55 B-models/VBV Kapotte tandwielen & 22/23/25/25.5 cardankop

Gestart door OlivierV, 30 januari 2020, 12:10:48 PM

AFB

#90
Dit is de 1809 Olivier.

Inmiddels heb ik drie 55-ers met problemen. Ik had er nog 1 op het oog maar die laat ik maar even liggen.

Alles bij elkaar vind ik het heel jammer. Er zijn mensen binnen en buiten VBV die veel werk hebben verricht voor al deze machines en dat om een kleine markt te bedienen. Het zou jammer zijn als de machines door de technisch malheur in de kast belanden omdat ze niet meer rijden.  :'(

Gr, Arno
Flickr: https://www.flickr.com/photos/spoorstad/
Website: http://www.fotostop.be
Bouwt aan de spoorlijn Evelinnez (B) - Arneaux (F), een fictieve jaren negentig diesellijn in h0. https://www.flickr.com/photos/spoorstad/sets/72157648837672058/
Lid van MSV Post B, Roosendaal. http://www.msvpostb.nl

bellejt

Rudi , dat is toch eenvoudig oplosbaar zoals Roco het doet : de as wordt ge-isoleerd bij 1 wiel.Meeste fabrikanten doen het zo brawa,roco enzovoort.Is trouwens veel betrouwbaarder en simpeler uit te voeren.

Alberke

Citaat van: Dirky op 19 december 2020, 16:23:29 PM
Mijn eerste reactie zou zijn:

Als we een dunwandig metalen buisje over de bus kunnen klemmen, kan dat al niet meer barsten. Ik meen te zien op de foto's dat zoiets aan beide kanten zou kunnen? (Ene kant smal, andere kant langer?).

Is er ruimte voor een buisje?

Zelf heb ik hier geen slechte locs, het zijn allemaal Märklin's :-) , maar ik wil wel eens een passend stel buisjes proberen maken. Maar dan moet er tandwieleke naar Zegelsem komen...
Preventief is dat inderdaad een goed idee. Als de barst er al is gaat dat weinig effect geven. Zelf heb ik al geprobeerd om zo'n tandwiel te redden door de barst samen te drukken en dan in de rand een ringetje te smelten. En dat lukt, maar in complexe samenstellingen van wielen zoals hier is de minste afwijking nefast. Een enkelvoudige overbrenging tussen twee tandwielen lukt wel, desnoods met een ambetante tik tot gevolg, maar hier blokkeert alles dan gegarandeerd.
Niet iedereen is er even handig in, maar zoals ik al eens hiervoor aanhaalde, je kan die tandwielen per zak aankopen, misschien niet perfect dezelfde, maar als de afmetingen (en tanden) al kloppen ben je al een stap vooruit.
Of doe in Märklin, dat slijt niet.  ;)
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Metpetergaathetbeter

maar wat garantie betreft dat is maar een tijdelijke oplossing in tijd, bij mensen waarvan de problemen buiten de garantietijd vallen wellicht de kosten ter hunne laste.

Wat ik niet begrijp/snap dat je als fabrikant niet leert uit je(spijtige) fouten en wellicht met enkele euro's meer per loc iets (oer)degelijk op de markt brengt, wees gerust een liefhebber is wel bereid die enkele euro's er eventueel bij te betalen

Rangeerduivel

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 19 december 2020, 17:52:35 PM
maar wat garantie betreft dat is maar een tijdelijke oplossing in tijd, bij mensen waarvan de problemen buiten de garantietijd vallen wellicht de kosten ter hunne laste.

Wat ik niet begrijp/snap dat je als fabrikant niet leert uit je(spijtige) fouten en wellicht met enkele euro's meer per loc iets (oer)degelijk op de markt brengt, wees gerust een liefhebber is wel bereid die enkele euro's er eventueel bij te betalen

Om even héél eerlijk te zijn, ik had bij mijn 55 na een paar jaar problemen met de stroomafname.
Dat technisch mankement was ondertussen bij de fabrikant ook bekend geraakt (draaistellen met verbeterde stroomafname waren op dat ogenblik in ontwikkeling) en die heeft, zelfs al was de garantieperiode reeds geruime tijd verlopen, correct en perfect mijn probleem opgelost in de vorm van het aan halve prijs ter beschikking stellen van de nieuwe draaistellen.
Respect daarvoor...
Dus helemaal negatief mogen wij ook niet zijn!

;)

OlivierV

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 19 december 2020, 17:52:35 PM
maar wat garantie betreft dat is maar een tijdelijke oplossing in tijd, bij mensen waarvan de problemen buiten de garantietijd vallen wellicht de kosten ter hunne laste.

Wat ik niet begrijp/snap dat je als fabrikant niet leert uit je(spijtige) fouten en wellicht met enkele euro's meer per loc iets (oer)degelijk op de markt brengt, wees gerust een liefhebber is wel bereid die enkele euro's er eventueel bij te betalen
Ze slaan zo ook al op hoor zonder dat ze verbeteren.

Ik denk een analoge 23 toen ze uitkwamen, iets van een 220 euro, nu 250 of zelfs 260 en de kwaliteit is er niet op vooruit gegaan.  >:(
Idem voor die 55's, van 200 naar 220 geloof ik, verbeteringen? nope.

