Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

55 B-models/VBV Kapotte tandwielen & 22/23/25/25.5 cardankop

Gestart door OlivierV, 30 januari 2020, 12:10:48 PM

55erke


Tja dat is dan ook meteen het excuus als het niet goed is.
Het is de schuld van de Chinezen  ;D
Je zou tog niet verwachten dat je locs van deze prijsklasse al na een paar jaar moet open peuteren om tandwielen enz te gaan vervangen.  Heb hier roco's en marklins rondrijden die 20 a 25 jaar oud zijn waar nog nooit iets van vervangen is kwa overbrenging.
Groetjes



Alberke

Citaat van: 55erke op 15 december 2020, 21:30:40 PM

Tja dat is dan ook meteen het excuus als het niet goed is.
Het is de schuld van de Chinezen  ;D
Je zou tog niet verwachten dat je locs van deze prijsklasse al na een paar jaar moet open peuteren om tandwielen enz te gaan vervangen.  Heb hier roco's en marklins rondrijden die 20 a 25 jaar oud zijn waar nog nooit iets van vervangen is kwa overbrenging.
Groetjes
Nagel op de kop: voor die 1 Poolse euro heb je daar een frietzak vol plastic.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

OlivierV

Citaat van: Klaas Zondervan op 15 december 2020, 21:16:05 PM
Citaat van: ERVIN op 15 december 2020, 18:25:03 PM
.....zei Kristof dat er maandelijks wel iemand binnenkwam met dit probleem , je zou dan toch denken dat ze dan in hun toekomstige modellen hier rekening mee gaan houden?
Ik denk niet dat ze die modellen zelf maken. Zal wel ergens in het verre oosten zijn. En die mannekes doen alleen precies wat je wil als je er met je neus op blijft staan.
Dat kan wel zijn maar met die kardan/wormwieloverbrenging is het toch hun ontwerp. En als daar nu al bij al die reeksen hetzelfde dwaze ontwerp wordt gehanteerd. Ik snap ook niet waarom dat ontwerp moet verschillen van dat bij de 55 of bij de 60. Deze reeksen hebben op dat vlak geen problemen.

Het kan er bij mij niet in dat na zoveel keer hetzelfde probleem dat men niet eens denkt, hmmm misschien een fout in het ontwerp. Kunnen we dat makkelijk verbeteren?
Zoja, 2x win, jij heb minder klanten met klachten en je product wordt kwalitatiever wat je naam enkel ten goede komt.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Rangeerduivel

Citaat van: Klaas Zondervan op 15 december 2020, 21:16:05 PM
Ik denk niet dat ze die modellen zelf maken. Zal wel ergens in het verre oosten zijn. En die mannekes doen alleen precies wat je wil als je er met je neus op blijft staan.

Je kan het draaien of keren hoe je wil, de opdrachtgever blijft ten allen tijde verantwoordelijk voor het eindprodukt
Je kan er je zo wel gemakkelijk vanaf maken, als de kassa maar rinkelt!
Voor de rest; maak jullie excuses maar met dat gezaag altijd... ::)

;)

Klaas Zondervan

Citaat van: Rangeerduivel op 16 december 2020, 00:13:11 AM
Je kan het draaien of keren hoe je wil, de opdrachtgever blijft ten allen tijde verantwoordelijk voor het eindprodukt
Dat is waar. Maar de vraag is toch of die Chinezen wel de kwaliteit hebben geleverd die je mag verwachten.
En of het ontwerp niet goed is, dat is ook maar de vraag. Ik ken die locs niet van nabij, maar is het ontwerp zo veel anders dan b.v. bij Roco?

AFB

Citaat van: Klaas Zondervan op 16 december 2020, 12:23:34 PM
En of het ontwerp niet goed is, dat is ook maar de vraag. Ik ken die locs niet van nabij, maar is het ontwerp zo veel anders dan b.v. bij Roco?

