svvander

#15
Rangeerwerk? Klein? Na WoII, dan denk ik spontaan aan een type 51. Van deze loc waren er 370 stuks in omloop voor rangeerwerk over heel het land. Enigste nadeel, volgens mij heeft enkel Jocadis deze ooit op de markt gebracht.

Of als je "iets meer" keuze wenst: de type 53... ook in het echt ingezet voor rangeerwerk, ook meer dan 370 stuks en in model bij Olaerts nog te verkrijgen. http://treinshopolaerts.be/totype53.html (Ook Jocadis heeft deze ooit uitgebracht).
Maar ik kan er naast zitten, stoomlocomotieven zijn niet mijn ding.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Michiel

In bovenstaand geval gaat het niet meteen om rangeerwerk, maar eerder om cabotage. Ik heb de indruk dat de zwaardere rangeerlocomotieven (types 99, 98 53,...) vooral werden ingezet in grote stations voor het op en afstellen van reizigerstreinen, en op de grote industriele emplacementen zoals havens en rangeerbundels voor het intensieve goederenrangeerwerk. De korte maar snellere tenderlocomotieven (vb types 96, 97) werden dan weer veel ingezet voor reizigersvervoer op secondaire lijnen vb de "trottinetten". Voor de korte, lichte cabotagetreinen zal men naar mijn idee eerder grijpen naar lichtere en tragere locomotieven zoals inderdaad de 51 of 93. Maar ook lichtere locomotieven met sleeptender zijn volgens mij mogelijk zoals Guy ook al opsomde.

Maar weten doe ik het niet. Ik heb dat tijdperk niet beleefd, en veel fotos van cabotagetreinen in het stoomtijdperk vind ik ook niet. Doe vooral wat je leuk vindt en voor jezelf acceptabel is. Je zal steeds een voorbeeld vinden van de uitzondering, en langs de andere kant zullen er niet veel zijn die zullen kunnen bewijzen dat jouw keuze echt niet kon.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ACFI


Bovenstaande foto komt van de site lijn-12.be en toont een HL 93 (?) met een lokale goedertrein die rangeert tijdens de electrificatie van lijn 12.

ACFI

Michiel

Dit is volgens mijn ook een HLV 93.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

steamdriven

Ik ben zoooo ontzettend blij met al deze antwoorden! Hier kan ik zeker mee verder en sterkt me in de overtuiging dat ik mijn -weliswaar eenvoudig- verhaal ook historisch kan laten kloppen. Voor mezelf vind ik dat wel belangrijk en streef ik naar een fantasieverhaal binnen een historisch kader.

Stel jullie er niet teveel van voor hoor. Dit project wordt voor mij vooral een re-entry in het praktijkgebeuren met een heel eenvoudig sporenplan en vooral veel 'rust' ofte 'weinig' tussen eenvoudige natuur. Dat alles op een heel beperkt oppervlak (max 200x30).
De bedoeling is vooral om te ontspannen, technieken te oefenen, veel bij te leren en enkele van mijn ideeën eindelijk een plaatsje te kunnen geven...
Tegen dat het zover is volgt natuurlijk een eigen draadje.
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

59erke

Citaat van: steamdriven op 06 februari 2020, 20:58:30 PM

Tegen dat het zover is volgt natuurlijk een eigen draadje.

we zijn benieuwd...
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

steamdriven

Wat ik me nu plots afvraag: Bestonden er in die tijd ook al draisnes op het Belgische spoor?
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

Johnnytrein

Ik ga intussen de nodige versnaperingen bestellen.  ;)
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

Peter

Draisines (handbediende en gemotoriseerde) bestonden al voor de eerste wereldoorlog in Duitsland bij de verschillende spoorwegen (Bayerische, Preussische, Badische enz.)
Ik vermoed dat dit dan ook in Belgie en de meeste landen wel het geval zal zijn.
Met vriendelijke groeten
Peter

PeterVG

Citaat van: steamdriven op 13 april 2020, 20:05:44 PM
Wat ik me nu plots afvraag: Bestonden er in die tijd ook al draisnes op het Belgische spoor?
Zeker
Ze werden gebruikt voor lijninspectie maar ook voor kleine infrastructuurwerken.
De iets grotere types namen wel eens een goederenwagen mee om werkmateriaal te vervoeren voor werken op verplaatsing.
Helaas kan ik het artikel met typebeschrijvingen niet meer vinden zodat ik de link hier niet kan plaatsen.

Michiel

Bij Dendermonde-Puurs werd een draisine van de NMBS (ex Belgische Staatspoorwegen) uit 1920 gerestaureerd:  ;)

http://www.treinfoto2000.be/stoommuseum/BVSDP/2001/bvs2001.htm
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

steamdriven

Ik had natuurlijk beter eerst even een google search gedaan. Daar vind je inderdaad wel wat.
Dankjewel (weeral), mannen!
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

raf

ik vraag me af waar die drasine naar toe is die hier in as gestaan heeft ;
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

SirGresley

Raf, zit die niet in Maldegem? Anders BVS Dendermonde Puurs
Leef niet te materialistisch, want alle bezit is ballast. Dalai Lama