Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Bovenleidingsportalen of masten

Gestart door argilla, 02 februari 2020, 12:33:15 PM

argilla

1) Wie weet een goede en veilig manier om bovenleiding ( Vollmer) masten vast te zetten. Ben nu niet direct voorstander van nagelen , en vijzen zo klein ( als je die al ergens kan verkrijgen ). Maar als het niet anders kan ?   Dacht eerder aan een soort ( welke) siliconen ? misschien houtlijm ??
Wie weet een goede oplossing. Alvast bedankt


2) bestaat er ergens een handleiding voor hoe men deze moet aanbrengen , bedoel boven wissels en zo . Wist al wel dat men in bogen de masten korter op elkaar moet plaatsen en moet zigzaggen, maar verder ........????




dank u
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Rangeerduivel

Wij zijn op de vaste clubbaan bij Amsac ook gestart met het bouwen van een bovenleiding, het wordt een kombinatie van ; eigen idee, handleiding MSC De Kempen, tips van Suske en een paar gekochte onderdelen van Sommerfeldt.
Ik weet nu niet direkt hoe een (Belgische???) bovenleiding van Volmer er uit ziet, jouw beschrijving is nogal vaag Marc-Laurent, maar een messing paal met onderaan een bout gesoldeerd lijkt mij nog steeds de meest gangbare oplossing... :-\

;)

argilla

Citaat van: Rangeerduivel op 02 februari 2020, 12:41:02 PM
Wij zijn op de vaste clubbaan bij Amsac ook gestart met het bouwen van een bovenleiding, het wordt een kombinatie van ; eigen idee, handleiding MSC De Kempen, tips van Suske en een paar gekochte onderdelen van Sommerfeldt.
Ik weet nu niet direkt hoe een (Belgische???) bovenleiding van Volmer er uit ziet, jouw beschrijving is nogal vaag Marc-Laurent, maar een messing paal met onderaan een bout gesoldeerd lijkt mij nog steeds de meest gangbare oplossing... :-\

;)
dank U ....maar de masten zijn van Vollmer. Onze clubbaan rijdt met het oude Fleischmann systeem DC dus .En wij zijn daar zeer tevreden over. Bedoel geen ingewikkelde DCC  systemen.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

eddy

Hoi Marc,
welke club ,en of clubbaan??

modelbaanHO

Misschien is warme lijm uit een lijmpistool een oplossing ?
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

argilla

Citaat van: modelbaanHO op 02 februari 2020, 17:23:00 PM
Misschien is warme lijm uit een lijmpistool een oplossing ?


daar dacht ik ook aan , aan die warme lijm....maar is dat een goede oplossing ?
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

PietB

Citaat van: argilla op 03 februari 2020, 08:30:38 AM
daar dacht ik ook aan , aan die warme lijm....maar is dat een goede oplossing ?
Wel erg definitief, heb je ook een afbeelding van de masten/portalen.
Dat maakt het mee denken wat eenvoudiger.

Gerolf

Je kan ook de platte kop van een bout tegen de onderkant van de voet lijmen ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Rangeerduivel


Rochevalien

Vollmer masten moet je in een steuntje schuiven dat tussen de biels wordt geklemd. Eens het spoor geballast is zie je daar niets meer van. Marklin heeft een gelijkaardig systeem voor de K rails,

argilla

Citaat van: Rochevalien op 03 februari 2020, 19:01:22 PM
Vollmer masten moet je in een steuntje schuiven dat tussen de biels wordt geklemd. Eens het spoor geballast is zie je daar niets meer van. Marklin heeft een gelijkaardig systeem voor de K rails,


Is het Fleischmann systeem en zijn oude Vollmer masten die wij gekregen hebben maar ze zijn nooit gebruikt.
https://www.google.com/search?q=oude+Vollmer+bovenleidings+masten&oq=oude+Vollmer+bovenleidings+masten&aqs=chrome..69i57j33.9296j0j8&sourceid=chrome&ie=UTF-8


het is de eerste afbeelding
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

argilla

#11
het is een demo clubbaan ...gebaseerd op M 116 plan maar uitgebreider met een "poot" aan  dus L vorm 3x1.80m



argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Klaas Zondervan

Die masten kun je met een schroefje vastzetten. En dat stukje van de voet verberg je dan onder de ballast.

argilla

Citaat van: Klaas Zondervan op 04 februari 2020, 13:53:44 PM
Die masten kun je met een schroefje vastzetten. En dat stukje van de voet verberg je dan onder de ballast.


kom ik terug op mijn eerste berichtje...lees maar eens na van die schroefjes. Dank u

argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Klaas Zondervan

Dat had ik naderhand ook gelezen. Maar wat heb je daar tegen?