Alle modellen

Gestart door Alberke, 30 januari 2020, 13:26:30 PM

Havoc

Citaat van: Gerolf op 03 februari 2020, 12:29:44 PMHet is misschien nu wel het moment om een gedeeltelijk bouwverslag ervan te tonen, zonder het grote geheel prijs te geven  ;)

Waarom niet gewoon heel minimalistisch enkele foto's. Juist foto's, zonder commentaar. Kwestie van de spanning op te bouwen. Kunnen enkele details zijn. Of enkele schetsen. Een overzicht van een half afgewerkte kast. Close-up van een loc.

Citaat van: Fretbol op 03 februari 2020, 16:59:22 PMEr zijn inderdaad vele draadjes die voor mij persoonlijk weinig of geen waarde hebben (uw verjaardag, muziek, enz...) maar dan volg ik ze gewoon niet.

Nu ga je misschien lachen, maar draadjes zoals "muziek" vind ik buitengewoon interessant. Ik heb wat interesse in muziek maar als je niet eens kijkt waar anderen naar luisteren dan luister je na een tijd altijd naar hetzelfde soort, zelfs altijd dezelfde uitvoerders. Zoiets als zo'n draadjes zijn dan soms ware ontdekkingen.

Je gelooft het misschien niet, maar nu luister ik naar "Rotting Christ". Griekse Death Metal waar ik nog nooit van gehoord had tot enkele weken geleden.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

doomslu

Ik lees toevallig in een interview met het hobby-fotograaf over zijn ervaring met een bekend forum voor fotografie:
"Je leert veel uit de geposte commentaren, zowel op je eigen foto's als op die van anderen. Die feedback is het allerbelangrijkste. Jammer genoeg geeft een steeds kleinere groep mensen reacties met inhoud die je helpt om jouw foto's steeds beter te maken. Een waardering of een schouderklopje is leuk, maar vooral gefundeerde opmerkingen over de inhoud van de foto, de techniek, de compositie en de belichting geven een echte meerwaarde..."

Het blijkt dus ook andere fora te overkomen.
Luiheid van de mens wellicht. We kunnen nergens meer moeite voor doen, meen ik.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Dirky

luiheid? denk ik niet... veel meer andere, snellere en vaak betere kanalen.

Voorbeeld: Ik wil na 40 jaar nog eens een RC vliegtuigvleugel met doek bespannen. Ik zou de vraag "hoe gaat dat tegenwoordig?" op drie fora waar ik lid van ben kunnen stellen en dan enkele dagen wachten op een zinnig antwoord, maar 'k ben gewoon nekeer naar YT geweest en 10 minuten daarna wist ik waar de klepel hing.

Je gaat toch hier de vraag niet stellen hoe je met de grasjes van Martin aan de slag moet? ... YT, geuren en kleuren!

Ik vind het jammer maar dit forum dat vroeger zo belangrijk leek om wat bij te leren -  en ik heb hier echt veel bijgeleerd - is op dat gebied niet meer wat het was en dat heeft echt niets met de mensen te maken maar met die andere wereld die nu zo bereikbaar geworden is voor iedereen...


Michiel

#78
Het is eigenlijk toch een vreemde dynamiek. Tot de jaren '90 was modelbouw een heel individueel gebeuren, dat je thuis deed in de anonymiteit. Je kocht dan tijdschriften om op de hoogte te blijven, maar je was alleen. (buiten zij die in clubs hun ding deden, maar dat was meer een minderheid.)

Met internet kwamen de fora. Eindelijk kwamen modelbouwers met elkaar in contact. Uitwisseling van ervaring, mekaar kennen, helpen en leren. Modelbouwen kreeg een sociale kant. Modelbouw nam een enorme vlucht in kwaliteit van afwerking. De verwachting en de lat ging heel snel de hoogte in voor de modale modelbouwer door de actieve participatie.

Vandaag gaat modelbouw mee op in de vluchtige media van YT en FB. Alles wordt terug anoniem. Modelbouw wordt terug een individueel gebeuren van filmpjes kijken en smilies delen. Passive participatie in de anonymiteit van het modiale internet en pseudonymen. Men zit terug alleen filmpjes te kijken, zoals 30 jaar geleden we tijdschriften lazen...  passief.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

SuSke

en clubs klagen dat ze geen nieuwe leden meer binnen krijgen...

Zoals je stelt Michiel, het is inderdaad terug minder "sociaal open" aan het worden.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Floris


evan

Citaat van: SuSke op 04 februari 2020, 12:16:03 PM
en clubs klagen dat ze geen nieuwe leden meer binnen krijgen...

