55 B-models/VBV Kapotte tandwielen & 22/23/25/25.5 cardankop

Gestart door OlivierV, 30 januari 2020, 12:10:48 PM

Rangeerduivel

#165
Citaat van: Negenentwintig op 23 december 2020, 23:19:01 PM
Editorvraagje: hoe voeg ik hier enkele foto's toe? Op het foto-icoontje klikken en dan een geopende foto copy/pasten lukt niet.

Fotop(s) hosten op Flikr,
delen,
kopieren en plakken op uw reactie in een topic
Als je "proper" wil werken verwijder je alles wat voor de eerste [IMG]staat en alles wat na de achterste [/IMG ] staat, dan heb je enkel de zuivere foto

;)

Thommy

Citaat van: OlivierV op 23 december 2020, 22:05:47 PM
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 23 december 2020, 21:29:51 PM
wij willen een oplossing, niet een pleister op een (rot) houten been ondertss blijft hij maar problemen voor de toekomst verkopen mogelijks doen sommige loc's al minimale schade op bij uit in elkaar zetten tijdens de produktie.

de 59.60 en 62,mogelijks ook  die 52.53.54 nog geen problemen van gehoord!
Peter, de 59's, 62 en 54 horen tot de budget line, nagenoeg hebben die wel een volledige as (a la 23 (iets wat daar wel goed is)). Cardans zijn normale plastieken kardans zoals de 62's van Roco etc. Mijn 201.010 heeft al redelijk wat gereden en daar zijn geen problemen mee.

Ik ben benieuwd naar de constructie van de G2000, dat is ook B-models, zou dat ook met van die halve assen zijn?

De vraag is dus waarom de tandwielen/wielen van de budget reeksen anders zijn dan de high end modellen en/of wielen niet onderling uitwisselbaar zijn (sorry, ga m'n modellen niet direct uiteen smijten dus kan niet zien)
Greetz

Thommy

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

evan

#168
Citaat van: ERVIN op 23 december 2020, 22:36:08 PM
Zo ziet er dat dus allemaal uit hé , komt van mijn 5525.

DSC_0092 by Erwin Janssens, on Flickr

DSC_0093 by Erwin Janssens, on Flickr

Dat is dus het oude bekende Amerikaanse systeem van meer dan 30 jaar oud (Athearn en Life Like P2K).  Dus zeker 20 Jaar geleden kenden ze het probleem van de gebarsten tandwielen en was het een bekend probleem door inferieur Plastic.  Ik weet niet hoe lang VBV hun modellen met dit principe bestaan, maar de keuze van systeem en product was dus niet optimaal.  Precies of hun Chinese leverancier oud spul wilde slijten aan een "onwetende" Belg   ::)


A-Line is destijds op de kar gesprongen om de klanten van Athearn en Life Like bij te staan met betere kwaliteit tandwielen.  Walthers heeft de P2K lijn van Life Like overgenomen en heeft de tandwielen ook verbeterd.

_   Artikel.  A-Line #40005

Eens mn atelier hier in orde is zal ik mn VBV 5510 eens uit elkaar gooien en zien of die A-Line onderdelen passen.

Voor mensen die zelf al ns willen proberen...   https://www.rd-hobby.de/Catalog/Detail/96509
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

oebr

interessant Evan,  ze zien er alvast zeer gelijkend uit.
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Rangeerduivel

#170
Citaat van: evan op 24 december 2020, 08:28:47 AM
Citaat van: ERVIN op 23 december 2020, 22:36:08 PM

Ik weet niet hoe lang VBV hun modellen met dit principe bestaan,

Mijn (blauwe) 5515 heb ik afgehaald in hun winkel de zelfde week nog dat de eerste 55ers beschikbaar waren, en die heeft identiek dezelfde assen.
Ik weet niet meer in welk jaar dit was (ik word ook al wat ouder hé! ;D) maar tot nu toe, ik moet zoals men zegt hout vast houden,heb ik behalve de eerder genoemde problemen met stroomafname, die in tussen perfect opgelost zijn, nog geen problemen gehad met kamwielen
De loc heeft nochtans al wat km's in zijn vel hoor...

;)

ERVIN

Op vraag van Negenentwintig ( Rik ) heb ik zijn foto's hier even neergezet , ook hij heeft dus problemen met zijn 55er van VBV , ook het draaistel is onderaan gebroken.

Gebroken tandwiel Reeks 55 by Erwin Janssens, on Flickr

Gebroken tandwiel Reeks 55 by Erwin Janssens, on Flickr

Gebroken Bogie Reeks 55 by Erwin Janssens, on Flickr


Negenentwintig

CiteerOp vraag van Negenentwintig ( Rik ) heb ik zijn foto's hier even neergezet , ook hij heeft dus problemen met zijn 55er van VBV , ook het draaistel is onderaan gebroken.

Bedankt Erwin, om de foto's te willen posten.

