Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Alle modellen

Gestart door Alberke, 30 januari 2020, 13:26:30 PM

Floris

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 01 februari 2020, 22:16:31 PM
Vaak heb ik het idee dat sommige anderen iets bepaald willen opdringen als het ultieme
ja. 1985 is drie jaar te vroeg  >:(

Metpetergaathetbeter


Floris


svvander

Direct boter bij de vis... al was het niet gepland. Vanmorgen is zoonlief geïnterviewd door ROB-tv op de beurs in Oud-Heverlee. Als ik het filmpje vind, post ik het hier nog wel. 
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Kris

Hallo ,

Vroeger poste ik hier nog weleens iets , nu stukken minder ik doe aan zelfbouw van Belgisch rollend materieel .
Vroeger was er daar nog regelmatig iets van te vinden in het modelspoormagazine  , laatste jaren bijna uitsluitend nog landschapsbouw , de reden dat ik gestopt ben het te kopen. Dezelfde evolutie zie ik hier op het forum , en zelfs de bouwverslagen van de banen worden hier schaars , als je al eens iets post over de bouw van een loc dan krijgt dit veel minder reacties dan een of andere grap. Veel moeite steek ik er dus ook niet meer in.

Kris

Michiel

#50
En nochtans hoeft een bouwverslag van een modelbaan niet veel moeite te kosten. Ik spreek dan even voor mezelf met m'n Brussl-Luxemburg project. Het is niet echt een bouwverslag maar eerder een verhaal over grote en kleine gebeurtenissen, meevallers en tegenslagen, steeds met een foto ter illustratie. Modelbouwtechnisch is het geen hoogstaande lectuur, maar ik verla gewoon wat er is gebeurd, en wat ik denk te doen. Is dit interessant? Dat is aan jullie om te beslissen, maar de moeite om een fotootje te trekken, hier te plaatsen en een korte tekst erbij is klein.

Een bouwverslag van de scratchbouw of ombouw van een loc of zo, is veel meer werk, met het maken van tussentijdse foto's, nota's van wat en hoe. En dan de gecondenseerde vorm hier publiceren. Het vraagt wel wat extra tijd en organisatie om dit te doen. Dit zijn dan ook meteen de meer boeiende draadjes op het forum. Ik snap dan wel de ontgoocheling wanneer er dan een bijna stilte heerst na het posten. Je doet de moeite, maar voor wie?

Maar het is wel de weg te bewandelen door ieder die zich geroepen voelt. En dat is werkelijk iedereen. Als beginner mag je trots zijn op je eerste overwinningen, en jouw resultaat tonen. Ik snap wel dat het intimiderend is om meteen tussen de "groten" te staan, maar weet dat de "groten" heel open staan voor elk creatief initiatief, en je zullen helpen om volgende keer nog beter te doen. Kritiek is meestal positief bedoeld, en positief op te nemen.

Ik bedoel, DOEN is de manier om weer wat leven in de brouwerij te brengen. Enkel de pijnpunten opsommen en slechte ervaringen delen is niet genoeg. We kunnen er uit leren, maar hoedanook zijn hier verslagen van modelspoorbouw nodig, worden active modelspoorthemas verwacht, want dit is een MODELSPOORFORUM.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

efl045

Citaat van: Michiel op 02 februari 2020, 16:47:13 PM
dit is een MODELSPOORFORUM.
Echt? Goed dat je het nog eens zegt, ik dacht dat het hier eerder een soort eenzame harten bureau was; enkel de verjaardagswensen, de moppen en alles wat niet met modelspoor te maken heeft scoren hier goed...

Alberke

Citaat van: efl045 op 02 februari 2020, 18:04:46 PM
Citaat van: Michiel op 02 februari 2020, 16:47:13 PM
dit is een MODELSPOORFORUM.
Echt? Goed dat je het nog eens zegt, ik dacht dat het hier eerder een soort eenzame harten bureau was; enkel de verjaardagswensen, de moppen en alles wat niet met modelspoor te maken heeft scoren hier goed...
Ja, als ge niks anders bij te dragen hebt... Rubrieken zoals "uw nieuwste aanwinst"  en zeker "uw niet trein gerelateerde aanwinst" , de muziek die je speelt, "dedju", veroorzaken dat. Dat geeft meer een tooghangers sfeer. Maar misschien maakt het dat juist aangenaam om er deel van uit te maken
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Floris

uh, ja als je de tooghangers ook wegjaagt blijft er niemand over. Denk dat een forum beide nodig heeft. Als er steeds krampachtig serieus gedaan wordt, nouja, heb me daar in eigen land al genoeg aan geërgerd.

