55 B-models/VBV Kapotte tandwielen & 22/23/25/25.5 cardankop

Gestart door OlivierV, 30 januari 2020, 12:10:48 PM

Klaas Zondervan

In een envelop sturen lijkt me een slecht idee. Dan heb je kans dat je alleen de envelop thuis krijgt en de tandwielen zijn dan achtergebleven in de sorteermachine van de post.
Beter een degelijke verpakking zodat er meer zekerheid is dat je ze ongeschonden ontvangt.

Negenentwintig

CiteerDe wielen zijn volgens mij wel hetzelfde (en dus met iets te kleine flenzen voor 3 rail)
Heeft er iemand de beide types in huis om te kunnen bevestigen ?

Mvg
Olivier 77

ik heb de flensdiameter van de 3-railwielen gemeten: 14mm.
Hiermee gaat mijn MSM 5528 zonder problemen door de (M-rail) wissels van Märklin.

Ik heb recent tweedehands de VBV dummy 55 gekocht (2-railuitvoering), en die heeft het er moeilijker mee.
Ik vermoed dus dat de flensdiameter bij 2-railwielen kleiner is, zoals bij andere merken.

Mvg
Born under the sign of steam.

Klaas Zondervan

Niet alleen de flenshoogte, ook de flensdikte is verschillend. Het verschil is zodanig dat een  2-rail model eigenlijk niet goed rijdt op 3-rail sporen en andersom.

Metpetergaathetbeter

#213
Misschien is er ook maar reactie gekomen na het lezen van vrij veel mensen hun ongenoegen die durfden te praten en voor hun mening uit te komen.Daar kunnen ze bij VBV niet over kijken, jammer dat zo'n reactie al niet veel eerder spontaan kwam zonder daarbij bijna met het mes op de keel gezet te zijn.Daarbij het feit dat men nu verteld nu pas op de hoogte te zijn van dit draadje dat mag je beschouwen als fabeltje. Trouwens kocht ik al mijn loc's daar dan had men mij(en alle andere klanten) gewoon een mailtje kunnen sturen met hun zoeken naar een oplossing.

Toch kan ik Johnny niet geheel ongelijk geven, ons geld DIENDE ook goed en genoeg zijn, ik vind zelfs belachelijk dat men dat durft te vragen.

Al bij al toch goed dat het mogelijk tot een oplossing kan komen alleen maar jammer dat het niet anders kon dan op deze manier.Dat men daar een beetje teerde op "want niet weet niet deert"

efl045

Citaat van: mark7758 op 26 december 2020, 11:48:37 AM
In het NL. Heb vertrouwen. Geloof in de toekomst. En kijk naar de lichtpuntjes.
Voel me bijna een (schijn)heilige.
Je vertaalt enkel Amen, Case Closed is iets helemaal anders  :)

Negenentwintig

CiteerIn een envelop sturen lijkt me een slecht idee. Dan heb je kans dat je alleen de envelop thuis krijgt en de tandwielen zijn dan achtergebleven in de sorteermachine van de post.
Beter een degelijke verpakking zodat er meer zekerheid is dat je ze ongeschonden ontvangt.

Mijn gratis - wegens nog onder garantie - vervangassen zaten in een enveloppe. Perfect afgeleverd. Waarom dan in een doos(je) verpakken?
Info: in alle jaren dat ik via e-Bay aankoop, is er nog nooit een envelop verloren gegaan.

Mvg
Born under the sign of steam.

Metpetergaathetbeter

#216
ik zou dat draadje nog niet afsluiten en misschien zullen we hier in de toekomst ook possitieve reacties kunnen plaatsen, zullen het maar met Will Tura's(da's ook ne W-Vlaming) woorden afsluiten :" Hoop doet leven !"  :)

Rangeerduivel

#217
Citaat van: Klaas Zondervan op 26 december 2020, 11:54:05 AM
In een envelop sturen lijkt me een slecht idee. Dan heb je kans dat je alleen de envelop thuis krijgt en de tandwielen zijn dan achtergebleven in de sorteermachine van de post.
Beter een degelijke verpakking zodat er meer zekerheid is dat je ze ongeschonden ontvangt.

