Eerste - en latere - ervaringen met weathering

Gestart door Powered By Diesel, 02 februari 2020, 11:55:17 AM

SuSke

#15
knap werk Wim
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

modelbaanHO

Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Powered By Diesel

Bedankt voor de bemoedigende woorden!
running on heavy fuel


Powered By Diesel

Ondertussen moet er ook een stomer aan geloven. Het type 81 van Trix wordt momenteel voorzien van het nodige vuil zoals ze op het einde van hun carrière rondreden (volgens de foto's in het boek: Marklin/Trix Types 60, 62, 64, 81)

Momenteel is de airbrush er al overheen geweest. De laag blanke matte vernis is nu aan het drogen.
Nadien nog verder detailleren met de nodige pigmenten en verfjes.


81173_02 by W Daelmans, on Flickr


81173_03 by W Daelmans, on Flickr
running on heavy fuel

mark7758

BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Powered By Diesel

Nog wat kleine zaken aangepast. T-ijzer voor laadhoogte kolen, hier en daar nog wat verf / poeder, kolenschop - schop van zilverpapier, steel van soldeertin - en wat gemorste kolen. Nu nog op zoek naar hoe ik briketten kan maken voor op de tender. Beste denk ik uit balsahout, maar dit heb ik momenteel niet in huis.


81173_04 by W Daelmans, on Flickr


81173_06 by W Daelmans, on Flickr


81173_07 by W Daelmans, on Flickr


81173_05 by W Daelmans, on Flickr
running on heavy fuel

Rangeerduivel

#22
Mooi zo Wim!

"Ned eg!"  ;D

;)
Kleine tip; Verwijder de NEM-schacht vooraan indien mogelijk...en breng sierkoppeling, remleiding en stoomleiding aan...
Citaat van: Powered By Diesel op 01 april 2020, 10:54:32 AM


Alberke

Toch even dit: "Op het einde van hun carrière" droegen ze (volgens mijn zeer bescheiden mening) dat mooie "biezeke" op de cabine en de tender niet meer. Dan waren ze al een paar keer in groot herstel geweest en gewoon groen geschilderd.
In de periode dat ze dat biesje hadden waren ze waarschijnlijk properder dan de stoof van mijn grootmoeder.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Powered By Diesel

Citaat van: Alberke op 01 april 2020, 13:07:58 PM
Toch even dit: "Op het einde van hun carrière" droegen ze (volgens mijn zeer bescheiden mening) dat mooie "biezeke" op de cabine en de tender niet meer. Dan waren ze al een paar keer in groot herstel geweest en gewoon groen geschilderd.
In de periode dat ze dat biesje hadden waren ze waarschijnlijk properder dan de stoof van mijn grootmoeder.
Dit had ik inderdaad in het boek niet gezien. Maar om de lok volledig hiervoor te herschilderen en dan nieuwe decals aan te moeten brengen gaat momenteel nog mijn kunde te boven.
running on heavy fuel

Peter

Volgens de prachtige en duidelijke foto's in de boeken van Nicolas collection, bv Treinen van Belgie-de jaren 1950 en Stomend Belgie waren er toch zelfs eind jaren 50 nog verschillende stoomloks met de gele biezen op de tender enz. Ook de type's 64 en 81 bv. en heel wat tenderloks
Met vriendelijke groeten
Peter

Alberke

TJa, ik ben nu eenmaal een hevig tegenstander van vervuiling, hoe effectief ook aangebracht. Mij is altijd bijgebleven hoe goed de ploeg voor "hun" machine zorgde.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Floris

nou, ook een goed verzorgde loc is niet zo doods als een plastic model, een beetje vuil mag altijd, al is het maar de olie die onvermijdelijk ergens uit een stoomloc lekt juist omdat de ploeg er goed voor zorgt. Maar goed, wie zn modellen schoon wil houden moet dat vooral doen natuurlijk. ;)
Nou is een beetje olie misschien nog wel iets dat die 81 nog zou mogen hebben. Gewoon waar je bij een echte loc vet ziet een beetje kwasten met een mengseltje van veel glanslak, een beetje zwart en bruin en een héél klein beetje goud (dat laatste klinkt misschien raar, maar t effect is heel mooi.)
Wat ik aan die 81 sowieso leuk vind zijn de wat felle kleuren van de weathering, de heel gele roesttint. Heb ik in t echt nooit zo gezien, maar wel op ouderwetse kleurenfoto's. Als je je hele baan in die oude kleurenfoto-tinten houdt krijg je wel een heel mooi sfeertje.

Thommy

Citaat van: Alberke op 02 april 2020, 15:32:12 PM
TJa, ik ben nu eenmaal een hevig tegenstander van vervuiling, hoe effectief ook aangebracht. Mij is altijd bijgebleven hoe goed de ploeg voor "hun" machine zorgde.

Dit ging vooral op bij stomers idd. Er zat vroeger ook 1 op de club waar ik lid was. Kon z'n stomers prachtig weatheren. Enkel, als je dan begon op te zoeken zag je zelden foto's dat ze zo 'vervuild' waren.

Ik ben fan van uw diesels, ik meen het. Moet niet meer vervuild zijn. En ook realistisch
De stomer volg ik Alberke in mening. Die gaat er voor mij al net over.
Greetz

Thommy

Alberke

Op die Noord-Amerikaanse  diesels kan je pas je hartje ophalen, die zijn alleen maar proper als ze net uit revisie komen  ;D
Veel locomotieven van privé maatschappijen en industrieën waren meestal ook in erbarmelijke staat op het einde van hun carrière.
Zo'n stomer vervuilt zichzelf natuurlijk, het is niet echt een proper machientje  ;D ; voor zover ik me nog kan herinneren kreeg ook al wat er achter hing, en de propere was die aan de draad hing,  ook de volle laag. En de arme passagier die eens buiten hing had prompt een zwarte neus.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D