SuSke

 ;) ;) Begrijp je helemaal Floris.

Ik lees veel mee, post zo nu en dan eens iets, maar ook niet alles.
En als ik iets post en er komt een positieve kritiek op, dan streelt dat m'n ego.
Is die kritiek negatief, dan pikt dat even, maar dan haal je het positieve er uit en doe je verder.

En de rest die er gewoon wil op los zagen en zeveren, die laat ik gewoon verder zagen en zeveren. Af en toe komt er dan een glimlach op mijn gezicht, schrijf ik een (stekende) commentaar of slaak ik een stille zucht en de rest doet rustig verder zijn ding.

Kortom, ik heb hier al een boel dingen getoond, geleerd, gevonden, geslikt, gelachen en gevloekt en hoop dat nog een aantal jaren verder te kunnen doen in een gezonde mix, net zoals het leven is, zonder "fake gedoe".
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Koen

Ik denk dat we het allemaal niet zo negatief moeten bekijken. Ik pik heel wat dingen op van dit forum. Als ik iets post, krijg ik positieve en negatieve commentaar.  Wat is er mis mee? Niets. Leer uit de negatieve commentaren en relativeer.
Bouwverslagen, ja, ook ik post wel eens iets maar ik ben vooral een lezer. Waarom? Heel eenvoudig, ik heb gewoon te weinig tijd om te posten. Bij mij loopt het bouwen op een laag tempo doordat er veel andere dingen te doen zijn. Ik hoor jullie dan zeggen "maar je hebt wel tijd om te lezen". Correct, maar dit is meestal niet wanneer ik thuis ben  ;D (mensen die mij kennen begrijpen deze stelling).
Desondanks vind ik dat ik veel boeiende mensen heb leren kennen via dit forum! En dat is tenslotte waar het om gaat: mensen leren kennen en informatie delen. Ik heb op basis van de vele commentaren al heel wat geleerd.
Er zijn heel wat mensen die van mij een beter modelbouwer gemaakt hebben. Denk maar aan de kunst van het modelleren met sculptamold, het gebruik van makettekarton voor allerhande doeleinden, ...
Misschien moeten we als lid van het forum meer uit de bubbel komen waar we inzitten en durven zeggen waarvoor we staan. Dit kan op samenkomsten, beurzen, opendeurdagen van clubs,... Uit de anonimiteit komen, maakt een forum veel levendiger. Je weet wie tegenover je staat waardoor er op zich ook veel misverstanden voorkomen worden. Zoveel mensen, zoveel meningen maar als je weet wie er tegenover jou staat, ga je veel gerichter kunnen schrijven. Je weet wie iets schrijft en dat maakt het allemaal een stuk eenvoudiger.


Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

erik de noorman

Pfffff dat is hier een serieuze boterham. Ik ben een van de aller eerste leden nog van het Yahoo forum.                                                                                          Ja het forum is onder tussen veranderd.                                                                                                                                                                                         Heeft vooral te maken met draadjes die hier in feite (mijn mening) niet thuis horen.                                                                                                               Staan die in mijn weg?                                                                                                                                                                                                                 Neen ik negeer die gewoon.                                                                                                                                                                                                           Model bouwen dat doe ik voor mijn plezier en op mijn eigen manier met een verhaal als het kan.                                                                                                                    Ik toon dat graag en probeer zoveel mogelijk hier te plaatsen.                                                                                                                                           Maar het vraagt tijd om foto's te nemen en te plaatsen.                                                                                                                                   Bouwverslagen laat ik al eens achterwegen de laatste tijd door de simpele reden dat ze elders verschijnen (blijft in de familie).                                                                         Ik krijg ook graag al eens een schouderklopje (wie niet) maar dat is niet het belangrijkste onderdeel van mijn deelname hier aan het forum.                                                                                                                                                                                                                                      Op gestelde vragen antwoord ik steeds en graag maar er worden er niet veel gesteld.
Dat laatste vind ik erger dan het niet krijgen van schouderklopjes.
De reden dat er geen bouwverslagen van de minibaantjes zijn kan ik wel raden.                                                                                                                        Ik heb zelf een aantal keren mee gedaan en steeds uitgebreid de bouw hier van op het forum getoond.                                                                           Het nadeel is dat ze het al kennen en beu zijn voor het de eerste maal wordt getoond.
Wat voor mij een enorme afknapper is die steeds terug komende kinderlijke zever ook al is het  met een knipoog over Marklin en de puko's.
Objectiviteit is daar soms ver te zoeken.


