Bovenleidingsportalen of masten

Gestart door argilla, 02 februari 2020, 12:33:15 PM

SuSke

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Klaas Zondervan


argilla

Beide heren bedankt...helaas nog te dik . Schroeven zoals Fleischmann die bv gebruikt voor de wisselkasten vast te zetten maar dan langer 15 mm lengte min. en dan nog met platte kop.
Je kan dat moeilijk verbergen onder ballast , bij de oude Vollmer masten die zitten nml in de voet zelf en die zit al op een " betonnen" sokkel. Hopelijk kunnen jullie volgen ?
Eigenlijk denk ik ( ? doet geen pijn hoor) dat het meer iets is voor electronica schroeven....maar of dit weeral klopt weet ik ook niet .
Enfin wat er ook van aan is ....we kunnen niet verder nu .


Bedankt !
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

eddy

Dag Marc,
kan je in die sokkel geen gaatje boren van pakweg 3 mm, dan daar een draadstang van 3 mm in lijmen met bv locktite of tec 7. Men kan ook boren met  een 2.5 mm boor en dan draad M3 er intrekken Dan de lengte bepalen (dikte ondergrond) afzagen en vastzetten met een moer M3????????

groeten Eddy

Rangeerduivel

Als het echt niet wil lukken, gewoon lijmen met warme lijm,
Sets met warme lijmpistolen zijn in alle prijsklassen verkrijgbaar en de verlijming is echt niet definitief, de lijm zelf is nadien gemakkelijk te verwijderen zonder sporen achter te laten en tast geen kunststoffen aan...

Maar waarom gemakkelijk als het moeilijk ook gaat...
Niet twijfelen, gewoon doen zou ik zeggen! ::)

;)

Klaas Zondervan

Ik kan even niet meer volgen. Zijn die Märklin schroeven nog te dik? Die zijn maar 1,4 mm.
Het is kennelijk de bedoeling van Vollmer om de masten vast te schroeven. Dan zal Vollmer misschien ook wel passende schroeven hebben. Ik heb er nog niet naar gezocht.

argilla

Citaat van: Klaas Zondervan op 06 februari 2020, 19:46:34 PM
Ik kan even niet meer volgen. Zijn die Märklin schroeven nog te dik? Die zijn maar 1,4 mm.
Het is kennelijk de bedoeling van Vollmer om de masten vast te schroeven. Dan zal Vollmer misschien ook wel passende schroeven hebben. Ik heb er nog niet naar gezocht.


het gaatje heeft  de doormeter gelijk aan  de dikte  van  etalagespelden.....
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

argilla

Citaat van: eddy op 06 februari 2020, 15:51:03 PM
Dag Marc,
kan je in die sokkel geen gaatje boren van pakweg 3 mm, dan daar een draadstang van 3 mm in lijmen met bv locktite of tec 7. Men kan ook boren met  een 2.5 mm boor en dan draad M3 er intrekken Dan de lengte bepalen (dikte ondergrond) afzagen en vastzetten met een moer M3? ??? ??? ?

groeten Eddy


dat was ook onze oplossing na brainstormen.
De sokkel is een vierkant, dus wij moeten enkel de diagonalen trekken 0 De dikte van de sokkel is ook goed en wij lijmen daar met secondengel M 3 in .
Het is natuurlijk wel wat werk en  het draadstangetje moet exact rechtstaan , ander staat de mast schuin .  Gelukkig hebben wij een laser paskop van één onzer leden om de masten recht te zetten ook op een helling . De M3 recht zetten is ook  niet onoverkomelijk omdat juist recht zetten, ook daar hebben wij al een oplossing voor via een exacte mal  ( via een matrijzenmaker ) Veel werk allemaal maar dat is spoorwegmodelbouw altijd.
En de koppen samen steken of leggen geeft ook veel oplossingen , niet ?


In in ieder  geval aan de heren hier bedankt om mee te denken  en voor de vele suggesties !( einde draadje ) Dank U !
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15