Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Kleine locomotieven na 1945.

Gestart door steamdriven, 04 februari 2020, 19:54:09 PM

steamdriven

In het kader van mijn komend project zit ik nog met volgende vraag:
Welke krachtvoertuigen zette de NMBS vlak na WOII in, om in een heel kleine, niet geëlektrificeerde bundel langs een doorgaande lokale lijn op regelmatige basis twee of drie wagons af te stellen of op te halen?
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

Michiel

Wanneer ik het zo logisch bekijk:
- periode vlak na WOII wordt een stoomlocomotief
- meestal heen en terug ritten en veel heen en weer rangeerwerk, een tenderloc lijkt practischer
- vlak na WOII was er een tekort aan locomotieven, dus de krachtigste en snelsten gingen in reguliere dienst

Dus, dan komen we uit op de zwakkere, lichtere en tragere tenderlocomotieven  van de NMBS-park, zoals types 93, 51, Maar dat sluit niet uit dat een lichte goederenloc met sleeptender van de types 7x (71,72,73..), of de al wat oudere types 41/44, of eventueel types 80/81 als caboteur ingezet konden worden.

Maar ik heb er geen illustraties van.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

59erke

Ik vermoed dat je hier meer naar de loks zal moeten kijken die afgestaan zijn door de Duitsers.

Het type 59 was een kleine lok maar ik dacht dat er maar zo eentje bij de NMBs ingeschreven stond.

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

raf

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Rangeerduivel

Citaat van: 59erke op 04 februari 2020, 20:20:51 PM
Het type 59 was een kleine lok maar ik dacht dat er maar zo eentje bij de NMBs ingeschreven stond.

Yep, en dat was een overblijfsel van de "Todt-operationen"

;)

steamdriven

Mijne Heren, hartelijk dank!
Veel meer keuze dan ik op het eerste zicht dacht. Hier ben ik waarschijnlijk weer even zoet mee om me erin te verdiepen.
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

Michiel

Todt Operations? Ik dacht dat deze loc door de duitsers tijdens de oorlog werd gebruikt in Baulers (nabij Nijvel) om rangeerwerk te doen tussen de munitiefabriek in het bos vlakbij, en de spoorlijn Brussel-Charleroi L124. Ze werd achtergelaten na de oorlog, ingeschreven bij de NMBS, maar werd toch vrij snel weer uitgeschreven en was toch niet echt een loc met volwaardig dienstwerk bij de NMBS, dacht ik.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ACFI

Vergeet ook de type 53 niet. Die was er in zo'n groot aantal dat die ook wel dit soort van werk deed.

ACFI

PeterVG

Het loctype 81 was de grootste locreeks ooit op Belgische sporen met meer dan 500 vechillende exemplaren. Dus veel kans dat ze de buurtgoederentrein voor hun rekening namen. Als je enkel doelt op een bundel dicht bij een depot in de buurt dan is een tenderloc reeks 53 een sterke kandidaat.

Dirky

tot hoe lang heeft de HLV type 11 gereden?

Havoc

Is het niet "Organisation Todt", de bouwonderneming die de grote militaire bouwwerken deed. Genoemd naar Fritz Todt.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Alberke

En vergeet de alomtegenwoordige 64 niet!
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

PeterVG

Citaat van: Dirky op 04 februari 2020, 22:14:09 PM
tot hoe lang heeft de HLV type 11 gereden?
Ik citeer uit de historische paginas van TTZ aktueel.
Na een loopbaan van bijna 60jaar werden de laatste lokomtieven in de loop van 1949 te Oostende, Antwerpen Zuid, Bertrix, Baulers en Walcourt buiten dienst gesteld.


guy holbrecht

Vlak na Wereldoorlog Twee kan je terecht met een type 53 (Olaerts) en ook een type 58 (PB Messingmodelbouw) is haalbaar. Bij Liliput en Fleischmann vind je een type 93 en recent bij Liliput nog een type 91. Ook het type 96 (Märklin, Trix en Roco) is best bruikbaar. Het type 98 (Fleischmann) sluit de rij, al werd deze vooral in de zware rangeerdienst in de
Antwerpse haven en als opdrukloc op de hellingen van Luik gebruikt. Al deze locs zijn tenderlocs.
Indien je de lokale doorgaande lijn gaat gebruiken is een type 81 uiteraard ook mogelijk. Deze vind/vond je bij Piko, Märklin, Trix en Fleischmann . Wil je voor weinig geld een prima rijdende stoomloc met tender, dan is ook een type 71 bruikbaar vlak na de oorlog. Deze komt van Piko. In principe dus keuze genoeg.

Gr.
Guy