Erik.

Er is precies iets mis gegaan met de tekst.

Metpetergaathetbeter

je hoeft de gelukwensen, de moppen niet te lezen daarvoor dit forum ook opgedeeld is in verschillende delen, blijkt dat sommigen dit niet echt snappen en dan krijg je bij de moppen de opmerking "liever geen moppen dit heeft niets met modelspoor te maken".Er zijn ook zaken die mij niet interessereen maar anderen dan weer wel waarom zou ik dan daar kritiek op  moeten geven !

Sicco

#58
Citaat van: erik de noorman op 02 februari 2020, 23:03:06 PM
Wat voor mij een enorme afknapper is die steeds terug komende kinderlijke zever ook al is het  met een knipoog over Marklin en de puko's.
Objectiviteit is daar soms ver te zoeken.

Die snap ik even niet...
Wat is er niet objectief aan een keuze tussen gelijk- en wisselspanning als er mensen zijn die in die keuze niet voor het Märklin concept zijn?
Het komt een beetje over als 'als je het Märklin concept niet goed vind ben je niet objectief'. Hoezo? Het is juist één van de meest heldere keuzes in onze hobby met aan beide kanten duidelijke karakteristieken waar iemand een mening over kan en mag vormen
Ik snap best dat als je voor Märklin hebt gekozen het vervelend is dat sommige zaken telkens weer terugkomen, maar dat is een beetje de consequentie van elke keuze toch?
Märklin is nu eenmaal controversieel juist door (de vasthoudendheid aan) die specifieke keuzes, het is niet voor niets een discussie die, zo las ik toevallig vandaag, al zeker 53 jaar speelt. Ja, al in 1967 was er in de toenmalige modelbouwpers in Duitsland een discussie over de Märklin-keuzes (en toen waren er nog niet eens zaken als slanke wissels, stille motoren, digitale besturing etc.)
Ik heb niet de intentie die discussie hier inhoudelijk weer op te rakelen (want het voegt inderdaad niks meer toe en het helpt niet), maar het telkens zo overgevoelig zijn voor kritiek op Märklin is net zulke 'kinderlijke zever' (zou niet mijn woordkeus zijn geweest) als de kritiek zelf. Het staat jullie verder volledig vrij om net zoveel kritiek te hebben op het 'gelijkstroom-concept' als jullie willen.  Jullie hebben indertijd neem ik aan toch dezelfde afweging gemaakt in de argumenten voor en tegen en daarbij de keuze gemaakt voor Märklin?
En als je vind dat er in een bepaalde discussie niet objectief gekeken wordt, b.v. dat een bepaald model dat door Märklin en een ander wordt gemaakt (zeg de reeks 59) niet objectief bekeken zou worden omdat één van beide een Märklin model is, dan kun je daar toch makkelijk gehakt van maken met feitelijke argumenten?

NB @mod: draadje wellicht verplaatsen naar 'over het nieuwe forum'??

Sicco

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 03 februari 2020, 00:36:44 AM
je hoeft de gelukwensen, de moppen niet te lezen daarvoor dit forum ook opgedeeld is in verschillende delen, blijkt dat sommigen dit niet echt snappen en dan krijg je bij de moppen de opmerking "liever geen moppen dit heeft niets met modelspoor te maken".Er zijn ook zaken die mij niet interessereen maar anderen dan weer wel waarom zou ik dan daar kritiek op  moeten geven !

Eens, maar er werd hierboven ook meer gezegd dat deze off-topic berichten nogal de overhand hebben en niet dat ze niet zouden mogen.

Ik heb ooit gepoogd hier een topic te starten 'nieuw in de winkel' waar nieuwe Belgische producten die verkrijgbaar zijn geworden een podium konden krijgen
Er   was   NUL   interesse
Niemand vind het interessant om nieuw verschenen modellen te melden of te bespreken
En ook vandaag de dag zie je dat het leeuwendeel van de nieuwe Belgische modellen verschijnt zonder dat er ergens iemand hier interesse voor lijkt te hebben
Ja dan denk ik ook wel eens....