Nog even ter verduidelijking:

    bovenste foto's: het gebarsten tandwiel op een doorlopende 3-rail as, gemakkelijk te verschuiven van links naar rechts
    onderste foto: breuk die opgetreden is bij het wegnemen van de "bogiekap" op de VBV-manier om uit te vissen wat er aan de hand was (ik ben geen onhandige Harry ;)).

Mvg
Born under the sign of steam.

efl045

Dit doet mij sterk denken aan mijn Artin slotcars, die hadden ook last van barstende kunststof tandwieltjes die op de motoras geperst waren. Maar dat was 30 jaar geleden en die Artins waren de goedkoopste prullen die verkrijgbaar waren. Wie laat zich de dag van vandaag nog zo iets aansmeren?

Metpetergaathetbeter

Citaat van: efl045 op 06 februari 1975, 02:57:44 AMwaren de goedkoopste prullen die verkrijgbaar waren. Wie laat zich de dag van vandaag nog zo iets aansmeren?
wij schijnbaar maar bij ons zijn het dwaas genoeg dure locomotieven :-[

SuSke

Ik vrees dat het MSM-model 2020 al gelijk in revisie mag nog voor het uitgeleverd wordt  8) 8)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

efl045

#176
Misschien moet de vakpers bij zijn besprekingen wat beter naar de mechaniek kijken ipv enkel rivetten te tellen, te kijken of  de ruitenwissers goed staan en de nummertjes kloppen?
Ik heb in mijn verzameling locomotieven vanaf de jaren 40 en ze rijden nog  ;)
Een fabrikant die enkel bewierookt wordt om zijn 'schone' modellen doet blijkbaar op den duur zijn best niet meer om 'goede' modellen te maken...

OlivierV

Citaat van: D_Loc op 23 december 2020, 23:52:34 PM
Citaat van: Negenentwintig op 23 december 2020, 23:19:01 PM
Editorvraagje: hoe voeg ik hier enkele foto's toe? Op het foto-icoontje klikken en dan een geopende foto copy/pasten lukt niet.

Mvg


De foto moet ergens zijn gehost, bijvoorbeeld Flickr wat ik gebruik maar er zijn meer mogelijkheden.

Nu wat ik wilde schrijven:
Ik heb even zitten denken aan een mogelijke oplossing, of dit technisch makkelijk te realiseren is weet ik niet. Betekent namelijk wel dat alle aangedreven assen vervangen moeten worden.
Ik dacht als je 1 platte zijde op het asje maakt en het gat in het tandwiel niet helemaal rond maar zo dat de platte zijde hier precies in valt, dan hoeft er geen enorme spanning te staan op het plastic van het tandwiel om te zorgen dat het niet gaat slippen. Uiteraard moet het wel iets klemmen om de juiste spoorbreedte te houden, dit kan eventueel met lijm.
Even snel een tekeningetje gemaakt wat ik in gedachten had. Ik heb het als vooraanzicht getekend omdat dan het duidelijkst te zien is wat ik bedoel.


Hey Dirk, ik denk dat als ik me niet vergis bij de andere fabrikanten er een verdikking is ter hoogte van het tandwiel op de as zodat het wel net als hier er mooi in schuift.

Wat Evan aanhaalt is ook wel interessant...

@Rudy, de witte tandwielen zijn denk ik gebruikt tot en met de generatie van de 5525, 5510, 5512 schat ik. Recentere zijn met die zwarte zoals Arno en Rik reeds toonden.

En voor de 23-ers stuit ik hier net op onderstaand roco-onderdeel dat heel gelijkaardig is. Zou het juiste artikenummer moeten zoeken, kamwiel zelf is niet gelijkaardig.



Citaat van: efl045 op 25 december 2020, 09:51:23 AM
Misschien moet de vakpers bij zijn besprekingen wat beter naar de mechaniek kijken ipv enkel rivetten te tellen, te kijken of  de ruitenwissers goed staan en de nummertjes kloppen?
Ik heb in mijn verzameling locomotieven vanaf de jaren 40 en ze rijden nog  ;)
Een fabrikant die enkel bewierookt wordt om zijn 'schone' modellen doet blijkbaar op den duur zijn best niet meer om 'goede' modellen te maken...

Een mening die ik deel, ik wou nog weten hoe het bij de G2000 in mekaar zat, want deze is ook onder de vlag B-models, over alle uiterlijke kenmerken en over een andere motor wordt gerept, maar niet over de mechanische constructie.
Maar geef toe, normaal zijn we gewend dat daar de laatste jaren eigenlijk niet echt iets nieuws onder de zon is. Hoewel het tegendeel hier nu bewezen wordt. :)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

efl045

Citaat van: OlivierV op 25 december 2020, 11:26:32 AM
over alle uiterlijke kenmerken en over een andere motor wordt gerept, maar niet over de mechanische constructie.
Dus spreken ze eigenlijk alleen over wat je zelf kunt zien, wat is dan nog de toegevoegde waarde van een 'test'?

Klaas Zondervan

Bij een test zullen ze een loc toch wel een stukje laten rijden?
Maar dan is hij nieuw en zit er nog geen barst in het tandwiel.