Uiterlijk heel mooie modellen, technisch/mechanisch, spijtig.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

evan

Helaas waren er veel fabrikanten in het zelfde bedje ziek.  De twee korte assen met tandwiel als koppelstuk was een typisch Amerikaans systeem.  Athearn, Bachmann USA, Life-Like en Walthers Proto gebruikten dezelfde systemen, maar zijn er al bijna 10 jaar geleden van afgestapt.  Mogelijk is hier van dit systeem afgekeken zonder geweten te hebben dat hierbij geregeld problemen waren. 

Jammer dat er zoveel problemen zijn met VBV hun modellen want ze zijn wel mooi.  Ik heb nog meerdere problemen ontdekt met recent aangekochte modellen in 3 Rail en dat zelf verholpen, maar dat zou niet mogen qua kwaliteitscontrole. 

We zien wel of de kwaliteit snel verbetert in de toekomst.
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Brossel

Citaat van: AFB op 19 december 2020, 16:36:01 PM
Inmiddels heb ik drie 55-ers met problemen. Ik had er nog 1 op het oog maar die laat ik maar even liggen.

Hier een zelfde beeld.

Hier bij mij zijn van de zes gemotoriseerde 55-ers er vier mank door kapotte tandwielen: 5505, 5523 (MSM special), CFL 1809 en CFL 1812. Die 1809 nu voor de tweede keer nadat eerder al bij VBV service verleend is en de assen vervangen waren.

Een van de oudste van de zeven, de 5510, rijdt op dit moment nog gewoon goed. De 5512 zal ik binnenkort nog eens laten rijden...

Ook ik pas voorlopig even voor nieuwe exemplaren zolang er geen duurzame structurele oplossing is.
Voor mij zijn ze te prijzig om werkeloos in de vitrines te laten staan; ik wil echt rijden met mijn modellen.

Jammer, want ik zou zeker interesse gehad hebben in de 5540 (MSM special), de gele 5530 en/of de blauwe 5542.
Uiterlijk zijn het hele mooie modellen, maar ja. Daar pas ik nu dus voor...



Spoorse groeten, Davy

Heb een zwak voor Belgische dieseltractie uit tijdperk IV, de rivierdalen in de Ardennen, de fameuze Athus-Meuse, staalindustrie en verzamel internationale reizigerstreinen door de Ardennen....enne oh ja: kleine rangeerlokjes voor mijn kalktoko in planning!

bellejt

als ik tijd vind zal ik mss morgen eens kijken of het bij hun 3 rail modellen ook identieke assen zijn en of er eventueel roco assen in passen.Heb er nog enkele van een ombouw naar ac liggen.

Brossel

Citaat van: Rangeerduivel op 19 december 2020, 18:04:29 PM
Om even héél eerlijk te zijn, ik had bij mijn 55 na een paar jaar problemen met de stroomafname.
Dat technisch mankement was ondertussen bij de fabrikant ook bekend geraakt (draaistellen met verbeterde stroomafname waren op dat ogenblik in ontwikkeling) en die heeft, zelfs al was de garantieperiode reeds geruime tijd verlopen, correct en perfect mijn probleem opgelost in de vorm van het aan halve prijs ter beschikking stellen van de nieuwe draaistellen.
Respect daarvoor...
Dus helemaal negatief mogen wij ook niet zijn!

Oh zeker een heel mooi voorbeeld hoe het ook kan:

'Erkennen van een probleem' -> 'duurzame oplossing ontwikkelen' -> 'service leveren' -> 'klant happy'!
Spoorse groeten, Davy

Heb een zwak voor Belgische dieseltractie uit tijdperk IV, de rivierdalen in de Ardennen, de fameuze Athus-Meuse, staalindustrie en verzamel internationale reizigerstreinen door de Ardennen....enne oh ja: kleine rangeerlokjes voor mijn kalktoko in planning!

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Rangeerduivel op 19 december 2020, 18:04:29 PM
het aan halve prijs ter beschikking stellen van de nieuwe draaistellen.
eigenlijk zou dat gewoon GRATIS moeten zijn, je geld moest toch ook helemaal goed zijn , niet voor een deel  ::)

Rangeerduivel

#101
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 19 december 2020, 19:54:41 PM
Citaat van: Rangeerduivel op 19 december 2020, 18:04:29 PM
het aan halve prijs ter beschikking stellen van de nieuwe draaistellen.
eigenlijk zou dat gewoon GRATIS moeten zijn, je geld moest toch ook helemaal goed zijn , niet voor een deel  ::)

Hij was zoals vermeld reeds lang uit garantie hé Peter
Please be reasonable!
Zoals ik zei, VBv heeft toen ten opzichte van mij correct gehandeld!
De loc had reeds zijn toenmalige loopbaan bewezen zonder problemen...

;)

bellejt

toen ik als technieker in jumbo werkte heeft indertijd Moulinex daar een goede oplossing voor geboden net als renault gedaan heeft met mijn grand tour gloeikaarsen : gratis een set ter beschikking gesteld van alle kopers ter vervanging van degene die stuk gingen.Dat was pas service. Kostprijs is nagenoeg nihil als je het zo doet want er komen geen werkuren bij en iedereen is op de lange weg tevreden.

Metpetergaathetbeter

wij betalen bij Carrefour ook de zaken volledig terug bij produkten die ook door een ander gemaakt of gefabrikeerd worden of zoeken een oplossing die de klant niets hoeft te kosten (zelfs soms bij zaken waarvan we bijna zeker waren dat alles niet katholiek ging=zeg maar een beetje bedrog van de kant van de klant.

Metpetergaathetbeter

spijtig dat reasonable altijd van de klant moet komen