Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Sisal

Gestart door Bonaza, 28 januari 2020, 17:22:31 PM

Bonaza

Dag spoorbaan liefhebbers,

In de laatste modelspoor magazine (199) een prachtig artikel over het aanmaken van struiken. Bij de benodigdheden "Sisal". Ik ken dit niet, dus na wat googlen gevonden dat dit eigenlijk koord is. Wil dit zeggen dat men een koord moet ontrafelen of kan men echt losse "sisal" kopen ? En indien men dit kan kopen zoja waar ? Alvast bedankt voor de info.

Spoorse groeten

Marcel

PeterVG

#1
Zelf koop ik sisal bij tuincentra. Je kan het in alle kleuren geverfd vinden bij bloemschikmateriaal. Groen is ook verkrijgbaar, dus kies ik daarvoor. Maar je kan ook opteren voor een bol touw. Het zou me niet verbazen dat je bij Aveve dit materiaal kan vinden. Ik ken het vanuit mijn jeugd omdat het veel gebruikt werd om botten hooi samen te houden.

Die zakjes zien er ongeveer zo uit:
Struiken 2 by Peter Van Gestel, on Flickr

PeterVG

Visueel voorgesteld hoe ik solitaire struikjes maak met dit product.
Enkele vezeltjes met secondenlijm samenlijmen aan de wortel
Spuitluim uit de action als basis voor een laag vezels
Variatie op dit thema brengt struiken in alle maten en kleuren

Struiken 1 by Peter Van Gestel, on Flickr

Struikjes in wording 3 by Peter Van Gestel, on Flickr

Rechtstreeks aangebracht op de modelbaan, meerdere lagen vezels uit de electrostaat laten de struiken in mekaar vloeien.

Struikjes in wording 7 by Peter Van Gestel, on Flickr

Links klaar, rechts is nog een eindlaag van woodland turf nodig om een mooiere structuur in de struiken te krijgen.

Bonaza

Peter,

Bedankt voor de info hiermee kan ik aan de slag. Ga eens kijken in een tuincentra. Dat zal Oh green worden.

Met vriendelijke groeten

Marcel

Tothebeach

Hoi Marcel,

Dank voor je complimenten betreffende het artikel. Zoals Peter schreef kan je naar het tuincentrum gaan en daar de losse sisal kopen, Datzelfde geldt ook voor cocos. Zelf heb ik met sisal uit een koord gewerkt. Dan is het beste om stukken koord van 3 tot 6 cm af te knippen en deze volledig te ontrafelen. Deze verzamel je op een hoopje en mengt ze wat door elkaar en stop ze dan in een zakje. Den heb je gelijk een goede voorraad.
Als je dan een struikje wil maken, dan grijp je vezels met een verschillende lengte bij elkaar. En dat geeft een onregelmatig effect.
Succes met het bouwen!

Groet,
michel

Michael



Mijn werkwijze, stukje sisal touw knippen, onderkant  (1cm) insmeren met houtlijm, laten drogen, sisal touw uit mekaar pluizen, inspuiten met bruine verf, grasvezels 5-6 mm eroverheen strooien, even laten drogen, inspuiten met bruine verf en bestrooien met "blaadjes" van polak.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154