55 B-models/VBV Kapotte tandwielen & 22/23/25/25.5 cardankop

Gestart door OlivierV, 30 januari 2020, 12:10:48 PM

Metpetergaathetbeter

net als Rudy hebben mijn ouders bij Toyota mogen ervaren wat klantvriendelijkheid is,vrij grote kosten nadat de wagen al een tijd uit garantie was, wat het juist was weet ik niet meer (en kan het spijtig genoeg ok niet meer vragen).Maar Toyota(zonder veel morren) vond dat (duur) onderdeel niet mocht stuk gaan na zo weinig km.'s en lieten onderdelen geheel gratis door de garagist vervangen. ;)

hapkin

CiteerNeem aan dat er een "duurzame" oplossing komt die +/- 4,- € per as zou kosten (wat volgens mij niet te duur is)
Dus voor het restoreren van mijn collectie 55ers zou dit voor diegene die meerekenen ; om de 8 modellen één extra loc kosten

Dus in uw gedachtegang zouden wij dit allemaal zelf moeten gaan betalen...
Dan kan ik u nu al vertellen dat ik NOOIT nog een locomotief van VBV koop


Citeernet als Rudy hebben mijn ouders bij Toyota mogen ervaren wat klantvriendelijkheid is,vrij grote kosten nadat de wagen al een tijd uit garantie was, wat het juist was weet ik niet meer (en kan het spijtig genoeg ok niet meer vragen).Maar Toyota(zonder veel morren) vond dat (duur) onderdeel niet mocht stuk gaan na zo weinig km.'s en lieten onderdelen geheel gratis door de garagist vervangen. ;)

Toyota is dan natuurlijk ook het merk dat bekend staat voor zijn kwaliteit he

Metpetergaathetbeter

Citaat van: hapkin op 23 december 2020, 12:21:44 PM
Dus in uw gedachtegang zouden wij dit allemaal zelf moeten gaan betalen...
Dan kan ik u nu al vertellen dat ik NOOIT nog een locomotief van VBV koop

misschien zouden we maar eens met z'n allen deze bedenking in praktijk om moeten zetten, eens zien wie het laatst lacht  :-\

OlivierV

Ik ben even begonnen met een vergelijkende studie van de aandrijvingen door de verschillende productiejaren heen etc. Ik post het dan wel eens klaar.

Het zou mooi zijn als we dan figuurlijk de handen in mekaar kunnen slaan met de fabrikant en een gepaste oplossing voor gedupeerden en mogelijke gedupeerden kunnen voorzien.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Negenentwintig

Hallo iedereen,

hierbij mijn bijdrage aan dit escalerende draadje:

Ik ben al meer dan een halve eeuw 3-railer met hoofdzakelijk modellen uit Göppingen, waarvan ik een 10-tal 55'ers heb.
Gebaseerd op de goede ervaring met de VBV 62'ers heb ik me gewaagd aan de MSM 5528.
Na levering heeft de loc nog een tijdje in de kast gelegen. Maar eenmaal op het spoor heeft hij het slechts een paar maanden uitgehouden. Hij begon te rijden met horten en stoten en een luid "geklik".
Wat bleek: de zwarte kunststof tandwielen waren losgekomen van de doorgaande, niet geïsoleerde assen.
De tandwielen zijn niet gebroken/gebarsten, maar kunnen gemakkelijk van links naar rechts op de as verschoven worden, of - indien je de as bij een wiel vasthoudt - gemakkelijk ronddraaien.

Na eerste mail en een beleefde reminder had ik na 2 weken de vervangassen. Die zijn geplaatst en loc rijdt terug prima.

Hoe lang gaan die vervangassen het uithouden? Geen idee.
Ik ben niet van plan om alle 6 maand nieuwe assen te vragen.

En dat laatste heeft vooral te maken met het verwijderen van de bogiekap (het onderdeel dat de assen op zijn plaats houdt).
Bij het verwijderen heb ik ze gebroken, alhoewel ik dezelfde werkwijze toegepast heb als door VBV voorgeschreven.
OK, de loc was nog onder garantie en ik had het beter niet zelf gedaan, maar dan moest ik ofwel de loc opsturen, ofwel de loc binnensteken. M.a.w. in beide gevallen "kosten koper" tijdens garantie. Jammer dat het als "commerciële geste" ook niet mee vervangen werd, samen met de assen.
De bogiekap van de MSM 5528 is wel degelijk verschillend van eerdere modellen en is - naar mijn ervaring - moeilijk los te maken wegens de vele nokjes en lipjes.
Die vele nokjes en lipjes hebben er wel voor gezorgd dat ze - ondanks de breuk (halfweg het vlakke gedeelte) - terug mooi vast zit.

De "question jambon" ofte hamvraag blijft natuurlijk: komt er een degelijke/langdurige oplossing?
Assen met metalen of messing tandwielen? Kunststoffen tandwielen van betere kwaliteit en extra verlijmd op de as?

Nogmaals: bij mij gaat het over een 3-rail model.
Geef mij maar de Märklin locs, zeker als het op tandwielen en herstelbaarheid aan komt.  ;)




Born under the sign of steam.

Negenentwintig

... een kleine correctie op mijn vorige post:

CiteerDe tandwielen zijn niet gebroken/gebarsten, maar kunnen gemakkelijk van links naar rechts op de as verschoven worden ...

de tandwielen zijn wel degelijk gebroken/open gebarsten. Ik moest het onder een loep bekijken om het goed te kunnen zien.

Samengevat: zowel bij de 2-rail als bij de 3-rail 55'ers breken de tandwielen, of het nu witte, dan wel zwarte kunststof is.

