Modelspoor, praktijk > Weatheren, vervuilen

Eerste - en latere - ervaringen met weathering

(1/8) > >>

Powered By Diesel:
Om de hobby wat nieuw leven in te blazen, besloten om een airbrush aan te kopen.
Vriend/vijand google geraadpleegd en besloten om voor een stille compressor te gaan.
De prijzen voor een nieuw exemplaar waren voor mijn budget en gepland gebruik een beetje aan de hoge kant.
Ondanks dat ik een airbrushleek ben , dan toch maar een tweedehands werther/silair 20a gekocht, welke bij de verkoper getest werd en goed bleek samen met een eerste pistooltje (een tweedehands FENGDA voor €15).

Een assortiment verfjes van MIG erbij, tesamen met wat pigmentpoeders en enamel effects en testen maar.
ls begin 2-3 wagonnetjes geprobeerd met wisselende resultaten en hop een eerste probleem met de compressor.
Na een halfuur gebruik blijft de compressor steeds lucht afblazen. Onze vriend Google geraadpleegd en begonnen met de ontlastklep eraf te halen en te reinigen. Even opgelost en daarna terug zelfde probleem   :(
Dan maar verder uiteen halen. Terugslagklep en aanvoerleiding afgekoppeld en gereinigd en op hoop van zege. Njet, probleem bleef. >:(
Na wat uurtjes sleutelen, proberen en uitsluiten, een nieuwe terugslagklep erin. Yes probleem verholpen.

Nu de compressor terug werkte, direct aan het serieuze werk begonnen. Mijn eerste locomotief verouderen. Keuze viel op de PIKO 8217, welke een beetje waggelgedrag vertoonde, dus niet zo'n drama moest dit totaal mislukken (hetgeen al vanaf stap 1 bijna een feit was).
Veel gelezen over Isopropyl alcohol als ontvetter, dus ook maar eens proberen. Fles van 99.9% en testen: OOOPS , de verf komt er een beetje af. Moet je schijnbaar verdunnen, maar wist ik niet. Voila, geen weg terug, nu moest ik de lok wel verouderen.

Na wat laagjes airbrush, wat geëxperimenteer met pigmenten en MIG effects hieronder het resultaat:

8217_Weathered_01 by W Daelmans, on Flickr

8217_Weathered_02 by W Daelmans, on Flickr

8217_Weathered_03 by W Daelmans, on Flickr

8217_Weathered_04 by W Daelmans, on Flickr

DSC01015 by W Daelmans, on Flickr

Michiel:
Waauw, Wim, om eens een keer te beginnen met airbrush en weatheren... ziet er verdomd goed uit!  8)

mardig23:
Jawadde, knap gedaan!

Voor een amateur als ik, is het niet te zien dat dit poging 1 is ;)

SuSke:
Mooi begin Wim. Als je er niet aan begint, leer je het nooit. Dus die eerste stap is gezet. Een proficiat meer dan waard.

Voor de volgende zorgen dat je een flesje odourless thinner ter beschikking hebt.
Als je dan het rooster volblaast met verf, kan je die gelijk met een penseel gedrenkt in thinner terug een beetje uitwassen naar beneden toe, krijg je gelijk het uitlopen van het vuil uit de rooster.

Op naar de volgende stappen.  8) 8)

jodo:
knap werk ,doe zo voort !

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie