Auteur Topic: Eerste - en latere - ervaringen met weathering  (gelezen 2495 keer)

Offline Powered By Diesel

  • Forumlid
  • Berichten: 336
  • Voornaam: Wim
Eerste - en latere - ervaringen met weathering
« Gepost op: 02 februari 2020, 11:55:17 am »
Om de hobby wat nieuw leven in te blazen, besloten om een airbrush aan te kopen.
Vriend/vijand google geraadpleegd en besloten om voor een stille compressor te gaan.
De prijzen voor een nieuw exemplaar waren voor mijn budget en gepland gebruik een beetje aan de hoge kant.
Ondanks dat ik een airbrushleek ben , dan toch maar een tweedehands werther/silair 20a gekocht, welke bij de verkoper getest werd en goed bleek samen met een eerste pistooltje (een tweedehands FENGDA voor €15).

Een assortiment verfjes van MIG erbij, tesamen met wat pigmentpoeders en enamel effects en testen maar.
ls begin 2-3 wagonnetjes geprobeerd met wisselende resultaten en hop een eerste probleem met de compressor.
Na een halfuur gebruik blijft de compressor steeds lucht afblazen. Onze vriend Google geraadpleegd en begonnen met de ontlastklep eraf te halen en te reinigen. Even opgelost en daarna terug zelfde probleem   :(
Dan maar verder uiteen halen. Terugslagklep en aanvoerleiding afgekoppeld en gereinigd en op hoop van zege. Njet, probleem bleef. >:(
Na wat uurtjes sleutelen, proberen en uitsluiten, een nieuwe terugslagklep erin. Yes probleem verholpen.

Nu de compressor terug werkte, direct aan het serieuze werk begonnen. Mijn eerste locomotief verouderen. Keuze viel op de PIKO 8217, welke een beetje waggelgedrag vertoonde, dus niet zo'n drama moest dit totaal mislukken (hetgeen al vanaf stap 1 bijna een feit was).
Veel gelezen over Isopropyl alcohol als ontvetter, dus ook maar eens proberen. Fles van 99.9% en testen: OOOPS , de verf komt er een beetje af. Moet je schijnbaar verdunnen, maar wist ik niet. Voila, geen weg terug, nu moest ik de lok wel verouderen.

Na wat laagjes airbrush, wat geëxperimenteer met pigmenten en MIG effects hieronder het resultaat:


8217_Weathered_01 by W Daelmans, on Flickr


8217_Weathered_02 by W Daelmans, on Flickr


8217_Weathered_03 by W Daelmans, on Flickr


8217_Weathered_04 by W Daelmans, on Flickr


DSC01015 by W Daelmans, on Flickr

running on heavy fuel

Offline Michiel

  • Forumlid
  • Berichten: 10.274
  • Niets is verkeerd, zolang het maar plezeert
    • Brussel-Luxemburg anno 1920
  • Voornaam: Michiel
Re: PIKO NMBS 8217 - Eerste ervaringen met weathering
« Reactie #1 Gepost op: 02 februari 2020, 12:05:21 pm »
Waauw, Wim, om eens een keer te beginnen met airbrush en weatheren... ziet er verdomd goed uit!  8)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Offline mardig23

  • Forumlid
  • Berichten: 763
  • Voornaam: Karl
Re: PIKO NMBS 8217 - Eerste ervaringen met weathering
« Reactie #2 Gepost op: 02 februari 2020, 12:20:06 pm »
Jawadde, knap gedaan!

Voor een amateur als ik, is het niet te zien dat dit poging 1 is ;)
Mvg Karl

Offline SuSke

  • Forumlid
  • Berichten: 7.366
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
    • MTD - Edegem
  • Voornaam: Frans
Re: PIKO NMBS 8217 - Eerste ervaringen met weathering
« Reactie #3 Gepost op: 02 februari 2020, 12:28:59 pm »
Mooi begin Wim. Als je er niet aan begint, leer je het nooit. Dus die eerste stap is gezet. Een proficiat meer dan waard.

Voor de volgende zorgen dat je een flesje odourless thinner ter beschikking hebt.
Als je dan het rooster volblaast met verf, kan je die gelijk met een penseel gedrenkt in thinner terug een beetje uitwassen naar beneden toe, krijg je gelijk het uitlopen van het vuil uit de rooster.

Op naar de volgende stappen.  8) 8)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR 2021 - Hangar 27, Edegem op 23 & 24 Oktober 2021
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Offline jodo

  • Forumlid
  • Berichten: 141
  • Voornaam: john
Re: PIKO NMBS 8217 - Eerste ervaringen met weathering
« Reactie #4 Gepost op: 02 februari 2020, 13:13:39 pm »
knap werk ,doe zo voort !

Offline steamdriven

  • Forumlid
  • Berichten: 387
    • Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw.
  • Voornaam: Bart
Re: PIKO NMBS 8217 - Eerste ervaringen met weathering
« Reactie #5 Gepost op: 02 februari 2020, 15:04:45 pm »
Mooi gedaan en een snelle leerling precies.
Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

Offline Jef

  • Forumlid
  • Berichten: 176
  • Voornaam: Jef
Re: PIKO NMBS 8217 - Eerste ervaringen met weathering
« Reactie #6 Gepost op: 02 februari 2020, 16:04:49 pm »
Mooi gedaan, zo komt een loc echt tot zijn recht!  :)


Voor de volgende zorgen dat je een flesje odourless thinner ter beschikking hebt.
Als je dan het rooster volblaast met verf, kan je die gelijk met een penseel gedrenkt in thinner terug een beetje uitwassen naar beneden toe, krijg je gelijk het uitlopen van het vuil uit de rooster.


Goeie tip, SuSke!

Tuut zei de trein en de statie vertok.