Ik ken de Roco's niet zo. Bij de VBV is het een gedeelde as waar een tandwiel overheen is geschoven. Dus de twee uiteinden van de asjes zitten in het tandwiel. Ik heb zelf ook problemen met mijn drie 55-ers van VBV. Om nieuwe tandwielen te krijgen was ik verplicht om het met pakket te laten versturen naar Nederland. Per envelop mocht niet. Ik heb voor de kosten gepast en heb het zelf tijdelijk opgelost. Ik blijf geïnteresseerd in alternatieven. Het jammere is dat de locs die ik heb al het nieuwe type tandwielen hebben. Het is dus niet gezegd dat als ik weer originele van VBV zou krijgen het opgelost zou zijn. Ik wil niet weer over een jaar met dezelfde problemen en kosten geconfronteerd worden.

Vriendelijke groet,

Arno
Flickr: https://www.flickr.com/photos/spoorstad/
Website: http://www.fotostop.be
Bouwt aan de spoorlijn Evelinnez (B) - Arneaux (F), een fictieve jaren negentig diesellijn in h0. https://www.flickr.com/photos/spoorstad/sets/72157648837672058/
Lid van MSV Post B, Roosendaal. http://www.msvpostb.nl

Klaas Zondervan

Roco heeft een andere constructie. Een as van staal waar de wielen en het tandwiel op geperst zitten.
Ook bij Roco lees ik wel eens over gebarsten tandwielen, maar niet zo vaak als bij VBV.

OlivierV

#52


Om het probleem bij de 22/23/25 etc te verduidelijken.

Dit is gewoon slecht ontwerp. Dat zwarte kopje is gemaakt om op een moment te barsten en of te beginnen doorslippen.

Als ik het vergelijk met hun 60 proto, heb hier de 6005 welke uit de fabriek van modern gala komt, dan is het systeem wel gelijk, maar het zwarte kopje is uit een heel ander materiaal gemaakt, ik zou bijna aan metaal denken.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

krispy

klopt , en ge kunt alleen het voledig setje kopen a 6 euro
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

Klaas Zondervan

Olivier, je link werkt niet. Het is kennelijk de bedoeling dat er een plaatje te zien is, maar ik krijg de vraag om een plaatje te uploaden.

Olivier77

Een goede avond,
Blijkbaar lezen sommigen de berichten niet goed.
Ik had al gemeld dat de assen in 2 delen zijn om isolatie te bekomen voor de 2 rail rijders en
dit met een kunststof tandwiel. De wielen zelf hebben geen isolatie tov van de as.
De oplossing met een metaal tandwiel zou dus voor de 2 rail rijders zeker niet werken.
Het persen van een iets te grote as in het tandwiel kan alleen maar leiden naar een gebarste
tandwiel of indien een iets kleiner as naar slippende tandwielen.
Daarom mijn vraag/opmerking naar een andere/betere oplossing.
Mvg
Olivier 77

3rail, Krails, Ecos2, Koploper

Rangeerduivel

Citaat van: Olivier77 op 16 december 2020, 22:06:22 PM
Ik had al gemeld dat de assen in 2 delen zijn om isolatie te bekomen voor de 2 rail rijders en
dit met een kunststof tandwiel. De wielen zelf hebben geen isolatie tov van de as.
De oplossing met een metaal tandwiel zou dus voor de 2 rail rijders zeker niet werken.

Dat klopt 100% Olivier, althans voor de VBv 55, van de andere modellen kan ik geen mening geven, ik heb er geen, alhoewel, ik heb nog niet gekeken hoe het bij de 60/61 gemaakt is...

;)

OlivierV

Citaat van: Rangeerduivel op 16 december 2020, 23:49:18 PM
Citaat van: Olivier77 op 16 december 2020, 22:06:22 PM
Ik had al gemeld dat de assen in 2 delen zijn om isolatie te bekomen voor de 2 rail rijders en
dit met een kunststof tandwiel. De wielen zelf hebben geen isolatie tov van de as.
De oplossing met een metaal tandwiel zou dus voor de 2 rail rijders zeker niet werken.

Dat klopt 100% Olivier, althans voor de VBv 55, van de andere modellen kan ik geen mening geven, ik heb er geen, alhoewel, ik heb nog niet gekeken hoe het bij de 60/61 gemaakt is...