Zoals je stelt Michiel, het is inderdaad terug minder "sociaal open" aan het worden.

Niet iedereen heeft daar ook behoefte aan.  Heel veel mensen zijn juist blij dat ze eindelijk ns even op zichzelf kunnen zijn met hun hobby.  De hobby leeft absoluut verder en een forum zoals dit en clubs zijn daar echt geen barometer voor.  De toegankelijke YT en FB kanalen dragen er toe bij dat het niveau van de individuele modelspoorder dan ook hoger ligt dan bijvoorbeeld de jaren 90 en bovendien raken er meer producten gekend door die bepaalde media.

De hobby leeft absoluut nog onder de mensen en dat kan je zien aan de talrijke merken en hun diversiteit van producten die worden uitgebracht. 

Persoonlijk ontmoet ik veel modelspoorders en vaak met grote ambities en dit via verschillende kanalen en als je vraagt achter dit forum, het tijdschrift of de expo's dan kennen ze die niet of krijg je het antwoord: Daar ga ik me niet mee bezighouden. 

Allemaal een vorm van perceptie dus en ook evolutie in functie van de tijd en eigen aan de tijd.
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Klaas Zondervan

Ik denk dat het met het terug anoniem worden wel meevalt. Het was ergens in de jaren '80 dat het fenomeen modelspoortentoonstelling werd geboren. Clubs en individuen gingen massaal modulaire spoorbanen bouwen om die aan het volk te tonen. Dat zorgt voor veel onderlinge contacten. En het tentoonstellingswezen is nog lang niet dood naar mijn mening. Het kan zelfs een stimulans zijn voor de stillen in den lande. Die komen naar zo'n tentoonstelling, maken zwijgend hun rondje langs al het moois wat daar staat en gaan weer naar huis. Maar wel met een hoop nieuwe ideeën die ze op hun zoldertje kunnen toepassen.

Peter

Als ik denk aan de drukte op de twee jaarlijkse beurs ingericht door MSM vind ik dat het echt nogal meevalt.
Iets wat we hier niet hebben is zoals in Duitsland in veel stadjes modelspoor baantjes/clubs die alle dagen open zijn en dan heb ik het niet over die heeeeel grote modelspoorbanen zoals in Hamburg e.d.
Met vriendelijke groeten
Peter

SuSke

Citaat van: evan op 04 februari 2020, 14:48:34 PM...
De toegankelijke YT en FB kanalen dragen er toe bij dat het niveau van de individuele modelspoorder dan ook hoger ligt dan bijvoorbeeld de jaren 90 en bovendien raken er meer producten gekend door die bepaalde media.

De hobby leeft absoluut nog onder de mensen en dat kan je zien aan de talrijke merken en hun diversiteit van producten die worden uitgebracht.  ...

En dat merken we ook aan de interesse op onze FB-pagina en FB-groep.
Misschien moeten we gewoon die toer opgaan.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Stef71

Citaat van: Michiel op 04 februari 2020, 10:31:44 AM
Het is eigenlijk toch een vreemde dynamiek. Tot de jaren '90 was modelbouw een heel individueel gebeuren, dat je thuis deed in de anonymiteit. Je kocht dan tijdschriften om op de hoogte te blijven, maar je was alleen. (buiten zij die in clubs hun ding deden, maar dat was meer een minderheid.)

Met internet kwamen de fora. Eindelijk kwamen modelbouwers met elkaar in contact. Uitwisseling van ervaring, mekaar kennen, helpen en leren. Modelbouwen kreeg een sociale kant. Modelbouw nam een enorme vlucht in kwaliteit van afwerking. De verwachting en de lat ging heel snel de hoogte in voor de modale modelbouwer door de actieve participatie.

Vandaag gaat modelbouw mee op in de vluchtige media van YT en FB. Alles wordt terug anoniem. Modelbouw wordt terug een individueel gebeuren van filmpjes kijken en smilies delen. Passive participatie in de anonymiteit van het modiale internet en pseudonymen. Men zit terug alleen filmpjes te kijken, zoals 30 jaar geleden we tijdschriften lazen...  passief.
Helaas kunnen we door Covid-19 niet anders.
Nihil verenigingsleven op het moment. Maar gelukkig hebben we onze hobby die we thuis in alle anonimiteit kunnen bedrijven. Das het voordeel van deze hobby.
Laat ze maar lachen dat we met de treintjes spelen.