Offline doomslu

  • Administrator
  • Forumlid
  • Berichten: 12.842
  • Voornaam: Luc
Re: PIKO NMBS 8217 - Eerste ervaringen met weathering
« Reactie #7 Gepost op: 02 februari 2020, 20:51:03 pm »
Een voorzichtige weathering, daar hou ik wel van. Mooi gedaan!
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Offline loco

  • Forumlid
  • Berichten: 1.730
    • Cooltrain
  • Voornaam: Peter
Re: PIKO NMBS 8217 - Eerste ervaringen met weathering
« Reactie #8 Gepost op: 02 februari 2020, 21:31:30 pm »
Prachtig, meer hoeft het niet te zijn. Is het model ook in een matte vernis gezet. Daarvoor of er na?
Loco

Mijn favoriete websites: http://www.cooltrain.be en https://www.3d-studio.be/

Online Dirky

  • Forumlid
  • Berichten: 4.604
  • Modelbouw Projecten
    • dyniMo
  • Voornaam: Dirk
Re: PIKO NMBS 8217 - Eerste ervaringen met weathering
« Reactie #9 Gepost op: 02 februari 2020, 21:37:33 pm »
super geslaagd!

Een kleinigheid die er nog veel aan verandert: Schilder de achterkant van de rode bufferplaten in 't zwart. Nu stralen die nog teveel een "plastiek-look" uit!
Dirky - THINKING OUT OF THE BOX - info: Dirk(at)dyniMo(dot)be
www.dyniMo.be - SCALEMODELS and MORE - dyniBashers - dyniTools - dyniMetal

Offline Andress24

  • Forumlid
  • Berichten: 219
  • Voornaam: Andres
Re: PIKO NMBS 8217 - Eerste ervaringen met weathering
« Reactie #10 Gepost op: 02 februari 2020, 22:06:11 pm »
Waaaw! Ik zou ook zeker eens proberen met een donkere wash de paneellijnen te accentueren!
1:1 -  Belg in München
1:87 - Kempen in de jaren '90

H0 - 2 rail DCC - DR5000 - Koploper

Offline Powered By Diesel

  • Forumlid
  • Berichten: 336
  • Voornaam: Wim
Re: PIKO NMBS 8217 - Eerste ervaringen met weathering
« Reactie #11 Gepost op: 03 februari 2020, 18:42:10 pm »
Voor de volgende zorgen dat je een flesje odourless thinner ter beschikking hebt.
Als je dan het rooster volblaast met verf, kan je die gelijk met een penseel gedrenkt in thinner terug een beetje uitwassen naar beneden toe, krijg je gelijk het uitlopen van het vuil uit de rooster.
Suske, welke rooster bedoel je precies?
Roostertjes aan de zijkant zijn deels met airbrush en deels met pigmentpoeder gedaan. Rooster bovenaan is enkel met pigmentpoeders gedaan. Hier met odourless thinner op werken had mij al wat problemen gegeven op een gesloten wagon, vandaar dat ik hier niets meer aan veranderd heb. Bij de gesloten wagon losten onderliggende verflagen op en kreeg ik geen mooie wash.

Prachtig, meer hoeft het niet te zijn. Is het model ook in een matte vernis gezet. Daarvoor of er na?

In matte vernis zetten is gebeurd tussen airbrush en enamel / pigment details. Staat nog op programma voor een extra laagje achteraf, als alles naar mijn zin is.

Een kleinigheid die er nog veel aan verandert: Schilder de achterkant van de rode bufferplaten in 't zwart. Nu stralen die nog teveel een "plastiek-look" uit!

Zal ik nog zeker doen ! Merci voor de tip !

Waaaw! Ik zou ook zeker eens proberen met een donkere wash de paneellijnen te accentueren!

Dit had ik nog niet gedaan omdat ik had gemerkt op een wagon dat dit er al snel heel vuil / zwaar geweatherd uit ziet. Ook droogden de randen van de wash niet zuiver op, waardoor deze nog lichtjes zichtbaar waren (zoals kringen/vlekken).
running on heavy fuel

Offline Powered By Diesel

  • Forumlid
  • Berichten: 336
  • Voornaam: Wim
Re: Eerste ervaringen met weathering
« Reactie #12 Gepost op: 13 februari 2020, 18:23:43 pm »
Nog wat verder gewerkt op andere slachtoffers:

De Mehano 7719


7719_old_02 by W Daelmans, on Flickr


7719_old_01 by W Daelmans, on Flickr


7719_old_00 by W Daelmans, on Flickr

en de Roco 6218


6218-6218_oud_01 by W Daelmans, on Flickr


6218-6218_oud_00 by W Daelmans, on Flickr


6218-6218_oud vs nieuw_04 by W Daelmans, on Flickr


6218-6218_oud vs nieuw_01 by W Daelmans, on Flickr


6218-6218_oud vs nieuw by W Daelmans, on Flickr
running on heavy fuel

Offline Rangeerduivel

  • Seintjesmod
  • Forumlid
  • Berichten: 5.515
  • Voornaam: Rudy
Re: Eerste ervaringen met weathering
« Reactie #13 Gepost op: 13 februari 2020, 18:29:46 pm »
Mooi Wim, "less is more"

Tip; laat de vervuilingsgraad varieren van loc tot loc, anders wordt het weer een uniform gedoe...maar dat wist je al zeker?  ;D

 ;)

Offline svvander

  • Forumlid
  • Berichten: 2.261
  • https://de-locloods.webnode.nl/
    • De Locloods
  • Voornaam: Sven
Re: Eerste ervaringen met weathering
« Reactie #14 Gepost op: 13 februari 2020, 19:20:16 pm »
Juist genoeg... zo hoort het.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI

https://de-locloods.webnode.nl/