;)

Dat Van die halve assen stond reeds in de eerste post.

Ik zie wel dat hun 60's van modern gala destijds eenzelfde cardanaandrijving hebben, met ook een los opzetstuk, echter is het kopje niet uit brakke plastiek, maar eerder uit een ander materiaal gemaakt.

Bij de 59's is het een gewone plastic cardanas zoals we ook bijvoorbeeld bij de 62's van roco zien. Assen van de 60's enzo zo ik ook wel eens willen zien.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Metpetergaathetbeter

#58
bij mij is o.a. de MSM'loc 2302 bij de ongelukkigen, heb er 2 tandloos.Ik denk er sterk aan niet meer hun loc's te kopen hoewel ik eigenlijk een 23 tot de fraaiste loc's reken.Verder hun verbetenheid om die fout te (willen blijven en ook niet de mogelijkheid te geven er zelf iet aan te doen,want er is daar toch geen interesse voor beweren ze toch) maken en daar eigenlijk ook niets aan te doen (panto's staan niet juist, ze verkeerd te blijven uitleveren) heeft hierbij een belangrijke rol gespeeld. Waarom maak je hem niet meteen juist want uiteindelijk had die juiste loc geen eurocent meer gekost of enkel het controleren had hierbij nodig geweest.

Eigenlijk zou zo een loc gratis moeten hersteld worden daar men er eigenlijk toch nagenoeg waardeloze onderdelen(blijft) in stoppen en het excuus de Chinezen doen wat ze willen houdt ook geen steek want uiteindelijk betaalt VBV(eigenlijk wij) ook die loc's

Tot nu toe bij de 55 die ik heb geen probleem(erg dat je nagenoeg moet zitten te bidden om ook niet te delen in die stukken en/of vroeg of laat deelt in de brokken

loco

Ik weet niet of het er iets mee te maken heeft. Maar ik maak de volgende bedenkingen.
De eerste producties van de reeks 23 werden uitgevoerd door Moden Gala. Omdat LS Models zich niet kon houden aan het gevraagde productieschema van VBV, heeft VBV de matrijzen uit de fabriek van MG gehaald en is hij op eigen initiatief elders in China geen produceren. Maar je hebt uiteraard meer nodig dan alleen de matrijzen. Ook de elektronica en motor met tandwielen moet je van ergens halen. LSM koopt (nog steeds) zijn motoren in Japan.Dit heeft oa te maken met de roots van MG), maar ook met de kwaliteit van de motoren. De tandwielen die LSM gebruikt komen van Europa. Ik denk van Slovenië met een link naar het vroegere Mehano. Zij doen dit omdat ze niet tevreden zijn van de tandwielen die indertijd door de Chinezen worden aangeboden. ACME die ook eerst bij MG produceerde, gebruikte wel de Chinese tandwielen.
Ik denk dat de problemen met de reeks 23 en andere modellen daarna ontstaan zijn nadat VBV elders is gaan produceren en de Chinezen heeft laten kiezen welke onderdelen zij zouden gebruiken. Vanaf dan waren de rijeigenschappen sterk verminderd. De aanzetspanning bij analoog rijden bvb lag beduidend hoger dan wat we gewoon waren bij de modellen die door MG geproduceed werden. Dat valt minder op wanneer je digitaal rijdt. Hier valt weinig aan te doen. Zelfs het plaatsen van een nieuwe motor en nieuwe tandwielen lost niets op.  Waarschijnlijk moet het hele concept herzien worden. Misschien bieden de Poolse tandwielen die hier genoemd worden (en waarvan ik nog geen link heb gezien) enig soelaas, ten minste als ze niet uit China komen. Als motor zou ik gaan voor een type Faulhaber, maar ik weet niet of er een exemplaar bestaat dat je probleemloos kunt inbouwen. Als je dit echt wil weten zou je contact kunnen nemen met SB-Modellbau en de loc daar laten reviseren. Kost wel wat geld, maar als je daarna de onderdelen los kunt krijgen ben je beter af dan nu het geval is.