Mvg
Born under the sign of steam.

Olivier77

Beste Rik,
Een vraag: hoe weet jij dat de assen voor 3 rail nu doorgaand zijn ?
Mvg
Olivier 77
3rail, Krails, Ecos2, Koploper

Brossel

Citaat van: doomslu op 22 december 2020, 13:51:51 PM
Ik zou graag weten (mag per mail of persoonlijk bericht) wie een 'NEEN' (of 'fuck you' zoals Rudy zegt) gekregen heeft van de fabrikant op de vraag om de loc te herstellen. Graag ook bij vermelden of dit binnen of buiten de garantieperiode was en op welke wijze dat contact was (telefoon, mail etc...).
Met dank bij voorbaat.

Hoi Luc,

Zojuist heb ik je een prive mail gestuurd en via wetransfer een filmpje van mijn 5505. Luister daar maar eens naar.

Qua contact met VBV: ik heb geen nee of fuck you gekregen, maar kreeg per mail te horen dat nieuwe tandwielen in stock = verkrijgbaar zijn.

Zoals Olivier en anderen al aangaven: we hebben alleen niet zoveel vertrouwen meer in die constructie.

Mocht je iets kunnen betekenen voor ons en voor al voor alle andere mensen die graag met deze mooie 55ers willen blijven rondrijden, ook na de garantieperiode van drie jaar, alvast erg bedankt!!

Met vriendelijke groet
Davy
Spoorse groeten, Davy

Heb een zwak voor Belgische dieseltractie uit tijdperk IV, de rivierdalen in de Ardennen, de fameuze Athus-Meuse, staalindustrie en verzamel internationale reizigerstreinen door de Ardennen....enne oh ja: kleine rangeerlokjes voor mijn kalktoko in planning!

Metpetergaathetbeter

wij willen een oplossing, niet een pleister op een (rot) houten been ondertss blijft hij maar problemen voor de toekomst verkopen mogelijks doen sommige loc's al minimale schade op bij uit in elkaar zetten tijdens de produktie.

de 59.60 en 62,mogelijks ook  die 52.53.54 nog geen problemen van gehoord!

OlivierV

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 23 december 2020, 21:29:51 PM
wij willen een oplossing, niet een pleister op een (rot) houten been ondertss blijft hij maar problemen voor de toekomst verkopen mogelijks doen sommige loc's al minimale schade op bij uit in elkaar zetten tijdens de produktie.

de 59.60 en 62,mogelijks ook  die 52.53.54 nog geen problemen van gehoord!
Peter, de 59's, 62 en 54 horen tot de budget line, nagenoeg hebben die wel een volledige as (a la 23 (iets wat daar wel goed is)). Cardans zijn normale plastieken kardans zoals de 62's van Roco etc. Mijn 201.010 heeft al redelijk wat gereden en daar zijn geen problemen mee.

Ik ben benieuwd naar de constructie van de G2000, dat is ook B-models, zou dat ook met van die halve assen zijn?
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Negenentwintig

@ Olivier77

CiteerEen vraag: hoe weet jij dat de assen voor 3 rail nu doorgaand zijn ?

Wel, Olivier, ik heb het in mijn eerste post geschreven:

CiteerDe tandwielen zijn niet gebroken/gebarsten (correctie in mijn 2de post: wel gebroken!), maar kunnen gemakkelijk van links naar rechts op de as verschoven worden, of - indien je de as bij een wiel vasthoudt - gemakkelijk ronddraaien.

Mocht de as onderbroken zijn, zoals bij de 2-rail versie, dan kon ik het tandwiel niet verschuiven van het ene wiel naar het andere. As simple as that.  ;)

Mvg
Born under the sign of steam.

ERVIN

Zo ziet er dat dus allemaal uit hé , komt van mijn 5525.

DSC_0092 by Erwin Janssens, on Flickr

DSC_0093 by Erwin Janssens, on Flickr

Negenentwintig

Editorvraagje: hoe voeg ik hier enkele foto's toe? Op het foto-icoontje klikken en dan een geopende foto copy/pasten lukt niet.

Mvg

Born under the sign of steam.

Klaas Zondervan

Een foto die op je eigen computer staat kun je niet zonder meer hier plaatsen. Die moet je eerst uploaden naar een foto-host-site zoals flickr bijvoorbeeld.

D_Loc

Citaat van: Negenentwintig op 23 december 2020, 23:19:01 PM
Editorvraagje: hoe voeg ik hier enkele foto's toe? Op het foto-icoontje klikken en dan een geopende foto copy/pasten lukt niet.

Mvg


De foto moet ergens zijn gehost, bijvoorbeeld Flickr wat ik gebruik maar er zijn meer mogelijkheden.

Nu wat ik wilde schrijven:
Ik heb even zitten denken aan een mogelijke oplossing, of dit technisch makkelijk te realiseren is weet ik niet. Betekent namelijk wel dat alle aangedreven assen vervangen moeten worden.
Ik dacht als je 1 platte zijde op het asje maakt en het gat in het tandwiel niet helemaal rond maar zo dat de platte zijde hier precies in valt, dan hoeft er geen enorme spanning te staan op het plastic van het tandwiel om te zorgen dat het niet gaat slippen. Uiteraard moet het wel iets klemmen om de juiste spoorbreedte te houden, dit kan eventueel met lijm.
Even snel een tekeningetje gemaakt wat ik in gedachten had. Ik heb het als vooraanzicht getekend omdat dan het duidelijkst te zien is wat ik bedoel.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk