Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Alle modellen

Gestart door Alberke, 30 januari 2020, 13:26:30 PM

Alberke

Maar gasten toch, wat gaat ge doen met al die prullen? Schandalig dure plastieken dozekes. :(
Om in de kast te zetten? Koop dan liever Meissen, dat gaat uw bomma tenminste mooi vinden.
Maak zelf eens iets, of ga op reis met uwe levenspartner, of in casu alleen.
Of leef gevaarlijk en ga ze in China kopen waar ze gemaakt worden. ;D
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Koen

Ja Hugo, daar heb je een punt ... en toch ... als je het verzamelen in je genen hebt  :-X.
Je wil niet in mijn garage kijken  ::). Gelukkig heb ik nu wel wat zaken weg gegeven maar je denkt altijd dat je het wel eens zou kunnen gebruiken.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik jou bedenking ook al eens gemaakt heb maar als je dan die mooie zaken ziet ...
Gelukkig hou ik die drang binnen de perken want ik ken koppels die door dergelijke problemen uit elkaar gegaan zijn.

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

Alberke

Citaat van: Koen op 30 januari 2020, 14:59:53 PM
Ja Hugo, daar heb je een punt ... en toch ... als je het verzamelen in je genen hebt  :-X.
Je wil niet in mijn garage kijken  ::). Gelukkig heb ik nu wel wat zaken weg gegeven maar je denkt altijd dat je het wel eens zou kunnen gebruiken.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik jou bedenking ook al eens gemaakt heb maar als je dan die mooie zaken ziet ...
Gelukkig hou ik die drang binnen de perken want ik ken koppels die door dergelijke problemen uit elkaar gegaan zijn.

Groetjes,
Koen
Inderdaad Koen, prioriteiten, daar gaat het om. Als koppels zeker.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Havoc

Citaat van: Alberke op 30 januari 2020, 13:26:30 PM
Maar gasten toch, wat gaat ge doen met al die prullen? Schandalig dure plastieken dozekes. :(
Om in de kast te zetten? Koop dan liever Meissen, dat gaat uw bomma tenminste mooi vinden.
Maak zelf eens iets, of ga op reis met uwe levenspartner, of in casu alleen.
Of leef gevaarlijk en ga ze in China kopen waar ze gemaakt worden. ;D

Bij mij zijn het meestal kartonnen dozen. Waar de rommel die ik koop in zat. Heb onlangs enkele kilo aan de deur gezet. En op reis gaan? .... ik kom meestal met meer rommel terug dan ik vertrokken ben! :D
Met vakantie voor onbepaalde duur.

dani

ik ben ook een verzamelaar, en niet alleen van treinen.
Wat is daar mis mee ?

Als ik ooit  "mijne lepel neerleg" zal iemand er wel iets aan hebben.
Mijn "nabestaanden" zullen wel zo verstandig zijn om mijn  werelds goed te verkopen en de centen voor zichzelf nuttig te besteden.
Zullen ze er rijk van worden ?  NEEN, de opkopers zullen hen in 't zak zetten.
Maar zullen ze er wat aan over houden ? JA , meer dan dat het op de bank staat.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Michiel

#5
Tja, modelbouw en modellen verzamelen zijn welvaarthobbies. We leven over het algemeen vrij onbekommerd en de basis levensbehoeften zijn geen echte zorg. Wat doe je dan met je vrije tijd? Als jij Meissen wilt kopen voor je bomma, Hugo, dan moet je dat vooral doen. Maar er is toch niets "fout" aan het zich vermaken met kleine, plastieke namaakvoorwerpen, of het nu bouwen is of gewoon in een kast zetten. Is gevaarlijk leven, reizen met of zonder partner dan "beter"? Die invulling is erg individueel. En TE is steeds slecht, ongeacht of het om verzamelen of reizen gaat.

Het belangrijkste met onze velvaartstatus is om te kunnen relativeren, redelijk te blijven, een poging doen om gewoon gelukkig te zijn met wat men heeft, en gelukkig te maken met wat men deelt. Meer moet dat toch niet zijn? En daar passen treintjes en dure dozekes ook zonder probleem tussen.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Herwig

#6
Porselein verzamelen ? 
Hummeltjes dan, is dat geen beter idee ?
Oude Leica of Rollei wél zeker ?  Is tenminste in metaal ... ?
Of Dinky's zonder ruitjes, in zamac en blik ?
Val-Saint-Lambert vazen & asbakken ? 
Tin Tin van juist voor den oorlog ?    Maar dat is tenslotte ook maar karton & papier ...
( geen van deze spullen verzamel ik persoonlijk, voor de goede orde ... )

M'n jaren zestig postzegels heb 'k jaren geleden allemaal op uitgaande omslagen geplakt, want pvd minder waard dan de nominale waarde (de postzegels).   Sorry bompa, voor al uw moeite destijds.

En toch heb 'k, mea culpa, weer enkele RUB-dozen bijbesteld om H0-wagentjes, netjes op een rijtje,  in te stoppen.
Keurig per type natuurlijk, ketel- of open dan wel gesloten.... bruin of groen.

En op zolder onder het schuine dak, kartonnen dozen met in 't groot erop geschreven:    " deze treinendoosjes niet weggooien want zijn soms evenveel waard als hun inhoud".
Voor als we toevallig in dat neergeschoten vliegtuig hadden gezeten, enkele weken geleden .

En toch heeft Alberke voorwaar een punt.  Serieus.   

rgp

Michiel,

TE is niet altijd slecht, TEVREDEN is toch goed. ;D

Voor de rest geef ik je 100% gelijk.

Roland

Michiel

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

dieselfreak

Ik ben het helemaal eens met Michiel & co. Alles kan een mens gelukkig maken, of het nu lege of gevulde kartonnen dozen zijn, reizen of ander vertier, geld moet rollen en dat doet het altiijd. Maar je kan het beter besteden aan iets waar je blij van wordt dan het af te geven aan de bodemloze put van Vadertje Staat of het te laten wegkwijnen bij die gangsters van banken. Punt gemaakt, doei!
MC

Alberke

Michiel: mijn bomma is al lang dood, ik ook bijna trouwens  ;D
Herwig: met een Leica kan je nog eens buiten komen, fotoke maken, van de frisse lucht genieten. ;)
Hier spreekt trouwens een verwoed ex-verzamelaar, maar van alles wat ik heb zijn maar enkele modellen kant&klaar gekocht, de rest is allemaal aangepast ("gesuperd  :D ) of zelf gebouwd. Wat de Belgische betreft toch.
En natuurlijk doet ge met uw centen wat ge wil, zeker nu de banken geld vragen om ze bij te houden (schande!).
Maar het is die zelfbouw die hier op het forum ontbreekt in mijn ogen. Buiten bij een paar ouwe rotten (sorry) zie ik weinig eigen werk de laatste tijd.
Ik weet, bouwdozen zijn niet meer van deze tijd, en wie heeft er nu nog belangstelling voor die ouwe stomers.
Wat men nu aanbiedt is in mijn ogen allemaal fantasieloze eenheidskoek, met soms een uitzonderlijk initiatief van een fabrikant.
En voor er iemand over struikelt: ja, die Canadese dingen lijken ook allemaal op elkaar ;D

Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Michiel

#11
Citaat van: Alberke op 31 januari 2020, 13:28:22 PM...Maar het is die zelfbouw die hier op het forum ontbreekt in mijn ogen. Buiten bij een paar ouwe rotten (sorry) zie ik weinig eigen werk de laatste tijd...
Dat vind ik ook. Vele jaren kwamen vele MSM-minibaantjeswedstrijdkandidaten de bouw van hun ding hier wekelijks reporteren. Dat vond ik erg interessant. Ombouwen en verbelgischen was hier nooit erg aanwezig. Dat zou ik ook wel meer willen zien... Laat me eraan denken dat ik eens de pees op mijn verhuis moet leggen, en de heropbouw van mijn baan moet doorzetten. Kan ik eindelijk weer participeren in het tonen mijn mijn geklungel en ander gepruts in een schaal dat maar weinigen kan boeien...  ::)  ;D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Alberke

Michiel: als N fan moet je Noord-Amerika doen, de keuze is daar overweldigend!
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

PeterVG

Ik vrees dat in het reglement van de minibaantjes wedstrijd staat dat het tonen van fotomateriaal van het minibaantje niet toegestaan is voor de beurs. In het verleden kon dit wel. Is dit een nieuwe regel of ben ik fout? Jammer is het zeker want zo leefden we met zijn allen naar een nieuwe expo toe.
Wat eigen bijdragen betreft. Ik geef het toe. Ik post minder dan voorheen. Wellicht omdat er ook niet veel reacties komen als ik iets post. Wat ontmoedigend werkt om weer te posten. Maar dat is wellicht mijn eigen fout omdat ik ook op facebook actief ben en velen daar hun reacties posten.
Zelfbouw artikels en ombouw artikels horen zeker op het forum. Enkele dagen terug zag ik een prachtig ombouwproject passeren van een Type 64 getooid met het superingssetje van PBmessing modelbouw. Zelf heb ik ook zulk een setje dat opgebouwd moet worden. Jammer dat de persoon in kwestie niet meer info heeft gegeven in een bouwverslag. Daar had ik zeker uit kunnen leren. Nu ja, niet iedereen heeft de behoefte om hier tijd voor vrij te maken.

Alberke

Citaat van: PeterVG op 31 januari 2020, 18:32:46 PM
Enkele dagen terug zag ik een prachtig ombouwproject passeren van een Type 64 getooid met het superingssetje van PBmessing modelbouw. Zelf heb ik ook zulk een setje dat opgebouwd moet worden. Jammer dat de persoon in kwestie niet meer info heeft gegeven in een bouwverslag. Daar had ik zeker uit kunnen leren. Nu ja, niet iedereen heeft de behoefte om hier tijd voor vrij te maken.

Die persoon was ook teleurgesteld over de koele reactie.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D