55 B-models/VBV Kapotte tandwielen & 22/23/25/25.5 cardankop

Gestart door OlivierV, 30 januari 2020, 12:10:48 PM

bellejt

heb ooit in het panel gezeten die de keuring deed van model van het jaar en daar reed niks om te testen.Enkel op uiterlijk en afmetingen.

doomslu

Citaat van: bellejt op 25 december 2020, 12:33:03 PM
heb ooit in het panel gezeten die de keuring deed van model van het jaar en daar reed niks om te testen.Enkel op uiterlijk en afmetingen.
Voor alle duidelijkheid, dit was niet bij Modelspoormagazine.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

bellejt

inderdaad. Was iets met febel in de naam dacht ik :) Al vele jaren geleden maar daar is toch een VBV als beste koop gekozen die nu die massa problemen geeft

efl045

Citaat van: Klaas Zondervan op 25 december 2020, 12:18:35 PM
Bij een test zullen ze een loc toch wel een stukje laten rijden?
Maar dan is hij nieuw en zit er nog geen barst in het tandwiel.
Je moet een loc niet laten rijden tot de tandwielen barsten om te weten wat er van mechaniek in en onder zit, zeker niet als er al zoveel precedenten zijn.

Rangeerduivel

Citaat van: efl045 op 25 december 2020, 13:55:38 PM
Citaat van: Klaas Zondervan op 25 december 2020, 12:18:35 PM
Bij een test zullen ze een loc toch wel een stukje laten rijden?
Maar dan is hij nieuw en zit er nog geen barst in het tandwiel.
Je moet een loc niet laten rijden tot de tandwielen barsten om te weten wat er van mechaniek in en onder zit, zeker niet als er al zoveel precedenten zijn.

De oorzaak van het barsten ligt volgens mij niet echt aan het al dan niet laten rijden van de loc, Een loc kan lange tijd meegaan zonder enig probleem en dan opeens is het prijs!
Sommige loc's gaan in perfecte staat de doos/kast in en komen er na onbepaalde tijd uit met gebarsten kamwiel(en)...
Ik denk dat het probleem hier niet zozeer in de layout van de mechaniek zit, maar wel in de kwaliteit van de gebruikte materialen die na een tijdje hun kwaliteit verliezen.

;)

Alberke

#185
Citaat van: Rangeerduivel op 25 december 2020, 14:30:20 PM
Citaat van: efl045 op 25 december 2020, 13:55:38 PM
Citaat van: Klaas Zondervan op 25 december 2020, 12:18:35 PM
Bij een test zullen ze een loc toch wel een stukje laten rijden?
Maar dan is hij nieuw en zit er nog geen barst in het tandwiel.
Je moet een loc niet laten rijden tot de tandwielen barsten om te weten wat er van mechaniek in en onder zit, zeker niet als er al zoveel precedenten zijn.

De oorzaak van het barsten ligt volgens mij niet echt aan het al dan niet laten rijden van de loc, Een loc kan lange tijd meegaan zonder enig probleem en dan opeens is het prijs!
Sommige loc's gaan in perfecte staat de doos/kast in en komen er na onbepaalde tijd uit met gebarsten kamwiel(en)...
Ik denk dat het probleem hier niet zozeer in de layout van de mechaniek zit, maar wel in de kwaliteit van de gebruikte materialen die na een tijdje hun kwaliteit verliezen.

;)
Vooral de manier van monteren; een tandwiel op een te grote as persen is heel simpel in de productie, maar geeft na een tijdje dus de bekende problemen. Een beter systeem bestaat er in om de as te voorzien van "tandjes", zodat het tandwiel vastbijt als het er op  geschoven wordt. Op die manier staat het niet meer onder druk, maar ja, dat kost weer tijd in de productie om die as te maken.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Dirky

Beetje technische uitleg:

In kunststof wordt een weekmaker verwerkt. Zonder weekmaker zijn kunststoffen zeer broos.
Voorbeeld weekmaker-toevoeging. Je kent de regenpijpen in PVC? Die zijn vrij stevig en toch maar licht buigzaam. Resultaat van weinig toevoeging van weekmaker. Jet hebt echter ook super flexibele PVC regenkledij. Daar zit zeer veel weekmaker in!
De laatste jaren wordt weekmaker zoveel mogelijk beperkt omdat het niet OK is voor ons milieu. Het migreert na verloop van tijd uit de kunststof en komt zo in ons milieu terecht.

De kunststof tandwielekes bevatten dus ook weekmaker die dus ook stilaan uit de kunststof migreert. Zo worden die dingen mettertijd brozer. De "passing" waarmee de tandwielen op de asjes gezet worden is vrij "nauw" - iets in de ordegrootte van 0.005mm - dus kan die spanning alleen al voor een barst zorgen als het warm wordt.

Als het warm wordt? De uitzetting van kunststof is zowat 10x groter dan die van het stalen asje. Ook hier gaat het om zeer kleine waarden in de ordegrootte van 0.01mm maar je ziet meteen dat de 0.005mm van hierboven kan veranderen naar 0.015mm. M.a.w., verhoogde klemspanning en brozer wieletje...

(Voor de volledigheid. Ik heb hier niets echt berekend maar geschat/afgeleid van getallen die ik me meen te herinneren van toen ik cryogene toestellen moest ontwerpen waar temperatuurverschillen van 200 graden geen uitzondering waren...
Als het moet, bereken ik alles wel iets juister :-))


SuSke

Je moet het inderdaad in de richting die Dirk aangeeft gaan zoeken.

Wil je het goedkoop houden, dan gebruik je kunststof uit de reeks Thermoplasten - kunststof kan gesmolten en gevormd worden.
Daarin zitten net die grote hoeveelheid weekmakers net om de kunststof goed te kunnen spuitgieten.

Wil je dat niet dan gebruik je kunststoffen uit de reeks Thermoharders, maar dan heb je mechanische bewerkingen nodig om je tandwielen te kunnen maken wat dan weer zeer kostbaar is.

Ik vrees dat het een beetje "dweilen met de kraan open" is. Een degelijke oplossing kost redelijk veel geld, terwijl een goedkopere oplossing steeds voor het probleem zal blijven zorgen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Metpetergaathetbeter

Als je weet dat een motor in je loc nauwelijks iets kost kan ik mij niet inbeelden dat een oplossing van een deftige as met goed(e) tandwiel(en).Nee producent wil gewoon de allergoedkoopste oplossing de slechtste blijven uitleveren(lees geen oplossing)

Rangeerduivel

Citaat van: Dirky op 25 december 2020, 14:59:43 PM
Daar zit zeer veel weekmaker in!
De laatste jaren wordt weekmaker zoveel mogelijk beperkt omdat het niet OK is voor ons milieu. Het migreert na verloop van tijd uit de kunststof en komt zo in ons milieu terecht.
De kunststof tandwielekes bevatten dus ook weekmaker die dus ook stilaan uit de kunststof migreert.

Dirky,

Ik twijfel geen seconde aan jouw deskundigheid en de correctheid van dit verhaal
maar kan hier maar één conclusie uit trekken, we hebben het gevonden nu.
De fabrikant is zo milieubewust dat hij er voor kiest om ons (voor veel geld) minderwaardige rommel te laten kopen!

De (opwarmende) wereld zal er wel bij varen! ;D ;D ;D

;)

efl045

Citaat van: Klaas Zondervan op 22 december 2020, 15:12:47 PM
Rudy, metalen tandwielen zijn altijd beter. Maar besef je wel wat de consequentie is? Dan moeten alle tandwielen van metaal worden. Als je een metalen wiel tegen een kunststof wiel laat lopen zal het kunststof wiel versneld slijten.
Ah, valt wel mee hoor, deze (en ik heb er zo 10-tallen) loopt nu al meer dan 50 jaar en ik voorzie nog geen eerstdaags versneld verslijten, daar kan ik wel mee leven ;)

Dirky

Toch eventjes volgende opmerking:

Ik ben ook een fabrikant. Geen VBV, geen Märklin,... dus heb ik er een iets andere kijk op.

Er is geen haar op mijn hoofd dat er in geloofd dat VBV bewust "geprutst" heeft om enkele euro's te besparen. De tandwielen zal hij besteld hebben bij iemand die tandwielen maakt. Het idee van de onderbroken as bestaat al lang en zal ook niet gekozen geweest zijn om weer eens te besparen.
En ja, dat het nu "brol" blijkt te zijn is inderdaad zijn verantwoordelijkheid. Maar net zoals een wagen binnenin begint te kraken (en dat is by the way door het verminderen van de weekmaker in de vele plastic stukken) begint het tandwieleke te kraken. En als de garantie voorbij is... Sh#t voor de koper!

Ik kan me ook niet voorstellen dat VBV nu in zijn vuistje lacht en deze negatieve commentaren gewoon laat voor wat ze zijn...

Hopelijk komt er een voorstelling voor een oplossing die voor een "prikje" kan aangeboden worden voor alles wat al buiten garantie is... En als VBV inderdaad mee zou lezen mag hij me zeker een setje onderdelen opsturen zodat ik kan meedenken voor een betaalbare oplossing... :-)

Negenentwintig

CiteerCitaat van: Klaas Zondervan op 22 december 2020, 15:12:47 pm
Rudy, metalen tandwielen zijn altijd beter. Maar besef je wel wat de consequentie is? Dan moeten alle tandwielen van metaal worden. Als je een metalen wiel tegen een kunststof wiel laat lopen zal het kunststof wiel versneld slijten.
Ah, valt wel mee hoor, deze (en ik heb er zo 10-tallen) loopt nu al meer dan 50 jaar en ik voorzie nog geen eerstdaags versneld verslijten, daar kan ik wel mee leven ;)

Ik heb ook een aantal van die robuuste Göppingers, Franky, maar je moet wel dezelfde tandwielen met elkaar vergelijken. ;)

De probleemgevallen zijn deze die geperst/geklemd worden op een as. De tandwielen op de foto zijn los draaiende rond een vaste as. Deze breken niet. Je kon hooguit enkele tanden om zeep helpen door met de duim de wielen te willen ronddraaien omdat de motor wat steeg liep.

Grz
Born under the sign of steam.

efl045

#194
Mijn opmerking ging over het versneld slijten van kunststoftandwielen tegen metalen tandwielen.
Om te tonen dat een mix perfect mogelijk is.
Aub lezen wat ik schrijf.

Sommige fabrikanten adviseren zelfs een mix van kunststof en metalen tandwielen, kunststof tandwielen geraken hun warmte moeilijk kwijt als ze niet gemengd worden met metalen tandwielen:
https://www.at-aandrijftechniek.nl/algemeen/kunststof-tandwielen-winnen-terrein/54200/