Dat moet dan minstens een bubbeltjes-enveloppe zijn want een gewone enveloppe wordt platgewalst door de sorteermachine.
En een bubbeltjes enveloppe moet geen 10€ kosten, tijd dat ze dat beseffen in Ingelmunster (zeker in dit geval)
Maar het feit dat er eindelijk reactie van hen is, duidt wel op een goed teken aan de wand, was het niet dat waar hier meermaals om gevraagd is?
Als ik ooit problemen van die aard heb aan één van mijn loc's en ik kan die opgelost zien voor minder dan 10€ ben ik een tevreden mens.
Je moet het ook langs de menselijke kant bekijken en de producent niet voor een onoplosbaar dilemma plaatsen, hij verliest er al genoeg aan en heeft daar zelf ook niet om gevraagd!
Mede met dank aan Luc Dooms voor zijn niet geringe tussenkomst

;)


Klaas Zondervan

Citaat van: Rangeerduivel op 26 december 2020, 12:42:03 PM
Je moet het ook langs de menselijke kant bekijken en de producent niet voor een onoplosbaar dilemma plaatsen, hij verliest er al genoeg aan en heeft daar zelf ook niet om gevraagd!
Dat is wat ik bedoelde toen ik eerder schreef dat het probleem ze boven de kop is gegroeid. Daarbij moet je bedenken dat VBV weliswaar de formele producent is, maar ze zijn door de fysieke producent opgezadeld met een vervelend probleem.
Wat die 10 euro verzendkosten betreft, als iemand 10 van deze probleemlocs heeft zullen ze toch wel alle vervangstukken  in 1 zending doen? Dan is het nog maat 1 euro per loc. :D

Olivier77

Beste Rik,
Je moet het verschil meten tussen de diameter van het wiel en de diameter van
de flens. Die moet verschillend zijn tussen 2 en 3 rail.
Ook de vorm van het wiel moet normaal iets anders zijn.
Mvg
Olivier 77
3rail, Krails, Ecos2, Koploper

OlivierV

Ik ben wel benieuwd naar de definitieve oplossingen.

Voor de 23ers is het heel simpel, ga terug naar dat metalen kardankopje zoals vroeger het geval was, dan ben ik ervan overtuigd dat hier quasi geen uitval meer zal zijn.
Zoals onderstaand vergelijk duid. Graag terug de oplossing zoals ze werd toegepast in 6102 en 60 proto locs, uiterst duurzaam. Ook gebruikt ls models nog steeds dit beproefd concept bij hun nieuwe producent.



Voor de 55ers, graag ook voor de 2-rail modellen een volledige as met geïsoleerde wielen en uiteraard betere kunststof voor de tandwielen, hopelijk deze keer goeie keer.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Metpetergaathetbeter

misschien kan hij daar niet zomaar gebruik van maken, hangt er van af wie daar van dit systeem eigenaar is, mogelijks andere constructeur dan nu het geval is ? Maar we kijken hoopvolwat de toekomst (en VBV) ons brengen zal ;)

Negenentwintig

CiteerBeste Rik,
Je moet het verschil meten tussen de diameter van het wiel en de diameter van
de flens. Die moet verschillend zijn tussen 2 en 3 rail.
Ook de vorm van het wiel moet normaal iets anders zijn.
Mvg
Olivier 77

Beste Olivier77,

Je hebt voldoende aan de flensdiameter (maximale diameter) om te weten wat een 2- of 3-rail wiel is, omdat de wieldiameter (gemeten op het loopvlak) zowel voor 2- als 3-rail dezelfde (zou) moet(en) zijn. Indien verschillend, staat de ene loc hoger op zijn wielen dan de andere.

De vorm van de flens bij een 3-rail wiel van VBV, Roco, Piko, ... is zeker verschillend van deze van Märklin. Je mag die VBV, Roco, Piko, e.a zelfs messcherp noemen. En die messcherpte zal deze van een 2-rail wiel heel dicht benaderen.

Wat ook een rol speelt in het verschil tussen 2- en 3-rail is de afstand tussen de wielen.

Mvg
Born under the sign of steam.

Metpetergaathetbeter

bij 3rail telt de flenshoogte(moet hoog genoeg zijn) ook om de Marklinwissels te nemen